Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt problem med svenska tecken

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett plötsligt problem med att öppna textdokument i program som BBedit, Textwrangler och Excel.
Svenska tecken har fungerat bra förut men nu har tex alla 'å' ersatts med '√•' och 'ä' blir '√§'... osv.

Vad har hänt och hur fixar jag detta?
:/

Nästan världsrekord i obefintlig information...

- Varifrån kommer dokumenten? Är det dokument som du själv har skapat tidigare? Eller är det dokument som du får via mail, eller laddar ner? Eller någon annan källa?
- Är det lokalt lagrade dokument, eller ligger de på en server? Om de ligger på en server, har man ändrat något där?
- Om du själv skapar ett nytt dokument, t.ex i Excel - fungerar svenska tecken då?
- Vilken version av OS X?
- Vilka versioner av de olika programmen?
- Du säger att det kom plötsligt. Men kan du sätta det i samband med någon annan händelse? Någon uppdatering i datorn? Någon ändring/uppdatering hos källan till dokumenten? osv osv osv

Senast redigerat 2013-04-12 13:14
  • Medlem
  • 2013-04-12 12:04
Ursprungligen av sirugo:

Har fått ett plötsligt problem med att öppna textdokument i program som BBedit, Textwrangler och Excel.
Svenska tecken har fungerat bra förut men nu har tex alla 'å' ersatts med '√•' och 'ä' blir '√§'... osv.

Vad har hänt och hur fixar jag detta?
:/

Trots den då bristfälliga bakgrundsinformationen ?, så vågar jag svära på att problemet ligger i teckenkodningen i textfilerna, och att dina program har olika uppfattningar om vilken teckenkodning som använts.

Eftersom de "konstiga" svenska tecken å, ä, och ö ersatts med flera tecken skulle jag misstänka att textfilen använder UTF-8. Om det är BBEdit eller TextWrangler som strular, testa att öppna om filen med menyvalet File -> Reopen Using Encoding -> Unicode (UTF-8) (*). I Excel vet jag inte, men då kanske det kan hjälpa att spara om textfilen från TextWrangler/BBEdit som en "UTF-8, with BOM".

(*) så heter det i TextWrangler, har inte BBEdit men misstänker att det borde heta samma sak där

Jag uppfattade det som att det var dokument som han tidigare hade kunnat öppna, och som nu helt plötsligt inte gick att öppna längre. I så fall har ju teckenkodningen i respektive dokument förmodligen inte ändrats.

Därav alla mina frågor.

Men visst, det kanske handlar om nya dokument som han inte har öppnat tidigare, och då beror problemet säkert på att de nya dokumenten har andra teckenkodsinställningar än de tidigare dokumenten.

Hej

Jag har sparat dem tidigare med Textwrangler, på annan Mac och nu försökt öppna dem med Textwrangler på denna Mac.
Men "Reopen with UTF" funkade så nu är allt bra igen.

Tack!

Som @wlao säger så läser programmet in filen med en annan teckentabell. Om vi antar att källan är UTF-8 så bör ditt 'å' representeras som två bytes (xC3xA5), och om du istället tolkar samma sekvens med en tabell som den här så representerar den '√•' istället. Samma gäller för ditt 'ä'. Därför är det viktigt att öppna och spara filer med samma teckentabell.

1
Bevaka tråden