Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förläng batteritiden i Iphone med extra batteri

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett extra batteri i väskan är en lösning problemet med att batteritiden i Iphone 5 inte ens räcker en hel dag vid intensivt användande. 99mac har testat den portabla strömkällan Andersson PRB 2.0.

Läs hela artikeln här

Hade en likadan (fast i annan färg/annat märke) som gav upp för en vecka sen, får ta och beställa denna som ersättare.

Tack för artikeln Adrian.

Har aldrig mätt, men hur lång tid tar det att ladda iPhone 5 från medföljande laddaren från 10% till 100%?

Ursprungligen av Anderlind:

Har aldrig mätt, men hur lång tid tar det att ladda iPhone 5 från medföljande laddaren från 10% till 100%?

Enligt specen ger batteriet 1 ampere och 5 volt ut, det vill säga exakt samma som Apples iPhone-laddare. Så i teorin borde det ta lika lång tid. Men jag har inte full koll på elläran här, kan hända att batteriets spänning sjunker över tiden eller är det konstant?

Ursprungligen av Adrian B:

Enligt specen ger batteriet 1 ampere och 5 volt ut, det vill säga exakt samma som Apples iPhone-laddare. Så i teorin borde det ta lika lång tid. Men jag har inte full koll på elläran här, kan hända att batteriets spänning sjunker över tiden eller är det konstant?

Beror på om det finns någon aktiv reglering. Batteriets spänning sjunker obönhörligen men en aktiv krets kan kompensera med ett ökat strömuttag.

Ursprungligen av Adrian B:

Enligt specen ger batteriet 1 ampere och 5 volt ut, det vill säga exakt samma som Apples iPhone-laddare.

Ungefär min erfarenhet också.
Kanon att ha i väskan och ladda iPhone som slukar batterier till frukost.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-15 11:22

Jag har en Mophie Juice Pack (http://store.apple.com/se/product/HA256ZM/A/m...) och det är ett suveränt tillbehör. Jag vet inget om de exakta specifikationerna men med 2500 mHa räcker det till tre uppladdningar av iPhone 5 för mig. Vill vare sig rekommendera eller avråda från just Mophie men att skaffa ett extrabatteri kan jag verkligen rekommendera.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-17 07:07

Köpte en Andersson. Har låtit den laddat över 9 timmar. Men det är bara den lilla lampan som blinkar, och nu på morgonen när man ska testa så har den inte laddats alls. Måste ju va fel på den då ? För det är ju inget som mer ska göras ? Utan det räcker med att stoppa in laddaren i eluttaget och låta den få ladda ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-08-17 07:57
Ursprungligen av Ijoonte:

Men det är bara den lilla lampan som blinkar, och nu på morgonen när man ska testa så har den inte laddats alls. Måste ju va fel på den då ? För det är ju inget som mer ska göras ?

Är det inte så att du ska trycka på knappen för att aktivera den när du kopplat in din telefon.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-17 08:56
Ursprungligen av Mija:

Är det inte så att du ska trycka på knappen för att aktivera den när du kopplat in din telefon.

Händer inget när den är urkopplad. Blinkar bara när den är inkopplad så tror den inte den laddar.
Får åka tillbaka med den och prata med de.

LEDsen ska blinka vid laddning.
För att den ska ladda något så trycker man på knappen.

Är iaf så på den jag har (som ser likadan ut). Men det kan såklart vara så att din är trasig @ljoonte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-17 10:47
Ursprungligen av keptang:

LEDsen ska blinka vid laddning.
För att den ska ladda något så trycker man på knappen.

Är iaf så på den jag har (som ser likadan ut). Men det kan såklart vara så att din är trasig @ljoonte.

Den första/ lilla lampan har blinkat i 9 timmar utan att något hänt.

Ursprungligen av Ijoonte:

Den första/ lilla lampan har blinkat i 9 timmar utan att något hänt.

Då lär det vara något som är fel.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-17 10:51
Ursprungligen av keptang:

Då lär det vara något som är fel.

