Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygg en egen mediaserver med Apple TV och Itunes

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macaddict:

Jag är tydligen okunning på detta. Vad är bättre än DD 5.1?

DTS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-24 10:32
Ursprungligen av Macaddict:

Jag är tydligen okunning på detta. Vad är bättre än DD 5.1?

http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_(sound_syste...

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital#Do...

"Vanlig" DTS är i mitt tycke bättre än DD

http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_(sound_syste...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 10:38
Ursprungligen av Macaddict:

Jag är tydligen okunning på detta. Vad är bättre än DD 5.1?

Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Dessa är bättre på alla sätt och vis. Det är ungefär som att jämföra en dålig MP3-fil med något som är bättre än en okomprimerad audio CD.

Vad att sätta dessa i perspektiv så…

DTS-HD MA stödjer upp till 24.5 Mbit/s på Blu-ray Disc i 192 kHz/24-bit upplösning vid 2.0 eller 5.1 ljud samt 96 kHz/24bit upplösning vid 7.1.

Dolby Digital 5.1 stödjer 0,45 Mbit/s på DVD i tror jag 48 kHz/16-bit upplösning vid 2.0 eller 5.1 ljud.

Sedan är faktum att DTS (på BluRay och DVD) tar mer plats än Dolby Digital men ovan siffror säger sig självt lite hur hårt komprimerad DD 5.1 är. DTS-HD MA är helt "lossless" komprimerat.

Senast redigerat 2013-04-24 10:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 10:39
Ursprungligen av keptang:

DTS.

DTS vs Dolby Digital kan man argumentera för och emot. Jag skulle säga de är snarlika. Däremot om man jämför DVD-varianterna av DTS / DD och BluRay-varianterna är skillnaderna stora.

I AppleTV-fallet får man dock problemet om enheten inte stödjer DTS så måste denna konverteras till något annat vilket med största sannolikhet ger en försämring i kvalitén.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 11:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Dessa är bättre på alla sätt och vis. Det är ungefär som att jämföra en dålig MP3-fil med något som är bättre än en okomprimerad audio CD.

Vad att sätta dessa i perspektiv så…

DTS-HD MA stödjer upp till 24.5 Mbit/s på Blu-ray Disc i 192 kHz/24-bit upplösning vid 2.0 eller 5.1 ljud samt 96 kHz/24bit upplösning vid 7.1.

Dolby Digital 5.1 stödjer 0,45 Mbit/s på DVD i tror jag 48 kHz/16-bit upplösning vid 2.0 eller 5.1 ljud.

Sedan är faktum att DTS (på BluRay och DVD) tar mer plats än Dolby Digital men ovan siffror säger sig självt lite hur hårt komprimerad DD 5.1 är. DTS-HD MA är helt "lossless" komprimerat.

Detta ställer ju en hel del krav också, dels på utrustningen men även på det mänskliga örat.

Jag kan säga att jag har aldrig hört någon direkt skillnad på DD och DTS, varken uppspelat från DVD eller annat medium. HD-ljuden har jag inte lyssnat på för det kräver utrustning som jag inte har.

Som alltid är det så att ju finare utrustning man har desto högre krav ställs det på örat för att kunna avgöra skillnaden, att det är ett "tränat" öra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 11:57
Ursprungligen av zinned:

Detta ställer ju en hel del krav också, dels på utrustningen men även på det mänskliga örat.

Jag kan säga att jag har aldrig hört någon direkt skillnad på DD och DTS, varken uppspelat från DVD eller annat medium. HD-ljuden har jag inte lyssnat på för det kräver utrustning som jag inte har.

Som alltid är det så att ju finare utrustning man har desto högre krav ställs det på örat för att kunna avgöra skillnaden, att det är ett "tränat" öra.

Har man inte en HD-TV är det svårt att uppskatta HD-material ja. Men HD-ljud kommer skulle jag tro även på enklare surround-lösningar låta märkbart bättre än DVD-varianten för de flesta lyssnarna. Mycket renare / klarare / mer distinkt ljud. MP3 vs AIFF är den bästa jämförelsen jag kan ge.

