Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 21:52
Ursprungligen av kenjon:

De pratade också om större pixlar, så jag antar att den storleken också har ökat jämfört med iPhone 5.

större pixlar har ingen betydelse, det kunde ha varit fler på en given sensoryta, det är sensorytans storlek som betyder något och där är antalet mer/fler pixlar bara till en fördel för bilden och om den betraktas i samma storlek och i jämförelse med en kamera med samma sensor yta och mindre antal pixlar/upplösning

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 21:57

Jag tror Apple har var det det gäller kameramodulen valt ett bra alternativ dvs egenskaper och upplösning, det finns bättre men det är också en kostnadsfråga

  • Medlem
  • 2013-09-12 23:46
Ursprungligen av miri:

större pixlar har ingen betydelse, det kunde ha varit fler på en given sensoryta, det är sensorytans storlek som betyder något och där är antalet mer/fler pixlar bara till en fördel för bilden och om den betraktas i samma storlek och i jämförelse med en kamera med samma sensor yta och mindre antal pixlar/upplösning

Åh jo. Större pixlar innebär ljuskänsligare pixlar, vilket i sin tur innebär mindre brus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 00:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Du får nog ta om din poäng för jag begrep den inte. Att argumentera mot en burstmode med att det går att trycka en serie manuellt är rätt obegripligt för mig - speciellt när vi talar om något som ska vara Apples "DNA" - fixa användbara funktioner

Även om du är core-DSLR-förespråkare så är kameran ett stort försäljningsargument för high-end mobiler så jag förstår mycket väl att Apple satsar på att förbättra den delen - bättre funktioner och bättre användarvänlighet - de låg långt efter när de kom med första modellerna men inte numera.

Suck och stön. Jag tänker inte återupprepa mig för femtielfte gången och diskussionen har helt spårat ut från min poäng till att bli en helt annan diskussion. Jag avslutar med att åter påpeka min åsikt - jag anser att Apple bör lägga tid, energi och pengar på annat i vidareutvecklingen av iPhone. That's it.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 00:53
Ursprungligen av zinned:

Suck och stön. Jag tänker inte återupprepa mig för femtielfte gången och diskussionen har helt spårat ut från min poäng till att bli en helt annan diskussion. Jag avslutar med att åter påpeka min åsikt - jag anser att Apple bör lägga tid, energi och pengar på annat i vidareutvecklingen av iPhone. That's it.

Vad säger att dom inte kan göra allt samtidigt? Att förbättra kameran ÄR att vidareutveckla iPhone.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-13 00:59
Ursprungligen av jac:

Åh jo. Större pixlar innebär ljuskänsligare pixlar, vilket i sin tur innebär mindre brus.

pixel för pixel så innehåller inte en större pixel mindre brus men den ger en större signalnivå .Mindre pixlar innehåller mindre brus
diskutera gärna detta ämne med mig men håll reda på vad du menar

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-13 01:01
Ursprungligen av zinned:

Suck och stön. Jag tänker inte återupprepa mig för femtielfte gången och diskussionen har helt spårat ut från min poäng till att bli en helt annan diskussion. Jag avslutar med att åter påpeka min åsikt - jag anser att Apple bör lägga tid, energi och pengar på annat i vidareutvecklingen av iPhone. That's it.

det får du gärna göra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 01:48
Ursprungligen av lappen71:

Vad säger att dom inte kan göra allt samtidigt? Att förbättra kameran ÄR att vidareutveckla iPhone.

Ett exempel är att de var tvungna att rycka folk från andra team hals över huvud för att fixa till iOS 7. Det är bara en sak.

Vad säger att de inte kunde gjort iOS 7 ännu bättre om de inte lagt tid, möda och pengar på att vidareutveckla kameran. Eller andra funktioner som vi inte har idag och kanske inte tänkt på heller.

Möjligheterna är många.

Ursprungligen av miri:

det får du gärna göra

Gärna göra vaddå?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 09:07
Ursprungligen av zinned:

Ett exempel är att de var tvungna att rycka folk från andra team hals över huvud för att fixa till iOS 7. Det är bara en sak.

Vad säger att de inte kunde gjort iOS 7 ännu bättre om de inte lagt tid, möda och pengar på att vidareutveckla kameran. Eller andra funktioner som vi inte har idag och kanske inte tänkt på heller.

Möjligheterna är många.

Gärna göra vaddå?

Vad jag kommer ihåg var det ett rykte att folk blev flyttade och inget som bekräftades till 100%

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 09:09
Ursprungligen av lappen71:

Vad jag kommer ihåg var det ett rykte att folk blev flyttade och inget som bekräftades till 100%

Jaså? Så har inte jag förstått det.

