Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fodral/Skal till iPhone 6/+

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av De3evil:

Jag har aldrig haft nåt skal då jag tycker det förstör telefonen direkt. Det enda som jag har är ett screenprotector. Dock nu med denna stora +:en så ska jag prova ett Puro Ultra Slim Case(0,3mm). Men antagligen ryker det efter några timmar.
Iphonebutiken tycker jag är grymma på leveranser, tar aldrig mer än en dag!

Visst förstör skal hela logiken med utseendet på mobilen, men har vi något sunt alternativ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-05 10:55
Ursprungligen av nittionio:

Visst förstör skal hela logiken med utseendet på mobilen, men har vi något sunt alternativ?

Japp, det finns.

Använd ej.

Konstigt resonemang om man ska ha skal eller inte. Ni som sitter inne i värmen hela dagen klarar er väl fint utan skal, men vissa av oss kanske är ute i friska luften ibland. Och där finns fukt och regn, dynga och grus...

Så ja... skal behövs ibland. Eller välja en annan telefon förstås.

Ursprungligen av iTiger:

Konstigt resonemang om man ska ha skal eller inte. Ni som sitter inne i värmen hela dagen klarar er väl fint utan skal, men vissa av oss kanske är ute i friska luften ibland. Och där finns fukt och regn, dynga och grus...

Så ja... skal behövs ibland. Eller välja en annan telefon förstås.

Synd att bara ömma smartphones produceras. Kanske I-watch löser problemet i framtiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-07 09:38
Ursprungligen av nittionio:

Synd att bara ömma smartphones produceras. Kanske I-watch löser problemet i framtiden.

Jag var inte medveten om att ömma smartphones produceras, vilka är dessa?

Jag har nämligen inte stött på några själv och då har jag i alla fall haft alla iPhones som har släppts i sverige, så det kan ju inte vara några iPhones som du syftar på.

Ursprungligen av nittionio:

Synd att bara ömma smartphones produceras. Kanske I-watch löser problemet i framtiden.

Mmm... hade vart nice om iPhone i vart fall var vattentålig. Men hur menar du att iWatch ska lösa nåt problem?

Ursprungligen av iTiger:

Mmm... hade vart nice om iPhone i vart fall var vattentålig. Men hur menar du att iWatch ska lösa nåt problem?

En telefon är lätt att tappa, därav behövs skal. En mobil enhet som satt fast på armen skulle vara svårare att skada och som resultat inte behöva skal.

Ursprungligen av nittionio:

En telefon är lätt att tappa, därav behövs skal. En mobil enhet som satt fast på armen skulle vara svårare att skada och som resultat inte behöva skal.

Aha.. du tänkte så. Jo, jag antar att du har en poäng där. Risken för telefonen minskar såklart om den används mindre

Jag väntar otåligt på Lifeproofs nya skal. Hoppas dom släpps snart!

Ursprungligen av iTiger:

Aha.. du tänkte så. Jo, jag antar att du har en poäng där. Risken för telefonen minskar såklart om den används mindre

Jag väntar otåligt på Lifeproofs nya skal. Hoppas dom släpps snart!

Varför just detta märke?

Ursprungligen av nittionio:

Varför just detta märke?

Jag hade Otterbox Defender till min 5S och den var riktigt usel. Bra skydd men värdelöst ljud. Jag har hört bra om Lifeproof så nu tänkte jag testa deras variant, "Nuud". Den kan nog vara ganska bra

Länk:
http://www.lifeproof.com/shop/us_en/iphone-6/...

Ursprungligen av iTiger:

Jag hade Otterbox Defender till min 5S och den var riktigt usel. Bra skydd men värdelöst ljud. Jag har hört bra om Lifeproof så nu tänkte jag testa deras variant, "Nuud". Den kan nog vara ganska bra

Länk:
http://www.lifeproof.com/shop/us_en/iphone-6/...

Men det är just det jag menar. Visst uppfyller den sin funktion, men skalet förstör ju utseendet på mobilen.
Undrar hur ett genomskinligt skal skulle se ut.

