Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 Beta ute

Tråden skapades och har fått 663 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Bara av erfarenhet på hur den fungerar nu som jag skrev så.
Fungerar fint på en iPhone 5, men inte på någon iPad jag testat det på.

Visst kan det släppas för iPad också, men då tycker jag synd om människorna som uppdaterar. Prova själv.

Så illa är det väl inte? Vad är det som du inte tycker fungerar? Det enda uppenbara som jag har problem med är att hemskärmen kan "fastna" i ett läge mellan två skärmar ibland (sällan) när jag vänder på den.

Ursprungligen av Okänd användare:

Har det nånsin hänt att nån iOS till iPad har släppts senare?

Ja, jag kan förstå att det kan kännas jobbigt men det är ju sådana smällar man får ta när man kör beta. Jag är ju inte registrerad utvecklare och dessutom är ju olagligt att be/betala någon att registrera sin enhet för kunna ta del av iOS beta?

Olagligt? Var har du fått det ifrån?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är lite osäker på vad du menar men GM är ingen beta, den är av produktionskvalitet. Den är avsedd att skeppas med de nya enheterna. Därför kan de också vänta med med att släppa versionen för Ipad eftersom nya Ipads troligen kommer först i oktober.

Jag sa inte att gm är en beta. Jag menade att jag gissar på att Gm släpps då.

Ursprungligen av BlackSmp:

Olagligt? Var har du fått det ifrån?

För mig att det var det? Det är väl inget Apple gillar? Hur har ni skaffat er iOS 7?

Ursprungligen av BlackSmp:

Så illa är det väl inte? Vad är det som du inte tycker fungerar? Det enda uppenbara som jag har problem med är att hemskärmen kan "fastna" i ett läge mellan två skärmar ibland (sällan) när jag vänder på den.

Här är det det, t.ex. spel är helt ospelbara, allt hackar och går långsamt. Men det är ingen GM, men inte varit med om ngt liknande förut.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-03 21:58
Ursprungligen av Okänd användare:

För mig att det var det? Det är väl inget Apple gillar? Hur har ni skaffat er iOS 7?

Det är inte olagligt eller tror du att farbror haffa ska knacka på dörren om du installerar iOS 7?

Apple har lämnat dörren öppen för alla att installera iOS 7 för hade dom inte tillåtit det hade det varit svårare att installera det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-03 22:06
Ursprungligen av Okänd användare:

Har det nånsin hänt att nån iOS till iPad har släppts senare?

iOS 4 släpptes till iPhone i juni 2010, men kom inte till iPad förrän version 4.2 i november samma år.

Ursprungligen av lappen71:

Det är inte olagligt eller tror du att farbror haffa ska knacka på dörren om du installerar iOS 7?

Apple har lämnat dörren öppen för alla att installera iOS 7 för hade dom inte tillåtit det hade det varit svårare att installera det.

Inte av Fabror blå utan av Apple. Men vad jag har alltid trott man skall behövt betala 700kr/året för att bli reggad som utvecklare och så få tillgång till betan och kunna installera hur man vill.

Varför betala URL pengar när man lika gärna kan få det gratis? Jag är faktiskt intresserad av testa, kan man få installera OS X 10.9 med?

Ursprungligen av Okänd användare:

Inte av Fabror blå utan av Apple. Men vad jag har alltid trott man skall behövt betala 700kr/året för att bli reggad som utvecklare och så få tillgång till betan och kunna installera hur man vill.

Varför betala URL pengar när man lika gärna kan få det gratis? Jag är faktiskt intresserad av testa, kan man få installera OS X 10.9 med?

Registrera dig som utvecklare, något annat diskuteras inte på 99mac.se.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-03 22:58
Ursprungligen av Okänd användare:

Inte av Fabror blå utan av Apple. Men vad jag har alltid trott man skall behövt betala 700kr/året för att bli reggad som utvecklare och så få tillgång till betan och kunna installera hur man vill.

Varför betala URL pengar när man lika gärna kan få det gratis? Jag är faktiskt intresserad av testa, kan man få installera OS X 10.9 med?

Det är en viss skillnad på olagligt och vad ett företag inte tillåter

Ursprungligen av keptang:

Registrera dig som utvecklare, något annat diskuteras inte på 99mac.se.

