Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X kontra iOS, anslutning till WLAN vid "wake from sleep", skillnader?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-13 08:25

Hej alla,

Hoppas det finns nån WLAN-expert här på forumet som kan hjälpa mig förså skillnaderna i hur iOS och OS X gör för att ansluta till WLAN när enheten väcks.

Anledningen att jag frågar är den, som jag upplever det, stora skillnad i den tid det tar att ansluta till samma wlan-nätverk, från samma plats.

För iPhone/iPad tar det i princip "ingen tid alls". Jag trycker på hemknappen och hinner precis se 3G eller E-symbolen och så dyker wlansymbolen upp.

För OS X (10.8.4 och 10.9 senaste preview) så tar det flera sekunder, oftast 5-10 om jag väcker datorn från vila då den går på batteriet. Något kortare om strömsladden är i.

Voffö gö di på dette viset?

När jag först började använda Mac, då gällde 10.4, så gick det i princip lika snabbt som det idag gör på iOS. Sen dess har det, med vissa enstaka undantag som en del punkt-releaser av 10.6, varit mycket segare.

Om jag tittar i systemloggen på datorn ser jag att den kommenterar en del kring andra AP:ar än min. Varför bryr den sig om dom överhuvudtaget?
Lyssnar OS X "extra länge" efter nätverk innan den "bestämmer sig" för att försöka ansluta, i så fall vet nån varför?

Jag har nånstans läst att iOS-enheterna skickar ut SSID för de senaste näten den var ansluten till direkt när man väcker den (hittar inte tillbaka till denna info just nu tyvärr). Kan det göra att den är snabbare att ansluta?

Som det är nu är det inga problem att t.ex. ta upp Safari, skriva in en adress (i alla fall med hjälp av autocomplete) och få "du är inte ansluten till internet".
Dessutom är Safari rätt seg att "försöka igen" efter att kopplingen kommit upp (jo man kan trycka "re-load" )

Jag vet att det är världshistoriens i-lands-problem, men jag blir mest nyfiken på dessa skillnader.

Kommentarer och reflektioner?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-13 11:38

Har du uppdaterat till 10.8.5 som kom inatt? Den ska lösa en del WiFi-problem.
Har du ditt förvalda nätverk överst i listan under Äpple - Systeminställningar - WiFi - Avancerat? Den söker i den ordningen och om ditt nätverk ligger långt ner under en massa andra, kan det ta lite tid.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-13 12:25
Ursprungligen av kenjon:

Har du uppdaterat till 10.8.5 som kom inatt? Den ska lösa en del WiFi-problem.
Har du ditt förvalda nätverk överst i listan under Äpple - Systeminställningar - WiFi - Avancerat? Den söker i den ordningen och om ditt nätverk ligger långt ner under en massa andra, kan det ta lite tid.

Tack för svaret!

Nej jag har inte uppdaterat till 10.8.5 ännu. Blir ikväll.

Problemet började med en gammal laptop jag inte längre har. Den hade 10.4 då jag köpte den och allt funkade bra, men sen kom dom med en säkerhetsuppdatering våren 2006 och då började det sega. Sen var det dåligt fram till 10.5, då det blev uselt (funkade bra i en preview av 10.5 men när releasen kom var problemen tillbaka och värre än i 10.4).
Det blev bättre i 10.6, även om det inte var lika bra som i 10.4 (före säkerhetsuppdateringen).
I 10.7 blev det värre igen och i 10.8 något bättre än 10.7, men sämre än 10.6.....

Jo jag har bara ett nätverk (för närvarande). Dessutom har jag sett till att WiFi är överst i listan över "nät device", även när den är avstängd ("röd").
Jag har också provat en hel del av dom "vanliga" tricksen, t.ex. reset PRAM/SMC, kasta diverse P-listor, slänga dubletter av wlan-lösenord från keychain, välja bort IPV6, sätta låga, eller höga, frekvensnummer i Timecapsule etc. etc.

