Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och egna filmer

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-04-19 08:29

"What if:
1. My Apple TV 2 will not deliver Dolby Digital 5.1 audio?
ATV 2 with firmware 4.2.2 many not handle DD 5.1 properly. Update your firmware to the latest version.

2. I set Dolby Digital to Auto…
When Dolby Digital is set to auto, the Apple TV will play AAC stereo when the source video contains both Dolby Digital 5.1 and AAC stereo audio.

3. I’d like to stream videos with DTS surround?
Neither Apple TV 2 nor Apple TV 3 would handle DTS audio. A workaround here is to convert DTS to ATV supported audio formats: HE-AAC (V1), AAC (16 to 320 Kbps), protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, AIFF, and WAV; Dolby Digital 5.1 surround sound."

http://www.pavtube.com/guide/set-up-apple-tv-...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-20 23:56
Ursprungligen av OlleF:

Jag har en oerhörd massa filmer på mina hårddiskar i t.ex. avi, mp4 och mkv-format.
Nu börjar jag fundera på en Apple TV 3 gen.
Men, hur visar jag filmerna som finns på mina hårddiskar i Apple TV?
Måste jag gå via iTunes eller kan jag ta dem direkt?
Vilka av ovan nämnda format klarar Apple TV 3 gen av??

Prova att installera Plex och PlexConnect. Det går då att köra nästan alla format genom Plex och PlexConnet till din AppleTV utan några hack. Det enda du behöver är att byta DNS på din AppleTV till din PlexConnect dator och starta Trailers appen på AppleTV.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 00:36
Ursprungligen av Robo-X:

Prova att installera Plex och PlexConnect. Det går då att köra nästan alla format genom Plex och PlexConnet till din AppleTV utan några hack. Det enda du behöver är att byta DNS på din AppleTV till din PlexConnect dator och starta Trailers appen på AppleTV.

Inte en lösning som är lätt att få till verkar det som.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-21 00:59
Ursprungligen av lappen71:

Inte en lösning som är lätt att få till verkar det som.

Hur menar du då? När PlexConnect körs på en Mac/Win/NAS så är det bara att starta Trailer appen på ATV. Apple TV behöver inte ens hackas....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-21 01:04
Ursprungligen av Robo-X:

Hur menar du då? När PlexConnect körs på en Mac/Win/NAS så är det bara att starta Trailer appen på ATV. Apple TV behöver inte ens hackas....

Det är inget som en novis bara sätter igång.
Sen tycker jag det är en "lösning" som är likvärdig att går över ån för vatten.
Som tex för mig så måste jag ha igång 3 enheter för att använda det,min NAS,MacMini och ATV3.
Men visst har man allt på en MacMini så är det en enhet mindre och kanske något att fundera över.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-21 01:27

Frågan var ju hur man kan spela upp egna filmer Apple TV. Eftersom ATV kan endast streama filmer behöver du ha en extra dator. Om det är en nas Mac mini pc eller linux spelar ingen roll. Sätta igång plexconnect är inte svårt om man inte har egen webserver eller dns server igång. Den mer eller mindre ställer in sig själv. Och det tar endast 2-3 min om du redan har en plex media server igång. Det enda som är krångligt är att skapa en skript som startar plexconnect automatiskt.

Hur kommer det sig att ingen nämner Apples egna hemma delning från iTunes?
(det går ju att konvertera filer tillmp4)

En annan fråga!
Hur får man hemmadelning att fungera?
Har aTV3 och MacBook pro på samma Wifi-när och har slagit på hemma delning på Macen & aTV!
men under Computers så ser jag inget
utom att jag ska slå på hemmadelningen på datorn med min apple-ID!???

mao så fungerar det inte för mig
men slår man upp problems-solve så slår det att det går inte att misslyckas med det här! ???

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-27 23:31
Ursprungligen av Starship:

Hur får man hemmadelning att fungera?
Har aTV3 och MacBook pro på samma Wifi-när och har slagit på hemma delning på Macen & aTV!
men under Computers så ser jag inget
utom att jag ska slå på hemmadelningen på datorn med min apple-ID!???

mao så fungerar det inte för mig
men slår man upp problems-solve så slår det att det går inte att misslyckas med det här! ???