Hur som så var det bara ett exempel, man kan ju tänka sig att vad som helst i utvecklingen hade dragit fördel av mer uppmärksamhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 09:39
Ursprungligen av zinned:

Jaså? Så har inte jag förstått det.

Hur som så var det bara ett exempel, man kan ju tänka sig att vad som helst i utvecklingen hade dragit fördel av mer uppmärksamhet.

Jag förstår inte vad det är du har tjafsat om i flera sidor nu???
Du är missnöjd över att mer krut lagts på kameran än att utveckla själva telefonen!!
Som jag ser det ÄR kameran en del av telefonen och vad hade du förväntat dig att dom skulle gjort istället.
Du har verkilgen personifierat ett I-lands problem ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 09:58
Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår inte vad det är du har tjafsat om i flera sidor nu???
Du är missnöjd över att mer krut lagts på kameran än att utveckla själva telefonen!!
Som jag ser det ÄR kameran en del av telefonen och vad hade du förväntat dig att dom skulle gjort istället.
Du har verkilgen personifierat ett I-lands problem ?

Vet du vad det roliga är? Jag har inte tjafsat ett enda dugg

Jag bara yttrade min åsikt om att jag tycker de borde lagt mindre energi på vidareutveckling av kameran, alltså lagt den tiden på annat. Det var allt. Efter det kom en uppsjö av agg, majoriteten skriva som av en testosteronstinn fjortonåring bakom tangentbordet. Jag bara yttrade min åsikt en gång, sedan svarade jag alla andra som skrev till mig.

Så nej, jag har inte tjafsat något över huvud taget men det är komiskt hur vissa nästan verkar ta ens åsikter om Apples förehavanden personligt.

För att svara kort på det du nu skrev så var det min åsikt, du är av en annan och det är helt ok. Du tycker det är ett i-landsproblem jag tar upp, det är också helt ok. Det är faktiskt så att allting som har med iPhone att göra är i-landsproblem. Vi här på 99mac gillar dock att diskutera kring det ändå, vi har ju våra intressen även om de råkar innefatta något i det stora hela så trivialt som en smartphone

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-13 11:22

Apple lägger inte ner någon stor energi på vidarutveckling av kamerorna, det gör Sony ,Omnivision.Aptina mfl. Kameramodulen kommer färdig till Apple

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 11:48
Ursprungligen av zinned:

Vet du vad det roliga är? Jag har inte tjafsat ett enda dugg

Jag bara yttrade min åsikt om att jag tycker de borde lagt mindre energi på vidareutveckling av kameran, alltså lagt den tiden på annat. Det var allt. Efter det kom en uppsjö av agg, majoriteten skriva som av en testosteronstinn fjortonåring bakom tangentbordet. Jag bara yttrade min åsikt en gång, sedan svarade jag alla andra som skrev till mig.

Så nej, jag har inte tjafsat något över huvud taget men det är komiskt hur vissa nästan verkar ta ens åsikter om Apples förehavanden personligt.

För att svara kort på det du nu skrev så var det min åsikt, du är av en annan och det är helt ok. Du tycker det är ett i-landsproblem jag tar upp, det är också helt ok. Det är faktiskt så att allting som har med iPhone att göra är i-landsproblem. Vi här på 99mac gillar dock att diskutera kring det ändå, vi har ju våra intressen även om de råkar innefatta något i det stora hela så trivialt som en smartphone

Jo jag tycker att du tjafsar eftersom du får fakta angående utveckling av kameran men avfärdar det genom att kalla folk för skojare.

Det är lika varje gång någon inte håller med i åsikterna så kommer påståenden om att motparten tar det personligt.
ALLT handlar om personlig smak,personlig åsikt så varför hela tiden dra upp att det är personligt som att det vore något negativt?

Du säger att det är negativt att Apple flyttade andra team för att färdigställa iOS 7.
Hur skulle det ha låtit dels från din sida och andra om iOS 7 varit mer ofärdig än vad det är nu?
Är övertygad om att Apple vet bäst var resurserna ska koncentreras för att färdigställa sina produkter.

Såg hela presentationen och blir alltid lite misstänksam mot ansvariga personer som överlastar sitt språk med superlativet och på förhand påstår vad vi ska tycka - helt enkelt lite för mycket av amazing, fantastic och för lite tilltro till den extrema kundlojalitet som Apple har. Vi fattar. Nu kändes det lite för mycket av tomt skrammel och det känns inte bra. Själv satt jag mest och undrade vid presentationen av iOS 7 om du skulle ta upp floppen med deras egen karta. Där borde de visat upp något extra. Nu nämndes inte något om detta - har den blivit bättre eller? För mig är det en av de absolut viktigaste funktionerna och Apples karta känns inte bra. I alla fall inte här i Sverige.

