Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Retina, duger den för en utvecklare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag jobbar som IT-Tekniker och ett av mina ansvarsområden är bl.a. inköp.
Det jag undrar är om en 13" Retina skulle fungera bra för en utvecklare, jag vet att utvecklarna gillar stora skärmar för att få plats med så mycket kod som möjligt, men hur är skärmen egentligen på denna maskin?

är det nått att ha?
upplever man att skärmen är liten och att man inte får plats med mycket text till exempel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-22 23:19

Jag är utvecklare och kodar ofta på min 13" icke-retina. Det funkar, men i synnerhet med Xcode blir det ganska trångt på skärmen. Jag har inte testat med retina, men jag skulle tro att det funkar bättre i och med att man kan ställa in högre "upplevd" upplösning på den.

Fast det bästa är väl om du frågar utvecklarna vad de vill ha.

Det kan bara du/era utvecklare avgöra.
För mig räcker 13" alldeles utmärkt, men inte i optimerat Retina-läge, allt blir alldeles för stort, tycker jag.

Gå till någon butik som har datorn framme och kolla?

Ursprungligen av Vassius:

Jag är utvecklare och kodar ofta på min 13" icke-retina. Det funkar, men i synnerhet med Xcode blir det ganska trångt på skärmen. Jag har inte testat med retina, men jag skulle tro att det funkar bättre i och med att man kan ställa in högre "upplevd" upplösning på den.

Fast det bästa är väl om du frågar utvecklarna vad de vill ha.

höh, frågar jag utvecklarna vad dom vill så säger dom bara "de bästa"
senast så var det en som köpte 15" retina, han ville absolut ha 16gb minne samt 512gb SSD, bara för att säkra inför framtiden?! han fick stå den dyra uppgraderingen själv som tur var...

Men om du säger att de funkar på en tjockis 13" så blir de nog bra på en retina, jag tror jag kommer sätta den som våran standard dator, (folk får välja mellan PC/Mac)

tack

Ursprungligen av keptang:

Det kan bara du/era utvecklare avgöra.
För mig räcker 13" alldeles utmärkt, men inte i optimerat Retina-läge, allt blir alldeles för stort, tycker jag.

Gå till någon butik som har datorn framme och kolla?

är det de som är default? dvs man blir lite förvånad första gången man slår på sin retina mac och ser att allt ser ut som vanligt typ. (Best for retina)

Ursprungligen av ahumle:

är det de som är default? dvs man blir lite förvånad första gången man slår på sin retina mac och ser att allt ser ut som vanligt typ. (Best for retina)

Japp.

edit:
Jag skulle satsat på en högpresterande Ultrabook istället, 13"/15", Core i7, Full HD (eller mer om det finns), så mycket RAM som möjligt och en SSD på 256GB eller större om det finns.

Är OS X ett krav så finns bara Macbook att välja bland såklart.

Jag kör på 13" Macbook Air, och det var bland annat den högre upplösningen som fick mig att välja den istället för dåvarande 13" MBP. (utan retina) För min del är det tillräckligt, och jag kör ofta med två filer jämte varandra.

Beror på vad som ska utvecklas och vilken miljö man sitter i. Vill man ha en större skärm kan man alltid ansluta en extern. Det enda som talar mot 13" MBP är minnet. 8GB räcker oftast, men om du ska ha en massa virtuella servrar igång... samtidigt som du kör databaser och applikationsserver... samt en tung utvecklingsmiljö så kommer 8GB vara en flaskhals.

Som utvecklingsdator skulle jag nog rekommendera idag 15" MBP med 16GB. Om de släpper 13" MBP med 16GB så kommer det bli min favorit.

Här är standard utvecklingmaskinen en MBA 13" 8 Gb RAM, självklart med kopplad mot en större skärm och det funkar för våra utvecklare.

1
Bevaka tråden