Får jag anmäla en avvikande uppfattning? Det är helt möjligt att få tillgång till utvecklingsbetorna legalt och på ett tillåtet sätt utan att du registerar dig själv som utvecklare. Varför skulle annars Apple tillåta upp till 100 slots per registrerad utvecklarlicens? Det som Apple inte gillar - och inte jag heller - är handeln med dessa slots. Det är girigt.

Diskussioner om jailbreak tillåts - varför har vi då denna begränsning som du nämner (och som kom som en överraskning för mig - för så har det inte varit tidigare (så vitt som jag minns)

Om du däremot avser att vi inte diskuterar piratkopiering och piratdistirbution av betor - då håller jag med dig. Det är dock inte samma sak som att du personligen måste registrera dig som utvecklare.

Ursprungligen av keptang:

Här är det det, t.ex. spel är helt ospelbara, allt hackar och går långsamt. Men det är ingen GM, men inte varit med om ngt liknande förut.

Intressant, jag kör själv inte Mini utan första generationens retina Ipad utan större problem. Jag har däremot en kompis som har öga för detaljer som jag aldrig ser. Han kör på Ipad mini och hans främsta klagomål är nog detaljer i animeringarna. Inte så mycket prestanda i dem utan att det ser olika ut beroende på hur man (exempelvis) återvänder till hemskärmen.

Han har iofs prestandaanmärkningar också - men de problemen har han även på IOS6 - för han är nog värre än Steve Jobs var när det gäller detaljer;)

Edit: Ändrade formuleringen på min vän. Det låter bättre med "öga för detaljer"

Senast redigerat 2013-09-04 09:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-04 07:43

En sak som gör mej betydligt mer tolerant mor iOS 7 är att jag började ett nytt jobb i måndags och de gav mej en splitter ny Samsung telefon. Det är den första icke-iOS telefon jag använt sedan jag la ifrån mej min Sony Ericsson 810i

Vilket dynga!! Det känns som om jag är tillbaka i 90-talet med Mac OS vs. Windows...

Som tur är så har de begagnade iPhone 4 liggande som jag förhoppningsvis kan få använda istället då deras enda motivering till att ge mej denna är att den är mer hållbar om man tappar den än iPhonen...

Ursprungligen av TureB:

En sak som gör mej betydligt mer tolerant mor iOS 7 är att jag började ett nytt jobb i måndags och de gav mej en splitter ny Samsung telefon. Det är den första icke-iOS telefon jag använt sedan jag la ifrån mej min Sony Ericsson 810i

Vilket dynga!! Det känns som om jag är tillbaka i 90-talet med Mac OS vs. Windows...

Som tur är så har de begagnade iPhone 4 liggande som jag förhoppningsvis kan få använda istället då deras enda motivering till att ge mej denna är att den är mer hållbar om man tappar den än iPhonen...

Se till att få en 5:a. Jag har med stålborste, avsiktlig förvaring i samma ficka som nycklarna, envetet knackande med luren i bordet etc försökt få min att få den där "worn to perfection"-looken. Ingen framgång. Den är tamejfan designad att tåla direktträff med kärnvapen.

Ursprungligen av keptang:

Registrera dig som utvecklare, något annat diskuteras inte på 99mac.se.

Ursprungligen av lappen71:

Det är en viss skillnad på olagligt och vad ett företag inte tillåter

Tilllåter Apple det då?

Ursprungligen av BlackSmp:

Får jag anmäla en avvikande uppfattning? Det är helt möjligt att få tillgång till utvecklingsbetorna legalt och på ett tillåtet sätt utan att du registerar dig själv som utvecklare. Varför skulle annars Apple tillåta upp till 100 slots per registrerad utvecklarlicens? Det som Apple inte gillar - och inte jag heller - är handeln med dessa slots. Det är girigt.

Diskussioner om jailbreak tillåts - varför har vi då denna begränsning som du nämner (och som kom som en överraskning för mig - för så har det inte varit tidigare (så vitt som jag minns)

Om du däremot avser att vi inte diskuterar piratkopiering och piratdistirbution av betor - då håller jag med dig. Det är dock inte samma sak som att du personligen måste registrera dig som utvecklare.