Ursprungligen av nittionio:

Men det är just det jag menar. Visst uppfyller den sin funktion, men skalet förstör ju utseendet på mobilen.
Undrar hur ett genomskinligt skal skulle se ut.

Hehe... det som jag inte förstår ditt språk alls! "Förstör utseendet"...? Som om det skulle va en faktor när man har lera upp till knäna och regnet öser ner.

Ursprungligen av reboot81:

Sjukt att man kan köpa ett fodral för 22kr.
Blir en sån och en i äkta läderimitation tills jag får beställt fodral från Sena. Brukar Sena fodral finnas att köpa i Sverige?
Heritage Lugano samt en Heritage Wallet Book. Gillar verkligen designen på den utan flärp, men är osäker på om inte skärmen borde skyddas...

Har någon ännu fått era Sena-fodral? Tänker då i första hand på Heritage Wallet Book...

Jag får med största sannolikhet min iPhone 6 Space Grey 64 GB levererad imorgon onsdag och funderar på antingen Heritage Wallet Book från Sena eller iPhone 6-versionen av Vintage Letaher Wallet Style från Tuff Luv. Idag har jag iPhone 5-versionen till min iPhone 5. Denna iPhone 5-plånbok har fungerat ypperligt i två år och är inte det minsta sliten. Det finns tre fack för kort och ID men det går att trycka ner åtminstone fyra kort och ett körkort. Dessutom finns det ett fack för sedlar och liknande.

http://tuff-luv.com/phones/apple/iphone-5-cas...

http://tuff-luv.com/phones/apple/iphone-6-cas...

http://www.senacases.com/product/heritage-wal...

Ett sedelfack ska tydligen finnas även på Senas Heritage Wallet Book även om det inte framgår på Senas bilder. Jag saknar dock en liten "flärp" med magnetlås som finns på Vintage Letaher Wallet Style.

Är det någon som vet som kreditkortsfacken på Heritage Wallet Book rymmer fler än tre kort totalt?

Senast redigerat 2014-11-11 22:13
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-12 00:01

Det tog 10 dagar innan fodralen dök upp, sen kom en förkylning emellan.

Sida vid sida, jag började med Heritage Lugano Black. Flockad insida, kromimitation i plast.

Plasten på kanten runt skärmen stickerupp litegrand, men minde än vad kameran sticker ut på en 6+. Längst upp ovanför Facetimekameran ligger den lägre än skärmen. Jag trivs med kanten, det gör telefonen lättare att hålla, och man får ett bra grepp med tummen så långt ut det går. Minskar onödigt klet på skärmen, och fingret skymmer mindre än vad det hade gjort om jag ska sätta tummen på telefonens framsida och få ett bra, säkert grepp. Inga problem att dra in eller ut från skärmen.
Den förhöjda kanten gör att man vågar lägga ner mobilen med skärmen nedåt - det är kanterna som tar emot. Såvida det inte ligger ett gruskort på >1mm…

Kanterna är täckta med skinn, precis som baksidan och ger ett bra grepp. Lädret är lite mjukt, känns trevligt och varmt. Läder gör att mobilen är lätt att luta mot något och stanna kvar, om man tex vill luta telefonen mot en burk eller nåt medans man käkar. Med fodralet glider inte mobilen omkring som den gör i fabriksskick.

Knapparna når man enkelt, likaså kontakterna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-12 00:02

Nästa dag bytte jag till Heritage Wallet Book. Namnet stämmer väl in, för nu är den tunna mobilen borta och istället har jag ett läderpaket.
Plånboksfodralet bygger på samma ram som lillebrorsan, men lädret på baksidan är tjockare då vikmekanismen sitter där. Känns ännu mjukare och behagligare att hålla i, vad gäller baksidan iaf.

Tre fack för kort och ett större för sedlar. En femhunding går nästan ner. Hade inga andra sedlar hemma än nödpengen som fick agera hjälpmedel. 500kr motsvarar 150x82mm, och en hundring ligger på 140x72mm så mindre valörer passar nog bättre.

