Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:a med två diskar som ska partitioneras

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en G5:a (1,6 eller 1,8) samt en extra intern HD på 160 GB. Jag undrar hur jag ska partitionera och vad som ska ligga på vilken partition.

Jag har aldrig partitionerat en HD förut så jag behöver experthjälp. Kommer G5:an med systemet installerat? Vad är tex det första jag gör med datorn?
Tidigare har jag bara satt i systemskivan och börjat installera systemet. Men nu ska jag ju partitionera två hårdiskar först innan jag överhuvudet taget installerar något, eller?

Apples inbygda HD: Ska jag göra två partitioner av HD:n där systemet ligger på ena och hemmappen på andra eller? Berätta hur just du skulle gjort. Eller ska jag låta bli att parttionera den överhuvudet taget?

Extra interna HD 160GB: Den hade jag tänkt att dela upp i två volymer. Dessa två volymer kommer användas enbart till mitt bildarkiv. En volym för inscannade bilder och en volym för bilder från digitalkamera.

Tacksam för tips och råd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 20:38

Du kan inte partitionera utan att ominstallera systemet. Hur många partitioner du ska ha beror lite på användningsområde, och om du t.ex vill ha flera startskivor med olika system (ex. backup eller OS9).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 20:41

Oj nu läste jag fort... Jag skulle göra flera delar av 160GB. Har själv 4 partitioner på en 120GB disk.

Varför är det bättre med tex fyra partitioner än två på den extra interna HD:n på 160 GB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 21:30

Ju mindre delar desto mindre sökområde leder till mindre risk för problem och kortare söktid = bättre prestanda, som i mitt fall vid videoredigering.

Jag separerar all media från mina två mindre systempartitioner á 12GB t.ex. Bilder, musik, film och video samlar jag på de "tomma" delarna. Det lär vara bättre om man har stora filer som går in och ut, och om man behöver defragentera ofta.

Alla gör nog lite olika av olika själ men att ha så stora diskar opartitionerade eller bara delade låter för stort för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-07 21:41

Installera all hårdvara först.

Alternativ 1-enkel.
Starta från CD välj meny>diskutility
välj fliken "partition"
dela upp den i en liten partition (5-10GB) för systemet 6 en större (resten) för användarna.
partitionera den andra i två lika stora delar.
Installera systemet.
I netinfomanager väljer du users>anändare ändra värdet för "home" till /Volumes/[volymnamn]/[användarnamn]
kopiera användaren till den valda platsen.
logga ut å logga in igen
fixat.

Alternativ 2-förutsätter att du inte är en säkerhets galning.
starta från cd och öppna diskutility.
välj fliken RAID
drag båda diksarna till den högra rutan.
välj raid sheme "stripe"
avsluta med "create"
Välj fliken partition
dela upp den i så många delar som du vill ha. ex. 4.
20GB 100GB 100GB 100GB
installera systemet på den minsta partitionen.
gör enligt ovan för att flytta hemkatalogen.

Alternativ 3-jättejobbig
fråga om det är av intresse.

Tusen tack för tipsen Earth och Narogh.

1
Bevaka tråden