  • Medlem
  • 2013-09-13 12:02
Ursprungligen av miri:

Mindre pixlar innehåller mindre brus

Utveckla gärna vad du menar.

Större pixlar fångar mer ljus, eftersom ljuset har en större yta att träffa än den annars skulle. Jämför ett golfhål med en pool, du har lättare att träffa en pool än ett golfhål.

Eftersom pixlarna tar emot mer ljus, fångar de ju också mer korrekt information där det är lite ljus, vilket i sin tur innebär mindre brus.

Varför har annars en kompaktkamera mer brus än en fullformatskamera, trots samma pixelantal?

http://www.clarkvision.com/articles/does.pixe...

  • Medlem
  • 2013-09-13 12:07
Ursprungligen av tuffpuff:

Såg hela presentationen och blir alltid lite misstänksam mot ansvariga personer som överlastar sitt språk med superlativet och på förhand påstår vad vi ska tycka - helt enkelt lite för mycket av amazing, fantastic och för lite tilltro till den extrema kundlojalitet som Apple har. Vi fattar. Nu kändes det lite för mycket av tomt skrammel och det känns inte bra. Själv satt jag mest och undrade vid presentationen av iOS 7 om du skulle ta upp floppen med deras egen karta. Där borde de visat upp något extra. Nu nämndes inte något om detta - har den blivit bättre eller? För mig är det en av de absolut viktigaste funktionerna och Apples karta känns inte bra. I alla fall inte här i Sverige.

Problemet är väl att de försöker använda lika många superlativ som Jobs, men att de inte besitter "reality distortion field", så de blir helt verkningslösa, framförallt när de inte är så talföra som de borde vara...

Kartorna är ju lite av en pinsamhet för Apple, men de har ju pratat om den utanför officiella event och sagt att de jobbar på den, vilket man får hoppas att de gör.

Jag har faktiskt sett Tom Tom-bilar med kamera på taket här i Stockholm, så jag antar att de har saker på gång. Men man kan ju tycka att det inte vore SÅ svårt att flytta alla hus en meter åt sidan, så att de inte ligger på vägarna...

Men återigen, Google Maps var dåligt i flera år när det väl lanserades. Jag kommer fortfarande ihåg hur de hade missat Göteborg och lagt en satellitremsa ett par mil österut istället...

Tom Tom vs. Google? Det känns som en ojämn match.. Jag har kvar iOS 5 mest för direktkoppling med Google maps, samt den gamla och överlägset bästa YouTube-appen. Men nu har ju min telefon blivit helt sjuk på kuppen, sedan tre veckor tillbaka. Från (super)Stabilo boss till omstart 10-15 ggr. om dagen, för att få tag i lite wifi. Tänker åtgärda det hela iom. övergång till iOS7. Vad gör man inte för lite knalliga godisfärger :D. Alltså, allt skulle vara på topp om bara ikonfärgerna fick en dos med svärta. Det går inte att ha så där grilliga signalfärger flera av dem dessutom tunna på samma gång. Men jag tror nog att det ser bättre ut i verkligheten. Och jag har inte fullt blås på bakgrundsbelysningen. Då skulle ögonen varit bortfrätta för länge sen.

Ursprungligen av tuffpuff:

Såg hela presentationen och blir alltid lite misstänksam mot ansvariga personer som överlastar sitt språk med superlativet och på förhand påstår vad vi ska tycka - helt enkelt lite för mycket av amazing, fantastic och för lite tilltro till den extrema kundlojalitet som Apple har. Vi fattar. Nu kändes det lite för mycket av tomt skrammel och det känns inte bra. Själv satt jag mest och undrade vid presentationen av iOS 7 om du skulle ta upp floppen med deras egen karta. Där borde de visat upp något extra. Nu nämndes inte något om detta - har den blivit bättre eller? För mig är det en av de absolut viktigaste funktionerna och Apples karta känns inte bra. I alla fall inte här i Sverige.

Inget större fel på kartorna i Sverige. De är korrekta - speciellt om du går på addresser.

De har däremot problem med points of interests - som inte alltid stämmer.

