Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny reklamfilm för Iphone lyfter fram bilder

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Exteron:

...eller köp en kamera som är en kamera, just nu pratar du om en mobiltelefon, den ska fungera som en telefon eller rättare sagt en smartphone, kameran är bara en bonus och fullt tillräcklig för en smartphone, hade bilder varit dess huvudsakliga syssla så hade Apple gjort en kamera och inte en mobil

Jotack. Jag har en Canon 1Dc också. Den är väl rätt OK vad det gäller kameror.

Men jag tycker du missar andemeningen i det jag och även andra i tråden skriver.

iPhone är inte alls en "mobiltelefon" på det sättet som du beskriver den. Det är en iPhone helt enkelt. Marknadsföringen gick länge ut på att visa allt den kunde (som inte hade med telefoni att göra) med slutklämmen "...and it's a phone". iPhone är designad från grunden att kunna göra många saker. Den är/var innovativ sedan dag ett och den beskrivs inte alltid korrekt av "gammal teknologipress" som försöker tillskriva den gamla attribut och värderingar.

Den senaste reklamen slår mynt av det faktum att det är den populäraste kameran på Flickr just nu—den som används av flest människor.

Jag, och säkert andra med mig, har glädje av kameran men anser att man kan förbättra den på ett par punkter. Att föra en liten diskussion kring de här punkterna gav oss ytterligare lite glädje.

Diskussionen kommer att fortsätta mellan oss som intresserar oss för detta och jag förutsätter att du har förståelse för det.

Ha det gött!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-29 13:10
Ursprungligen av Exteron:

...eller köp en kamera som är en kamera, just nu pratar du om en mobiltelefon, den ska fungera som en telefon eller rättare sagt en smartphone, kameran är bara en bonus och fullt tillräcklig för en smartphone, hade bilder varit dess huvudsakliga syssla så hade Apple gjort en kamera och inte en mobil

Jag trodde Apples huvudsakliga syssla var datorer och smartphones. Smartphones har per definition massa fler funktioner en "vanlig" telefon, däribland kamera. För de flesta av oss gäller regeln "den bästa kameran är den man har med sig". Att då den mest använda (bästa?) kameran i världen kan förbättras så att bilderna har möjlighet att bli ännu bättre är väl inte vidare konstigt?

Jag har gett upp alla andra kameror mer eller mindre av den anledningen att de aldrig befinner sig på samma ställe som mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-29 13:15

Håller med Andas. iPhone (och dyl smartphones) ersätter kompaktkamera 95% av fallen. Att man lägger krut på denna funktion i telefonen låter som en självklarhet i mina öron.

För mig gäller numer iPhone (everyday camera) och en DSLR (when it really matters).

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-04-30 04:16
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jotack. Jag har en Canon 1Dc också. Den är väl rätt OK vad det gäller kameror.

Men jag tycker du missar andemeningen i det jag och även andra i tråden skriver.

iPhone är inte alls en "mobiltelefon" på det sättet som du beskriver den. Det är en iPhone helt enkelt. Marknadsföringen gick länge ut på att visa allt den kunde (som inte hade med telefoni att göra) med slutklämmen "...and it's a phone". iPhone är designad från grunden att kunna göra många saker. Den är/var innovativ sedan dag ett och den beskrivs inte alltid korrekt av "gammal teknologipress" som försöker tillskriva den gamla attribut och värderingar.

Den senaste reklamen slår mynt av det faktum att det är den populäraste kameran på Flickr just nu—den som används av flest människor.

Jag, och säkert andra med mig, har glädje av kameran men anser att man kan förbättra den på ett par punkter. Att föra en liten diskussion kring de här punkterna gav oss ytterligare lite glädje.

Diskussionen kommer att fortsätta mellan oss som intresserar oss för detta och jag förutsätter att du har förståelse för det.

Ha det gött!

Jag sa ju smartphone, men ni verkar endast haka upp er på kameran fast den klarar av många andra funktioner som hör till en smartphone mer än vad en kamera gör, jag köper ju t.ex inte en schweizisk armékniv bara för att man kan klippa naglarna med den som huvudsaklig syssla

Ursprungligen av Exteron:

Jag sa ju smartphone, men ni verkar endast haka upp er på kameran…

Att diskussionen isoleras kring kameran får nog anses vara korrekt, med hänsyn tagen till trådens titel.

Det handlar ju här om Apples fokus på kameran i sin nya reklam. Det var väl därför som det kunde vara intressant att diskutera kameran i mer detalj och höra vad andra tycker om den, eller hur de använder den.

Jag är övertygad om att du lätt kan hitta liknande trådar där iPhonens andra funktioner diskuteras i liknande detalj.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-05-01 02:45
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Att diskussionen isoleras kring kameran får nog anses vara korrekt, med hänsyn tagen till trådens titel.

Det handlar ju här om Apples fokus på kameran i sin nya reklam. Det var väl därför som det kunde vara intressant att diskutera kameran i mer detalj och höra vad andra tycker om den, eller hur de använder den.

Jag är övertygad om att du lätt kan hitta liknande trådar där iPhonens andra funktioner diskuteras i liknande detalj.