DTS vs DD på DVD-nivå är snarlikt. DTS har högre bitrate men det påstås DD är en mer effektivt Codec. Likt AAC är mer effektiv än MP3. Problemet blir primärt om en enhet inte stödjer A eller B native och en konvertering krävs. Då blir det inget roligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 12:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Har man inte en HD-TV är det svårt att uppskatta HD-material ja.

Vi talar bara audio här nu, inte tv. HD-TV har väl alla

Ursprungligen av Erik.dv:

Men HD-ljud kommer skulle jag tro även på enklare surround-lösningar låta märkbart bättre än DVD-varianten för de flesta lyssnarna. Mycket renare / klarare / mer distinkt ljud. MP3 vs AIFF är den bästa jämförelsen jag kan ge.

DTS vs DD på DVD-nivå är snarlikt. DTS har högre bitrate men det påstås DD är en mer effektivt Codec. Likt AAC är mer effektiv än MP3. Problemet blir primärt om en enhet inte stödjer A eller B native och en konvertering krävs. Då blir det inget roligt.

Möjligt, men jag tror inte skillnaden är så speciellt stor och dessutom krävs det ett bra öra också. Jag vill snarare påstå att just rymdupplevelsen med surround-ljud generellt är den stora grejen, inte lika mycket upplösningen på ljudslingan. Upplösningen är för konnässörerna.

En 384 DD 5.1 bör vem som helst kunna höra att det låter skräp mot något annat som har minsta lilla högre bitrate..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 12:50
Ursprungligen av keptang:

En 384 DD 5.1 bör vem som helst kunna höra att det låter skräp mot något annat som har minsta lilla högre bitrate..

Exakt!

@Zinned: SD vs HDTV var en metafor. Du kan omöjligt se HDTV på en SDTV. Ljud är däremot inte alls lika hårt skuret. Nej, på en iPhone eller iPad eller en TV's inbyggda högtalare lär du ha svårt att höra en markant skillnad. Men har du som sagt ett ok 2.0 > 5.1 system kommer du göra det. Lyssnar du med hörlurar lär du också göra det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-24 13:06
Ursprungligen av tawi:

1. Starta servern är inga problem det är ju bara att trycka igång den på startknappen. Men hur stänger jag av den utan att behöva fjärrstyrningen via min iMac? Några av er kommer säkert att säga, men stäng inte av den då tappar du ju lite av syftet. Visst är det delvis sant. Jag har dock en sambo som inte vill ha något igång på nätterna. Kan man trycka av den på startknappen, eller finns det risk att man skriver sönder systemet på det viset? iPhone-program bara för att starta och stänga av datorn?

2. Hur för jag över nya filmer(rippade från egna dvd/bluray), musik osv enklast? Fick i ett svagt ögonblick för mig att det bara skulle vara att dra och släppa via Hemmadelningen i iTunes men det fungerar inte. Att fjärrsyra Mac minin och via fildelning ta in filerna från iMacen(där rippningen sker då den är väldigt mycket snabbare) går själklart, finns det bättre sätt?

3. Hur fyller jag sambons iPod nano på ett vättigt sätt? Detta med tanke på att min Mac mini inte har skärm utan bara var tanken att fungera som iTunesserver. Mac mini står så till att det inte är praktiskt att sätta in usb-kabeln i den när det är dags att lägga in nya ljudböcker/musik.

Startknappen fungerar som en viloknapp om du bara trycker till på den. Håller du den inne länge tvingar du en avstängning.

Logga in på en delad mapp, så kan du dra och släppa. Menyn i Finder, Gå - Anslut till server…

Den står inte så illa till att du kan använda startknappen varje kväll, men du kan inte koppla in en USB-kabel?
Koppla in en USB-förlängning och låt honan ligga vid framkanten, så når du den lätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 14:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt!