Sitter både din Mac och din ATV på samma trådlösa nät? Så inte en av dem råkar sitta på något gästnät eller liknande.

Hemma delning fungerar inte! :-(

Ursprungligen av zinned:

Sitter både din Mac och din ATV på samma trådlösa nät? Så inte en av dem råkar sitta på något gästnät eller liknande.

Jo båda sitter på samma Wifi nät!
och får Air play att fungera, men inte hemmadelningen, inte till Iphone 4 heller.
Har en Apple extreme router så den borde ju oxå fungera med hemma delning!
Senaste sw i alla burkarna
har tom stäng av brandväggen fungerar ändå inte.

Senast redigerat 2013-09-28 09:20
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-28 06:00

Varför krångla till det? Jag ser till att alla filmer har rätt format för iTunes och kör mina ATVs därifrån. Enkelt, snabbt, smidigt. Inga problem.

ATV

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför krångla till det? Jag ser till att alla filmer har rätt format för iTunes och kör mina ATVs därifrån. Enkelt, snabbt, smidigt. Inga problem.

Nu fungerar ju inte min hemmadelning!
Men du har kanske ngt annat sätt du kör dina filmer från itunes till ATVn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-08 13:20

Inga problem med hemmadelning för mej.
Loggat ut och in igen på alla enheter och startat om dem emellan? Samma AppleID förstås...

Hemma delning

Ursprungligen av Starship:

Jo båda sitter på samma Wifi nät!
och får Air play att fungera, men inte hemmadelningen, inte till Iphone 4 heller.
Har en Apple extreme router så den borde ju oxå fungera med hemma delning!
Senaste sw i alla burkarna
har tom stäng av brandväggen fungerar ändå inte.

Nu Fungerar det!
Tydligen så var inte Hemmadelning PÅ!
Trots att Det stog under "Prefences -> Sharing Status ON"
men hittade under Menyn File-> Home Sharing Där så var den off!
Så nu fungerar det !

Här har vi filmer på hårddisk i en massa format, SD, 720, 1080 osv.

Slänger dem på iFlicks som konverterar (om-containrar) till MP4 och lägger in filmer i iTunes.
Man kan redigera metadata lite om man vill, men oftast hittar den allt den behöver i metadataväg
från nätet (omslag etc).
Sedan har jag ställt in att efter flytt till iTunes så kastas orignalfilen (Avi osv).

funkar så bra att jag funderar på att skaffa en ATV3 till, till sovrumsTV'n.

Med ATV3 får man en del bonusar med; Netflix (79:- i mån), Youtube, kan hyra film direkt, FlickR-skärmsläckare, "storbildsvisarfunktionen"-Airplay. Kan visa foton/film från iPhone/iPad direkt på tv'ns 42"....
Bara den här funktionen är ju guld när föräldrarna är på besök....

Att kolla på film streamad över hemmanätverket på ipad eller iPhone liggande i sängen är inte dumt....när man är sjuk.

Senast redigerat 2013-10-20 19:41
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-20 12:42
Ursprungligen av Sixten:

Med ATV3 får man en del bonusar med; Netflix (79:- i mån)

Netflix fungerar även med Apple TV 2.

Tycker också att du skall titta på iFlicks och TV.

Det känns väldigt PC (i bemärkelsen Windows-klabb) att ladda ner en massa olika format och sedan rätta världen efter kartan. Här kommer den gamla devisen "gör om, gör rätt" på sin plats.

Nu när du lite olyckligt rippat din disk-kollektion till olika, ej Apple-kompatibla format, kan du snabbt reparera detta genom att dra alla filerna till iFlicks, precis som redan nämnts. iFlicks lägger automatiskt in alla tvättade filer i iTunes så att du även kan synka med din eller barnen iPad t ex.

Som också nämndes ovan behöver man sällan konvertera filmerna. iFlicks kan lyfta ur video-spåret om det redan är Apple-kompatibelt och packa om det i en mp4 eller m4v container. Att lägga in en film i iTunes på det här sättet tar kanske 2-4 minuter och du får bra metadata och posters.

Ursprungligen av Sixten:

Här har vi filmer på hårddisk i en massa format, SD, 720, 1080 osv.