Kort finns det plats för tre, eller åtminstonde fack för. Jag tryckte i ett Visakort och ett liftkort, sen tog det stopp. Trångt som jag vet inte vad.
Men jag köpte inte fodralet för att förvara betalmedel från 1900-talet, jag ska köra ApplePay för hela slanten om det går och nöjer mig med ett körkort.
Fodralet är i läder, så vill man trycka i fler kort och sedlar så går det med lite inkörning.
Dessutom blir fodralet tjockare för varje sak som skall förvaras i det.

Man kan luta fodralet, och den står kvar i den vinkel man ställer den i, läder mot läder låser bra.

Så här ser den ut med en femhundring trippelvikt i sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-12 00:04

Vänder man på paketet får man ytterligare en vinkel.

Hur stängningsmekanismen ser ut. Notera att kameran är dold när fodralet är stängt.

Wallet med skärmen nedåt.

Jag är riktigt nöjd med båda två, men lutar åt att använda Lugano, plånboksvariant är nog inte min smak trots att den skyddar så bra.

Lysande!!! Kanonbra bilder och förklaringar... Precis vad jag behövde veta! Tack!!!

Som jag skrev i mitt inlägg, jag behöver åtminstone plats för några 3-4 kort samt körkort och den iPhone-plånbok jag i dagsläget har till 5:an har tre fack men det får plats fem kort, kanske ett sjätte kort med lite milt våld. Denna plånbok finns också i en version för iPhone 6. Fördelen med just Tuff Luvs vintage-plånbok är att lädret är rätt mjukt och tjockt och skyddar riktigt bra samt har en "flärp" med magnet så att plånboken hålls stängd, även när den är fullproppad med kvitton och visitkort i sedelfacket.

Jag använder knappt kontanter, men i enstaka fall går det inte att undvika så därför vill jag ha ett litet större fack för sådant, och det har ju Heritage Wallet Book. Och givetvis hoppas jag på att Apple Pay lanseras på bred front här i Sverige så man kan minimera korten till ett minimum. Jobbets Statoilkort får man nog dock dras med ett tag till...

Beställde du direkt från Senas egen hemsida?

Och än en gång... Tack så mycket!!!

Senast redigerat 2014-11-12 01:21
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-12 01:11
Ursprungligen av Pajosv:

Lysande!!! Kanonbra bilder och förklaringar... Precis vad jag behövde veta! Tack!!!

Som jag skrev i mitt inlägg, jag behöver åtminstone plats för några 3-4 kort samt körkort och den iPhone-plånbok jag i dagsläget har till 5:an har tre fack men det får plats fem kort, kanske ett sjätte kort med lite milt våld. Denna plånbok finns också i en version för iPhone 6. Fördelen med just Tuff Lovs vintage-plånbok är att lädret är rätt mjukt och tjockt och skyddar riktigt bra samt har en "flärp" med magnet så att plånboken hålls stängd, även när den är fullproppad med kvitton och visitkort i sedelfacket.

Jag använder knappt kontanter, men i enstaka fall går det inte att undvika så därför vill jag ha ett litet större fack för sådant, och det har ju Heritage Wallet Book. Och givetvis hoppas jag på att Apple Pay lanseras på bred front här i Sverige så man kan minimera korten till ett minimum. Jobbets Statoilkort får man nog dock dras med ett tag till...

Beställde du direkt från Senas egen hemsida?

Och än en gång... Tack så mycket!!!

Japp, kom spårbart med Fedex. Körde med en rabattkod, SENASAVER10 (eller om det var SENASAVER20)
Att få ner fler än 3 kort skulle jag inte tro, hur mycket vill man töja? Fodralet är tänkt att vara så litet som möjlig, Tuff Lovs verkar mer satsa på att här har man mobil och ett gäng kort. Sena verkar vara för en mobil, och kanske tre kort...
Ingen magnet eller flärp på Wallet.

