Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställ jailbreakad Iphone

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att återställa en Iphone som låsts upp med jailbreak till originalskick kan innefatta en hel del problem. 99mac tipsar om vad du ska tänka på och hur du förhoppningsvis kommer runt problemen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 09:00

Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till denna artikel, kul med JB-fokus men just denna artikel som iaf jag tycker andas förvirring och saknar en röd tråd kanske inte ledde till att motivera någon att ens försöka jailbreaka.

Ursprungligen av FreddeB:

Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till denna artikel, kul med JB-fokus men just denna artikel som iaf jag tycker andas förvirring och saknar en röd tråd kanske inte ledde till att motivera någon att ens försöka jailbreaka.

Artikeln handlar ju om att motverka ett jailbreak och är knappast gjord för att visa fördelarna med att jailbreaka. Jag håller med om att andra halvan var osammanhängande och dessutom missvisande. Det går exempelvis inte att hoppa hur man vill mellan IOS-versioner om telefonen inte är jailbreakad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2013-04-15 13:57

Så vad händer egentligen om man uppdaterar en jailbreakad iphone när det kommer en ny version av ios?

Ursprungligen av Antouan:

Så vad händer egentligen om man uppdaterar en jailbreakad iphone när det kommer en ny version av ios?

Att jailbreaket försvinner.

Ursprungligen av keptang:

Att jailbreaket försvinner.

hehe, nä. Man uppdaterar ju inte på vanligt sätt om man har en jailbreakad telefon, utan får göra ett nytt jailbreak med en ny IOS-version om det finns tillgängligt. Varje version kräver sin egen metod. Alltså får man hålla sig uppdaterad om vad som händer på den fronten. Artikeln berör ju metoderna med att återställa en jailbreakad telefon och handlar inte så mycket om varför man vill jailbreaka.

Jag har mycket sällan känt behov av jailbreak. Däremot har jag sparat SHSHs med TinyUmbrella för mina telefoner för att ha möjligheten nedgradera till en tidigare IOS-version efter en uppgradering även efter att Apple slutat att "signa". Gör man inte det, finns det efter detta ingen möjlighet att nedgradera.

Ursprungligen av Micke Byström:

hehe, nä.

Frågan var vad som händer om man uppdaterar iOS.

Och det är precis vad som händer, jailbreaket försvinner.

Ursprungligen av keptang:

Frågan var vad som händer om man uppdaterar iOS.

Och det är precis vad som händer, jailbreaket försvinner.

Eftersom man inte faktiskt inte uppdaterar om man har en jailbreakad telefon, så händer absolut inget.
Om man har en jailbreakad telefon så har man anslutit sig till en annan distribution alternativt ett annat sätt att använda IOS och vill man stanna inom detta följer man metoderna för att uppdatera i den distributionen eller efter den jailbreaktekniken. Vill man köra IOS från Apple så uppdaterar man som vanligt.

Läste du ens artikeln?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2013-04-16 11:07
Ursprungligen av keptang:

Frågan var vad som händer om man uppdaterar iOS.

Och det är precis vad som händer, jailbreaket försvinner.

Ja precis, jag jailbreakade min ip5 av ren nyfikenhet men tycker inte att det gav så mycket. Den enklaste lösningen för att bli av med jailbreaket borde helt enkelt vara att uppdatera den som vanligt?

Ursprungligen av Micke Byström:

Nej, så var inte frågan ställd. Vad händer om det kommer en ny IOS-version var frågan. Eftersom man inte uppdaterar då så händer absolut inget. Läste du ens artikeln?

Läs inlägg 4 där frågan står som jag svarade på.

Ursprungligen av keptang:

Läs inlägg 4 där frågan står som jag svarade på.

Redigerade mitt tidigare svar. Läs det. Hur som helst så illustrerade artikeln ev. problematik med att återställa sin telefon. Det centrala är vad "Uppdatera" betyder här. Du tänker att det bara betyder uppdatera via Apple. Jag menar att man även "uppdaterar" via den jailbreakteknik man använt. Det gör man inte via Apple.

Så du har rätt att det är vad som händer, om man inte får några problem på vägen — vilket återigen är vad artikeln handlar om.

Ursprungligen av Antouan:

Ja precis, jag jailbreakade min ip5 av ren nyfikenhet men tycker inte att det gav så mycket. Den enklaste lösningen för att bli av med jailbreaket borde helt enkelt vara att uppdatera den som vanligt?

Troligen, men artikeln illustrerar — förvisso inte uttömmande — problem som kan uppstå med detta.

Ursprungligen av Antouan:

Ja precis, jag jailbreakade min ip5 av ren nyfikenhet men tycker inte att det gav så mycket. Den enklaste lösningen för att bli av med jailbreaket borde helt enkelt vara att uppdatera den som vanligt?

Återställ den så det inte ligger något eventuellt skräp kvar då du ändå inte kan jailbreaka den nya versionen än, och kommer förmodligen inte vilja heller då du nu testat jailbreak.

1
Bevaka tråden