@Zinned: SD vs HDTV var en metafor. Du kan omöjligt se HDTV på en SDTV. Ljud är däremot inte alls lika hårt skuret. Nej, på en iPhone eller iPad eller en TV's inbyggda högtalare lär du ha svårt att höra en markant skillnad. Men har du som sagt ett ok 2.0 > 5.1 system kommer du göra det. Lyssnar du med hörlurar lär du också göra det.

Jag kanske borde varit lite tydligare då.

Jag har använt och lyssnat på 5.1-system sedan kanske ca 10-12 år tillbaka av varierande kvalisort. Jag har aldrig tyckt att det var någon direkt märkbar skillnad mellan DD och DTS. Jag kanske också ska nämna att jag har bra hörsel

HD Audio har jag aldrig satt mig in i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 14:15
Ursprungligen av zinned:

Jag kanske borde varit lite tydligare då.

Jag har använt och lyssnat på 5.1-system sedan kanske ca 10-12 år tillbaka av varierande kvalisort. Jag har aldrig tyckt att det var någon direkt märkbar skillnad mellan DD och DTS. Jag kanske också ska nämna att jag har bra hörsel

HD Audio har jag aldrig satt mig in i.

Nu blev det en smärre rundgång här men - igen - som sagt - det är ingen större skillnad på DD och DTS. Den frågan kan du lägga åt sidan. Dock måste man konvertera DTS för att det ska fungera med AppleTV vilket i sammanhanget gör det mycket sämre.

- Rå-format av DD är "okej" och fungerar på AppleTV
- Rå-format av DTS är "okej" men fungerar inte på AppleTV vilket gör det "dåligt" då det kräver konverting
- Rå-format av HD-ljud är "bäst" och sopar mattan med ovan nämnda format även om man bara nyttjar dess lossy core. Igen har AppleTV inte stöd för dessa.

Ovan taget blir AppleTV en ganska medioker mediaspelare i dagsläget, men för vissa är den "good enough".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 14:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu blev det en smärre rundgång här men - igen - som sagt - det är ingen större skillnad på DD och DTS. Den frågan kan du lägga åt sidan. Dock måste man konvertera DTS för att det ska fungera med AppleTV vilket i sammanhanget gör det mycket sämre.

- Rå-format av DD är "okej" och fungerar på AppleTV
- Rå-format av DTS är "okej" men fungerar inte på AppleTV vilket gör det "dåligt" då det kräver konverting
- Rå-format av HD-ljud är "bäst" och sopar mattan med ovan nämnda format även om man bara nyttjar dess lossy core. Igen har AppleTV inte stöd för dessa.

Ovan taget blir AppleTV en ganska medioker mediaspelare i dagsläget, men för vissa är den "good enough".

Jag syftade inte så mycket på stödet i Apple TV som jag gjorde på hur pass mycket fördel man ljudmässigt har av HD Audio kontra DD/DTS. Jag menade att jag inte tror att man utan hyfsat tränat ära (därav min pekning till konnässörerna) och ett krav på bra ljudsystem inte har någon fördel av HD Audio kontra DD/DTS.

Apple TV eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 14:40
Ursprungligen av zinned:

Jag syftade inte så mycket på stödet i Apple TV som jag gjorde på hur pass mycket fördel man ljudmässigt har av HD Audio kontra DD/DTS. Jag menade att jag inte tror att man utan hyfsat tränat ära (därav min pekning till konnässörerna) och ett krav på bra ljudsystem inte har någon fördel av HD Audio kontra DD/DTS.

Apple TV eller ej.

Du har ju inte ens lyssnat på HD-ljud och så känns det som vi driftar enormt off-topic.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 14:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Du har ju inte ens lyssnat på HD-ljud och så känns det som vi driftar enormt off-topic.

