Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD diskar till 2009 Mac Pro

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-10 15:23

Fick hem dessa för en tid sedan:

2.5" -slädar till en 2009 Mac Pro. Jag behöver nu tips på 2 st passande SSD diskar. Kommer att ha en som systemdisk och en att ladda samplingar från och att spela in på.

Sedan jag tittade på SSD diskar sist (c:a 2 år sedan) har marknaden fullkomligt inflaterats av olika fabrikat och modeller. Jag behöver lite hjälp med att hitta ett par diskar runt 200 Gb/st. Nyckelorden är betydelseordningen: kompabilitet, driftsäkerhet och ekonomi. Hastighet vet jag inte kommer att vara den högsta i vilket fall som helst. Vilken är en bra SSD-disk till min dator?

Några förslag?

Ursprungligen av Amphibian:

Fick hem dessa för en tid sedan:

http://i703.photobucket.com/albums/ww35/Amphibicopter/OWC.jpg

2.5" -slädar till en 2009 Mac Pro. Jag behöver nu tips på 2 st passande SSD diskar. Kommer att ha en som systemdisk och en att ladda samplingar från och att spela in på.

Sedan jag tittade på SSD diskar sist (c:a 2 år sedan) har marknaden fullkomligt inflaterats av olika fabrikat och modeller. Jag behöver lite hjälp med att hitta ett par diskar runt 200 Gb/st. Nyckelorden är betydelseordningen: kompabilitet, driftsäkerhet och ekonomi. Hastighet vet jag inte kommer att vara den högsta i vilket fall som helst. Vilken är en bra SSD-disk till min dator?

Några förslag?

Samsung 840 eller OCZ Vector är två bra diskar. Finns i bl.a 256GB storlek. Jag har Samsung 830 i min Macbook Pro från 2009 och den fungerar klockrent.

Jag t ex löste det genom att sätta Samsung 830 SSD in på plats för den andra DVD spelaren. Det ryms 2 st SSD på en DVD plats. Eftersom SSD vibrerar inte behövde jag inte använda några skenor alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-11 22:00

Nja, nu har jag redan fixat skenor, behöver driven också - så det är inte mitt problem.

Samsung 840 verkar mer prisvärda - funkar dessa problemfritt?

Har inte använt Samsung 840 i min MacPro, men i en av mina Macbooks Pro (2010) och den funkar alldeles utmärkt. Har OCZ diskar i min MacPro, funkar bra de också

Ursprungligen av Amphibian:

Nja, nu har jag redan fixat skenor, behöver driven också - så det är inte mitt problem.

Samsung 840 verkar mer prisvärda - funkar dessa problemfritt?

Läste någonstans att Samsung 830 är mer stabil än 840. Därför valde jag 830.

Ursprungligen av Xotabych:

Läste någonstans att Samsung 830 är mer stabil än 840. Därför valde jag 830.

840 Pro är uppbyggd med en traditionell teknik medan 840 har en nyutvecklad teknik som för mig känns lite osäker.

Jag är helsåld på Samsung 840. Kör numera dom istället för Intel på jobbet. Kommer helt klart trycka i en 840 i min Mac mini.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-12 20:07

Det skiljer en 500 kr mellan 840 och 840 Pro i 256 Gb-klassen. Gör Pro:et verkligen skillnad på en 2009 Mac Pro med Sata-2 bus?

Ursprungligen av Amphibian:

Det skiljer en 500 kr mellan 840 och 840 Pro i 256 Gb-klassen. Gör Pro:et verkligen skillnad på en 2009 Mac Pro med Sata-2 bus?

Största skillnaden as far as I know är väl att garantin är två år längre på Pro-modellerna. Någon som är mer kunnig får gärna fylla i!

Corsair neutron är också jäkligt stabil, speciellt över tid sett. Här finns en schysst jämförelse mellan olika diskar hur de presterar efter ett tag. Ska man köra en 840 kan det vara en ide att inte använda hela disken, typ lämna 10% oformaterat kan vara bra..

http://www.anandtech.com/show/6884/crucial-mi...

Ursprungligen av gubbslyna:

Största skillnaden as far as I know är väl att garantin är två år längre på Pro-modellerna. Någon som är mer kunnig får gärna fylla i!

Saxat från anandtech.com:
Samsung is adding two new members to the family: the Samsung SSD 840 and the 840 Pro. The former is the first productized consumer SSD to use Samsung's 21nm 3-bit-per-cell MLC (aka TLC) NAND, while the latter is Samsung's new flagship drive using 21nm 2bpc MLC NAND.

http://www.anandtech.com/show/5067/understand...

Man lagrar tre bitar i varje cell i 840 modellen, TLC, mot två bitar i 840 Pro, MLC. Det finns en anledning till att man ger tre års garanti för 840 mot fem för 840 Pro-modellen. (Man litar inte själva på tekniken, min åsikt)

Senast redigerat 2013-04-13 13:11
  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-13 14:34
Ursprungligen av Saffran:

Saxat från anandtech.com:
Samsung is adding two new members to the family: the Samsung SSD 840 and the 840 Pro. The former is the first productized consumer SSD to use Samsung's 21nm 3-bit-per-cell MLC (aka TLC) NAND, while the latter is Samsung's new flagship drive using 21nm 2bpc MLC NAND.

http://www.anandtech.com/show/5067/understand...

Man lagrar tre bitar i varje cell i 840 modellen, TLC, mot två bitar i 840 Pro, MLC. Det finns en anledning till att man ger tre års garanti för 840 mot fem för 840 Pro-modellen. (Man litar inte själva på tekniken, min åsikt)

Väl sammanfattat! Kommer att satsa på Pro, just p g a garantin och tillförlitligheten.

Tack till alla som svarat! Tusen tack!

1
Bevaka tråden