Varför skulle de nämna kartorna nu? De har haft separat hantering av det.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-13 13:10
Ursprungligen av miri:

Apple lägger inte ner någon stor energi på vidarutveckling av kamerorna, det gör Sony ,Omnivision.Aptina mfl. Kameramodulen kommer färdig till Apple

?Visst köper Apple in "kameran" i form av bildsensor och linser/objektiv och inköpta delar utvecklas vanligen hos leverantören idag. Apple kan som inköpare av extremt stora volymer också specialbeställa vad de önskar. Den stora biten i en digitalkamera idag är hur all informationen bearbetas för att få en bra bild och ett intuitivt gränssnitt för användaren. Apple har en fantastisk kunskap med totalgreppet när de utvecklar både hårdvara och mjukvara med eget OS till sina enheter, vilket få om ens någon annan på mobilsidan har idag. Att sen Sony som kameratillverkare satsar på lösa objektiv till olika mobiltelefoner visar bara hur viktigt det att få stora volymer på objektiv när mobilerna tar marknadsandelar från kompaktkamerorna. Den bästa kameran är den man har med sig och idag är det mobilen som är enda kameran som många äger och av andra anledningar ständigt den de har med sig. Jag är imponerad över bildresultatet och hur väl kommunikationen av bilder fungerar i mobiler idag och det ska bli riktigt spännande att prova iPhone 5S när den kommer.

Senast redigerat 2013-09-13 13:21
Ursprungligen av zinned:

Suck och stön. Jag tänker inte återupprepa mig för femtielfte gången och diskussionen har helt spårat ut från min poäng till att bli en helt annan diskussion. Jag avslutar med att åter påpeka min åsikt - jag anser att Apple bör lägga tid, energi och pengar på annat i vidareutvecklingen av iPhone. That's it.

jag läst ikapp tråden nu så jag får väl ha lite förståelse ditt suck och stön. Däremot så tror jag att du gör en felaktig analys över vad som är viktigt att lägga ner energi på.

  • Medlem
  • 2013-09-13 14:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Inget större fel på kartorna i Sverige. De är korrekta - speciellt om du går på addresser.

Adresserna i Stockholm stämmer inte alltid. Min adress är exempelvis ett par kvarter bort, på fel sida och in på en annan gata, medan mitt jobb åtminstone visas på rätt gata, men på fel sida och fel kvarter. Dessutom kallas det som är Vasaparken för Torsgatan(!) medan Vasaparken är ett bostadskvarter.
Jag (och säkert fler än mig) påpekade det när kartorna kom, men det har fortfarande inte rättats...

@Einar Lindgren nya youtube-appen är betydligt bättre än den gamla.

Senast redigerat 2013-09-13 14:24

@jac Den fungerar allt som oftast inte alls här, medan den gamla funkar fint. Och så är jag förtjust i TV-ikonen. Jag har inte bråttom att byta, så jag har gladeligen hoppat över iOS 6.

Ursprungligen av jac:

Adresserna i Stockholm stämmer inte alltid. Min adress är exempelvis ett par kvarter bort, på fel sida och in på en annan gata, medan mitt jobb åtminstone visas på rätt gata, men på fel sida och fel kvarter. Dessutom kallas det som är Vasaparken för Torsgatan(!) medan Vasaparken är ett bostadskvarter.
Jag (och säkert fler än mig) påpekade det när kartorna kom, men det har fortfarande inte rättats...

@Einar Lindgren nya youtube-appen är betydligt bättre än den gamla.

Ok, jag har inte hittat några fel ännu.

När det gäller adresser... När det gäller PoI så ligger fortfarande sjukhuset i Luleå på helt fel plats;)

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-13 15:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, jag har inte hittat några fel ännu.

När det gäller adresser... När det gäller PoI så ligger fortfarande sjukhuset i Luleå på helt fel plats;)

Det är troligen en uppgörelse med landstinget, sjukhuset går ihop om inga patienter hittar dit

Kartor

För mig är kartor mycket känsla och en av de viktigaste funktionerna i en smartphone, och att gå från Googles ganska verklighetstrogna återgivningar till Apples (Tomtoms) mycket grovt tillyxade konturer känns som att flytta sig flera årtionden tillbaka i tiden. Jämför t.ex. utsnitt över Skärhamn på Tjörn. Det ena är en ganska hyfsad karta, det andra är extremt schematisk (så schematisk att man upplever att det inte riktigt stämmer). Därför använder jag fortsatt Google-appen men ser fram emot när Apple kommer med något än vassare - men om det hörde jag ingenting. Lite förvånande tycker jag, nu har dom ju ända haft en del tid på sig.

