Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min /skärm/ på MacBook Pro (Penryn) vaknar inte efter "vila".

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Rimbo
  • 2013-05-07 18:32

Jag är desperat. Jag fällde ner locket på min dator för ett (numera) antal dagar sedan på morgonen. Den vaknade aldrig. Eller jo, (senare eftersök.) den fungerar, med reservation för skärmen. Not: Även extern skärm får ingen signal.

Jag har minst sagt ett ordentligt problem med min MacBook Pro sedan i går kväll. Modellen jag syftar på är "Penryn" en, http://lowendmac.com/macbookpro/15in-macbook-pro-feb-2008.html

Jag antar att jag har lidit av den så kallade "Black Screen of Death", populärt känd bland MacBook * ägare - och även stationära Macar tydligen.

Jag ska försöka sammanfatta problemet:

Igår morse var jag arbetar vid datorn, ringde det på dörren och sedan jag satte ner locket. När jag kom tillbaka, verkade det som om datorn inte vill vakna upp från viloläge. Skärmen var svart. Jag tvångsavslutade datorn och startas om. Datorn fungerar, jag "använder" tills dess hårddisk via nätverket (den är tillgänglig för andra datorer), men skärmen förblir svart. Intressant att notera är att datorn inte är intresserad av att förlora sömn eftersom detta problem dök upp. Stänga locket gör till synes ingen effekt. Jag har provat att återställa PRAM med Apple-Kommando-Alt + P + R, och den återställer, men ingen förändring på skärmen.

Intressant notering: Jag har ibland, om än sällan, "återställa" datorn på vägen, bland annat håller ner strömknappen i flera sekunder tills datorn piper, ett långt pip och startar om. Vid dessa tillfällen ljuset på locket blinkande till snabbt och många gånger så länge peep pågår, fläktar snurrar upp och sedan har allt fungerat igen. Ungefär samma sak händer nu, / men / jag inte hör pipet i högtalarna eftersom detta problem dök upp.

Jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta, har jag börjat om och om igen, och jag har mycket viktiga data på denna maskin som jag verkligen kan komma distans klokt men kan inte ändra. Datorn kommer säkert ansluta till via SSH, om jag hade varit smart nog att räkna på detta, och öppna upp en SSH-anslutning för tjänster före;-)

Jag är desperat, vad ska jag göra? Var inte rädd för att fråga om någon info saknas!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-08 22:36

Du har väl backup, eftersom du har mycket viktiga data?
Normalt brukar man misstänka bakgrundsbelysningen, då kan man se bilden väldigt svagt om man belyser den med t ex en ficklampa. Men eftersom du säger att en extern skärm heller inte funkar verkar det vara något annat. Grafikkortet? I så fall är det nog bara att byta dator...

1
Bevaka tråden