Haha aa
Köpte den igår ^^

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-18 13:52

Någon som testat Techlink Recharge 10000 Portable, den har 10000 mAh jämfört med mophie Juice Pack Powerstation som har 6000 mAh som mest? För den överlevnadsintresserade så finns även vedeldade stormkök med inbyggd usb-laddare. En solklar investering för preppers? http://www.biolitestove.com/campstove/camp-ov...

Ursprungligen av Ijoonte:

Köpte en Andersson. Har låtit den laddat över 9 timmar. Men det är bara den lilla lampan som blinkar, och nu på morgonen när man ska testa så har den inte laddats alls. Måste ju va fel på den då ? För det är ju inget som mer ska göras ? Utan det räcker med att stoppa in laddaren i eluttaget och låta den få ladda ?

Ja, det är bara att plugga in den och ladda upp det (däremot måste man trycka en gång på knappen för att aktivera laddningen av en telefon, men inte för att ladda upp själva batteriet). Låter definitivt som ett fel på produkten i ditt fall, har du hunnit byta den hos NetOnNet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-20 12:39
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är bara att plugga in den och ladda upp det (däremot måste man trycka en gång på knappen för att aktivera laddningen av en telefon, men inte för att ladda upp själva batteriet). Låter definitivt som ett fel på produkten i ditt fall, har du hunnit byta den hos NetOnNet?

Va och bytte sen.
Tydligen är det ett vanligt problem med just denna produkt att själva elkontakten som man stoppar in i väggen, är det något fel på i vissa fall enligt kundtjänst i Netonnet Linköping.
Bytte mot en ny och det funkar

Mycket bra test av den måste jag säga. Mycket bra skrivet.
Va tack vare de som jag fick upp ögonen för den

Ursprungligen av Ijoonte:

Va och bytte sen.
Tydligen är det ett vanligt problem med just denna produkt att själva elkontakten som man stoppar in i väggen, är det något fel på i vissa fall enligt kundtjänst i Netonnet Linköping.
Bytte mot en ny och det funkar

Mycket bra test av den måste jag säga. Mycket bra skrivet.
Va tack vare de som jag fick upp ögonen för den

Kul att höra! Synd med problemen med bra att det inte var själva batteriet som det var fel på i alla fall, tråkigt om jag rekommenderat en produkt som inte fungerar Jag lade till en liten uppdatering i slutet av testet om ditt problem, så andra är uppmärksamma på det om de har problem med att ladda batteriet.

  • Medlem
  • 2013-08-20 14:39

Efter att ha läst detta test slog jag själv till på en powerpack. Men då NetOnNet inte hade sin att beställa över nätet (ej i lager) så föll valet på mophie Juice Pack powerstation. Mer än dubbelt så dyr, men med bättre finish.
Men hade NetOnNet haft lite bättre lägen på sina lagershoppar hade jag handlat där istället, men utan bil är det ett dagsjobb att ta sig till och från affären.

  • Medlem
  • 2013-08-20 20:04

En fråga på samma tema, eller kanske ellära...
Köpte igår ett Mophie Juice Pack powerstation, 4000mAh. När jag laddar den med iPhone-laddaren som ger 5V och 5W så ger det ju automatiskt 1A.
Enkel matematik alltså. Batteriet borde ta 4 timmar att ladda! Men det tar 7 1/2 timmar. Hur kan detta komma sig? Det verkar ju som om att batteriet endast får runt 0,6A. Hur kan detta komma sig? Någon som upplevt något liknande?

Ursprungligen av Dalle:

En fråga på samma tema, eller kanske ellära...
Köpte igår ett Mophie Juice Pack powerstation, 4000mAh. När jag laddar den med iPhone-laddaren som ger 5V och 5W så ger det ju automatiskt 1A.
Enkel matematik alltså. Batteriet borde ta 4 timmar att ladda! Men det tar 7 1/2 timmar. Hur kan detta komma sig? Det verkar ju som om att batteriet endast får runt 0,6A. Hur kan detta komma sig? Någon som upplevt något liknande?

