Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör ni med er Raspberry Pi?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag impulsköte en #Raspberry Pi igår. Gick förbi en butik och såg den på en hylla, och tänkte "varför inte". Jag har testat installera Raspbian (debian-version för raspberry) och det var inga problem att få igång saker som t ex samba, VNC-server, webbserver o dyl. Sedan finns det images att ladda hem med XBMC o dyl om man vill köra den som mediacenter. En riktigt imponerande liten pryl måste jag säga.

Själv har jag inte riktigt bestämt vad jag ska ha den till. Labba med debian, kanske webbserver, kanske sätta upp en webbkamera så jag kan kolla till huset när jag är på semester, eller bara koppla till sovrumstv:n som filmspelare. Det brukar däremot finnas mycket driftigt folk på det här forumet, så frågan är - vad har NI gjort med era raspberrys (eller liknande produkter)? Jag är säker på att det finns en uppsjö av bra idéer, och jag behöver lite inspiration

Senast redigerat 2013-07-19 15:48
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-07-18 13:48

Man kan bygga en liten AirPlay-mottagare av den och koppla till ett par högtalare i sovrummet eller dyl.

Jag har den som generell embeddedmaskin för konstverk/leksaker, och slaskserver (IRC-shell, cron-jobb, etc. Hostas gratis hos FS Data). Planerar att köra övervakning & grafning av elförbrukning, temperatur, etc med en framöver.

Ett annat projekt är ett automatiskt bevattningssystem, där det är enklare (men lite overkill) att sätta upp en Pi än att få t ex en Arduino att larma över 3G-modem etc. Vi får se om det går att få systemet tillräckligt strömsnålt, målet är att få det solcells/vindkraftsdrivet.

Jag har prövat att köra en som HTPC också, men använde den för lite. Det funkade väl bra, men det känns smidigare att ha en iOS-app som streamar till en Apple TV, som inte kostar så mycket mer än en användbar Pi.

Båda mina ligger i någon låda för tillfället..
Tanken var från början att användas som mediaspelare med XBMC, men sedan så blev hemmet med Apple TV!

Senast redigerat 2013-07-19 08:52
  • Medlem
  • 2013-07-19 11:43

Använder den som mediaspelare för film med Raspbmc samt som IPTV mottagare med timeshift etc.

Det här var ett trevligt sätt att använda den:
Bygge av spelbord med Raspberry Pi

Jag har min som VPN och allmän slaskserver till lite allt möjligt, små engångsprojekt eller saker som bara ska vara online utan vidare krav. Precis som @irrelogical ett par rader upp ligger den hos FS Data.

Har även haft en som HTPC i sovrummet en kort period, men fick det aldrig att fungera tillräckligt bra över trådlöst.

Kan tipsa om att Dustin fn har ett kampanjerbjudande där man får en Raspberry PI, transparent ask, 16GB sd-kort o strömsladd för 640kr
http://www.dustinhome.se/product/5010743064/r...

& jag hittade det kompatibla trådlösa nätverkskortet D-link dwa 121 för 149kr på elgigantens nätbutik vilket är 100kr under Dustins pris
http://alturl.com/kadqt

Just nu gör den inte så mycket mer än att köra PlexConnect för att streama material från Plex Media Server (som körs på en server där port 80 redan är upptagen) till Apple TV. Testade RasPlex i början, men hade ingen direkt användning för det upplägget då, men verkar utvecklas regelbundet och är värt att kika på.

Kom just igång med raspotify. Kopplade in pajen till stereon så funkar det som en Spotify-device.

Jag har två stycken.

Pi-hole på båda. Ser ingen reklam alls på nätet. Bästa investeringen, någonsin!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-06-12 19:17
Ursprungligen av _empty:

Jag har två stycken.

Pi-hole på båda. Ser ingen reklam alls på nätet. Bästa investeringen, någonsin!

Kör Pi-hole jag med, men får reklam på Youtube och Facebook (appen) samt någon enstaka annan sida.

Köpte en Raspberry pi 3 B+ häromdagen. Har testat att köra Retropie på den men ser gärna lite mer tips här som man kan testa ?

  • Medlem
  • Borås
  • 2018-06-12 19:58

Gammal tråd men kul med lite input på vad andra gör. Jag har 4 olika RBP. Två kör Hassio med Pi-Hole kopplade till HomeKit och Telldus, en hemma och en i stugan. En kör Retropie och lite andra saker. Den sista, en Zero utan W har jag inte riktigt hittat någon användning för förutom Retropie.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-06-12 22:13

Likt många andra har jag använt mina som Webbservrar i olika omgångar. Nu har jag som sommarprojekt att modda en radiostyrd bil till att styras över WiFi (från något program som jag ska koda) med hjälp av Raspberry Pi. Har sett flera exempel på nätet där de dessutom har lyckats få den att bli självkörande. Har läst på en del och köpt in lite kablar och annat så får se hur långt jag kommer.
Lite exempel på andra som lyckats:
YouTube - Ryan Zotti | How to Build Your Own Self Driving Toy Car
YouTube - OpenCV Python Neural Network Autonomous RC Car

Jag har pillat med Raspberry Pi länge. Har faktiskt dragit ned på det och lagt över allt på en HPE-server. Blev dyrt och jobbigt med massa RPi's. Min HPE-server klarar av allt och lite till för samma pengar som 4-6 st RPi3 gör med alla tillbehör man behöver.

Jag kan ju alltid köra Raspberry Pi Desktop OS om jag saknar det för mycket. Blir lixom som en RPi13 då. Framtiden är redan här! Med det sagt gillar jag RPi <3! Haft mycket skoj med dom! För mig gick det dock inte i längden att ha så många som stod överallt! :/

1
Bevaka tråden