Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygg en egen mediaserver med Apple TV och Itunes

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur svårt är det att bygga en egen mediaserver som fungerar med OS X, IOS och Apple TV? 99mac visar vägen till en mediaserver som är lätt att underhålla och som fungerar i vardagen.

Läs hela artikeln här

jättebra artikel! jag använder mig dock av Plex som jag tycker inte alls är bökigt, skulle vilja påstå att det fungerar ungefär på samma sätt som med itunes delning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-14 22:42
Ursprungligen av ahumle:

jättebra artikel! jag använder mig dock av Plex som jag tycker inte alls är bökigt, skulle vilja påstå att det fungerar ungefär på samma sätt som med itunes delning.

Och var kommer Plex in i ekvationen med Apple TV?

"Ja – Itunes är en begränsning. De som ägnar sig åt fultankande av film och tv-program tycker säkert det är rena pesten att behöva konvertera en film från mkv-formatet till något som Itunes förstår och föredrar kanske hellre en lösning som Plex eller XBMC. Även om det är två bra lösningar som i förekommande fall erbjuder funktioner vi Apple-trogna bara kan drömma om är Itunes enklare i slutändan."

Jag menar att det inte är så mycket pill med plex. Jag pillar iaf inget med det.

Ursprungligen av lappen71:

Och var kommer Plex in i ekvationen med Apple TV?

Enkelt! Streama från Plex app i din iPhone/iPad till Apple TV...

Vi har skrivit om Plex tidigare och visar helt enkelt upp ett alternativ här.

En annan bra lösning om man har en NAS och inte vill ha en dator som står och tuggar hela tiden är en app som Airplayer (finns andra liknande) som kan spela film genom DLNA och sedan till Apple TV genom Airplay.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2013-04-15 10:26

Tycker att film via airplay ser rätt illa ut. Dessutom skickar den rackarns apple tv:n inte ut 24fps utan 25/30 (50Hz / 60Hz) rätt störande när man väl ser "rycket" vid t.ex. panoreringar. Hoppas Apple fixar detta till kommande versioner.

Själv använder jag min min blu-ray spelare (Oppo 95) som mediaspelare, bildkvalitén blir betydligt bättre än via ATV, dock med ett fulare gränssnitt. Använder Serviio som DLNA-server. Funkar till 100% med superb bild/ljud. Oppon hanterar alla möjliga filformat så någon transkodning behövs inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-15 10:40
Ursprungligen av ahumle:

"Ja – Itunes är en begränsning. De som ägnar sig åt fultankande av film och tv-program tycker säkert det är rena pesten att behöva konvertera en film från mkv-formatet till något som Itunes förstår och föredrar kanske hellre en lösning som Plex eller XBMC. Även om det är två bra lösningar som i förekommande fall erbjuder funktioner vi Apple-trogna bara kan drömma om är Itunes enklare i slutändan."

Jag menar att det inte är så mycket pill med plex. Jag pillar iaf inget med det.

Det är pill med alla program Plex/XBMC för inget fungerar 100% hela tiden.

Ursprungligen av lappen71:

Det är pill med alla program Plex/XBMC för inget fungerar 100% hela tiden.

Men det gör iTunes alltså?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-15 11:02
Ursprungligen av keptang:

Men det gör iTunes alltså?

Skrev jag inte och jag använder inte ens iTunes för filmvisning.
Om ATV stödde bättre ljudformat än DD5.1 så skulle jag överväga att konvertera alla mina filmer.
Att blanda in en AirPlay enhet för att se film tycker jag inte är smidigt.

Ursprungligen av lappen71:

Skrev jag inte och jag använder inte ens iTunes för filmvisning.
Om ATV stödde bättre ljudformat än DD5.1 så skulle jag överväga att konvertera alla mina filmer.
Att blanda in en AirPlay enhet för att se film tycker jag inte är smidigt.

Det håller jag med om.
Men det är en billig lösning för folk som känner till bristerna och är nöjda med det.

edit: Eller nöjda ändå utan att veta om bristerna.

Hur mycket jag än gillar Apples produkter, så skulle jag aldrig komma på idéen att skapa ett mediacenter baserat på deras system
Finns så mycket som är enklare och betydligt bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 14:45
Ursprungligen av MalcomX:

Hur mycket jag än gillar Apples produkter, så skulle jag aldrig komma på idéen att skapa ett mediacenter baserat på deras system
Finns så mycket som är enklare och betydligt bättre.

