Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackig streaming på Mini

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-27 21:48

Hej!

Jag har en Mac Mini 2,4GHz 2010 eller 2011 (Macmini 4,1 den sista modellen som gjordes med DVD/Cd-snurra) som mediadator kopplad till TVn. Minin har alltid funkat utmärkt för lokala filer via Plex och VLC men börjar reta gallfeber på mig när jag ska köra Netflix eller bara simpla Youtubeklipp.

Som sagt, Plex: felfri uppspelning med skarp och fin bild utan strul. Samma med VLC.

Men när jag tittar på Netflix via min fiberlina (100/100 kopplad till ethernetporten) i Chrome eller Firefox funkar det såhär: när datorn är fräsch och nystartad rullar allt någorlunda som det ska, eventuellt en pytteliten hackighet i sidopanoreringar men inget man tänker på. Ser ut som en normal dvd. Om jag pausar och återkommer till Netflix ett par timmar senare har jag hackig bild,ryckiga panoreringar, lätt osynk på ljudet och synbart lägre upplösning.

Att starta om browsern hjälper inte alls, utan hela datorn måste startas om och det alltså flera gånger per dygn. Efter omstart funkar allt som det ska igen, och sen blir det hackigt igen osv. osv.

Minin har maximalt med minne, bra med ledig plats på hårddisken, inga andra browserfönster öppna, inga andra program igång förutom Plex mediaserver som alltid är på. Jag vet att Microsoft Silverlight som driver Netflix streaming är tämligen värdelöst, men vad jag vet finns det inget sätt att starta om bara den pluginen utan omstart.

Nån som har nån idé? Är det en hårdvarugrej? Är det nåt annat?

Tacksam för all hjälp såklart!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-28 02:11

Skulle tro att det beror på att silverlight är värdelöst, men det är lite konstigt att det blir bättre av omstart.
Jag har inga såna problem på en 2011 i5 2.5GHz mac mini, så prestanda kan antagligen kompensera.

Netflix verkar ju som tur är vara på väg att byta silverlight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-28 09:54
Ursprungligen av Json_81:

Skulle tro att det beror på att silverlight är värdelöst, men det är lite konstigt att det blir bättre av omstart.
Jag har inga såna problem på en 2011 i5 2.5GHz mac mini, så prestanda kan antagligen kompensera.

Netflix verkar ju som tur är vara på väg att byta silverlight.

Tack för svar. Jo prestanda kan ju spela in men det är ju sjukt skumt att det kan försämras över tid när det funkar så bra efter omstart. Så det måste väl vara nåt annat som spökar också...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-01 08:18

Jag har exakt samma maskin och det funkar kalas. Kör trådlöst till den.
Dock har jag inte testat att paus i flera timmar för att sedan återuppta… Har du många menyprogram/autouppstartade program igång?

1
Bevaka tråden