Fast den handlar ju inte om hur bra eller dålig kameran är eller vilka funktioner den har eller saknar, utan om att "Varje dag tas det fler bilder med en Iphone än med någon annan kamera", dvs att den är den mest använda, det är kommentarerna som har fördjupat det mer till irrelevanta saker för artikeln i fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-01 10:45
Ursprungligen av Exteron:

Fast den handlar ju inte om hur bra eller dålig kameran är eller vilka funktioner den har eller saknar, utan om att "Varje dag tas det fler bilder med en Iphone än med någon annan kamera", dvs att den är den mest använda, det är kommentarerna som har fördjupat det mer till irrelevanta saker för artikeln i fråga

...och hade den varit krånglig eller tagit dåliga bilder hade nog saker sett annorlunda ut. Man kunde surfa och ta bilder med en Ericsson T610 också.

Ursprungligen av Exteron:

Fast den handlar ju inte om hur bra eller dålig kameran är eller vilka funktioner den har eller saknar, utan om att "Varje dag tas det fler bilder med en Iphone än med någon annan kamera", dvs att den är den mest använda, det är kommentarerna som har fördjupat det mer till irrelevanta saker för artikeln i fråga

Din åsikt är din egen och det kan ingen ta ifrån dig.

Men förstår jag dig rätt att du tycker att om vi var några stycken här som såg reklamen om iPhonens kamerafunktion och ville diskutera den i en tråd som handlar om hur mycket kameran används och att Apple tycker den är viktig, så är vi snett på det? Att vi skall sluta prata om hur man kan förbättra kameran i den här tråden?

Att vi möjligen kan starta en ny tråd om det i så fall, men att det i alla fall inte skall ske här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-01 14:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Super Shootout: Samsung Galaxy S4 vs HTC One vs Apple iPhone 5 vs Nokia Lumia 920
Hyfsat relaterat till fotografering och smartphones.

Intressant.

Och jag som tycker att iPhonens foto är lite väl crunchy ibland... vad skall man da kalla konkurrenternas?

Galaxy S4:ans högre upplösningen kommer till sin rätt i studiofotot och man ser att det finns betydligt mer detaljer i den bilden. Med ett förnuftigare förhallningssätt fran Samsungs sida hade den kanske kunnat ta bra bilder? Nu förstörs de istället av överskärpning (som man inte kan korrigera i efterhand) och helt oförlatlig "skin-smoothing".

När jag läser deras review far jag ocksa nästan en obehaglig känsla av att de ibland misstar palagd kantskärpning för äkta upplösning och de lovprisar bilder som skarpa som ser riktigt risiga ut.

Tittar man pa porträttbilden i skuggan ser man ocksa att iPhone-fotot är fokuserat i bakgrunden och inte pa tjejen (om man kollar stora bilden). Det är smagrejor som gör att man tappar förtroende. Ja, det är svarare att kontrollera de här telefonkamerorna, men det är ju ett seriöst försök till en jämförelse, sa det är ju bra om bilder är i fokus.

Apple kan fortfarande göra mycket med sin kamera. Optisk stabilisering hade varit bra och man skall kanske se över blixtautomatiken. Sen självklart sensorförbättringar.

Men jag tycker det är kul att konstatera att i det här gänget sa är det faktiskt bara Apple och iPhone som i alla fall gör ett försök till att respektera bilden och inte förstöra den med överskärpning och smoothing. Bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-01 17:59

Jag tror en annan sak man får ta in är "end useage" av en bild. Att ex Samsung överskärper bilderna kanske gör att de upplevs bättre på deras enhet därav får man en upplevd bättre bild.

En HiDPI skärm på 4-5" visar bilder väldigt olika mot säg en HDTV på 40-50" och kan gagnas av olika pre- eller postprocessing.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror en annan sak man får ta in är "end useage" av en bild. Att ex Samsung överskärper bilderna kanske gör att de upplevs bättre på deras enhet därav får man en upplevd bättre bild.

En HiDPI skärm på 4-5" visar bilder väldigt olika mot säg en HDTV på 40-50" och kan gagnas av olika pre- eller postprocessing.

Ja, olika skärmstorlekar har olika behov. Precis som en fil för utskrift förbereds helt olika mot en som skall visas på Flickr.

Men en oskärpad bild förhåller sig till en skarp på samma sätt som ett löskokt ägg förhåller sig till ett hårdkokt. Man kan alltid koka ägget lite till. Men gjort är gjort. Samma med inbakad kontrast.

Jaja, det är ju i alla fall härligt med Apple: de kör för det mesta inte crowd pleasing, utan försöker göra det som är bäst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-02 11:33
Ursprungligen av tomcat:

Är det nån som vet vad musiken i filmen heter? Mycket vackert, tyckte jag.

Ja, stämningsfullt pianoplink. Nu har wikipedialistan med apple-reklammusik uppdaterats. Detta är tydligen en komposition för Apple av Rob Simonsen som mest gör filmmusik. Han komponerade även musiksnutten som hördes i en serie av sex olika reklamfilmer för iPhone under hösten/vintern 2012, och är själv med i en av dem, som dirigenten här:
http://movies.apple.com/media/us/iphone/2012/...

[Offtopic]"Drömfilmen" med systrarna Williams var ju riktigt kul, men hade dålig timing eftersom den släpptes 1 januari, samma dag som Do Not Disturb-bugen visade sig [/Offtopic]

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-25 12:19
Ursprungligen av tomcat:

Är det nån som vet vad musiken i filmen heter? Mycket vackert, tyckte jag.

Kompositören heter Rob Simonsen!

Antar stycket är skrivet på uppdrag av Apple.

http://robsimonsen.com/listen/ads/new-apple/

Hittar inte just den i iTMS vid en snabbkoll:
https://itunes.apple.com/se/artist/rob-simons...

Edit: Sorry, frågan var visst redan besvarad.

Senast redigerat 2013-05-25 12:41
Bevaka tråden