Jag är intresserad av tips på detta, man kan alltid få det bättre

Vad har du för exempel på upplägg som är enklare och även bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 15:22
Citat:

"Itunes enklare i slutändan"

Jag vet inte om jag håller med. iTunes kräver att man kodar om sin DVD / BluRay, det gör inte Plex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 15:22
Ursprungligen av zinned:

Jag är intresserad av tips på detta, man kan alltid få det bättre

Vad har du för exempel på upplägg som är enklare och även bättre?

Plex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 15:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Plex.

Plex är ju definitivt inte enklare eller bättre. Jag har testat det tidigare och :

1) Det är en hel del strulande för att få inhämtningen av metadata att fungera ordentligt, mycket handpåläggning.

2) Det kräver en jailbreakad ATV2 och det är ett struligt kapitel för sig, mycket handpåläggning

3) Pga ovanstående kan man inte uppdatera ATV när man vill.

Så nej, Plex är definitivt inte bättre än att köra Hemmadelning.

Fler förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 17:08
Ursprungligen av zinned:

Plex är ju definitivt inte enklare eller bättre. Jag har testat det tidigare och :

1) Det är en hel del strulande för att få inhämtningen av metadata att fungera ordentligt, mycket handpåläggning.

2) Det kräver en jailbreakad ATV2 och det är ett struligt kapitel för sig, mycket handpåläggning

3) Pga ovanstående kan man inte uppdatera ATV när man vill.

Så nej, Plex är definitivt inte bättre än att köra Hemmadelning.

Fler förslag?

Metadatan fungerar automagiskt för mig i varje fall och självklart kör du inte Plex mot en AppleTV. Då försvinner hela vinsten med "all native", du kan inte köra 1080p m.m.

Plex Server och Plex Client pratar jag givetvis.

Rip > Play. Du får in en BluRay på någon timme, en DVD på 20-30 minuter. Full kvalité, ingen konvertering, subtitlar och flera språk om man så behagar. Det enda man inte får är HD-ljud pga brister i OSX. Men pratar vi AppleTV / iTunes är det uppenbarligen inget man bryr sig om då 720p verkar vara godkänt och komprimerat ljud på BluRay håller långt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 18:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Metadatan fungerar automagiskt för mig i varje fall och självklart kör du inte Plex mot en AppleTV. Då försvinner hela vinsten med "all native", du kan inte köra 1080p m.m.

Plex Server och Plex Client pratar jag givetvis.

Rip > Play. Du får in en BluRay på någon timme, en DVD på 20-30 minuter. Full kvalité, ingen konvertering, subtitlar och flera språk om man så behagar. Det enda man inte får är HD-ljud pga brister i OSX. Men pratar vi AppleTV / iTunes är det uppenbarligen inget man bryr sig om då 720p verkar vara godkänt och komprimerat ljud på BluRay håller långt.

Uppskattar förslagen men de håller inte

1) 720p är HD, likaså 1080p.
2) Metadatan har jag haft problem med tidigare när jag testkört Plex, har krävt en del handpåläggning.
3) Att köras på ATV är ett krav för mig, har en i vardagsrummet och en i sovrummet.
4) Var är RIP? Syftar du på svengelska verbet, att rippa?
5) Full kvalitet får man genom iFlicks och likaså flera subtitlar, om man vill.

På det hela taget så skulle det ta längre tid att administrera en dator med Plex Server mot en jailbreakad ATV med Plex-klienten än den enkla lösningen med att bara köra mediefilen genom iFlicks och ett par minuter senare så ligger filen i iTunes automatiskt och finns likaså tillgänglig på ATV utan vidare handpåläggning.

Nej, jag behöver bättre förslag

Plex är så mycket mer än att bara ha det hemma nuförtiden också, streama när man är ute och reser, ladda ner media till en enhet när man är ute och reser.

Men det beror på vad man har för behov, tycker man att det funkar bättre att hantera i iTunes så får man väl göra det, medan någon annan tycker att en annan lösning är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 18:30
Ursprungligen av zinned:

Uppskattar förslagen men de håller inte

1) 720p är HD, likaså 1080p.
2) Metadatan har jag haft problem med tidigare när jag testkört Plex, har krävt en del handpåläggning.
3) Att köras på ATV är ett krav för mig, har en i vardagsrummet och en i sovrummet.
4) Var är RIP? Syftar du på svengelska verbet, att rippa?
5) Full kvalitet får man genom iFlicks och likaså flera subtitlar, om man vill.

