Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh fyller 30 år

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är det 30 år sedan Steve Jobs visade upp Macintosh 128K, den allra första Macen, i samband med Apples bolagsstämma. 99mac tittar tillbaka på tiden innan lanseringen, besöket hos Xerox Parc och den speciella reklamfilmen ”1984” som sändes två dagar före introduktionen.

Läs hela artikeln här

Senast redigerat 2014-01-24 13:14
  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-24 18:41

Jag köpte min första Mac 1985, det är ju bara 29 år sedan. Jag har den kvar, fast jag använder den inte.
Har lite modernare datamaskiner nu.
Jag köpte också dåtidens snabbaste laptop, en PowerBook G3 när den kom, den kostade 75.000 kr inkl 512 MB RAM och moms.
Det var tider det. Det kan ha varit 1997-98 eller nåt.

Streckfigurerna som finns i bland annat tidslinjen(Timeline) är i själva verket ett typsnitt o #MacHash har instruktioner till hur man hämtar hem det.

Såhär ser typsnittet ut

Sedan många år tillbaks har jag ett ikonset som ser ut såhär. Exakt vart jag hämtat det minns jag inte men jag gissar Iconfactory. Setet heter "Mac icons"

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-01-25 16:24

Min första dator var en Mac. Jag hyrde den, dvs leasade för att kunna göra min bokföring själv med programmet MacBook. Det var en SE om jag inte minns fel. Långt senare när jag för länge sedan hade lämnat tillbaka den så kom jag över en SE. Den står överst i bokhyllan.
Det första skrivprogrammet var Write Now, enkelt och lättanvändt.
Det följde med ett fantastiskt pedagogiskt program som visade hur man skulle använda SEn. Hade varit kul att ha det nu.

F.ö medföljde en nålskrivare med den förstya macken. Den skrev ut på löpande bana, men när jag tänker på det så såg det bedrövligt ut.
Måste avsluta med att berätta att när jag lärde mig macken så var ju först problemet med vart ett dokument tog vägen när det var sparat.
Men så lärde jag mig att tänka på mitt dokumentskåp med alla hängmappar. Då blev det begripligt med hur man skulle spara texter.

Måste tillägga om hur inovativa mackfolket var.
I slutet av 1980talet, eller kanske början 90-talet, jobbade jag på ett företag som sålde program för helsidesombrytning (tidningsvärlden). Då var jag på tyska Imprinta mässan. Där stod en Mack, vad jag minns en SE med färgskärm. I montern gjorde de färgseparationer med en planskanner och monterade det i datorn till hela sidor.Kollegor som tittade på det trodde inte sina ögon. På den tiden måste man ha stora dyra trumskanner för att separera färgbilder.
I dag gör jag dessa jobb i min dator med photoshop och Indesign. Oj, vad fort det har gått.

1
Bevaka tråden