Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2:s vd önskar Apple säljer sämre

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tele2:s vd Mats Granryd säger det är svårt att tjäna pengar på Apples produkter och att det är besvärligt att göra affärer med dem.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-04-24 15:59

Ingen tvingar honom att göra affärer med Apple. Med deras inställning är det tur jag inte haft något med Tele2 att gör tidigarea, och inte lär det bli det i framtiden heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 16:03

Som vi säger i Skåne, pibesill.

Om en operatör hade kunnat klassas som "premiumoperatör" så hade Tele2/Comviq hamnat så långt ifrån det epitetet som det går.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ingen tvingar honom att göra affärer med Apple. Med deras inställning är det tur jag inte haft något med Tele2 att gör tidigarea, och inte lär det bli det i framtiden heller.

Vill man använda LTE på sin iPhone 5 i Sverige finns inte så många andra val.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-04-24 16:20

LTE. Här har vi knappt 3G på Telias nät så det lär dröja med högre hastigheter.

Ursprungligen av MatsOlov:

LTE. Här har vi knappt 3G på Telias nät så det lär dröja med högre hastigheter.

Ännu större anledning att byta till tele2 och LTE?

Ursprungligen av mendezzz:

Ännu större anledning att byta till tele2 och LTE?

Om det nu vore så att det fanns nån LTE-täckning uppe i norrland, men det gör det inte i dagsläget.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Om det nu vore så att det fanns nån LTE-täckning uppe i norrland, men det gör det inte i dagsläget.

Chansen att det kommer lär iaf vara större än med Telia där chansen är 0?
Fast om knappt 3G finns idag så kanske det inte är ngt att bry sig om.

Att företag knappt tjänar några pengar alls på ren försäljning av Apple-produkter är väl inget nytt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 16:52
Ursprungligen av keptang:

Vill man använda LTE på sin iPhone 5 i Sverige finns inte så många andra val.

Vaddå, det kommer väl att vara tillgängligt hos fler operatörer framöver?

Ursprungligen av zinned:

Vaddå, det kommer väl att vara tillgängligt hos fler operatörer framöver?

Det ordnar sig nog då det kommer chip som stöder fler band än vad Apple valde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-24 17:18
Ursprungligen av keptang:

Det ordnar sig nog då det kommer chip som stöder fler band än vad Apple valde.

Exakt. Därför ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja byta operatör till förmån för sunk-Tele2.

Ursprungligen av zinned:

Exakt. Därför ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja byta operatör till förmån för sunk-Tele2.

Får se vilket chip Apple väljer, om man gör ytterligare ett sunkigt val.

Snacka om skev kommentar. Operatörer tjänar väl inga mängder på någon telefon utan på abonnemang och förhöjda månadskostnader. Sen så är inte tele2 ensamma om rättigheter i 1800mhz nätet. Det är på hög tid att de svenska operatörerna bygger näten.

Handlar om slutkunden.

Ursprungligen av Redaktionen:

Tele2:s vd Mats Granryd säger det är svårt att tjäna pengar på Apples produkter och att det är besvärligt att göra affärer med dem.

Läs hela artikeln här

Tele 2 anses fortfarande som " uppstickaren" med Stenbecks nytänkande team vid rodret.
Vilket alla blev rejält glada över efter åren med Telia som ensam operatör. Som nog är de historiskt mest kundfientliga bolag som funnits. Vem minns inte att Rosengren därtill lurade på svenska folket en " ny folkaktie för 100.- per aktie." Idag i 43.- för Teliaaktien dryga 10 år senare.
Tele 2´s marknadsandelar ökar oavkortat med att erbjuda lägre priser. Klart att deras VD ryter till när måttet är rågat.
En lägre kundprissättning görs omöjligt då Apple har för höga pålägg och stänger ute de butiker som inte frontar med Apples produkter.
(vilket finanstidningar haft stor artiklar om. " rekommenderar säljarna inte Apple så kan de få sämre tilldelning av nya modeller".

Stenbecks anda är kvar. Hoppas Tele2 får fler att kunna pressa priserna på inköpen av Apples produkter. Till slutkundernas vinning!

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Att företag knappt tjänar några pengar alls på ren försäljning av Apple-produkter är väl inget nytt?

Sant, och med det passande visdomsordet; " -har man tagit Fan i båten så får man ro honom i land".
Och så länge Iphone är populär så är det Apple som har taktpinnen som operatörerna får dansa efter...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-24 21:19
Ursprungligen av Stefan Willard:

Snacka om skev kommentar. Operatörer tjänar väl inga mängder på någon telefon utan på abonnemang och förhöjda månadskostnader.

