Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallax-effekten i IOS7

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av nyheterna i #ios7 är tydligen stöd för att skapa parallax-effekter i interfacet med hjälp av rörelsesensorn; antar att det bygger vidare på metalleffekterna i förra versionen, men nu tycks de ju ha tagit det till en helt annan nivå. Har inte haft möjlighet att experimentera med det själv, men jag antar att det finns andra här som har gjort det? Hur fungerar det i praktiken? Är det mest en gimmick eller lyckas de göra gränssnittet användbarare?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-10 17:03

Som du själv ser så är det en effekt och inte en funktion som har något med användarvänlighet att göra.

Ursprungligen av lappen71:

Som du själv ser så är det en effekt och inte en funktion som har något med användarvänlighet att göra.

Det tycker jag är långt ifrån självklart. Antar att du har provat betan och inte tycker att det tillför något där, men varför menar du att det inte kan användas till mer?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-10 17:31
Ursprungligen av Luftvargen:

Det tycker jag är långt ifrån självklart. Antar att du har provat betan och inte tycker att det tillför något där, men varför menar du att det inte kan användas till mer?

Ja vad mer kan det användas till än att vara en cool/snygg effekt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-10 17:36
Ursprungligen av lappen71:

Ja vad mer kan det användas till än att vara en cool/snygg effekt?

Håller med, svårt att pricka rätt bokmärke snabbt. Fluff.

Ursprungligen av lappen71:

Ja vad mer kan det användas till än att vara en cool/snygg effekt?

Som jag skrev i det första inlägget så har jag inte haft möjlighet att prova det själv så det är svårt att spekulera i de praktiska applikationerna, det är därför jag undrar hur det fungerar och vilka idéer ni har, men en spontan tanke: Det kanske skulle gå att titta bakom masken när du försöker mata in ett lösenord och undrar om du verkligen skrev rätt.

Poängen är att möjligheten att titta bakom element i gränssnittet är ny, och det är intressant att fråga sig vad man skulle kunna göra med den. Skulle inte vara så snabb att avfärda det som bara en annan effekt. Är det någon som känner till tidigare experiment med det, eller är Apple först?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-10 18:22

Android var först vad jag vet så det är ingen nyhet men sen hur det fungerar på den plattformen vet jag inte

Ursprungligen av lappen71:

Android var först vad jag vet så det är ingen nyhet men sen hur det fungerar på den plattformen vet jag inte

Uppenbarligen dags för mig att uppgradera telefonen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-10 18:26

Uppgradera till iOS7 beta 5 kan man göra utan att oroa sig tycker jag.
Jämfört mot tidigare betor är den stabil men ändock med vissa buggar.

Implementationen som Apple gjort nu är väl liknande som Android haft i ~ett par år? Live wallpapers som exempel.
Precis som flera andra funktioner, app auto-update, control center, preview av appar när man vill switcha appar.

Att kunna se bakom en app (liknande 3D) ser jag ingen större nytta med att kunna göra. En kul sak isåfall.

Gillar att utvecklarna lånar funktioner av varandra och förfinar.

Ursprungligen av lappen71:

Uppgradera till iOS7 beta 5 kan man göra utan att oroa sig tycker jag.
Jämfört mot tidigare betor är den stabil men ändock med vissa buggar.

Min iPhone är dessvärre för gammal för det, annars hade det redan varit gjort. Samma med min Android...

Men tillbaks till ämnet, har parallax används till något intressant i Android då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-10 18:42
Ursprungligen av Luftvargen:

Min iPhone är dessvärre för gammal för det, annars hade det redan varit gjort. Samma med min Android...

Men tillbaks till ämnet, har parallax används till något intressant i Android då?

Den frågan får du nog störst chans på svar på Swedroid eller nått

1
Bevaka tråden