Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd Plex i Apple TV utan jailbreak

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bavan:

Funkar väldigt bra! Dock funkar inte undertexter så det blir att fortsätta köra från paddorna i Plexappen!

Hmm, har för mig att jag såg folk i Plex forum som skrev om undertexter... tror det ska gå att få till med rätt inställningar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-02 20:19
Ursprungligen av bavan:

Funkar väldigt bra! Dock funkar inte undertexter så det blir att fortsätta köra från paddorna i Plexappen!

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, har för mig att jag såg folk i Plex forum som skrev om undertexter... tror det ska gå att få till med rätt inställningar.

Kollade en film idag, texten fungerade, men försvann halvvägs genom filmen.
Ska testa igen men en annan film.

  • Medlem
  • 2013-06-02 22:05
Ursprungligen av Json_81:

Kollade en film idag, texten fungerade, men försvann halvvägs genom filmen.
Ska testa igen men en annan film.

Gjorde du några inställningar? Har testat flera olika filmer men ingen visar undertexter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-03 01:31

Tjo böyz and görlz,

När jag kör igång PlexConnect.py så får jag upp detta i terminalen

PlexConnect : ***
PlexConnect : PlexConnect
PlexConnect : Press ENTER to shut down.
PlexConnect : ***
PlexConnect : IP_self: 10.0.1.2
PlexGDM : ***
PlexGDM : looking up Plex Media Server
PlexGDM : ***
PlexGDM : No servers discovered
DNSServer : ***
DNSServer : Starting up.
DNSServer : intercept trailers.apple.com: 10.0.1.2
DNSServer : forward other to higher level DNS: 10.0.1.2
DNSServer : ***
WebServer : ***
WebServer : WebServer: Serving HTTP on 0.0.0.0 port 80.
WebServer : ***
DNSServer : DNS request received!

Det konstiga är att jag har Plex Media Server körandes i bakgrunden precis som vanligt så jag fattar inte hur den inte kan hitta det. Har ni någon aning om vad jag kan göra för att lösa det?

Får även upp en ruta inne i Trailer.app på ATV som säger "PlexConnect - No Response from Plex Media Server"

EDIT: Det löste sig tack vare EQLZR's tips att ändra getIP_PMS raden till datorns IP-Adress i PlexConnext.py filen.

Senast redigerat 2013-06-03 02:23
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-03 07:04
Ursprungligen av bavan:

Gjorde du några inställningar? Har testat flera olika filmer men ingen visar undertexter.

När du väljer film kommer iaf jag till en meny med "play", "audio" och "subtitles".

När filmen väl är igång verkar man inte kunna ändra dock.

Ursprungligen av Json_81:

Kollade en film idag, texten fungerade, men försvann halvvägs genom filmen.
Ska testa igen men en annan film.

Ok, då vet vi att textning kan fungera i alla fall, men det kanske är buggigt.

Har du förresten PlexPass så du har tillgång till senaste Plex Media Center? Jag har inte det, men jag har sett att folk i Plex forum diskuterar det ibland.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-03 10:43
Ursprungligen av Adrian B:

Ok, då vet vi att textning kan fungera i alla fall, men det kanske är buggigt.

Har du förresten PlexPass så du har tillgång till senaste Plex Media Center? Jag har inte det, men jag har sett att folk i Plex forum diskuterar det ibland.

Nej inget PlexPass, bara senaste vanliga versionen av PMS.

Liten disclaimer till er andra som kör PlexConnect där ute och kanske inte har tänkt på detta eller inte har så bra koll på hur DNS fungerar:

Tänk på att Apple rent teoretiskt skulle kunna skriva in adresserna till trailers.apple.com i hosts-filen vid en framtida uppdatering. Det kanske inte är jättetroligt - men jag kommer i alla fall avvakta med uppdateringar tills jag vet att PlexConnect även fungerar med den senaste versionen i framtiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-03 14:57

Ska du vänta till den senaste versionen i framtiden, får du vänta läääänge

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-03 18:39

Kollade ett avsnitt av en serie nu, text fungerade genom hela avsnittet.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-03 18:41

Apple kan stoppa det rätt enkelt. Bygger in en script som kollar om du verkligen använder trailers.apple.com och så fungerar plexconnect inte längre. Men jag tror inte Apple kommer att bry sig. Jag skulle vilja se Plex som en officiell app men jag tror inte det kommer att hända eftersom Apple kommer inte att tjäna något på det. Kanske t o m förlorar eftersom färre kommer att använda deras betal tjänster.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-03 19:54
Ursprungligen av hansfilipelo:

Liten disclaimer till er andra som kör PlexConnect där ute och kanske inte har tänkt på detta eller inte har så bra koll på hur DNS fungerar:

Tänk på att Apple rent teoretiskt skulle kunna skriva in adresserna till trailers.apple.com i hosts-filen vid en framtida uppdatering. Det kanske inte är jättetroligt - men jag kommer i alla fall avvakta med uppdateringar tills jag vet att PlexConnect även fungerar med den senaste versionen i framtiden.

Du behöver inte oroa dig. Att ange IP-adressen i själva enheten förtar liksom hela poängen med DNS. Dessutom pekar trailers.apple.com på Akamais CDN, vilket ger olika IP-adresser beroende på var/när du slår upp namnet, så det vore omöjligt för Apple att hårdkoda IP-adressen i själva Apple TVn.

Ursprungligen av Vassius:

Du behöver inte oroa dig. Att ange IP-adressen i själva enheten förtar liksom hela poängen med DNS. Dessutom pekar trailers.apple.com på Akamais CDN, vilket ger olika IP-adresser beroende på var/när du slår upp namnet, så det vore omöjligt för Apple att hårdkoda IP-adressen i själva Apple TVn.

