Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

undercover och kryptering, hur då?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

använder mig av programmet undercover och för att det ska fungera behöver eventuell tjuv tillgång till ett gästkonto för att kunna logga in och koppla upp sig på nätet (wifi).

jag använder mig även av filevault då jag vill ha en krypterad hemmamapp.

dessa två går ju då alltså inte speciellt bra ihop då gäst-kontot inte fungerar när filevault är påslaget.

jag kan ju inte vara ensam om att vilja ha dessa två funktioner/program, så hur har ni löst det? eller någon som inte använder det men som kanske ändå har en lösning?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-05-17 01:52

Jag har filevault och gästkontot aktiverat. Jag kör ML, kanske inte fungerar i äldre versioner av OS X?

  • Medlem
  • 2013-05-17 05:47
Ursprungligen av mjewl:

jag använder mig även av filevault då jag vill ha en krypterad hemmamapp.

Vilket OS X kör du? Sedan en tid tillbaka (är det Lion?) så krypteras hela disken och inte bara hemmappen.

Ursprungligen av ooskar:

Jag har filevault och gästkontot aktiverat. Jag kör ML, kanske inte fungerar i äldre versioner av OS X?

jag kör senaste ML..

som du ser på bilden här så står det (hyffsat) klart och tydligt att det inte går att logga in på gästkontot med filevault aktiverat.

Ursprungligen av Dalle:

Vilket OS X kör du? Sedan en tid tillbaka (är det Lion?) så krypteras hela disken och inte bara hemmappen.

ok, visste jag inte. men det är ju bara positivt att den krypterar allt då det var egentligen det jag ville.

@mjewl, det står att gästanvändare inte kan logga in från en annan dator om FileVault är aktiverat.

Ursprungligen av keptang:

@mjewl, det står att gästanvändare inte kan logga in från en annan dator om FileVault är aktiverat.

Jag skulle vilja hävda att det står "..eller om filevault är aktiverat." Vilket jag tolkar som att det gäller på den datorn.

Sen att det inte finns något gästkonto att välja vid uppstart/inloggning gör det ännu mer tydligt i mina ögon.
(Hade ett gästkonto att välja innan jag aktiverade filevault)

Ursprungligen av mjewl:

Jag skulle vilja hävda att det står "..eller om filevault är aktiverat." Vilket jag tolkar som att det gäller på den datorn.

Sen att det inte finns något gästkonto att välja vid uppstart/inloggning gör det ännu mer tydligt i mina ögon.
(Hade ett gästkonto att välja innan jag aktiverade filevault)

Helt rätt, håller med! Jag läste för snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-18 11:16

Jag använder inte själv Undercover men kan du inte skapa ett vanligt begränsat användarkonto utan lösenord?

mycket möjligt. men är det verkligen likvärdigt med ett gästkonto?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-18 14:10

På ett vanligt begränsat användarkonto raderas inte användarinformationen när man loggar ut som det gör om man loggar in som Gästanvändare (det förinställda altenativet). Därför föredrar jag ett vanligt begränsat konto när jag lånar ut datorn till vänner, jag tycker gott dom kan få chansen att spara något tillfälligt på gäst-skrivbordet

Angående dina problem med FileVault2 och Undercover så är det bara att läsa på Undercovers hemsida.

http://www.orbicule.com/undercover/mac/faq.ph...

Ursprungligen av Orbicule:

Does Undercover work with FileVault 2 on (Mountain) Lion?
At this time, FileVault 2 (Lion or Mountain Lion) is not compatible with any non-Apple software. See this blog post for more information.

Och vidare här:
http://orbicule.blogspot.se/2011/07/what-you-...

Där antyds också i sista kommentaren (Mike 120809) att ett vanligt användarkonto där man utelämnar eller ger bort lösenordet öppnar upp för att komma runt FileVault-krypteringen. I så fall är det så som Undercover säger, man får välja mellan att kunna ha FileVault eller den fulla funktionaliteten i Undercover.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-18 14:19

Men - det verkar vara en liten men viktig skillnad mellan 10.7 och 10.8. I 10.8 kan man använda FileVault och aktivera Gästanvändare, men då kan gästanvändaren bara använda Safari. Det är antagligen inte är tillräckligt för att avfotografering av tjuv och sådana funktioner i Undercover ska fungera med Gästanvändare, frågan är om det förhindrar all loggning som Undercover gör. Antagligen gör det det.

Lion
http://support.apple.com/kb/PH4489
When FileVault is turned on, guest users can’t log into your computer

Mountain Lion
http://support.apple.com/kb/PH11321
When FileVault is turned on, guest users can only log in and use Safari. Guests can’t access your FileVault-encrypted disk or create files. Instead, they log in and use Safari from your computer’s built-in recovery disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-18 14:23

Först nu läste jag ordentligt sista raden om 10.8
Instead, they log in and use Safari from your computer’s built-in recovery disk
Då fungerar naturligtvis inte Undercover.

Så du får välja - FileVault2 eller Undercover

konstigt att det står att man kan logga in som gäst med ML men bara använda safari, för det stämmer ju inte.
man kan inte logga in alls som gäst, det finns inget gästkonto, punkt.

men hur som helst så ser det kört ut ja.
mycket störande att jag måste välja mellan dem två.

då är det väl dags att omformulera frågan lite och istället fråga om det finns någon annan lösning istället för undercover men som fungerar på liknande sätt, som du fungerar ihop med filevault2 till ML?

eller är det helt enkelt så att det inte längre går att köra kryptering OCH "stöldskyddsprogramvara" - eller vad det nu kallas - på ML?

1
Bevaka tråden