Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinstallera Mavericks - bara flytta vissa inställningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går i tankarna att sätta in en ssd i min late 2011 macbook pro. Har sökt på google och även här och ber om ursäkt om ämnet är uttjatat. Men just min frågeställning har jag inte hittat ännu.

När jag installerat ny ssd vill jag göra en clean installation av maverick. Samtidigt så skulle jag vilja ha möjligheten att enbart flytta över ett fåtal inställningar från min nuvarande setup. Exempelvis nätverksinställningarna.

Är det möjligt att med time machine välja enstaka inställningar att flytta över på en annars "ren" installation?

#mavericks

Senast redigerat 2013-11-02 20:39
  • Medlem
  • 2013-11-01 16:49

Kort svar. Ja. Installera Mavericks. Kör flyttassistenten och välj "endast inställningar". Saken är biff!

Grymt. Stort tack! Och här har jag suttit i 3h på google:/

Flyttassistenten går att nå från min time machine-backup på den externa hårddisken? Alltså inte tvungen att koppla samman hårddisken som jag plockar bort ur datorn?

  • Medlem
  • 2013-11-01 17:08

Absolut. Gör en ren installation av Mavericks. Efter det kör du flyttassistenten inne i Mavericks och bockar av allting utom just inställningarna.
Glöm inte att först formatera din nya hårddisk i skivverktyg i installationsprogrammet för Mavericks före installation. HFS+ journalförd.

  • Medlem
  • 2013-11-01 17:09

Förtydligande. Flyttassistenten finns i OS X. Men därifrån kommer du åt din TM-backup.

Jag är överväldigad! Stort tack för snabbt svar. Uppskattas något enormt!!!

  • Medlem
  • 2013-11-01 19:20

Det är lugnt. Det är lite så det funkar här på 99mac. Lycka till.

Sista frågan. Kan det vara så enkelt att mina nätverksibställningar för husets alla anslutna apparater inte påverkas av att jag byter hårddisk och kör en clean install?

Hör själv hur dumt det låter men vill iaf fråga innan/:

  • Medlem
  • 2013-11-01 21:21

Jag antar att du kopplar upp dig via en router i huset?
Om du kopplar upp dig via en router är det endast din dator som tappar inställningarna. Om dina andra enheter kopplar upp sin mot din dator och att datorn agerar router för de andra enheterna så förlorar du nog inställningarna för alla enheter.

Ursprungligen av Dalle:

Jag antar att du kopplar upp dig via en router i huset?
Om du kopplar upp dig via en router är det endast din dator som tappar inställningarna. Om dina andra enheter kopplar upp sin mot din dator och att datorn agerar router för de andra enheterna så förlorar du nog inställningarna för alla enheter.

Tack som fasen Dalle. Jag har idag köpt och installerat en Samsung 840 Evo 500GB utan några som helst problem. Även aktiverat TRIM.

Känns som om jag transplanterat ett hjärta på en patient idag...;)

Stort tack för hjälpen. Och Apple. Tack för att ni får en simpel Svensson att känna sig som en hacker=)

1
Bevaka tråden