Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro och en SSD över

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2013-09-26 23:18

Jag slaktade min sista PC idag, äntligen, och fick en SSD över som passar i min MacPro. Jag har redan en SSD med system osv i min MacPro utöver vanliga diskar. Kan jag vinna något på att stoppa i den där? Skall jag göra en Fusion-drive med en av de andra diskarna eller kanske ha den som en ren cachedisk? Arbetar en del med riktigt stora psd-filer och tycker det går trögt ibland. Jag jobbar mest med Adobe CS, FinalCut och Motion.

Du kan väl göra en fusion-drive med den? Kanske RAID är ett bättre alt?

Kör ZFS på dina diskar och använd din SSD som cache (L2ARC)?

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-09-27 22:17

ZFS känns experimentellt, eller har jag fel? Har du någon bra länk på bra fungerande lösningar?

Ursprungligen av Ola:

ZFS känns experimentellt, eller har jag fel? Har du någon bra länk på bra fungerande lösningar?

Är nog i högsta grad stabilt nu för tiden. Zevo är en stabil implementering på OS X.

http://getgreenbytes.com/solutions/zevo/

Det blir ju overhead med ZFS i OSX.

Varför ta en performance hit när man bara kan använda SSD och arbeta mot den?

Ursprungligen av Borttaget:

Det blir ju overhead med ZFS i OSX.

Varför ta en performance hit när man bara kan använda SSD och arbeta mot den?

För all del - om utrymmet inte är ett problem är det bästa alternativet

Varför jag tog upp ZFS som alternativ var för att det pratades om Fusion Drive och då är i mitt tycke ZFS roligare eftersom det ger bra möjligheter till backuper via snapshot + zfs send.

Senast redigerat 2018-07-23 09:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

För all del - om utrymmet inte är ett problem är det bästa alternativet

Varför jag tog upp ZFS som alternativ var för att det pratades om Fusion Drive och då är i mitt tycke ZFS roligare eftersom det ger bra möjligheter till backuper via snapshot + zfs send.

Tycker man kan välja annat oberoende så länge man inte kör Open Indiana eller Solaris.

Citat:

No GUI
This is an enthusiast’s product, and as such, is designed for advanced users. There is a simple CLI based on existing ZFS syntax.

No Deduplication
We all know that deduplication is a toxic feature in standard ZFS and will be worse in systems with limited RAM (like Macs). Thus, we are removing it to protect the viability of ZFS on the Mac.

Ursprungligen av Borttaget:

Tycker man kan välja annat oberoende så länge man inte kör Open Indiana eller Solaris.

Citat:

No GUI
This is an enthusiast’s product, and as such, is designed for advanced users. There is a simple CLI based on existing ZFS syntax.

"No GUI" har ju inget med stabiliteten att göra. Kör ZFS i en produktionsmiljö på Debian GNU/Linux med 3500 användare utan GUI.

Många blir rädda när de ser att man saknar GUI - men ZFS är så lätt att använda att jag faktiskt tror att ett GUI skulle försvåra det när man väl kommit över första tröskeln.

Citat:

No Deduplication
We all know that deduplication is a toxic feature in standard ZFS and will be worse in systems with limited RAM (like Macs). Thus, we are removing it to protect the viability of ZFS on the Mac.

Deduplikering kräver sjuka mängder RAM - alternativt en bra Level 2 ARC (cache) på SSD (RAM är Level 1 ARC). Här har de begränsat möjligheten till deduplikering därför att många macar endast kan ha 16 GB RAM installerat. Om de tillät dedup skulle de få många arga användare som inte förstår sitt eget bästa och aktiverar dedup med alldeles för lite RAM.

I dokumentationen för zfsonlinux finns det väldigt bra beskrivning för hur L2ARC fungerar: http://pthree.org/2012/12/07/zfs-administrati...

Senast redigerat 2018-07-23 09:38
1
Bevaka tråden