Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt att "browsa" i en SMB-share

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 16:04

Hej
Jag har en Macbook Air 2012 som kör Mountain Lion. Det mesta fungerar precis som jag vill ha de, dock går det långsamt att bläddra mellan kataolger i min SMB-utdelnig (Windows Server 2008). Även miniatyrbilderna till bilder och ikoner tar lång tid att att ladda. På grund av hur nätverket ser ut här hemma så måste jag köra med "homeplugs" i elnätet, om jag mäter prestanda mellan mac-n och servern med SMB-utdelningen så får jag ut ca 20 Mbit vilket enligt mig borde räcka för att bläddra och ladda minityrer från en utdelning. Om jag flyttar på Mac'n och kopplar in mig direkt i switchen så får går det betydligt snabbare men ändå långsamt om man jämför med jobbdatorn (W7).

Jag har googlat rätt friskt på detta problemet utan att hitta något som verkar hjälpa just min situation. Någon som vait ute för något liknande som har några tips att dela med sig utav?

/M

  • Medlem
  • Boston
  • 2013-04-08 20:47
Ursprungligen av maffes:

Hej
Jag har en Macbook Air 2012 som kör Mountain Lion. Det mesta fungerar precis som jag vill ha de, dock går det långsamt att bläddra mellan kataolger i min SMB-utdelnig (Windows Server 2008). Även miniatyrbilderna till bilder och ikoner tar lång tid att att ladda. På grund av hur nätverket ser ut här hemma så måste jag köra med "homeplugs" i elnätet, om jag mäter prestanda mellan mac-n och servern med SMB-utdelningen så får jag ut ca 20 Mbit vilket enligt mig borde räcka för att bläddra och ladda minityrer från en utdelning. Om jag flyttar på Mac'n och kopplar in mig direkt i switchen så får går det betydligt snabbare men ändå långsamt om man jämför med jobbdatorn (W7).

Jag har googlat rätt friskt på detta problemet utan att hitta något som verkar hjälpa just min situation. Någon som vait ute för något liknande som har några tips att dela med sig utav?

/M

Hur har du det med latency i nätverket? När jag browsar, både via SMB och AFP, över VPN från Boston till Sthlm så är det just miniatyrer (heter det det?) och ikoner som är det stora problemet. Själva uppkopplingen är snabb nog när jag laddar hem filer men när jag kollar på VPN-trafiken är det en ruggigt massa små läsningar för att lista filer och latencyn blir ju per definition extremt hög över Atlanten.

Sen har jag tyvärr ingen lösning på problemet att komma med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 20:42

Tack för svaret, åtminstone en liten tröst att höra att man inte är ensam med problemet Till din fråga: När jag pingar från Mac'n till servern får jag en ms på ca 4. Servern är en W2K8R2, den kör ett par virtuella linuxmaskiner men inget som tynger ner CPU'n nämnvärt. Själva filutdelingen ligger på en egen disk som inte används för de virtuella servrarna.

Utan att veta känns de som själva problemet ligger i OSX (kan vara helt fel ute dock), kopplar jag in mig direkt i switchen så går de som sagt mycket fortare att ladda minatyrerna. Jag körde Ubuntu på jobbet för något år sedan, då vill jag minnas att man kunde ställa in hur pass detaljerade minatyrer och ikoner skulle vara. På så vis gick det att få bildernas minatyrer att synas snabbare. Jag har letat efter något likanande för OSX utan att hitta något tyvärr.
Skulle jag hitta vad problemet kan vara så postar jag i tråden igen.

PING 10.0.30.200 (10.0.30.200): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=0 ttl=127 time=4.255 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=1 ttl=127 time=4.217 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=2 ttl=127 time=4.234 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=3 ttl=127 time=4.233 ms
^C
--- 10.0.30.200 ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 4.217/4.235/4.255/0.013 ms

Ursprungligen av maffes:

Tack för svaret, åtminstone en liten tröst att höra att man inte är ensam med problemet Till din fråga: När jag pingar från Mac'n till servern får jag en ms på ca 4. Servern är en W2K8R2, den kör ett par virtuella linuxmaskiner men inget som tynger ner CPU'n nämnvärt. Själva filutdelingen ligger på en egen disk som inte används för de virtuella servrarna.