Slänger dem på iFlicks som konverterar (om-containrar) till MP4 och lägger in filmer i iTunes.
Man kan redigera metadata lite om man vill, men oftast hittar den allt den behöver i metadataväg
från nätet (omslag etc).
Sedan har jag ställt in att efter flytt till iTunes så kastas orignalfilen (Avi osv).

funkar så bra att jag funderar på att skaffa en ATV3 till, till sovrumsTV'n.

Med ATV3 får man en del bonusar med; Netflix (79:- i mån), Youtube, kan hyra film direkt, FlickR-skärmsläckare, "storbildsvisarfunktionen"-Airplay. Kan visa foton/film från iPhone/iPad direkt på tv'ns 42"....
Bara den här funktionen är ju guld när föräldrarna är på besök....

Att kolla på film streamad över hemmanätverket på ipad eller iPhone liggande i sängen är inte dumt....när man är sjuk.

______________________________________________________________________________________________________
Kan iFlicks göra alt automatisk?
t.ex att ta bort den gamla filen efteråt?
Eller gör man det manuellt?

Har laddat ner HandBraker, den verkar fungera bra oxå. Men tror inte att den jobbar automatiskt!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 10:32
Ursprungligen av Starship:

______________________________________________________________________________________________________
Kan iFlicks göra alt automatisk?
t.ex att ta bort den gamla filen efteråt?
Eller gör man det manuellt?

Har laddat ner HandBraker, den verkar fungera bra oxå. Men tror inte att den jobbar automatiskt!

Ja

Handbrake dekodar om filen och inte som iFlicks som bara byter container (förutsatt att filen är i H.264 codec)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-21 11:15
Ursprungligen av Starship:

______________________________________________________________________________________________________
Kan iFlicks göra alt automatisk?
t.ex att ta bort den gamla filen efteråt?
Eller gör man det manuellt?

Har laddat ner HandBraker, den verkar fungera bra oxå. Men tror inte att den jobbar automatiskt!

iFlicks kan ta bort originalet och flytta den nya filen dit du önskar.

Ursprungligen av lappen71:

Ja

Handbrake dekodar om filen och inte som iFlicks som bara byter container (förutsatt att filen är i H.264 codec)

iFlicks kan koda om videofiler också om de inte är i h.264-format. Handbrake är mer kraftfullt dock.

Ursprungligen av suddgummi:

iFlicks kan koda om videofiler också om de inte är i h.264-format. Handbrake är mer kraftfullt dock.

Men om ett containerbyte är allt som behövs är ju en omkodning riktigt dåligt alternativ?
Kodar Handbrake om i alla lägen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 14:15
Ursprungligen av suddgummi:

iFlicks kan koda om videofiler också om de inte är i h.264-format. Handbrake är mer kraftfullt dock.

Ja men i det långa loppet är iFlicks att föredra för att Handbrake kodar om ALLT till skillnad med iFlicks som gör det enbart när det behövs.

Kraftfullt!?
På vilket sett?

Vad är det för skillnad på den iFlicks 2.0 som man kan ladda ner gratis och
den 1.4.8 som man kan köpa i AppStore?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-22 09:09
Ursprungligen av Starship:

Vad är det för skillnad på den iFlicks 2.0 som man kan ladda ner gratis och
den 1.4.8 som man kan köpa i AppStore?

Version 2 verkar vara en beta.

Ursprungligen av Starship:

Kraftfullt!?
På vilket sett?

HandBrake tillåter dig att köra micro management på inställningarna och konfigurera allt som du vill ha det. De som vill kan mata HandBrake med inställningar via skript.

Att man köper iFlicks bör inte vara ett hinder från att också ladda ner HandBrake; det är ju gratis och borde finnas på varje Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-22 20:35
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

HandBrake tillåter dig att köra micro management på inställningarna och konfigurera allt som du vill ha det. De som vill kan mata HandBrake med inställningar via skript.

Att man köper iFlicks bör inte vara ett hinder från att också ladda ner HandBrake; det är ju gratis och borde finnas på varje Mac.

I min värld kan man inte riktigt jämföra dessa två mjukvaror. De lirar på samma scen men i skilda hörn.

Handbrake kör väl aldrig endast containerbyte utan endast konvertering...?

Ursprungligen av zinned:

I min värld kan man inte riktigt jämföra dessa två mjukvaror.