Ingen har sagt 720p / 108p inte är HD. Men det är gigantiskt skillnad på 720p en AppleTV2 stödjer och full 1080p från en BluRay.

Metadatan fungerar som sagt 98% av tiden. Jag har någon gång bytt ikon / cover för de tagit någon jag inte gillade.

Rip - Vedertaget slang för att göra en kopia av en CD, DVD eller BluRay. Engelsk slang.

En DVD kan du aldrig konvertera utan att påverka codec för att få den fungera i iTunes etc. En BluRay ja. Men en AppleTV hanterar inte en BluRay utan konvertering så vitt jag vet. Till detta hör av import av media från skiva tar längre tid - mycket längre om du ska göra det godkänt för visa Apple-enheter.

MacMini + Plex + NAS kostar mer och fungerar genellt sätt bäst. Hantering av 24 / 25 / 30 Hz material är ytterligare något Apple hanterar taffligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-16 18:40

Mac Mini+XBMC+NAS är en kostnad jag tar alla dagar i veckan för att få bäst funktion i förhållande till handpåläggning.
Plex största nackdel att den inte klarar av rar arkiv som mycket är i jag laddar ner.

Ursprungligen av lappen71:

Plex största nackdel att den inte klarar av rar arkiv som mycket är i jag laddar ner.

Agreed. Riktigt synd att de tog bort stödet i Plex 9.

@lappen71, detta kanske fungerar fortfarande.

Kör själv Mac mini + Plex + NAS som lösning, oslagbart, även utanför hemmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 18:59
Ursprungligen av lappen71:

Mac Mini+XBMC+NAS är en kostnad jag tar alla dagar i veckan för att få bäst funktion i förhållande till handpåläggning.
Plex största nackdel att den inte klarar av rar arkiv som mycket är i jag laddar ner.

XBMC är givetvis ett bra val - i samma liga som Plex. Dock skulle jag säga iTunes / AppleTV kräver mycket mer förarbete än dessa helt klart. Framför allt om man tittar på BluRay-rippar. Det tar sjukt lång tid att preppa i lägre bitrate.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-16 19:01
Ursprungligen av keptang:

@lappen71, detta kanske fungerar fortfarande.

Kör själv Mac mini + Plex + NAS som lösning, oslagbart, även utanför hemmet.

Har följt den tråden men verkar inte fungera till 100% som det gör i XBMC

Ursprungligen av keptang:

@lappen71, detta kanske fungerar fortfarande.

Testat. Dessvärre riktigt skakigt.

Ursprungligen av lappen71:

Har följt den tråden men verkar inte fungera till 100% som det gör i XBMC

Ok, nä, i XBMC är det ju native och lirar fint minns jag från då jag använde det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-04-24 10:06

Tänkte jag skulle testa att sätta upp en iTunesserver av en Mac mini(ren utan skärm, mus eller tangentbord) för att slippa starta upp min iMac varje gång jag ska se en film eller lyssna på lite musik. Sagt och gjort inga problem att sätta upp det hela. Fjärrstyr via Apple Remote Desktop. Men så här efteråt så har jag tre funderingar.

1. Starta servern är inga problem det är ju bara att trycka igång den på startknappen. Men hur stänger jag av den utan att behöva fjärrstyrningen via min iMac? Några av er kommer säkert att säga, men stäng inte av den då tappar du ju lite av syftet. Visst är det delvis sant. Jag har dock en sambo som inte vill ha något igång på nätterna. Kan man trycka av den på startknappen, eller finns det risk att man skriver sönder systemet på det viset? iPhone-program bara för att starta och stänga av datorn?

2. Hur för jag över nya filmer(rippade från egna dvd/bluray), musik osv enklast? Fick i ett svagt ögonblick för mig att det bara skulle vara att dra och släppa via Hemmadelningen i iTunes men det fungerar inte. Att fjärrsyra Mac minin och via fildelning ta in filerna från iMacen(där rippningen sker då den är väldigt mycket snabbare) går själklart, finns det bättre sätt?

3. Hur fyller jag sambons iPod nano på ett vättigt sätt? Detta med tanke på att min Mac mini inte har skärm utan bara var tanken att fungera som iTunesserver. Mac mini står så till att det inte är praktiskt att sätta in usb-kabeln i den när det är dags att lägga in nya ljudböcker/musik.

Ursprungligen av lappen71:

Om ATV stödde bättre ljudformat än DD5.1

Jag är tydligen okunning på detta. Vad är bättre än DD 5.1?

Bevaka tråden