Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM-minne och SDD Macbook Pro 17

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 22:07

Hej!

För första gången ska jag öppna min MacBook Pro ska göra lite uppgraderingar. Men jag tänkte först kolla med er om lite tips.

Datorns Spec: Macbook Pro 17 Early 2011
Processor: 2,2 GHz Intel Core i7
Minne: 4 GB 1333 MHz DDR3

Idag beställde jag en OWC Double, det jag har tänkt att göra är: Skrota skivläsaren och montera in OWC doublen sedan tänkte flytta på min original HDD till samma plats som skivläsaren är. Tänkte också att inskaffa en SDD disk på samma plats där den gamla HDD ligger. När jag är ändå i farten tänkte jag byta RAM- Minne också.

Det jag behöver hjälp med är vad för SDD bör jag välja? Jag vill ha helst 160 GB.
Vad för RAM-minne bör jag inskaffa? 8 GB vill jag ha där, eftersom datorn klarar av MAX 8 GB i RAM- minne.

Som sagt det är en MacBook Pro 17 Early 2011.

Tack på förhand.

Ursprungligen av hejnej:

...eftersom datorn klarar av MAX 8 GB i RAM-minne...

Nej, inofficiellt så klarar den faktiskt 16 GB.

Läs mer här:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 22:36

Jaha tack, då vet jag det. Vad rekommenderar du för RAM som är kompatibel med min dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 22:43

TACK!

Har du tips på en bra SDD med 160 GB som är kompatibel med min MacBook Pro 17 tidig 2011

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 22:55

Fan hittar inte PC3-10600 DDR3 1333 MHz på prisjakt! Måste jag köpa det utanför Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 23:22

Tack återigen, så klantigt av att missa. Tack för din tid Jesper!

  • Medlem
  • 2013-05-18 23:25
Ursprungligen av hejnej:

Fan hittar inte PC3-10600 DDR3 1333 MHz på prisjakt! Måste jag köpa det utanför Sverige?

Jag köpte de här till min MBP 2.0 GHz 15" early 2011 och de fungerar bra:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/15104...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 23:25

Nu vet jag vad för minne jag ska ha, tips på SDD disk med 160 GB som är kompatibel för en MacBook Pro 17 tidig 2011

Ursprungligen av hejnej:

Nu vet jag vad för minne jag ska ha, tips på SDD disk med 160 GB som är kompatibel för en MacBook Pro 17 tidig 2011

Jag har en Samsung 830 i min 17-tummare. Visserligen 256GB, men det borde inte göra nån skillnad. 840 borde passa med.
Det finns en alldeles utmärkt tråd (och en artikel) om SSD-diskar som är väl värd att läsa igenom om du inte redan gjort det. Står mycket nyttigt där: http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilken-ssd-ska-jag-valja-till-min-mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 00:12

Det skall göras, tack så hemskt mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 00:15

När man väl har monterad in SDD disken på samma plats som den original HDD disken ligger medan jag lägger in original HDD i skivläsaren. När allting är färdigt så att säga, hur göra jag för att få operativ system samt program på SDD, jag har köpt Mountin Lion på appstore, behöver jag bara vara inloggad på wifi å ladda ner eller måste jag ha operativsystemet på en sticka? Behöver jag göra nån partionering eller liknade är ganska dålig på sånt här.

Hur gör jag alltså när jag har monterad in alla delar och ska väl starta datorn? Vilka steg bhöver jag tillföra?

Ursprungligen av hejnej:

När man väl har monterad in SDD disken på samma plats som den original HDD disken ligger medan jag lägger in original HDD i skivläsaren. När allting är färdigt så att säga, hur göra jag för att få operativ system samt program på SDD, jag har köpt Mountin Lion på appstore, behöver jag bara vara inloggad på wifi å ladda ner eller måste jag ha operativsystemet på en sticka? Behöver jag göra nån partionering eller liknade är ganska dålig på sånt här.

Hur gör jag alltså när jag har monterad in alla delar och ska väl starta datorn? Vilka steg bhöver jag tillföra?

Jag la Mountain Lion på en USB-sticka och installerade. Men det var mest för att jag inte hade fått min caddy till superdrive-platsen. Om du har bägge enheter kopplade ska det räcka att hålla nere Alt när du startar och välja återställningspartitionen. Du väljer sen att installera på din SSD istället för den föregående. Det du behöver göra är då att välja Skivverktyg i installationsprogrammet och partitionera SSD. Var noga med att välja GUID som partitionskarta, annars kan inte din Mac starta från den. Du hittar det alternativet under Alternativ-knappen under partitionskartan i Skivverktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 00:29
Ursprungligen av suddgummi:

Jag la Mountain Lion på en USB-sticka och installerade. Men det var mest för att jag inte hade fått min caddy till superdrive-platsen. Om du har bägge enheter kopplade ska det räcka att hålla nere Alt när du startar och välja återställningspartitionen. Du väljer sen att installera på din SSD istället för den föregående. Det du behöver göra är då att välja Skivverktyg i installationsprogrammet och partitionera SSD. Var noga med att välja GUID som partitionskarta, annars kan inte din Mac starta från den. Du hittar det alternativet under Alternativ-knappen under partitionskartan i Skivverktyg.