Klart de tjänar mer pengar om de kan få bättre inköpspriser. Apple vill ju helst behålla goda marginaler själv, så inte konstigt att Tele2 och de flesta andra mobiloperatörr inte är så glada i Apple, något Samsung dragit ordentlig fördel av. Tror Apple tappat mycket försäljning på grund av att de inte smörjt operatörerna bättre. Många kunder väljer ju telefon mest på grund av säljarnas rekommendationer och det är klart en säljare hellre säljer en mobil som de tjänar pengar på än en som knappt täcker kostnaderna och nu när Samsungs/Googles/ mobiler är lika bra eller bätte än iPhone på många punkter så behöver inte säöljarna skämmas för att rekommendera en icke iPhone.

Ursprungligen av Gordy:

Klart de tjänar mer pengar om de kan få bättre inköpspriser. Apple vill ju helst behålla goda marginaler själv, så inte konstigt att Tele2 och de flesta andra mobiloperatörr inte är så glada i Apple, något Samsung dragit ordentlig fördel av. Tror Apple tappat mycket försäljning på grund av att de inte smörjt operatörerna bättre. Många kunder väljer ju telefon mest på grund av säljarnas rekommendationer och det är klart en säljare hellre säljer en mobil som de tjänar pengar på än en som knappt täcker kostnaderna och nu när Samsungs/Googles/ mobiler är lika bra eller bätte än iPhone på många punkter så behöver inte säljarna skämmas för att rekommendera en icke iPhone.

Helt rätt. Butikerna har ju ofta unga säljare som säkerligen jobbar mot stor provisionbaserad lön ( merparten av lönen).
Dessa vill så klart välja produkter som ger dem en bättre möjlighet till lön. När kvaliten överlag är hög på produkterna.
Och är någon konsument minsta tveksam kring ett val av en ny modell kan det ju ganska snabbt luta åt att lovorda en Samsung.
Sen går det fort att förlora kunder för den leverantör som inte gynnar operatörens marginaler.
-Säljarna på golvet väljer de produkter som ger dem mest i lönekuvertet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-25 07:10

Att Apple inte "smörjer" Tele2 medan t.ex. Samsung gör det. Gäller det även i andra länder att operatörerna är missnöjda? I USA lär väl Apple sköta allt rätt (?) men jag kan tänka mig att i mindre länder görs det inte lika bra.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-25 08:40

Ytterligare en anledning att köpa iPhone alltså.

Ursprungligen av Gordy:

Klart de tjänar mer pengar om de kan få bättre inköpspriser. Apple vill ju helst behålla goda marginaler själv, så inte konstigt att Tele2 och de flesta andra mobiloperatörr inte är så glada i Apple, något Samsung dragit ordentlig fördel av. Tror Apple tappat mycket försäljning på grund av att de inte smörjt operatörerna bättre. Många kunder väljer ju telefon mest på grund av säljarnas rekommendationer och det är klart en säljare hellre säljer en mobil som de tjänar pengar på än en som knappt täcker kostnaderna och nu när Samsungs/Googles/ mobiler är lika bra eller bätte än iPhone på många punkter så behöver inte säöljarna skämmas för att rekommendera en icke iPhone.

Självklart skulle Tele 2 tjäna mer pengar om dom fick bättre inköpspriser än vad dom har idag. Frågan är dock skulle det spegla sig i att vi fick bättre priser. Skulle inte tro det . I stort sett alla operatörer kör på så kallade premium lurar med en förhöjd månadskostrnad på 50-250 kr i månaden under 24 månader så redan i den är ju telefonen betald från deras sida och garanterat med en viss mängd vinst. Sen så har dom ju kvar alla samtal och sms och datatrafik som dom tar betalt för. Tele 2 dessutom som tränar sin personal i att mer eller mindre ljuga på sina kunder deras produkter utanför mat affärer med mera tycker man ju inte direkt mer synd om. Känner mer än en som blivit blåst av deras försäljare och stått med ett icke porterat abonnemang samt sitt gamla kvar och det är inte lätt att få tag på dom. En bekant till mig var tvungen att låsas söka jobb för att få tag i den ansvarige för att få svar på hur f*n dom tänkte när dom skrev pappren. Visst Apple är säkert inte lättast att ha att göra med men det säljer. Men om det nu är så dåligt så kan dom ju bara ge fan i att köpa in det så köper man det från Applestore istället då och alla blir nöjda. Jag tänker hur som aldrig någonsin teckna ett abonnemang med Tele 2 dels för deras fula säljmetoder och sen för deras sjukt överexponerade reklam i TV.

