Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får stöd för handkontroller

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple öppnar upp sitt mobila operativsystem för hårdvaruhandkontroller, vilket betyder att IOS-enheter kommer kunna erbjuda konsolliknande spelupplevelser.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:36

Ska en "iConsole" verkligen konkurrera i vardagsrummet tror jag Apple måste satsa på mer lokal lagring. iOS har väldigt många "små" och förvisso roliga spel men de kommer inte i närheten av stora spel som Dead Space, Diablo, The Last of Us, Uncharted osv. Alla dessa spel tar XX GB. Vidare fungerar AirPlay av min erfarenhet riktigt dåligt för streaming jämfört med native sladd.

Vad man skulle vilja ha är en AppleTV som gör allt jobb. Frågan är om detta är ett steg i den riktningen. Fortfarande kommer de riktigt stora spelen vara ett problem eller en omölighet. Det finns en anledning både Microsoft och Sony satsar på BluRay. Men Steam på PC visar det är helt möjligt att ladda ner stora spel. Däremot krävs då lokal lagring.

En AppleTV med QuadCore A7 processor, 256GB SSD, 4-8GB RAM… Then we're talking. Men då börjar maskinen bli dyr också.

Jag är inte säker på om det krävs en "stor" konsol, spelar dom sina kort rätt så kan dom totalt äga indie- och casual-marknaden. (vilket dom på sätt och vis redan gör) Gamers är svårflörtade, och såväl branschen som kulturen är väldigt likriktade. Så varför fightas om den mest otacksamma biten av kakan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 11:22
Ursprungligen av irrelogical:

Jag är inte säker på om det krävs en "stor" konsol, spelar dom sina kort rätt så kan dom totalt äga indie- och casual-marknaden. (vilket dom på sätt och vis redan gör) Gamers är svårflörtade, och såväl branschen som kulturen är väldigt likriktade. Så varför fightas om den mest otacksamma biten av kakan?

Helt sant. Det finns mängder av casual / indie spel på iOS. Ser man ex. PS4ans event på E3 pratar man om 140 spel som ska komma ut under nästa år. Jag skulle tro det kommer 10 eller 100 gånger fler titlar till iOS på den tiden. Å andra sidan kommer det även extremt många svaga sådana.

Men, skulle Apple stödja lokal storeage finns inget som säger att man inte kan ta över mer i TV-soffan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 11:37
Ursprungligen av Erik.dv:

En AppleTV med QuadCore A7 processor, 256GB SSD, 4-8GB RAM… Then we're talking. Men då börjar maskinen bli dyr också.

Vid massproduktion skulle Apple kunna sälja en sådan för under 200 dollar. Eller säg 9 dollar i månaden med något 2 års iTunes/Appstore-abonnemang. Låter rätt överkomligt.
Fast jag tror Apple nog hellre vill sälja en skärm med ATV och lagring inbyggt än en extern låda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-12 14:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Ska en "iConsole" verkligen konkurrera i vardagsrummet tror jag Apple måste satsa på mer lokal lagring. iOS har väldigt många "små" och förvisso roliga spel men de kommer inte i närheten av stora spel som Dead Space, Diablo, The Last of Us, Uncharted osv. Alla dessa spel tar XX GB. Vidare fungerar AirPlay av min erfarenhet riktigt dåligt för streaming jämfört med native sladd.

Spela via airplay och appletv har fungerat helt uruselt när jag testat, men jag tror du är lite fel ute när du börjar prata AAA-titlar.
Att ge sig in och konkurrera där är ingen större ide, för du får inte in tillräcklig prestanda ens i en ipad.

Och att koppla ipad/iphone med sladd till tv'n är väl egentligen inget problem om man har trådlösa kontroller?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 14:23
Ursprungligen av Json_81:

Spela via airplay och appletv har fungerat helt uruselt när jag testat, men jag tror du är lite fel ute när du börjar prata AAA-titlar.
Att ge sig in och konkurrera där är ingen större ide, för du får inte in tillräcklig prestanda ens i en ipad.

iPad 3 och 4 är väl delvis kraftfullare än både Playstaion 3 och xBox 360 och vem vet vilken prestanda iPad 5 får?

Men tänk en spelmaskin baserad på nya Mac Pro det tror jag många spelutvecklare skulle gilla. Den ser ju faktiskt mer ut som en spelkonsol än en dator.