Tack så jäkla mycket, tack till alla som har tagit sin tid!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 10:50

Hej igen, gick in på ¨om den här datorn¨ sedan in på Systemrapport och Serial-ata där står det på min:

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Vad menas det med det här? Har jag 6 eller 3 GS

Och vad menas med Mainbay och Opticalbay, jättedum fråga men är inte så bra på sånt här

Du har 6 Gigabit, men den förhandlade hastigheten är 3 Gigabit.

Optical bay = där din Superdrive sitter
Main bay = där hårddisken sitter.

Jag har väl samma dator som du tror jag (tidig 2011, 17-tum) och där är förhandlad hastighet för SSD 6 Gigabit (i hårddisksplatsen) och 3 Gigabit för hårddisken i optical bayen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 11:01

Suddgummi du är fasiken mig en ängel som sitter och hjälper till här. TACK!

Så när det gäller min dator som har Länkhastighet på 6 Gigabyte och Förhandlad hastighet på 3 Gigabyte
Betyder då att i min Mainbay har jag 6 och i Opticalbay har jag 3?

SOm sagt jag ju köpt en OWC double då antar jag att i den så ska jag ha den HDD som nu sitter i Mainbay och när jag får min SSD då ska jag ha den i Main bay medan jag har OWCdouble med en vanlig sata HDD i Opticalbay.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-19 13:18

Länkhastighet är vad som max stöds, förhandlad hastighet är den du får ut med den hårdvara du just nu har monterad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 14:21
Ursprungligen av kenjon:

Länkhastighet är vad som max stöds, förhandlad hastighet är den du får ut med den hårdvara du just nu har monterad.

Yes då vet jag det, dags å beställa hem grejer och mecka lite! Tack för all hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 18:50

Hej jag har en Macbook Pro 17 Early 2011. Jag köpte precis den här OWC double : http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/

Jag tänkte nämligen köpa en SDD disk, det jag vill göra är att ersätta skivläsaren mot min original HDD disk medan jag lägger in en SDD disk i samma plats som den original HDD låg.

Men vad för SDD disk ska jag köpa? Den ska vara kompatibel med OWC Double och Macbook Pro 17 Early 2011. Jag tänkte mig 160g SDD, som sagt vad rekommenderar ni för SDD till ett hyfsat pris?

Ursprungligen av hejnej:

Hej jag har en Macbook Pro 17 Early 2011. Jag köpte precis den här OWC double : http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/

Jag tänkte nämligen köpa en SDD disk, det jag vill göra är att ersätta skivläsaren mot min original HDD disk medan jag lägger in en SDD disk i samma plats som den original HDD låg.

Men vad för SDD disk ska jag köpa? Den ska vara kompatibel med OWC Double och Macbook Pro 17 Early 2011. Jag tänkte mig 160g SDD, som sagt vad rekommenderar ni för SDD till ett hyfsat pris?

Om du har SSD i main bay behöver den ju inte vara kompatibel med OWC Data Doubler - eller ska du ha SSDn i OWC DD?

Jag skulle rekommendera Samsung 840 om du inte arbetar med mycket skrivningar (videoredigering i HD på heltid t ex). Den brukar vara billig, den är snabb på läsningar och den är strömsnål.

Har du mer behov av att göra mycket skrivningar är väl 840 Pro eller Corsair Neutron mer att rekommendera - där 840 Pro förbrukar mindre ström än den sistnämnda.

edit: Inte för att det finns SSDer som inte ska vara kompatibla med OWC DD - men vissa har problem med SATA3 SSD i MBP 2011 och då framförallt på porten där optiska enheten sitter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 13:21
Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du har SSD i main bay behöver den ju inte vara kompatibel med OWC Data Doubler - eller ska du ha SSDn i OWC DD?

Jag skulle rekommendera Samsung 840 om du inte arbetar med mycket skrivningar (videoredigering i HD på heltid t ex). Den brukar vara billig, den är snabb på läsningar och den är strömsnål.

Har du mer behov av att göra mycket skrivningar är väl 840 Pro eller Corsair Neutron mer att rekommendera - där 840 Pro förbrukar mindre ström än den sistnämnda.

edit: Inte för att det finns SSDer som inte ska vara kompatibla med OWC DD - men vissa har problem med SATA3 SSD i MBP 2011 och då framförallt på porten där optiska enheten sitter.