Förresten undrar jag hur Time Capsule är konstruerad, den väljer kanal 100 om den får välja själv... den kanalen har burkarna till och med svårt att hitta över huvudtaget....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-13 13:18

Kanal 100 är väl på 5 GHz, på 2,5 GHz har den kanaler 1 till 13.
Testa med att installera combouppdateringen för 10.8.5.
http://support.apple.com/kb/DL1676

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-13 13:35
Ursprungligen av kenjon:

Kanal 100 är väl på 5 GHz, på 2,5 GHz har den kanaler 1 till 13.
Testa med att installera combouppdateringen för 10.8.5.
http://support.apple.com/kb/DL1676

Jo men det gäller 5Ghz. Jag får sätta kanalen "hårt" i routern för att inte få 100. Tex 36. Och Apples eget WLAN-verktyg ger ju tips om vilken kanal den tycker är bäst och säger då 36 för 5GHz. Ändå sätter routern 100 om man inte gör nåt....

Nåväl, det där med 100 var bara ett sidospår.

Jag ska prova med 10.8.5, men efter 7 år är jag inte optimistisk....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-13 14:10

Du verkar ju ha testat det mesta, kanske dags att formatera och installera från scratch...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-15 19:42

10.8.5 gjorde ingen skillnad.

Jag har formaterat och installerat från scratch tidigare, tex 10.5, det gjorde heller ingen skillnad.

För mig är det tämligen klart att OS X och iOS funkar på olika sätt när det gäller detta, alternativt så fungerar hårdvaran i iPad/iPhone annorlunda än i macarna.
Det skulle vara intressant att få rätt på skillnaderna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-15 20:51

Jag har inte det problemet på varken min iMac, Macmini eller sambons MacBook. Den senare kör Lion, de båda andra Mountain Lion. Låter konstigt om du har installerat från scratch. Vad har du för router/AP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-15 21:09

Är det inte så enkelt som att iOS överhuvudtaget inte går ner i viloläge på samma sätt som OSX gör?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-15 21:34

Men jag kan hålla med dig om att det ibland tar så lång tid på macen, att man hinner skriva in en adress i safarifältet innan den är ansluten.

En mer rättvis jämförelse mac vs iPhone är väl hur lång tid det tar att ansluta från Wifi avstängt till på. Testade just helt ovetenskapligt och på en iMac 2011 kom Wifi-ansluten-symbolen upp en hårsmån snabbare än på iPhone 4

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-09-16 09:50

Apropå router så har jag en Timecapsule, AP:n är också en Timecapsule. Har haft olika revisioner av time capsule, airport extreme och airport express genom åren och routerbyte har aldrig gjort vare sig till eller från i den här frågan heller.

Datorn jag har nu köptes med 10.8 förinstallerat. Det var samma visa när den var helt ny.

Ursprungligen av IngoX:

Men jag kan hålla med dig om att det ibland tar så lång tid på macen, att man hinner skriva in en adress i safarifältet innan den är ansluten.

En mer rättvis jämförelse mac vs iPhone är väl hur lång tid det tar att ansluta från Wifi avstängt till på. Testade just helt ovetenskapligt och på en iMac 2011 kom Wifi-ansluten-symbolen upp en hårsmån snabbare än på iPhone 4

Exakt! Man hinner skriva in en adress utan problem. Är den lång kan WLAN:et hinna upp, men det är inga problem med t.ex. "CMD-L" följt av "aft" (blir aftonbladet pga historiken. ) och retur. Sen får man sitta och titta på medan WLAN-vågorna går upp och ner flera ggr i ikonen.

Faktum är att om den är ansluten till WLAN och man stänger av det går det fortare att komma upp igen än det går att återansluta efter sleep. Dock beror säkert det på att den är i nåt "mellan-state" då den är vet att den "nyss var uppe" och kan använda den informationen.

Jo jag antar att iPhone/iPads hårdvara på nåt sätt "är på" lite grann även om ikonen är borta från skärmen när man "väcker" tex telefonen. Kan vara så att det räcker för att den ska ha bättre koll på uppkopplingens status.

Tycker dock att macens HW också skulle kunna vara igång "delvis" åtminstone när man har strömsladden i.

Undrar också om OS X "tittar runt" mer i radiomiljön (funderingen kommer av att det som sagt står en del i loggen om andra accesspunkter). I så fall borde den sluta med det ( ). Den borde kolla om senaste accesspunkten fortfarande finns tillgänglig och i så fall ta den, annars börja titta runt.

1
Bevaka tråden