Blacksmp förstod vad jag menade. Det där att man skall betala Apple för att bli reggad som utvecklare, är det bara för om man gör appar som man säljer för att tjäna pengar?

Om jag har förstått det rätt, säg att man är utvecklare får man då sälja slots, så att den som vill kan köpa sig tillgång till betorna? Är det olagligt? Vad är det man egentligen betalar för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-04 09:08
Ursprungligen av pmarriott:

Se till att få en 5:a. Jag har med stålborste, avsiktlig förvaring i samma ficka som nycklarna, envetet knackande med luren i bordet etc försökt få min att få den där "worn to perfection"-looken. Ingen framgång. Den är tamejfan designad att tåla direktträff med kärnvapen.

Jag tror inte de köper en iPhone 5 till mej då de *vill* att folk ska använda Samsung (därav att det känns 90-tal, alla dessa som VILL att man INTE ska använda Apple grejer).

De har använda iPhone 4 så de kan inte skylla på kostnad. För den delen skulle jag hellre ha en iPhone 3Gs än denna hemska splitter nya koreanska skitlur (känns verkligen som när jag började ett nytt jobb 2000 och gick från min PowerMac 8600 med System 9 till jobbets Dell med Windows 95.

Visserligen kan inte 3Gs köra iOS 7 som tråden handlar om, men jag har alltid min Sony Ericsson 810i liggande...

Ursprungligen av Okänd användare:

Tilllåter Apple det då?

Blacksmp förstod vad jag menade. Det där att man skall betala Apple för att bli reggad som utvecklare, är det bara för om man gör appar som man säljer för att tjäna pengar?

Om jag har förstått det rätt, säg att man är utvecklare får man då sälja slots, så att den som vill kan köpa sig tillgång till betorna? Är det olagligt? Vad är det man egentligen betalar för?

Det är inte olagligt men det är (tror jag) emot de villkor som du skriver under när du blir en registrerad utvecklare.

Det jag ville peka på är att det finns möjligheter som är helt ok. Du kanske känner någon som är utvecklare och som låter dig betatesta dennes produkter. Du kan vara utvecklare i ett team utan att vara reggad som utvecklare i Apple så det finns möjligheter utan att betala någon i andra hand.

Och varför olika personer vill betala för en utvecklarlicens - det varierar men de flesta vill väl skriva appar och köra dem på fysisk hårdvara. Så var det för mig när jag betalade för licensen. Det var inte så mycket för att kunna köra betorna när de kommer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-04 09:45
Ursprungligen av Okänd användare:

Tilllåter Apple det då?

De är väl ganska så tydligt att Apple gör det eftersom det inte varit några klagomål.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte olagligt men det är (tror jag) emot de villkor som du skriver under när du blir en registrerad utvecklare.

Att det skulle vara olagligt är osannolikt precis som att det inte är olagligt att jailbreaka.
http://www.cultofmac.com/213144/unlocking-a-n...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-04 09:55
Ursprungligen av lappen71:

Det är en viss skillnad på olagligt och vad ett företag inte tillåter

Fast vissa företag håller nog inte med...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte olagligt men det är (tror jag) emot de villkor som du skriver under när du blir en registrerad utvecklare.

Det jag ville peka på är att det finns möjligheter som är helt ok. Du kanske känner någon som är utvecklare och som låter dig betatesta dennes produkter. Du kan vara utvecklare i ett team utan att vara reggad som utvecklare i Apple så det finns möjligheter utan att betala någon i andra hand.

Och varför olika personer vill betala för en utvecklarlicens - det varierar men de flesta vill väl skriva appar och köra dem på fysisk hårdvara. Så var det för mig när jag betalade för licensen. Det var inte så mycket för att kunna köra betorna när de kommer.

Ursprungligen av lappen71:

De är väl ganska så tydligt att Apple gör det eftersom det inte varit några klagomål.

Att det skulle vara olagligt är osannolikt precis som att det inte är olagligt att jailbreaka.
http://www.cultofmac.com/213144/unlocking-a-n...

Så jag får ta ner och installera iOS med gott samvete? Nej, jag hade ingen jag känner som är det så därför undrade jag det där man jag har sätt folk som reggar sitt udid så man kan köra. Då har jag förstått att det egentligen inte behövs om man bara vill få tillgång till betan?

