Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sätten att rengöra Apple-produkter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förr eller senare behöver Apples produkter rengöras, inte minst IOS-enheter var skärmar snabbt blir fyllda av fingeravtryck och fett från händerna. Här är råden för hur rengöringen sker på skonsammaste sätt.

Läs hela artikeln här

Bärbara datorer: Om inte skärmen är av glas skall man _aldrig_ använda fönsterputs. Det är väl i princip det viktigaste (egentligen enda) att komma ihåg. Varför då? Jo, för att fönsterputs går rakt igenom plasten och ger en permanent ljus fläck på lcdn.

Köpte en sprej på Grafit(aidata Screen cleaner gel), som de sa ska funka utmärkt på min iMac. Jo den funkar men skärmen blir lätt randig när jag försöker torka av den så det bästa är faktiskt en mikrofiberduk för glasögon som finns hos optikern

Bara för att förtydliga - med fönsterputs menas alltså just fönsterputs för hemmets fönster. Specialputsvätskorna för skärmar har jag haft 100% god erfarenhet av. En kollega på jobbet sprejade direkt på skärmen och efterputsade med mikrofiberduk _varje dag_ i åtminstone två års tid på sin laptopskärm (ej riktigt glas) utan några som helst problem. Jag själv har inte behov att rengöra så ofta (han hade dock ofta kollegor inne som diskuterade projekt, och som då allt som oftast tog sina feta små knubbiga och pekade på skärmen )

http://www.stuffjournalistslike.com/2012/05/1...

Senast redigerat 2013-11-16 11:25

Jag skulle inte använda mikrofiber. Det är ju en form av fint sandpapper.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-16 15:16

Öhhh, nej....
Det är tyg, det är inte sandpapper. Den "lyfter" upp smutsen, så man gnider inte bort den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofiber

Tyg eller otyg, det var frågan, sa Bull. Om det inte duger att ta bort fläckar på trägolv så är det ett slipmedel i min bok. Sedan får det stå vad som helst på viktigpedia, det är ju hela idén med den sajten. Jag har ett par stickade vantar i stålull hemma. Även om det skulle kunna hävdas att de är av textil så skulle jag inte klappa katten med dem.

"Använd aldrig stålspån, en vass fibermopp (mikrofiber) eller skurmedel!"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-16 20:53
Ursprungligen av ArtAudio:

Tyg eller otyg, det var frågan, sa Bull. Om det inte duger att ta bort fläckar på trägolv så är det ett slipmedel i min bok. Sedan får det stå vad som helst på viktigpedia, det är ju hela idén med den sajten. Jag har ett par stickade vantar i stålull hemma. Även om det skulle kunna hävdas att de är av textil så skulle jag inte klappa katten med dem.

"Använd aldrig stålspån, en vass fibermopp (mikrofiber) eller skurmedel!"

Du snackar dynga.
Köpte ett rengörningskit för skärmar med spray och trasa med microfibrer och det skadar ingenting.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommu...

Engelska Wikipedia skriver lite mer utförligt om microfiber än svenska, men är inte nödvändigtvis ett sanningsorakel för det. Då låter det så här: For most cleaning applications they are designed for repeated use rather than being discarded after use.[6] (An exception is the precise cleaning of optical components where a wet cloth is drawn once across the object and must not be used again as the debris collected and now embedded in the cloth may scratch the optical surface.) Där ges inte själva fibern skulden, men det kombo lappen71 rekommenderar ligger pyrt till?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-17 11:09
Ursprungligen av ArtAudio:

Engelska Wikipedia skriver lite mer utförligt om microfiber än svenska, men är inte nödvändigtvis ett sanningsorakel för det. Då låter det så här: For most cleaning applications they are designed for repeated use rather than being discarded after use.[6] (An exception is the precise cleaning of optical components where a wet cloth is drawn once across the object and must not be used again as the debris collected and now embedded in the cloth may scratch the optical surface.) Där ges inte själva fibern skulden, men det kombo lappen71 rekommenderar ligger pyrt till?

Jag rekommenderar ingenting utan vad man ska använda för att rengöra är ett beslut som vederbörande får göra själva.
Det jag vet är att för egen del är att det inte blivit några skador eller repor på min MBP skärm,iPad eller iPhone.

Ursprungligen av ArtAudio:

Engelska Wikipedia skriver lite mer utförligt om microfiber än svenska, men är inte nödvändigtvis ett sanningsorakel för det. Då låter det så här: For most cleaning applications they are designed for repeated use rather than being discarded after use.[6] (An exception is the precise cleaning of optical components where a wet cloth is drawn once across the object and must not be used again as the debris collected and now embedded in the cloth may scratch the optical surface.) Där ges inte själva fibern skulden, men det kombo lappen71 rekommenderar ligger pyrt till?

Det finns flera olika sorters microfiberdukar med olika syften. Köper du en vars "syfte" är att användas vid golvslipning är denna självklart inte bra för datorskärmar o glasögon. Därför ska du köpa rätt typ hos "rätt" återförsäljare o kanske inte på bulk hos närmaste o billigaste byggvaruhus.

Läs här!. (Den engelska varianten av den länk @kenjon gav ovan)

Duken jag rekommenderar(se nedan) är köpt hos optikern. Den funkar utmärkt på mina Tantal-glas liksom på iPad o iMac utan att repa o utan extra rengöringsmedel.

Länk

Senast redigerat 2013-11-17 11:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-17 12:41

Det följde med en duk med de första generationerna av iPhone... de använder jag fortfarande.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-11-21 00:43

Dax dammsuga tangentbordet, då behövs KC (gratis):
https://www.macupdate.com/app/mac/23536/keybo...

1
Bevaka tråden