Jag verkar vara lite slarvig idag, jag har inte lyssnat så ingående då jag själv inte har kompatibel utrustning hemma men lyssnat på annan plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 15:26

Kan sammanfattas / tilläggas till allt format-snack att AppleTV - likt Apple generellt - har flera andra fördelar utöver just formatstödet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-04-24 15:54
Ursprungligen av kenjon:

Startknappen fungerar som en viloknapp om du bara trycker till på den. Håller du den inne länge tvingar du en avstängning.

Logga in på en delad mapp, så kan du dra och släppa. Menyn i Finder, Gå - Anslut till server…

Den står inte så illa till att du kan använda startknappen varje kväll, men du kan inte koppla in en USB-kabel?
Koppla in en USB-förlängning och låt honan ligga vid framkanten, så når du den lätt.

Förlängningskabel till iPod-docka kan nog vara en bra variant. Får titta vidare på hur jag startar upp och stänger av datorn på ett bra sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-24 18:12
Ursprungligen av zinned:

Jag verkar vara lite slarvig idag, jag har inte lyssnat så ingående då jag själv inte har kompatibel utrustning hemma men lyssnat på annan plats.

Du har inte lyssnat ingående men ändå kan göra bedömningen att det inte är bättre?
Jag har inte provkört BMW X6 så den kan inte vara bättre än min 320.
Att testresultaten säger en annan sak betyder ingenting för jag är så högfärdig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 20:14
Ursprungligen av lappen71:

Du har inte lyssnat ingående men ändå kan göra bedömningen att det inte är bättre?
Jag har inte provkört BMW X6 så den kan inte vara bättre än min 320.
Att testresultaten säger en annan sak betyder ingenting för jag är så högfärdig.

Vaknat på fel sida eller? Sansa dig.

Om du hade brytt dig om att läsa mina inlägg lite bättre så hade du säkert förstått att jag inte skrivit på det sättet du ironiserar över. Dock vet jag att skriven text är lätt att missförstå ibland, no worries.

Du kan t ex börja med att läsa #37.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-24 20:55
Ursprungligen av zinned:

Vaknat på fel sida eller? Sansa dig.

Om du hade brytt dig om att läsa mina inlägg lite bättre så hade du säkert förstått att jag inte skrivit på det sättet du ironiserar över. Dock vet jag att skriven text är lätt att missförstå ibland, no worries.

Du kan t ex börja med att läsa #37.

Än hur mycket jag läser dina inlägg så det enda jag ser är uttalanden som.

"Jag har inte" "Jag tror inte" "aldrig satt mig in i"

Så frågan är om du inte har lyssnat hur kan du då avgöra eller påstå med säkerhet att det inte låter bättre?
Därav min liknelse med bilarna för när det är bevisat att det är en skillnad mellan formaten.
Det kallar jag högmod.

Du påminner mig en en vän jag hade som påstod att han till 100% säkerhet kunde höra skillnad på en CD och en avspelning på den till minidisc.
Fast jag visade honom ett test i en ljudtidning där man klart och tydligt kunde se att det var en möjlighet att kunna avgöra det stod han på sig.
Behöver inte fortsätta berättelsen men han fick krypa till korset.

Du skriver att du har bra hörsel men det verkar som motsatsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-25 09:39
Ursprungligen av lappen71:

Än hur mycket jag läser dina inlägg så det enda jag ser är uttalanden som.

"Jag har inte" "Jag tror inte" "aldrig satt mig in i"

Så frågan är om du inte har lyssnat hur kan du då avgöra eller påstå med säkerhet att det inte låter bättre?
Därav min liknelse med bilarna för när det är bevisat att det är en skillnad mellan formaten.
Det kallar jag högmod.

Du påminner mig en en vän jag hade som påstod att han till 100% säkerhet kunde höra skillnad på en CD och en avspelning på den till minidisc.
Fast jag visade honom ett test i en ljudtidning där man klart och tydligt kunde se att det var en möjlighet att kunna avgöra det stod han på sig.
Behöver inte fortsätta berättelsen men han fick krypa till korset.

Du skriver att du har bra hörsel men det verkar som motsatsen.

Herrejisses, har du käkat taggtråd eller vad är det frågan om?