5W är maximala effekten den drar från nätet. Sen har du förluster. Sen är det inte säkert att laddningsregulatorn fläskar på för fullt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-20 22:01

Precis, oftast drar den mest ström i början när batteriet är tomt, sedan sjunker strömmen tills batteriet är fulladdat. Så funkar alla laddare (även om det finns konstantströmsladdare, men de brukar gå över i underhållsladdning/pulsladdning i slutet och drar då mindre ström).

Ursäkta mig men det går ju ej att få tag på denna rackare, ser även att priset är låga 299:- på nätet känns för billigt för att vara så bra som det sägs.

Några tips på sidor som har den i lager och nu gärna inte skumma oseriösa.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-08-25 10:01

Kreditkortstor laddare, tillsätt endast USB-uttag (25 USD)!

http://www.chargecardproject.com

Ursprungligen av ibra_apple:

Ursäkta mig men det går ju ej att få tag på denna rackare, ser även att priset är låga 299:- på nätet känns för billigt för att vara så bra som det sägs.

Några tips på sidor som har den i lager och nu gärna inte skumma oseriösa.

Den säljs bara på NetOnNet och finns fortfarande på lager i vissa av deras butiker men verkar ha tagit slut i flertalet.

Ursprungligen av jas:

Kreditkortstor laddare, tillsätt endast USB-uttag (25 USD)!

http://www.chargecardproject.com

ChargeCard är helt klart intressant och ett smidigt sätt att alltid ha med sig en kabel, även om jag lika gärna tar med mig en Lightningkabel i så fall, den tar inte mycket plats heller. Men framförallt är ChargeCard bara en kabel och därmed ingen räddning om man inte är i närheten av ett uttag, vilket hela poängen med externt batteri är.

Valde denna produkt, Andersson PRB 2.0, för att den hade bra pris och prestanda och säkert var noga utvald hos NETONET.

Men tyvärr var det fel...
Efter att ha laddat den ett par 4-5 timmar med bifogad nätsladd, var jag övertygad om att jag skulle kunna ladda min mobil på resan. Allt ser ut att fungera med lysdioder som blinkar glatt under laddning. Tyvärr kan jag bara meddela att den var stendöd då jag skulle ladda min telefon på flygresan dagen efter. Försökte ladda strömbanken via dator istället, för att kontrollera att inte nätadapter skulle vara sönder, men tyvärr med samma usla resultat.

Ett reservbatteri/laddare måste ALLTID fungera felfritt för att man ska våga lite på det.
Tyvärr ingen seriös produkt.
Min rekommendation är att välja ett annat märke.

Levereras utan någon form av manual, så mer utförlig felsökning är tyvärr också omöjlig.

[ 2013-08-29]

Ursprungligen av Adrian B:

Den säljs bara på NetOnNet och finns fortfarande på lager i vissa av deras butiker men verkar ha tagit slut i flertalet.

Säljs också hos SIBA, trodde också att den exklusiv för NetoNet, http://tinyurl.com/ocnolp7

Ursprungligen av BonneSwe:

Säljs också hos SIBA, trodde också att den exklusiv för NetoNet, http://tinyurl.com/ocnolp7

Just det, skulle ha nämnt Siba också, de äger ju NetOnNet sedan något år tillbaka och därför har en del av Andersson-sortimentet. (Eller för att vara korrekt, det är Waldir AB, Sibas moderbolag, som också brukar kallas för Sibakoncernen, som äger Siba och NetOnNet.)

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-08-29 13:27
Ursprungligen av BonneSwe:

Tyvärr kan jag bara meddela att den var stendöd då jag skulle ladda min telefon på flygresan dagen efter.

Lärdom: Kolla alltid (ny) utrustning inför viktiga uppdrag!

https://en.wikipedia.org/wiki/Murphys_law

Bevaka tråden