Hej!

Jag har tänkt att ha SSD i Mainbay medan ha den gamla original HDD med 5400 rpm i OWC doubln insatt i oticalbay .

Men sen har jag läst massa om 3- 6GB/s diskar, vilken klarar min dator av. Jag gick in på om den här datorn sen in på systemrapport å serial-ata.

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Säg att jag köper en samsung 6GB/s SSD monterar in den i mainbay, kommer det gå? Sen undrar jag vad för typ hastighet man kan ha i opticalbay, då jag har tänkt ha min gamla orginala HDD i den, jag har ingen aning vad det är för hastighet på opticalbay och hastighet på min gamla HDD

Ursprungligen av hejnej:

Hej!

Jag har tänkt att ha SSD i Mainbay medan ha den gamla original HDD med 5400 rpm i OWC doubln insatt i oticalbay .

Men sen har jag läst massa om 3- 6GB/s diskar, vilken klarar min dator av. Jag gick in på om den här datorn sen in på systemrapport å serial-ata.

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Säg att jag köper en samsung 6GB/s SSD monterar in den i mainbay, kommer det gå? Sen undrar jag vad för typ hastighet man kan ha i opticalbay, då jag har tänkt ha min gamla orginala HDD i den, jag har ingen aning vad det är för hastighet på opticalbay och hastighet på min gamla HDD

Det SKA gå men VISSA upplever problem med SATA 6 Gbit/s och MBP 2011.

Det man ska ha klart för sig är att det är i undantagsfall det inte fungerar och att man - om man köpt via en svensk internetleverantör - kan utnyttja ångerrätten på 14 dagar vid distansköp.

edit: Tror det här står i dokumentet i början av tråden (som jag förvisso inte uppdaterat på länge - haft rätt körigt i övrigt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 13:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det SKA gå men VISSA upplever problem med SATA 6 Gbit/s och MBP 2011.

Det man ska ha klart för sig är att det är i undantagsfall det inte fungerar och att man - om man köpt via en svensk internetleverantör - kan utnyttja ångerrätten på 14 dagar vid distansköp.

edit: Tror det här står i dokumentet i början av tråden (som jag förvisso inte uppdaterat på länge - haft rätt körigt i övrigt).

Så surt men upplever dom det här problemet genom att ha disken som är 6GB/s i opticalbay ? För jag har tänkt att ha min ssd disk som är 6 GB/s i mainbay och min nuvarande disk som är en HDD den har tydligen 3GB/s och den tänke jag ha i opticalbay

Ursprungligen av hejnej:

Så surt men upplever dom det här problemet genom att ha disken som är 6GB/s i opticalbay ? För jag har tänkt att ha min ssd disk som är 6 GB/s i mainbay och min nuvarande disk som är en HDD den har tydligen 3GB/s och den tänke jag ha i opticalbay

Oavsett vilken slot du sätter disken i så KAN du uppleva problem, men antagligen inte. Rekommenderar ändå att du sätter SSD där hårddisken sitter idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 14:11
Ursprungligen av hansfilipelo:

Oavsett vilken slot du sätter disken i så KAN du uppleva problem, men antagligen inte. Rekommenderar ändå att du sätter SSD där hårddisken sitter idag.

Yes, jag har också tänkt på det att flytta SSD till samma slot som min nuvarande HDD ligger. Men hur vet jag att det blir problem, är det badboll och frysningar är det då jag vet att det inte stämmer, och om jag får det vad finns det egentligen för åtgärd

Ursprungligen av hejnej:

Yes, jag har också tänkt på det att flytta SSD till samma slot som min nuvarande HDD ligger. Men hur vet jag att det blir problem, är det badboll och frysningar är det då jag vet att det inte stämmer, och om jag får det vad finns det egentligen för åtgärd

Stämmer bra - det blir frysningar på ställen du inte upplevt det tidigare (alltså inte i väntan på t ex nätverket). I normalfallet är enda anledningen till att ett OS fryser idag egentligen väntan på data från disk eller nätverk - och väntan från disk är minimal med SSD.

Det finns ingen åtgärd om du har problem. Returnera enheten och skaffa en SATA2/3 Gbit/s.

*Sammanfogade två trådar*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 14:46

Sen tänkte jag fråga, hur gör jag när jag har monterad in alla delar jag installerar operativsystemet på min SSD och formaterar om min gamla HDD men kommer den fungera som en extern hårddisk då eller? Jag tänkte ha filmer, musik och bilder å allt annat skit i den gamla HDD men lite tråkigt om den fungerar som extern hdd då jag vill gärna ha det som det är nu att jag kan navigera mig genom finder

Bevaka tråden