Om jag säger så här, mina inlägg var aldrig skrivna med inställningen "ni har fel, jag har rätt". Det enda jag påpekar är att jag anser att en investering i HD Audio-kompatibel hårdvara inte behöver vara nödvändig för skillnaden i ljudkvalitet inte nödvändigtvis motiverar kostnaden för utrustningen och personen i fråga också behöver ett hyfsat tränat öra för att kunna uppskatta det.

Alla gör som de vill, det finns inga rätt eller fel här. Tagga ner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 10:01
Ursprungligen av zinned:

Herrejisses, har du käkat taggtråd eller vad är det frågan om?

Om jag säger så här, mina inlägg var aldrig skrivna med inställningen "ni har fel, jag har rätt". Det enda jag påpekar är att jag anser att en investering i HD Audio-kompatibel hårdvara inte behöver vara nödvändig för skillnaden i ljudkvalitet inte nödvändigtvis motiverar kostnaden för utrustningen och personen i fråga också behöver ett hyfsat tränat öra för att kunna uppskatta det.

Alla gör som de vill, det finns inga rätt eller fel här. Tagga ner.

Det märks att du verkligen inte vet vad du pratar om för sök på Prisjakt så får du se vad en DTS HD kompatiblel förstärkare kostar.
Förresten jag gör det åt dig.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s124850...

Den billigaste kostar enbart ca 1500:- och tycker du det är en dyr investering så är du verkligen på fel forum och hänger.

Och nej man behöver inte ha ett tränat öra för att höra skillnaden och eftersom du själv sagt att du inte har "satt dig din in i"
Så hur kan du verkligen veta det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-25 10:36
Ursprungligen av lappen71:

Det märks att du verkligen inte vet vad du pratar om för sök på Prisjakt så får du se vad en DTS HD kompatiblel förstärkare kostar.
Förresten jag gör det åt dig.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s124850...

Den billigaste kostar enbart ca 1500:- och tycker du det är en dyr investering så är du verkligen på fel forum och hänger.

Och nej man behöver inte ha ett tränat öra för att höra skillnaden och eftersom du själv sagt att du inte har "satt dig din in i"
Så hur kan du verkligen veta det?

Ah, ok. Du är så rabiat i frågan så du redan har valt att tolka mina inlägg helt fel och agerar därefter också omotiverat aggressivt. En sådan sidodiskussion är inte till gagn för tråden så jag avslutar här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-25 11:06
Ursprungligen av zinned:

Herrejisses, har du käkat taggtråd eller vad är det frågan om?

Om jag säger så här, mina inlägg var aldrig skrivna med inställningen "ni har fel, jag har rätt". Det enda jag påpekar är att jag anser att en investering i HD Audio-kompatibel hårdvara inte behöver vara nödvändig för skillnaden i ljudkvalitet inte nödvändigtvis motiverar kostnaden för utrustningen och personen i fråga också behöver ett hyfsat tränat öra för att kunna uppskatta det.

Alla gör som de vill, det finns inga rätt eller fel här. Tagga ner.

Detta går waaaaay off-topic men du måste ju förstå hur dumt det låter. "Jag har ingen aning om hur det skiljer sig, men jag tror inte det gör någon skillnad".

Det ÄR en markant skillnad med HD och icke-HD ljud. Sedan "duger" DVD-klassat surroundljud för många - lika så som halvkassa playkanalströmmar duger för många. HD-kompatibel hårdvara är idag i stort sätt standard om du tittar på BluRay + Förstärkare. Även intergrerade system har detta. Sedan kommer en 5000 kr förstärkare idag vara mycket bättre på 5.1 ljud än en 5000 kr förstärkare från 2000 som på den tiden hanterade DVD "bra".

Never the less - en väldigt konstigt diskussion som borde läggas åt sidan.

