Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsgranskning krånglar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Programmet "Förhandsgranskning" fungerar inte längre som det ska. Var kan man få tag på en felfri version?
Eller vad annat kan man ta sig till?
Jag har Mac OS X, version 10.7.5.
Keyserling

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-14 14:16

Vad menar du med "fungerar inte som det ska"?

Vad är det som inte längre fungerar som det ska?

Ursprungligen av kenjon:

Vad menar du med "fungerar inte som det ska"?

När man vill se något i "Förhandsgranskning" blir skärmen helt svart i flera sekunder, sen öppnas en bild av en "Word"-sida (alltid samma). Efter en god stund öppnas sen – ibland – det man ville att skulle öppnas.
När man vill stänga programmet med kringla + q börjar badbollen snurra ett bra tag innan "Förhandsgranskning" stängs.

(Keyserling har inte frågat något på forumet tidigare och blev högst förbluffad över att så snabbt få svar.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-14 14:30

Oftast brukar det vara en .plist-fil som är korrupt. Kolla under ditt användarkonto/Bibliotek om du hittar dess .plist-fil, och radera den (typ com.apple.Preview.plist).
Den återskapas när du startar programmet igen.

Ursprungligen av kenjon:

Oftast brukar det vara en .plist-fil som är korrupt. Kolla under ditt användarkonto/Bibliotek om du hittar dess .plist-fil, och radera den (typ com.apple.Preview.plist).
Den återskapas när du startar programmet igen.

Tack för svar!
Så avancerad är jag inte att jag kunde lösa problemet med hjälp av dina råd.
Om jag letar i datorn efter .plist finns hur mycket som helst, men konstigt nog inte något på "Preview" eller ens på "Förhandsgranskning". Tydligen har jag missförstått hur sökrutan högst uppe till höger i varje mappfönster fungerar. Letar datorn bara på dokumentnamn/filnamn men inte på namn på mappar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 17:25

Inte så enkelt och Spotlight hjälper dig nog inte

Gå in i "Bibliotek" i din egen användarmapp
Gå till Mappen "Preferences"
Leta upp filen "com.apple.Preview.plist"
Dra ut den filen på skrivbordet
Testa att förhandgranska något
Om det funkar så släng filen du dragit ut på skrivbordet
Om det inte funkar alls så lägg tillbaka filen du har på skrivbordet och återkom

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-14 17:45

Varför inte testa med att skapa en ny användare och se om det fungerar då?

Från och med Lion (OS X 10.7) så sparas öppnade fönster i programmet vid avslut om man inte själv aktivt stängt dem. Om du t.ex. tar och stänger fönstret med Wordfilen (trycker på röda knappen i fönsterlisten) så ska den inte komma fram vid nästa programstart.
Om man inte vill ha detta beteende kan man avaktivera det genom att i systeminställningar -> allmänt klicka i rutan "stäng fönster när ett program avslutas".

Förhandsgranskningsstrul

Tack Katinka!
Dess värre finns ingen fil som heter "com.apple.Prewiew.plist". Diverse filer som börjar namnet med "com.apple …" finns nog i mappen "Preferences", men alltså inte den önskade filen. Så vad ska jag då göra?

Min allra första tanke var att kopiera programmet från någon annan dator med Lejonet installerad och sätta in en felfri version av "Förhandsgranskning" (så har jag gjort flera gånger med andra program och då har det alltid löst sig). Men jag känner ingen annan som har Lejonet, alla använder Snöleoparden. På flera ställen på nätet har jag läst att man inte kan ladda ner "Förhandsgranskning" via nätet (varför det är så kan jag inte förstå).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-14 16:59

Preview, inte Prewiew...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-15 00:10
Ursprungligen av Keyserling:

Tack Katinka!
Dess värre finns ingen fil som heter "com.apple.Prewiew.plist". Diverse filer som börjar namnet med "com.apple …" finns nog i mappen "Preferences", men alltså inte den önskade filen. Så vad ska jag då göra?

Du letar nog i fel Preferens-mapp (Mac HD/Bibliotek/Preferences). Biblioteksmappen i din egen användarmapp är dold (Mac HD/Användare/~användarnamn/Bibliotek/Preferences). Du hittar den genom att välja Gå-menyn i Finder, tryck ner alt-knappen och voilá, en genväg till ~/Bibliotek.

Fortfarande är bästa tipset att radera plist-filerna. Alternativt skapa ett nytt användarkonto och testa Förhandsvisning där.

Senast redigerat 2013-05-15 00:20

Aj aj aj!

Tack Frasse!
Det var skämmigt!

1
Bevaka tråden