Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac jämför Ipad Mini Retina mot Ipad Air och föregångaren

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter ett besök till Apple har 99mac fått tag på ett testexemplar av Ipad Mini med Retinaskärm. Vår redaktör Ida Lindkvist går raka vägen in i studion och jämför den mot både Ipad Air och föregångaren, den första generationens Ipad Mini.

Läs hela artikeln här

Tack för en jättetrevlig video. Ser fram emot djupare tester av iPad mini med Retina skärm.

  • Medlem
  • Götene
  • 2013-11-21 21:57

När kommer den till butikerna?

  • Medlem
  • 2013-11-21 21:59
Ursprungligen av Zitram:

När kommer den till butikerna?

Ingen vet. På Apple store i Täby rekommenderar de att beställa direkt från Apple för "snabb" leverans.

Ursprungligen av Zitram:

När kommer den till butikerna?

Apple Store listar ännu leveranstiden 5-10 arbetsdagar. Skulle tro att enstaka ex kan ha hittat ut till butiker, men det kommer nog vara "brist" på dem nu fram till jul. Apple har ju för ovanlighetens skull förvarnat om det här.

Ursprungligen av Dalle:

Ingen vet. På Apple store i Täby rekommenderar de att beställa direkt från Apple för "snabb" leverans.

Var där förra helgen och då fanns inga Retina i demo vad jag kunde se. De hade bytt ut de svarta mot rymdgrå ex av första generationen.

  • Medlem
  • 2013-11-21 22:43

Kom igen Apple! Snabba på min beställning nu för böveln!

Var själv osäker på vilken jag skulle köpa. Köpte dock en iPad Mini Retina 32GB wi-fi silver/vit. Tänkte först köpa en med 3G/4G men då jag sitter på wi-fi 85% av tiden blev det bara wi-fi. Nu efter några dagar med den känns den perfekt! Kommer från en iPad 3, och den känns bra stor nu. Skulle dock kunna tänka mig en iPad Air också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-22 12:47

Synd att flera andra tester noterat att skärmen i Retina Mini har sämre färgrymd än Air. I övrigt verkar det mycket snarlika så när som lite lägre prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Synd att flera andra tester noterat att skärmen i Retina Mini har sämre färgrymd än Air. I övrigt verkar det mycket snarlika så när som lite lägre prestanda.

Jo det är definitivt en av de saker vi kommer att kika närmare på. Utan att ha jämfört den med något kan jag inte se något "fel" med skärmen i alla fall.

Angående färgåtergivningen finns ett antal inlägg i ämnet här: http://www.99mac.se/forum/t/305861-ipad-air-v...

Det roliga börjar strax efter inlägg #270. Undertecknad står för de korrekta åsikterna, humorn och ödmjukheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-22 17:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Synd att flera andra tester noterat att skärmen i Retina Mini har sämre färgrymd än Air. I övrigt verkar det mycket snarlika så när som lite lägre prestanda.

Jag oroade mig en del för det när jag inväntade min Mini och visst, jämför jag samma bild mellan min iPhone 5s och min rMini så kan man se en skillnad. Dock, och detta tycker jag är viktigt, det är inget man tänker på alls när man bara använder sin rMini. Jag upplever inte alls färgrymden som dålig eller sämre än övriga iOS-enheter då. Det är bara just vid jämförelse side-by-side som jag ser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-22 17:38
Ursprungligen av zinned:

Jag oroade mig en del för det när jag inväntade min Mini och visst, jämför jag samma bild mellan min iPhone 5s och min rMini så kan man se en skillnad. Dock, och detta tycker jag är viktigt, det är inget man tänker på alls när man bara använder sin rMini. Jag upplever inte alls färgrymden som dålig eller sämre än övriga iOS-enheter då. Det är bara just vid jämförelse side-by-side som jag ser det.

Det brukar vara så. Bifogat finns en "simulerad" skillnad.

  • Medlem
  • 2013-11-23 06:26

Vill bara tipsa om följande länk: http://www.apple.com/se/retail/ipad/
Här kan man förhandsboka en rMini och hämta upp den i Apples butiker under dagen. Jag hade beställt en vit 32GB med cellular från Apples hemsida. Beräknad leverans är 2-6/12.
Nu har jag istället bokat en likadan fast 64GB i butiken i Täby. Ibland lönar det sig att ställa klockan på 06:00 en lördag!

