Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

n00b-frågor om 10.8

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-04-14 11:41

Först vill jag säga till alla som inte vet vem jag är att jag är en mycket erfaren användare av Mac OS. Jag har precis bytt från 10.6 till 10.8 och kommer att ställa en del frågor i ämnet. (Efter att jag har googlat.)
Jag har på den vecka som har gått inte lyckats förlika mig med en del nyheter. (Jag ser fö inga direkta vinster med att ha gått upp mer än att det är skönt att "ligga i framkant".)

I alla fall:
Vad ska man med sökningen "Mina filer" till? Jag har mer än 35000 objekt i den "genvägen"

Om du tänker på Alla mina filer så är det i min mening en helt meningslös funktion. Det första jag gör vid ny installation är att ta bort den genvägen i Finder. Det blir bara rörigt och många gör felet att ta bort filer där i tron om att det är dubletter.

Största vinsten med 10.8 är iCloud, tycker jag. Älskar hur smidigt det synkar mellan alla enheter man har! Kom förvisso redan i 10.7 men har förbättrats ytterligare i 10.8.

Själv använder jag Meddelanden mycket då många som jag skickar meddelanden till använder iPhone, då är det smidigt att kunna skicka iMessage via datorn.

  • Medlem
  • 2013-04-14 13:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv använder jag Meddelanden mycket då många som jag skickar meddelanden till använder iPhone, då är det smidigt att kunna skicka iMessage via datorn.

Det kan vara användbart. Verkar fungera bra.

Ursprungligen av Baron:

Det kan vara användbart. Verkar fungera bra.

Fortfarande lite skakigt imo. Mina meddelanden kommer inte alltid i rätt ordning. Te.x kan 10 av mina meddelanden vara efter varandra och sedan 10 av den andra personens. Av någon underlig anledning så uppstår problemet främst på min MBP, troligtvis pga att jag använder den minst och att meddelandena "staplar upp".

En annan bra sak med iMessage är att det även fungerar på min iPad. Riktigt skönt att kunna svara på meddelanden oavsett om jag sitter i soffan med min iPad, vid datorn eller via mobilen när jag inte är hemma. Helt klart en bra tjänst.

  • Medlem
  • 2013-04-14 16:32

Jo, jag har använt iMessages ganska länge mellan olika iDevices. Där fungerar det klockrent.

"Alla filer" är svår att förstå vitsen med.
AutoSave känns förvirrande när inte alla program använder det.
Launchpad... tom Apple verkar tycka att det är för rörigt och oöverblickbart så de har infört Launchpad search. Bakvänt tänkt känns det som.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-15 00:33
Ursprungligen av Baron:

Först vill jag säga till alla som inte vet vem jag är att jag är en mycket erfaren användare av Mac OS. Jag har precis bytt från 10.6 till 10.8 och kommer att ställa en del frågor i ämnet. (Efter att jag har googlat.)
Jag har på den vecka som har gått inte lyckats förlika mig med en del nyheter. (Jag ser fö inga direkta vinster med att ha gått upp mer än att det är skönt att "ligga i framkant".)

I alla fall:
Vad ska man med sökningen "Mina filer" till? Jag har mer än 35000 objekt i den "genvägen"

'Alla filer' är i sig helt oanvändbart. Men vad som gömmer sig bakom – en s.k. Smart mapp.

Trolla till nåt själv, vilka filer vill du snabbt komma åt?

PS. Valet 'Något/Allt/Inget' får du upp genom att hålla inne ⌥ (alt) klicka på det som var ett plus (+) till höger.

  • Medlem
  • 2013-04-15 08:52

Smarta mappar är ju en urgammal funktion (som jag valde bort redan när den kom).

Dikteringen tycker jag är guld. Använder den ofta för att lägga in sifferdata som är träligt att knappa in manuellt.

  • Medlem
  • 2013-04-15 22:01
Ursprungligen av pmarriott:

Dikteringen tycker jag är guld. Använder den ofta för att lägga in sifferdata som är träligt att knappa in manuellt.

Var hittar jag den?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-15 22:23
Ursprungligen av Baron:

Var hittar jag den?

Systeminställningar -> Diktering och tal

Prova hjälpen i Mac OS X, skriv diktering så får du hjälp!
Inställningspanelen Diktering och tal finner du det i.

1
Bevaka tråden