Du menar att du kan köra appar på datorn som en slags simulator?

Ursprungligen av Okänd användare:

Så jag får ta ner och installera iOS med gott samvete? Nej, jag hade ingen jag känner som är det så därför undrade jag det där man jag har sätt folk som reggar sitt udid så man kan köra. Då har jag förstått att det egentligen inte behövs om man bara vill få tillgång till betan?

Du menar att du kan köra appar på datorn som en slags simulator?

Det strider mot avtalet man ingår som utvecklare att sälja slots för att installera betaversioner. Det har hänt förr att Apple har stängt ner utvecklarkonton när de fått information om att handel med slots förekommit. Konsekvensen kan då bli att enheter associerade med kontot inte går att använda längre. Dvs, har du betalat för en slot hos någon så får du också kallt räkna med att din iOS-enhet kan bli en dyr brevpress om Apple stryper kontot.
Det står vem som helst fritt att oavsett anledning registrera sig som utvecklare och betala avgiften för utvecklarprogrammet för Mac OS X och/eller iOS. Man får då tillgång till alla betaversioner. Det förekommer att betaversioner av iOS "ringer hem" till Apple för att kontrollera att UDID är registrerat som utvecklarenhet. Har hänt mig en gång att jag missat detta steg och hade ett helsike att få styr på det.
Apple har ett verktyg som heter Xcode. Där kan man bygga sina appar och köra dem i en iOS-simulator. Man kan dessutom med hjälp av Xcode installera sina appar på en iOS-enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 17:06

Intressant patent, minst sagt.
http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2...

Ursprungligen av acke:

Intressant patent, minst sagt.
http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2...

En sådan funktion i nya iPhone skulle nog få mig att byta, trots att jag sitter på femman och brukar endast byta vart annat år. NFC är ngt som jag saknar

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-08 17:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

En sådan funktion i nya iPhone skulle nog få mig att byta, trots att jag sitter på femman och brukar endast byta vart annat år. NFC är ngt som jag saknar

Vad saknar du NFC till?

Ursprungligen av zappee:

Vad saknar du NFC till?

Tycker NFC är spännande och hoppas på att de bästa användningsområdena är outforskade. Här är några saker som man kan använda NFC till:
http://trendblog.net/creative-and-useful-ways...

Ursprungligen av zappee:

Vad saknar du NFC till?

Sånt man använder NFC till? NFC-taggar, kommunikation mellan enheter, busskort, betalningar osv..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-08 17:21

Ser heller inget större behov av NFC i dagsläget alla fall inte så stort att det skulle få mig att byta telefon.

Ursprungligen av lappen71:

Ser heller inget större behov av NFC i dagsläget alla fall inte så stort att det skulle få mig att byta telefon.

Snart kanske Apple kommer med revolutionerande NFC integrerat då lär det låta annorlunda från vissa håll.
Fast det har troligen inte så mycket med iOS 7 att göra utan en kommande iPhone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-08 17:29
Ursprungligen av Anderlind:

Snart kanske Apple kommer med revolutionerande NFC integrerat då lär det låta annorlunda från vissa håll.
Fast det har troligen inte så mycket med iOS 7 att göra utan en kommande iPhone.

Nej varför skulle jag tycka att det är bättre bara för att Apple kommer med det när jag i dagsläget inte har något behov för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 17:33
Ursprungligen av keptang:

Sånt man använder NFC till? NFC-taggar, kommunikation mellan enheter, busskort, betalningar osv..

Om det skulle funka och tjänster faktiskt anammade tekniken. I verkligheten känns det som om bolag är slöa och inte orkar göra det som är bäst eller smidigast för konsumenten. Ta SJ. Övergången till papperslöst resande kom väldigt sent och tekniken gjorde bla pendling i Mälardalen krångligare än med pappersbiljett. Ett annat exempel är att enormt många appar i själva verket är halvdanna webportaler. Det är enklare att utveckla så. Upplevelsen för användaren blir allt annat än optimal men det så att säga funkar.

Men absolut. Ha alla reshandlingar, biljetter och möjlighet till vissa typer av kort-köp via telefonen vore enormt smutt. Sen måste funktionen bli hyfsat transparent. Inte likt nu att man manuellt öppnar appar kors och tvärs.

Bevaka tråden