Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man hantera offline-backuper under OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-05-10 11:41

Tjejen och jag har var sitt problem med backuper som i grunden är samma problem...

Mitt problem: Jag har en iMac med OS X 10.8.3. Jag använder Time Machine för backup. Jag har en Time Capsule som jag tar backup till och det funkar bra. MEN... jag vill även ha en offline-backup, dvs en backup på en USB-hårddisk som jag efter backup kopplar ur och kan förvara på annan plats. Om jag lägger till den disken i Time Machine och tar en backup så funkar det eftersom min version av OS X supportar flera backupdiskar. Problemet blir när jag kopplar ur USB-disken, då tar inte TM någon backup till min TC utan väntar bara på att den urkopplade disken ska kopplas in innan den fortsätter, den vill alternera mellan diskarna.

Hennes problem: hon har en Macbook Air med OS X 10.8.3. Hon har en USB-disk som hon tar backup till med TM. Hon vill kunna koppla ur disken när hon bär med sig datorn men får då varje gång datorn försöker ta backup en irriterande dialogruta som uppmanar henne att koppla in disken vilket hon varken kan eller vill utan hon vill ta backup när det passar henne och datorn står på plats hemma, inte varje timma.

I grunden är det som sagt samma problem, dvs hur ska man hantera offline-backuper under OS X? Vi har två olika "situationer" men problemet är som sagt egentligen samma. Ska man ha något annat program för den typen av backuper? Eller finns det några inställningar till TM att skruva på? Alla tips mottages tacksamt! Jag har svårt att tro att vi är först med problemet...

Senast redigerat 2013-05-10 11:56

Crashplan. Klarar till molnet och lokalt. Med mera.
http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...

Ursprungligen av Peber0:

...
Hennes problem: hon har en Macbook Air med OS X 10.8.3. Hon har en USB-disk som hon tar backup till med TM. Hon vill kunna koppla ur disken när hon bär med sig datorn men får då varje gång datorn försöker ta backup en irriterande dialogruta som uppmanar henne att koppla in disken vilket hon varken kan eller vill utan hon vill ta backup när det passar henne och datorn står på plats hemma, inte varje timma.
...

Jag har en Air med OS X 10.8.3 och en USB-disk för Time Machine. Funkar utmärkt. Den tar backup när disken är inkopplad. Om disken inte varit inkopplad på typ 10 dagar så ploppar ett meddelande upp som upplyser om detta, men det är bara att klicka bort. Jag kan inte minnas att jag förändrat standardinställningarna på nåt sätt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-05-10 12:17

Det kan hända att det dröjer 10 dagar innan rutan kommer men hon tar inte backup mer än kanske nån gång i månaden, disken ligger för det mesta hos mig av säkerhetsskäl. Och hon använder datorn nästan bara uteslutande för surf och mail så det är inte så mycket som förändras. "...men det är bara att klicka bort." Si, det är problemet, hon stör sig på den...

Med CrashPlan som föreslagits tidigare så behöver hon inte bry sig, det sköts helt och hållet automatiskt i bakgrunden.

Har för mig att det finns nån app typ "Time Machine scheduler" där man kan ställa in hur ofta backup ska tas o.s.v. Kanske den även kan styra meddelandena på nåt bättre sätt?

http://timesoftware.free.fr/timemachineeditor...

Inte testat själv men min kollega tjatar om det. F.ö. borde det finnas något liknande i Time Machine tycker jag.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 10:46

"Problemet blir när jag kopplar ur USB-disken, då tar inte TM någon backup till min TC utan väntar bara på att den urkopplade disken ska kopplas in innan den fortsätter, den vill alternera mellan diskarna."

Man kan ha flera diskar samtidigt aktiverade i TM. Emellanåt kommer dialogrutan upp för de diskar som för tillfället inte är anslutna.

Ursprungligen av jas:

"Problemet blir när jag kopplar ur USB-disken, då tar inte TM någon backup till min TC utan väntar bara på att den urkopplade disken ska kopplas in innan den fortsätter, den vill alternera mellan diskarna."

Man kan ha flera diskar samtidigt aktiverade i TM. Emellanåt kommer dialogrutan upp för de diskar som för tillfället inte är anslutna.

Precis. Vi alternerar 3 USB-diskar i TimeMachine på vår Mac Mini på jobbet. Byter disk varje måndag. Den som inte har varit ikopplad på 14 dagar eller mer genererar en del meddelanden om att TM inte kunnat göra backup på länge, men det rullar på mot ansluten disk som vanligt.
Dessutom kör vi lite mer selektiv backup med Carbon Copy Cloner som ligger ständigt ansluten. För säkerhets skull kör vi dessutom off-site med Crashplan.

1
Bevaka tråden