Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tar en uppgradering mer plats än clean install?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Nu har det gått ett tag sen jag uppgraderade min MBP 5,4 till Mavericks men jag ligger nu farligt den där 50% av hårddisken är full, och det märks. Jagar kb överallt och raderar filer och har mig, kan inte tro att det var såhär innan Mavericks.

Så min fråga är, tar en uppgradering från Snow Leopard till Mavericks mer plats än att köra en clean install av Mavericks?

Om så är fallet, finns det något man kan göra för att frigöra utrymme?

Mycket tacksam för svar!

Ja, du har alltid skräp kvar på ett eller annat sätt. Gör en ren installation så vet du exakt vad du har att börja med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-12 09:57

50% full låter helt ofarligt, men ja, troligen tar en uppgradering lite mer plats.

Finns program för att spåra vad som tar plats, disk inventory x, t ex.

Jag fattar inte: varför är det farligt att disken är full till 50%? Har jag aldrig hört förut.

Farligt nära gränsen, inte farligt i sig. Men datorn blir märkbart segare när det finns mindre utrymme på hårddisken. Om jag inte har fel för mig använder datorn hårddisken som extra arbetsminne när det inte finns mer RAM, något sådant.

50% är ingen fara öht. Har du 5-10GB ledigt åtminstone så är det inget att bry sig om eller att oroa sig över.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-12 23:44
Ursprungligen av klarabara:

Farligt nära gränsen, inte farligt i sig. Men datorn blir märkbart segare när det finns mindre utrymme på hårddisken. Om jag inte har fel för mig använder datorn hårddisken som extra arbetsminne när det inte finns mer RAM, något sådant.

Ja, går man ner mot en GB eller så så märker man skillnad... vid noll ledigt blir det supersegt. Ta en titt i Aktivitetshanteraren, där ser du om OS X jobbar mot en växelfil. Blev förvånad när jag tog skärmdumpen - första gången på länge som jag har en växelfil. På en dator med 20GB RAM. Kör LR, Spotify, Firefox, Opera, iPhoto, Vuze, backupprogram som laddar upp för fullt och lite småprogram just nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-13 08:24

Då Mavericks har överlägsen hantering av virtuellt minne / växelfil så tror jag att du upplever en väsentlig skillnad bara genom att uppgradera. Om du har ett hyfsat slimmat system nu så skulle jag inte lägga någon energi på en ren installation. Testa först en uppgradering och se hur det blir, du kan ju inte göra tvärt om Är du nervös så klona disken som säkerhet.

Jag har alltså redan gjort uppgraderingen och jag upplever att det blir segare ju närmre 50% fullt det är på hårddisken.

Det jag undrar är ifall det är systemet som tar ovanligt mycket plats? Jag har använt 107gb varav typ 3gb är egna filer. Är det mitt system som väger mycket då? Tycker inte att jag har vansinnigt mycket program, det enda som skulle kunna väga är väl isåfall creative suite typ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-13 21:37

Testa att köra Daisydisk, Grand perspective eller den gamla godingen Disk Inventory X. Med dessa verktyg så ser du var platsen tar vägen.

Antagligen är det en stor del program, mycket filer i din ~/Library/ katalog (speciellt caches som applikationerna själva måste tömma och hålla koll på). Testa att göra några sökningar och berätta hur det ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-03 12:34

Jag tror det är något program som ligger och skriver till hårddisken hela tiden, antagligen då loggfiler.
Jag skulle ladda ned Omnisweeper (gratis) som listar alla file på datorn, även dolda.
http://www.omnigroup.com/download/latest/Omni...

1
Bevaka tråden