Senast redigerat 2013-06-12 14:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 14:23
Ursprungligen av Json_81:

Spela via airplay och appletv har fungerat helt uruselt när jag testat, men jag tror du är lite fel ute när du börjar prata AAA-titlar.
Att ge sig in och konkurrera där är ingen större ide, för du får inte in tillräcklig prestanda ens i en ipad.

Och att koppla ipad/iphone med sladd till tv'n är väl egentligen inget problem om man har trådlösa kontroller?

Nja, Apple måste inte konkurrera för / med AAA-titlar om plattformen blir stor nog. Vilket den redan är. Som mobil plattform. I vardagsrummet är den idag obefintlig och AirPlay fungerar som du skriver mycket dåligt.

Nästa generation A-processor blir minst 2X snabbare än dagens. I en AppleTV kan man vara aningen mer ström-ineffektivare och kanske få ut aningen mer prestanda än på en iPad. Till det är 1080p lägre upplösning än Retina iPad: 3,15 MPix mot 2,07 MPix. Detta kräver alltså mindre av GPU:n eller att man får ut bättre grafik.

Jag skulle definitivt inte räkna bort ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 14:27

Vad gäller MacPro som spelkonsol... Nej, på tok för dyr. PS3:an var "dyr" när den kostade 5 000 kr...

Ursprungligen av Gordy:

iPad 3 och 4 är väl delvis kraftfullare än både Playstaion 3 och 4.

Hur kom du fram till det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 14:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller MacPro som spelkonsol... Nej, på tok för dyr. PS3:an var "dyr" när den kostade 5 000 kr...

Vissa betalade upp mot 50.000 på eBay när PS3 var ny, själv har jag för mig jag betalade 7900 när den kom. Tyckte det var billigt då med tanke på att man fick Blurayspelare Hårddisk Spelkonsol och Linuxdator i ett.

Apple skulle kunna sälja en spelversion av Mac Pro för 4900 på samma sätt som Sony och Microoft sålde sina konsoler med kraftiga subventioner från början, men det kommer Apple givetvis(?) inte göra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 14:41
Ursprungligen av keptang:

Hur kom du fram till det?

PS3 som sägs vara lite kraftfullare än xBox 360 finns på Geekbench http://browser.primatelabs.com/geekbench2/508... liksom iPad.

P.S. Menade i tidigare inlägg xBox 360 inte PS4.

Ursprungligen av Gordy:

PS3 finns på Geekbench http://browser.primatelabs.com/geekbench2/508... liksom iPad.

Det gör även CPUn i PS4.
Att en CPU är snabbare än en annan i Geekbench är rätt ointressant om man pratar om prestanda att kunna driva spel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-12 18:28
Ursprungligen av Gordy:

iPad 3 och 4 är väl delvis kraftfullare än både Playstaion 3 och xBox 360 och vem vet vilken prestanda iPad 5 får?

Men tänk en spelmaskin baserad på nya Mac Pro det tror jag många spelutvecklare skulle gilla. Den ser ju faktiskt mer ut som en spelkonsol än en dator.

Nej, varken ipad 3 eller 4 är snabbare än en ps3/xbox i spel, inte ens nästan. Möjligen är de snabbare på nån enskild typ av beräkning, det vet jag inte.
Utöver det är lagring ett problem för ipaden, många "toppspel" ligger på 10-20GB eller mer.

Däremot kan jag hålla med dig i längden, jag har svårt att se utrymme för en generation konsoller efter ps4/xbox one med tanke på hur prestanda-utvecklingen ser ut för mobila enheter. Men vem vet, det är ju 6-8 år dit.

Utöver problemet med priset på nya mac pro så brukar CAD-kort (för det var väl fire pro eller vad de heter?) inte prestera särskilt bra i spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 19:24

iPad 4 tror jag konkurrerar med en PS3 lätt. Den maskinen kör generellt spel runt 720p, iPad kör nästan dubbelt så hög upplösning. Dock har man lagringsproblematiken som sagt. Jämfört med PS4 och xBox One är de nog ingen större match.

Att CAD-kort presterar dåligt i spel har bara med drivrutiner at göra. Inget som behöver vara så alls.

1
Bevaka tråden