#Nyhetstips ???

Senast redigerat 2013-11-23 06:59
  • Medlem
  • 2013-11-23 10:16

Liverapport: Sitter nu i Täby och återställer en ny rMini i butik.

Ursprungligen av Dalle:

Liverapport: Sitter nu i Täby och återställer en ny rMini i butik.

Kul, jag får se om det finns något på tisdag då jag ska på tjänsteresa till Sthlm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-23 17:01
Ursprungligen av Dalle:

Vill bara tipsa om följande länk: http://www.apple.com/se/retail/ipad/
Här kan man förhandsboka en rMini och hämta upp den i Apples butiker under dagen. Jag hade beställt en vit 32GB med cellular från Apples hemsida. Beräknad leverans är 2-6/12.
Nu har jag istället bokat en likadan fast 64GB i butiken i Täby. Ibland lönar det sig att ställa klockan på 06:00 en lördag!

#Nyhetstips ???

Jag kollade där hela tiden medans jag väntade på min onlinebeställning. Dock var det meningslöst, något annat än en 16 GB WiFi-modell fanns aldrig tillgänglig att välja, det är först nu som några andra tillfälligt finns att välja från och till.

Kravet är nämligen att modellen ska finnas tillgänglig i butik för att man ska kunna reservera en för hämtning, det går inte att göra det "proaktivt". Om det kan man tycka lite olika.

  • Medlem
  • Götene
  • 2013-11-27 19:43

Nu har flera butiker den i lager, dock bara rymdgrå 16gb.
Funderar att beställa från NetOnNet med Express, så har man den på fredag

Själv så fick det bli en iPad Air 128Gb wifi. Valde den vita.

Positiv såhär långt, jag gick från en iPad Mini så steget känns stort. Faktiskt mest prestanda mässigt. Jag märker att skärmen är större men för mig som ser på mycket media så känns det bara som en fördel. Den ligger i handen som en mini och känns lätt att ta med. Det enda som går att klaga på är den nya klumpiga laddaren. Den har gått upp lika mycket i vikt som iPaden har gått ner.

Nej som sagt annars är denna Air en fröjd och för 6159:- via Electroworld så betalade jag mindre än vad 64Gb normalt kostar. Ibland måste man älska internetkampanjer.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Själv så fick det bli en iPad Air 128Gb wifi. Valde den vita.

Positiv såhär långt, jag gick från en iPad Mini så steget känns stort. Faktiskt mest prestanda mässigt. Jag märker att skärmen är större men för mig som ser på mycket media så känns det bara som en fördel. Den ligger i handen som en mini och känns lätt att ta med. Det enda som går att klaga på är den nya klumpiga laddaren. Den har gått upp lika mycket i vikt som iPaden har gått ner.

Nej som sagt annars är denna Air en fröjd och för 6159:- via Electroworld så betalade jag mindre än vad 64Gb normalt kostar. Ibland måste man älska internetkampanjer.

iPad har alltid haft den stora laddaren. Mini och iPhone har haft den lilla.

Ursprungligen av pmarriott:

iPad har alltid haft den stora laddaren. Mini och iPhone har haft den lilla.

Det är liksom inget problem heller - du springer inte direkt omkring med laddaren.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är liksom inget problem heller - du springer inte direkt omkring med laddaren.

Haha nej, men den måste ju passa i mitt finska designer fodral såklart

Ursprungligen av pmarriott:

iPad har alltid haft den stora laddaren. Mini och iPhone har haft den lilla.

Okej, den stora iPaden är ny för mig Airen är min första. Däremot så fungerar 5w laddaren (den lilla) det går bara lite långsammare att ladda.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Okej, den stora iPaden är ny för mig Airen är min första. Däremot så fungerar 5w laddaren (den lilla) det går bara lite långsammare att ladda.

Exakt, det är så som jag gör. Den stora laddaren är hemma och "stationärt" inpluggad i väggen.

Det är Iphoneladdaren som följer med på resor och för nödladdningar när jag är på språng:)

1
Bevaka tråden