Skönt att de använder Akami - då är det ju väldigt osannolikt att det händer

Elan, huvudutvecklaren av Plex, har nu bloggat om PlexConnect och även lagt upp en egen offciell och lätt modifierad variant.

Hur är det nu, funkar detta om jag vill att päronen etc ska få åtkomst till mitt bibliotek, eller är det "localhost" som gäller?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur är det nu, funkar detta om jag vill att päronen etc ska få åtkomst till mitt bibliotek, eller är det "localhost" som gäller?

Lokalt. Men kanske går att få till om man trixar med IP-adresser och router.

Funkar inte, tittar man i terminalen saknas just den sista raden (DNSServer : DNS request received!) hos mig som syns i crayzee inlägg.
Omstart av all utrustning utan hjälp, plex forum ger ingen vägledning. Fler som fått detta fel, och kanske löst det?

I min terminal står bara som nedan, inget mer händer.

MacBook-Pro:PlexConnect-new-movie-sections miledd$ sudo python PlexConnect.py
PlexConnect : ***
PlexConnect : PlexConnect
PlexConnect : Press ENTER to shut down.
PlexConnect : ***
PlexConnect : IP_self: 192.168.0.11
PlexGDM : ***
PlexGDM : looking up Plex Media Server
PlexGDM : ***
PlexGDM : servers discovered: 1
DNSServer : ***
DNSServer : Starting up.
DNSServer : intercept trailers.apple.com: 192.168.0.11
DNSServer : forward other to higher level DNS: 8.8.8.8
DNSServer : ***
WebServer : ***
WebServer : WebServer: Serving HTTP on 0.0.0.0 port 80.
WebServer : ***

Senast redigerat 2013-06-06 12:28
Ursprungligen av keptang:

Lokalt. Men kanske går att få till om man trixar med IP-adresser och router.

Får hoppas att Pleax-teamet fixar det i framtiden (Om det nu är möjligt).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Får hoppas att Pleax-teamet fixar det i framtiden (Om det nu är möjligt).

Borde vara fullt möjligt att köra över internet - antingen med hjälp av PortForwarding eller en VPN-server och en VPN-brygga.

edit: Det här är alltså fullt möjligt redan idag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-06 13:18

@Mikael E: Det ska se ut så. Sedan använder du den maskinens IPadress som DNS i AppleTV, funkar kalas hos mej.

Ingen som har lyckats få scriptet att funka utan att ha Terminalen igång hela tiden? Jag har köpt Lingon, men kan inget om varken den eller Phyton för att få det att funka.

Ursprungligen av kenjon:

@Mikael E: Det ska se ut så. Sedan använder du den maskinens IPadress som DNS i AppleTV, funkar kalas hos mej.

Ingen som har lyckats få scriptet att funka utan att ha Terminalen igång hela tiden? Jag har köpt Lingon, men kan inget om varken den eller Phyton för att få det att funka.

Scriptet jag skapat och länkar på förra sidan gör att du kan köra PlexConnect utan att ha terminalen öppen hela tiden. Tror t o m jag svarade på ett inlägg gjort av dig när jag skapade det

Ursprungligen av kenjon:

@Mikael E: Det ska se ut så. Sedan använder du den maskinens IPadress som DNS i AppleTV, funkar kalas hos mej.

Tråkigt nog måste något vara fel, trippelkollat alla ip-nummer och de stämmer. Både i datorn och apple tv 3.

För övrigt så fungerar varken netflix, flickr och youtube på min apple tv med manuellt val av dns. Felet måste med stor sannolikhet finnas i dns-servern som följer med scriptet. Om jag nu inte ska skylla på mitt comhem modem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-06 13:42
Ursprungligen av hansfilipelo:

Scriptet jag skapat och länkar på förra sidan gör att du kan köra PlexConnect utan att ha terminalen öppen hela tiden. Tror t o m jag svarade på ett inlägg gjort av dig när jag skapade det

Jag läste det, men det krävde tmux och XCode, så jag backade så länge….

Yes! Äntligen, en andra omstart av all utrustning löste problemet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Borde vara fullt möjligt att köra över internet - antingen med hjälp av PortForwarding eller en VPN-server och en VPN-brygga.

edit: Det här är alltså fullt möjligt redan idag.

Får läsa i orginaltråden när jag har tid helt enkelt. Tror knappast att jag är den första som har tänkt tanken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-08 20:35

Jag har fortsatta problem med att port 80 blir upptagen.
Någon som har tips på hur jag hindrar OS X från att stjäla den?
killall httpd och unload fungerade förra gången, men inte efter omstart.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har fortsatta problem med att port 80 blir upptagen.
Någon som har tips på hur jag hindrar OS X från att stjäla den?
killall httpd och unload fungerade förra gången, men inte efter omstart.

Vilken version av OS X kör du? I äldre version av OS X fanns webbdelning som alternativ under Delning i Systeminställningar. Men det är borta i 10.8 så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-09 06:39
Ursprungligen av Adrian B:

Vilken version av OS X kör du? I äldre version av OS X fanns webbdelning som alternativ under Delning i Systeminställningar. Men det är borta i 10.8 så vitt jag vet.

10.8.3, kommer uppdatera till .4 idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-09 14:17

sudo: ./PlexConnect.py: command not found, fan har provat med allt men den hittar inte mappen. Jag har provat med skriva sökvägen manuellt samt provat att dra mappen till terminal och tagit bort mellanslag samt ett /

men det funkar fortfarande inte? Jag har mappen i ¨Hämtade filer¨

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-09 14:43

Jag har min i Program-mappen, men det borde väl inte spela någon roll….
Både filerna från artikeln här, och de lätt modifierade filerna från PLEXforumet funkar för mej.

Bevaka tråden