Det håller jag med om. Tror inte jag jämställt dem heller. Säger ju även att oavsett iFlicks skall man ha HandBrake.

Vill man inte betala för iFlicks så är HandBrake + Subler en bra gratiskombination. Denna ger världsklass konvertering, samt metadata, posters och subs.

iFlicks styrka är smidigheten och just förmågan att på nån minut muxa om video och ljud så att filen blir iTunes-kompatibel. Men med det sagt så slutar det lätt med att man har ett najs 1080p-bibliotek där filerna är 9-12GB stycket. Det är egentligen onödigt stort. HandBrakes RF20-inställning ger en 1080p-fil på runt 3.5GB med konvertering. Man kan nog säga att man halverar storleken. Fryser man bilden och detaljstuderar så ser man lite mer detalj i den stora originalfilen, men det är verkligen på en akademisk nivå.

Tittar man på slutresultatet förespråkar jag egentligen HandBrake och Subler, men använder själv iFlicks mer. Det går snabbt men filerna förblir onödigt stora.

iFlicks kan ju konvertera också, men då är lite finessen med programmet borta eftersom det finns bra gratisalternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-22 20:54
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det håller jag med om. Tror inte jag jämställt dem heller. Säger ju även att oavsett iFlicks skall man ha HandBrake.

Korrekt, menade inte att insinuera att du hade jämställt dem. Det vara bara en poängtering.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vill man inte betala för iFlicks så är HandBrake + Subler en bra gratiskombination. Denna ger världsklass konvertering, samt metadata, posters och subs.

Absolut, det är nog det bästa man kan använda om man ska ha det helt gratis. Dock får man ju som sagt göra avkall på smidigheten helt och hållet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iFlicks styrka är smidigheten och just förmågan att på nån minut muxa om video och ljud så att filen blir iTunes-kompatibel. Men med det sagt så slutar det lätt med att man har ett najs 1080p-bibliotek där filerna är 9-12GB stycket. Det är egentligen onödigt stort. HandBrakes RF20-inställning ger en 1080p-fil på runt 3.5GB med konvertering. Man kan nog säga att man halverar storleken. Fryser man bilden och detaljstuderar så ser man lite mer detalj i den stora originalfilen, men det är verkligen på en akademisk nivå.

Tittar man på slutresultatet förespråkar jag egentligen HandBrake och Subler, men använder själv iFlicks mer. Det går snabbt men filerna förblir onödigt stora.

Ytterst subjektivt det där, du kan anse det men någon annan kan tycka att skillnaden är större och absolut tillräckligt stor. Många faktorer som spelar in vad man prioriterar.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iFlicks kan ju konvertera också, men då är lite finessen med programmet borta eftersom det finns bra gratisalternativ.

Jag tycker inte att man tappar finessen utan istället glider in på en annan finess, att man inte behöver flera mjukvaror för att ordna sina videofiler utan det räcker med en. Om man i nådens år, 2013, råkar ha videos som inte är komprimerade med h.264 då alltså.

Ursprungligen av zinned:

Ytterst subjektivt det där, du kan anse det men någon annan kan tycka att skillnaden är större och absolut tillräckligt stor. Många faktorer som spelar in vad man prioriterar.

Helt klart.

Jag sammanfattar mina tankar så här: om man behöver fråga vilken mjukvara som är bra, eller vilka fördelar någon encoder har framför en annan, så kan man nog gå på min linje. De som skulle fara illa genom att följa mitt generella råd skulle aldrig fråga mig, för de vet redan bäst själv.

Jag gjorde faktiskt jämförelsen tidigare idag (med att frysa på samma bildruta) när tråden var något yngre. Jag är rätt kräsen, men jag är inte den som köper HiFi-kablar för 10.000 kr heller (alldeles för sund för det).

Jag skulle inte acceptera rena bildfel som banding eller blocks, men det får man inte med HandBrake. Däremot så kan en dubbelt så hög bitrate skapa lite mer skärpa i t ex hår eller skäggstubb (eller andra detaljer på den nivån). Men detta är alltså med FRUSEN bild. Och det är självklart inte så att HandBrake-versionen är oskarp på något sätt.

Jag skulle nog kunna sponsra den person som ser skillnaderna i rörlig bild med en ny Mac Pro.

Bevaka tråden