Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google lämnar Webkit och skapar egen version för Chrome

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google meddelar att de skapar en ny förgrening av renderingsmotorn Webkit som de kommer att använda för framtida versioner av webbläsaren Chrome.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-04-05 14:06

Ja, det här är rätt intressanta nyheter för en programmerare som mig!

Jag tror att det här kan vara bra för Google och kan absolut förstå spänningarna i WebKit-projektet eftersom Google och Apple -- även om de båda vill ha en webbläsare -- är ganska olika företag och har olika idéer. Apple vill ha en webbläsarmotor optimerad för iOS och OS X, och Google vill nog ha en som har mer fokus särskilt på Android/Linux och Windows.

Att optimera webbläsare idag kräver allt mer arbete med den allt hårdare konkurrensen. Att samarbeta och ha olika syften med en och samma motor kan säkert leda till problem när man vill dra webbläsaren i olika riktningar. Hur glada blir t.ex. Apple om Google arbetar in Google Native Client eller t.ex. Dart i WebKit, funktioner som Apple knappast alls har med i sin strategi. Problemet är att företagsstrategier hamnar i webbläsarmotorn.

Så jag tror inte att det här är gjort av illvilja hos Google, utan att de helt enkelt vill få större friheter genom färre kompromisser. Det kan hända att Apple gynnas av det här också! WebKit-utvecklare som jobbar för Apple har redan börjat planera kring att ta bort en massa kod i WebKit som nu inte längre behövs (har inte länken nära till hands just nu, tyvärr).

Ett problem kan jag däremot se torna upp sig på horisonten. Google har tidigare bidragit med runt 50% av all kod i WebKit, och blev den största bidragaren av kod i och med Chromium-projektet. Nu försvinner istället Google helt från projektet? Vad innebär detta för utvecklingshastigheten för Safari / Safari Mobile? Kommer stöd för nya standarder i Safari att hamna på efterkälken?

Apple är i stort sett helt ensamma nu på sin motor (Chrome, Firefox, Opera använder alla andra motorer), men däremot i en dominant position på den mobila marknaden. Lite som Microsoft var förr med IE, fast på skrivbordsmarknaden.

1
Bevaka tråden