Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka en avstängd iMac för backup

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man väcka en avstängd iMac för att göra backup med Time Machine till en Synology NAS och kan man göra det utan att ha en AirportExtreme?
Efter avslutad backup så vill jag att den ska stänga av sig igen...
Har idag en Netgear WNDR3700v2 som jag inte tänkt ersätta om det inte krävs...

Orden "väcka" och "avstängd" går inte riktigt ihop, tycker jag.

Menar du att väcka datorn från viloläge?
Eller menar du att starta en helt avstängd dator?

Kan vara bra att klargöra det, eftersom tipsen och lösningsförslagen förmodligen är olika för dessa två olika situationer.

Senast redigerat 2013-04-22 15:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Orden "väcka" och "avstängd" går inte riktigt ihop, tycker jag.

Menar du att väcka datorn från viloläge?
Eller menar du att starta en helt avstängd dator?

Kan vara bra att klargöra det, eftersom tipsen och lösningsförslagen förmodligen är olika för dessa två olika situationer.

Ja, det kanske var lite otydligt.

Jag menar helt avstängd och starta upp för backup för att sedan stänga av sig igen.
Gärna med skärmen avstängd hela tiden.

Är detta möjligt på något sätt?

Nope.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-22 17:01

Om den varit avstängd och inga filer ändrats, finns väl ingen större nytta med att den ska vakna och köra Time Machine bara sådär helt plötsligt.

Nej, det är sant. Det viktiga är ju att det sker när något ändrats och det kanske går att ställa in så det sker när man stänger av. (Kommer ju dock fördröja en avstängning)

Ursprungligen av esteen:

Nej, det är sant. Det viktiga är ju att det sker när något ändrats och det kanske går att ställa in så det sker när man stänger av. (Kommer ju dock fördröja en avstängning)

Det sker då datorn är igång, per automatik.

Ursprungligen av esteen:

Nej, det är sant. Det viktiga är ju att det sker när något ändrats och det kanske går att ställa in så det sker när man stänger av. (Kommer ju dock fördröja en avstängning)

Med TimeMachine Scheduler kan du ställa in intervall för backup, mm:

http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.ht...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-23 13:20

När jag jobbar vid datorn föredrar jag kontinuerlig backup med TM. Fördelen är ju att man aldrig förlorar mer än en timmes arbete. Men det svarar å andra sidan inte på din fråga.

Ursprungligen av esteen:

Kan man väcka en avstängd iMac för att göra backup med Time Machine till en Synology NAS och kan man göra det utan att ha en AirportExtreme?
Efter avslutad backup så vill jag att den ska stänga av sig igen...
Har idag en Netgear WNDR3700v2 som jag inte tänkt ersätta om det inte krävs...

Under Energy Saver i Systeminställningar kan du ställa in intervall/tid som datorn skall startas och stängas av. Det kanske du kan använda?

1
Bevaka tråden