  • Medlem
  • 2013-04-25 09:14
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Om det nu vore så att det fanns nån LTE-täckning uppe i norrland, men det gör det inte i dagsläget.

Beror på vad definitionen av norrland är men jag som har lite insikt i net4mobility så har dom byggt 4g master i alla större tätorter i västerbotten vad jag kan se. Långt före min vetskap om telias utbyggnad.
Dom monterade en mast/utrustning i vårat nät i höstas (inlandet).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-04-25 09:40
Ursprungligen av Swift:

Beror på vad definitionen av norrland är men jag som har lite insikt i net4mobility så har dom byggt 4g master i alla större tätorter i västerbotten vad jag kan se. Långt före min vetskap om telias utbyggnad.
Dom monterade en mast/utrustning i vårat nät i höstas (inlandet).

Luleå har haft LTE sen årsskiftet 2010-2011 (Telia).
Däremot har ingen operatör ännu LTE på 1800-bandet i den här regionen ("Norrland" är ju trots allt 59% av Sveriges yta så det är ju ett hyfsat svepande begrepp att använda som geografisk bestämning.... och nej, detta var inte ett "påhopp" på dig, Swift).
De enda som har det är ju Tele2 (som vi bland annat kunnat läsa på detta forum) på, som det verkar, frimärksstora ytor i StockholmGöteborgMalmö.

Och det kan ju i och för sig då anses rätt ironiskt med tanke på herr Granryds uttalanden, då stöd för 1800-bandet i dagsläget knappast har nån annan användning än att kunna skriva "få LTE i din iPhone med Tele2" i sina annonser (då 2600/800/900-banden inte direkt är överfyllda med abonnenter i dagsläget....).

Jag måste säga att jag hoppas att herr Granryd blivit felciterad då det annars känns som att Frank vore en bättre VD för bolaget.
Är man NÄTOPERATÖR och har byggt sitt företags affärsmodell på höga marginaler på TELEFONER så har man nog större problem än Apples återföräljaravtal.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-25 10:13
Ursprungligen av json:

Jag måste säga att jag hoppas att herr Granryd blivit felciterad då det annars känns som att Frank vore en bättre VD för bolaget.
Är man NÄTOPERATÖR och har byggt sitt företags affärsmodell på höga marginaler på TELEFONER så har man nog större problem än Apples återföräljaravtal.

Tele2 har inte byggt sin affärsmodell på höga marginaler på telefoner utan på att ha de lägsta samtalskostnaderna i Sverige och därigenom få ordentlig volym. Det är otvivelaktligen mobiltrafiken de tjänat mest pengar på. Men givetvis vill de som alla företag pressa kostnaderna.

Ursprungligen av Swift:

Beror på vad definitionen av norrland är men jag som har lite insikt i net4mobility så har dom byggt 4g master i alla större tätorter i västerbotten vad jag kan se. Långt före min vetskap om telias utbyggnad.
Dom monterade en mast/utrustning i vårat nät i höstas (inlandet).

Jag var otydlig, men som ni redan rett ut, så tänkte jag på 1800-bandet som är det enda som fungerar för Iphone 5-ägare idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-25 11:39

Mats Granryd verkar inte fått gå kurs i mediahantering.
Han vinner då inga poäng hos mig men kan tänka mig hos "Apple hatarna"

Tycker artiklarna som postats om honom i media kring detta ser ut att göra en gigantisk höna av en fjäder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-25 12:17
Ursprungligen av keptang:

Tycker artiklarna som postats om honom i media kring detta ser ut att göra en gigantisk höna av en fjäder.

Absolut. Jag tycker också att Tele2 skjuter sig själva i foten, framstår så oerhört gnälliga.

Ursprungligen av zinned:

Absolut. Jag tycker också att Tele2 skjuter sig själva i foten, framstår så oerhört gnälliga.

Japp, det får man såklart tycka men han är inte ensam verkar det som.
Europe Weighs iPhone Sale Deals With Carriers for Antitrust Abuse.

Äsch han får väl säga vad han vill? Jag betvivlar inte en sekund att det stämmer att Apple missbrukar sin ställning i affärssammanhang.

Bevaka tråden