Och fortsatt är satellitbilderna i stor utsträckning svartvita.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 16:52
Ursprungligen av lappen71:

Jo jag tycker att du tjafsar eftersom du får fakta angående utveckling av kameran men avfärdar det genom att kalla folk för skojare.

Nej, de fakta jag har fått är de jag själv vet är bekräftad. Övrigt är ingen fakta om trovärdig källa saknas, om vi nu ska vara så petiga men det var du som påtalade att det var "fakta". Det jag har gjort är att ha uttryckt en åsikt, alltså något helt subjektivt. Det är inte att tjafsa. Det du gör nu däremot, att driva vidare en oväsentlig diskussion in absurdum, kan klassas som att "tjafsa".

Ursprungligen av lappen71:

Det är lika varje gång någon inte håller med i åsikterna så kommer påståenden om att motparten tar det personligt.
ALLT handlar om personlig smak,personlig åsikt så varför hela tiden dra upp att det är personligt som att det vore något negativt?

Fattar du inte det?

Givetvis påpekar jag det då det är baserat på sättet som vederbörande uttalar sig. Det handlar dels vad personen tycker men även hur denne skriver det. Ta ett av dina inlägg som exempel, du skriver med massor av utropstecken och frågetecken vilket tolkas som att du är irriterad/förbannad på det jag har skrivit. Jag uttrycker min åsikt, i sansade ordalag. Du kan också göra det men du spinner upp istället.

Ursprungligen av lappen71:

Du säger att det är negativt att Apple flyttade andra team för att färdigställa iOS 7.

Hur skulle det ha låtit dels från din sida och andra om iOS 7 varit mer ofärdig än vad det är nu?
Är övertygad om att Apple vet bäst var resurserna ska koncentreras för att färdigställa sina produkter.[/quote]

Säger jag? Var har jag sagt det? Inte någonstans över huvud taget.

Nu får du ju ta och läsa långsammare så du hinner med och läsa det jag har skrivit.

Ursprungligen av tuffpuff:

Såg hela presentationen och blir alltid lite misstänksam mot ansvariga personer som överlastar sitt språk med superlativet och på förhand påstår vad vi ska tycka - helt enkelt lite för mycket av amazing, fantastic och för lite tilltro till den extrema kundlojalitet som Apple har. Vi fattar. Nu kändes det lite för mycket av tomt skrammel och det känns inte bra. Själv satt jag mest och undrade vid presentationen av iOS 7 om du skulle ta upp floppen med deras egen karta. Där borde de visat upp något extra. Nu nämndes inte något om detta - har den blivit bättre eller? För mig är det en av de absolut viktigaste funktionerna och Apples karta känns inte bra. I alla fall inte här i Sverige.

Jag håller med dig här, det var slätstruket.

Ursprungligen av BlackSmp:

jag läst ikapp tråden nu så jag får väl ha lite förståelse ditt suck och stön. Däremot så tror jag att du gör en felaktig analys över vad som är viktigt att lägga ner energi på.

Tack för den creden iaf

Gällande min "analys" så är det just som du säger, min "analys". Egentligen ingen analys alls, om jag ska vara ärlig, utan min egen högst personliga åsikt som jag yttrade. Andra får gärna tycka raka motsatsen, det är tillåtet, men det blir lätt löjligt när man får ta emot massa tramsiga kontrainlägg som är har konstig fokus.

  • Medlem
  • 2013-09-13 17:00

Här är en intressant artikel från techcrunch om den nya kameran i 5s,
http://techcrunch.com/2013/09/12/a-photograph...

Här är en mer tekniskt inriktad,
http://anandtech.com/show/7329/some-thoughts-...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 17:07
Ursprungligen av zinned:

Säger jag? Var har jag sagt det? Inte någonstans över huvud taget.

Nu får du ju ta och läsa långsammare så du hinner med och läsa det jag har skrivit.
.

@BlackSmp sammanfattade det väldigt bra vad du gör.

Citat:

Däremot så tror jag att du gör en felaktig analys över vad som är viktigt att lägga ner energi på.

Jag undanber mig dina insinuationer om min läsförmåga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 17:39
Ursprungligen av lappen71:

@BlackSmp sammanfattade det väldigt bra vad du gör.

Vilket inte är ett dugg av vad du påstår.

Ursprungligen av lappen71:

Jag undanber mig dina insinuationer om min läsförmåga.

Du kan undanbe dig det men det är ju inte konstigt att det kommer på tal, antingen ljuger du eller så har du läst oerhört dåligt. Du påstår att jag har skrivit något som jag inte alls har gjort och när jag ber dig visa på var jag skulle ha skrivit det så kan du inte besvara frågan.

Bevaka tråden