Utan att veta känns de som själva problemet ligger i OSX (kan vara helt fel ute dock), kopplar jag in mig direkt i switchen så går de som sagt mycket fortare att ladda minatyrerna. Jag körde Ubuntu på jobbet för något år sedan, då vill jag minnas att man kunde ställa in hur pass detaljerade minatyrer och ikoner skulle vara. På så vis gick det att få bildernas minatyrer att synas snabbare. Jag har letat efter något likanande för OSX utan att hitta något tyvärr.
Skulle jag hitta vad problemet kan vara så postar jag i tråden igen.

PING 10.0.30.200 (10.0.30.200): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=0 ttl=127 time=4.255 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=1 ttl=127 time=4.217 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=2 ttl=127 time=4.234 ms
64 bytes from 10.0.30.200: icmp_seq=3 ttl=127 time=4.233 ms
^C
--- 10.0.30.200 ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 4.217/4.235/4.255/0.013 ms

4ms är en ganska lång svarstid. Jag skulle säga att det är ditt homeplug-nätverk som ställer till det.

Jag pingar min OS X Server som sitter på ett gigabit ethernet-nät här hemma:

PING 10.0.1.168 (10.0.1.168): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.1.168: icmp_seq=0 ttl=64 time=0.243 ms
64 bytes from 10.0.1.168: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.276 ms
64 bytes from 10.0.1.168: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.268 ms

Har inga problem med smb, afp, etc.

Som Joacim skriver, 4ms är lång tid på ett lokalt nät.
Om du har möjlighet att koppla förbi din Homeplug-utrustning, prova med det och det kommer fungera betydligt bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 00:45

Jo, som jag skrev tidigare fungerar det bättre om jag kopplar in mig direkt mot switchen utan att använda varken trådlöst eller homeplugs. Tyävrr är min hyresrätt skapt sådan att det inte är någon vidare "snygg" lösning att dra en ethernetkabel till rummet där datorn står (även om jag skulle föredra det). Så jag behöver hitta en väg runt själva problemet. Dessutom så verkar det som att bandbredden och svarstiderna räcker för att en Windows 7 pc skall kunna browsa genom sharet snabbare än MAC'n. Därav misstankarna om att något inte står helt rätt till.
Jag gräver vidare helt enkelt, återkommer om jag hittar något.

Maffes, du skulle möjligen förbättra din homeplug prestanda med en homeplug fasbrygga eller http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/homeplug/homeplug-for-din-skena-p98948 i ditt säkringsskåp. Men båda får endast installeras av en behörig elektriker. Alternativt flytta den strömkablarna så att båda rummen får samma fas (även här måste du ha behörig elektriker).

Det bästa alternativet på lång sikt tror jag är en äkta ethernetledning. Det finns sådana som du kan lägga inuti golvtrösklarna. Då får du full gigabit prestanda, samtidigt som man inte ser ethernetsladden.

Det grundläggande problemet är förstås att nätet är för långsamt, men jag skulle gissa att det förvärras av en os x-feature, nämligen att förhandsvisa bilder även där det inte finns någon inbäddad ikon, vilket medför att hela bilden måste överföras till din OS X-maskin för att den förhandsvisningen ska kunna göras.

I så fall kan en lindring på symptomet vara att förhandsgenerera ikoner för bildfiler

http://www.99mac.se/forum/t/90189-terminal-ko...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 19:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det grundläggande problemet är förstås att nätet är för långsamt, men jag skulle gissa att det förvärras av en os x-feature, nämligen att förhandsvisa bilder även där det inte finns någon inbäddad ikon, vilket medför att hela bilden måste överföras till din OS X-maskin för att den förhandsvisningen ska kunna göras.

I så fall kan en lindring på symptomet vara att förhandsgenerera ikoner för bildfiler

http://www.99mac.se/forum/t/90189-terminal-ko...

Tackar!! sips -i är en riktigt smidig workaround, precis som du skriver så lindrar de symptomen betänkligt!! Enda haken som jag hittat ännu så länge är att den skriver över datumet då bilden togs med dagens datum. Sitter och letar efter en lösning på de just nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 19:21

Ett sätt att hantera problemet med att skapa ikoner för alla nya foton över tid (för att slippa köra sips -i varje gång en ny bild hamnar i fotmappen) skulle kunna vara att använda sig av "folder actions" och add icons scriptet. Dock så verkar det scriptet ha den lilla egenheten att flytta alla bilder till en ny mapp i samma katalog. Någon som känner till ett liknande script utan den egenheten / eller vet hur man modifierar det befintliga?

1
Bevaka tråden