Vad gäller AppleTV är det synd enheten inte stödjer hela BluRay standarden för bild och ljud. Det hade gjort den mycket mer kraftfull för en viss målgrupp - även för "Svensson" som rippar sina DVD:er skulle slippa en hel del konverteringsjobb och få bättre kvalité på köpet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 11:21
Ursprungligen av zinned:

Ah, ok. Du är så rabiat i frågan så du redan har valt att tolka mina inlägg helt fel och agerar därefter också omotiverat aggressivt. En sådan sidodiskussion är inte till gagn för tråden så jag avslutar här.

Om du inte vill att jag tolkar fel så får du skriva bättre.
Men nu tolkar andra på samma sätt så jag är inte helt ute tydligen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 11:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller AppleTV är det synd enheten inte stödjer hela BluRay standarden för bild och ljud. Det hade gjort den mycket mer kraftfull för en viss målgrupp - även för "Svensson" som rippar sina DVD:er skulle slippa en hel del konverteringsjobb och få bättre kvalité på köpet.

Frågan är om det någonsin kommer hända?
Skulle det hända skulle den bli en oslagbar produkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-25 11:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Detta går waaaaay off-topic men du måste ju förstå hur dumt det låter. "Jag har ingen aning om hur det skiljer sig, men jag tror inte det gör någon skillnad".

Det ÄR en markant skillnad med HD och icke-HD ljud. Sedan "duger" DVD-klassat surroundljud för många - lika så som halvkassa playkanalströmmar duger för många. HD-kompatibel hårdvara är idag i stort sätt standard om du tittar på BluRay + Förstärkare. Även intergrerade system har detta. Sedan kommer en 5000 kr förstärkare idag vara mycket bättre på 5.1 ljud än en 5000 kr förstärkare från 2000 som på den tiden hanterade DVD "bra".

Never the less - en väldigt konstigt diskussion som borde läggas åt sidan.

Vad gäller AppleTV är det synd enheten inte stödjer hela BluRay standarden för bild och ljud. Det hade gjort den mycket mer kraftfull för en viss målgrupp - även för "Svensson" som rippar sina DVD:er skulle slippa en hel del konverteringsjobb och få bättre kvalité på köpet.

Håller med dig om att diskussionen blev konstig, till viss del pga att jag var slarvig och långt ifrån tydlig i det jag skrev vilket jag sedan försökte korrigera i förtydliganden. Det verkade snarare få motsatt effekt.

Det med att det ÄR skillnad är ju kärnan i diskussionen. Rent tekniskt är det skillnad, no doubt, men sedan har vi en subjektiv sida också...hur det upplevs i verkligheten av aktuell person. Där är det inte säkert att det upplevs som en så stor skillnad. Du tycker det, andra kan tycka det också eller så tycker de att det inte är så stor skillnad.

Hur som, vi gör som du säger och lägger det åt sidan.

Apple TV kan ju vara föremål för en uppdatering av dessa stöd när den verkar få mer plats i produktlinjen nu än tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 11:24
Ursprungligen av zinned:

Det med att det ÄR skillnad är ju kärnan i diskussionen. Rent tekniskt är det skillnad, no doubt, men sedan har vi en subjektiv sida också...hur det upplevs i verkligheten av aktuell person. Där är det inte säkert att det upplevs som en så stor skillnad. Du tycker det, andra kan tycka det också eller så tycker de att det inte är så stor skillnad.

Har man gett sig fan på att inte höra skillnad så gör man inte det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-25 11:27
Ursprungligen av lappen71:

Har man gett sig fan på att inte höra skillnad så gör man inte det.

Vilken del av att vi skulle lägga ner detta enorma sidospår en gång för alla var otydlig?

Tråden förtjänar att komma "back on track".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 11:29
Ursprungligen av zinned:

Vilken del av att vi skulle lägga ner detta enorma sidospår en gång för alla var otydlig?

Tråden förtjänar att komma "back on track".

Haha det är du som envisas med dina absurda påståenden.

Normalt har du väldigt insiktsfulla och smarta inlägg men nu vet jag inte vem det är som loggat in på din profil.

Bevaka tråden