Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med PowerPoint

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem som jag tänkte att någon här kanske kunde råda bot på.

Det är så att jag har en PowerPoint-presentation som är ett förhör, dvs. många olika klick med pilar och ord som glider fram till rätt anatomisk del.

På min MacBook Pro från 2010 så funkar det utmärkt, men på min MBA 11" som är nyinköpt så hackar alla pilar/slides och lämnar liksom "spår" efter sig. Eftersom det är rätt många delar så blir till slut hela skärmen full med streck och rester av ord typ, se bifogad skärmdump.

Jag har provat att spara om PP:n i olika format, men i övrigt så kan jag inte komma på något vettigt att göra för att lösa problemet. Vore väldigt tacksam för tips, då det vore guld att kunna plugga anatomi under de timmar jag pendlar varje dag..

Tack på förhand!

Just det, det är Microsoft Office från 2008. Kanske där problemet ligger(?).
"Vanliga" PP:s funkar bra, men inte när saker börjar interagera i slidsen.

På den nyinköpta datorn förmodar jag att du kör version 10.8 av OS X. Office 2008 funkar inte klockrent i 10.8. Jag rekommenderar att du uppgraderar till Office 2011.
På den gamla datorn kör du kanske en äldre version av OS X (kanske 10.6 eller 10.7), där Office 2008 funkar bättre.

1. Bekräfta gärna vilka versioner av OS X du har på de två datorerna.
2. Är alla tillgängliga uppdateringar till Office 2008 installerade?
3. Är alla tillgängliga uppdateringar till OS X installerade?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På den nyinköpta datorn förmodar jag att du kör version 10.8 av OS X. Office 2008 funkar inte klockrent i 10.8. Jag rekommenderar att du uppgraderar till Office 2011.
På den gamla datorn kör du kanske en äldre version av OS X (kanske 10.6 eller 10.7), där Office 2008 funkar bättre.

1. Bekräfta gärna vilka versioner av OS X du har på de två datorerna.
2. Är alla tillgängliga uppdateringar till Office 2008 installerade?
3. Är alla tillgängliga uppdateringar till OS X installerade?

Tack för svar!

1. Jag kör version 10.8.3 på båda datorerna.
2. Nu när du nämner det så säger faktiskt datorn med jämna mellanrum att jag ska uppdatera Microsoft Office, vilket jag gör men det verkar misslyckas. Dvs, jag klickar i att den ska ta hem uppdateringen men när den söker efter uppdateringar igen så hittar den samma uppdatering som innan. Kanske kan jag ha misslyckats med att installera Office korrekt? Eftersom datorn saknar skivläsare så installerade jag genom min MBP, kommer dock inte riktigt ihåg hur, men har för för mig att jag har ominstallerat Office någon gång för att jag hade problem med att spara filer.
3. Yes, det finns inga tillgängliga uppdateringar.

Kan det vara så att kombon gammalt Office och rel dåligt grafikkort i MBA ställer till det? Om det är en 15" MBP du har, så har den ju ett "riktigt" grafikkort utöver det integrerade intel-chippet.

PPT är ju generellt krävande på alla fronter - och har jämt och ständigt konstigheter för sig. Gamla 2008 var ju inte riktigt stabilt ens när det begav sig, och i kombination med senaste OS kan man nog råka ut för både det ena och det andra.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan det vara så att kombon gammalt Office och rel dåligt grafikkort i MBA ställer till det? Om det är en 15" MBP du har, så har den ju ett "riktigt" grafikkort utöver det integrerade intel-chippet.

PPT är ju generellt krävande på alla fronter - och har jämt och ständigt konstigheter för sig. Gamla 2008 var ju inte riktigt stabilt ens när det begav sig, och i kombination med senaste OS kan man nog råka ut för både det ena och det andra.

Det kan nog stämma!
Uppdaterade nämligen till Office 2011 och nu fungerar det.

1
Bevaka tråden