Ursprungligen av reboot81:

Japp, kom spårbart med Fedex. Körde med en rabattkod, SENASAVER10 (eller om det var SENASAVER20)
Att få ner fler än 3 kort skulle jag inte tro, hur mycket vill man töja? Fodralet är tänkt att vara så litet som möjlig, Tuff Lovs verkar mer satsa på att här har man mobil och ett gäng kort. Sena verkar vara för en mobil, och kanske tre kort...
Ingen magnet eller flärp på Wallet.

Tack!
Jag får ta mig en funderare... Jag använder några visitkort ibland i tjänsten samt har lunchkuponger till lunchrestaurangen jag äter på några gånger i veckan, dessa behöver också få plats i plånboken. Men jag har definitivt blivit lite klokare nu...

Senas plånbok är onekligen elegant, samtidigt gillar jag retro-stuket på Tuff Luvs "grosshandlar-plånbok"...

Tack!

Transparent skal till iPhone 6

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har faktiskt beställt ett tunt clear skin till min 6:a. Just för att skydda baksidan. $17 ska dom ha.
Har ett sånt till min iPad Air. Funkar kanon!

Håller med skaffade också ett transparent skal till min 6, dels ger det ett hyfsat skydd samtidigt som det ger halk/glidskydd. Betsällde detta för 99 kr http://www.infinitelove.se/produkt/iphone-6-m... fick det dagen efter.

Senast redigerat 2014-11-13 08:59
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-11-13 10:53

Ett problem jag upptäckte med den "wallet"-case jag köpte till min 5:a var att den är inte riktigt gjord för att ha kort på alla platser. Den blir väldigt "tjock" av det, och skulle man dessutom stoppa sedlar i sedelfacket så blir det ännu värre. Den är helt enkelt för "slimmad" i tillverkningen och töjer sig väldigt dåligt.
Detta resulterade i att läderbiten som sitter ovanför "fönstret" där man kan stoppa id- eller körkort pressas mot skärmen och har på min telefon polerat glaset i en rand tvärs över skärmen som inte går att få bort.

Ursprungligen av Hoya:

Alla ni som har lagt in en förhandsbokning på era iPhone 6, har ni bestämt er vad ni ska ha för ''skydd'' till mobilen?
Tänkte vi kunde posta här vad för skal/fodral vi ska använda till våra telefoner så att vi kan inspirera varandra också.

Jag har beställt en iPhone 6 Plus, har fastnat för ett fodral som dock kostar en rejäl slant.

Skalet är av valnötsträ samt läder.

http://icdn3.digitaltrends.com/image/grovemade_leather_iphone_6-1500x1000.jpg

Detta företag gör väldigt vackra produkter överlag till diverse prylar.

http://grovemade.com

Jag väntar på denna. Är på väg till Sverige nu.
https://www.twelvesouth.com/product/surfacepa...
Har alltid kört BookBook tidigare - men nu byter jag. 2 kort räcker oftast - och den blir tunn så det förslår.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2014-11-13 20:58
Ursprungligen av adress@mac:

Jag väntar på denna. Är på väg till Sverige nu.
https://www.twelvesouth.com/product/surfacepa...
Har alltid kört BookBook tidigare - men nu byter jag. 2 kort räcker oftast - och den blir tunn så det förslår.

Har nu fått denna i färgen camel, jag har alltid varit emot skal förut, känner att jag vill skydda min ip6+ denna gång, dessutom blir telefonen mer lätthanterlig, kvalitén på lädret håller hög klass.

  • Medlem
  • 2014-11-13 21:42

Köpte ett rött läderfordral från Apple till min rymdgråa 6 Plus 128. Funkar bra, tillför lite färg till det rymdgråa och svarta och gör inte luren mycket bulkigare än att köra utan.

Senast redigerat 2014-11-13 22:10
Ursprungligen av Kelvin:

Har nu fått denna i färgen camel, jag har alltid varit emot skal förut, känner att jag vill skydda min ip6+ denna gång, dessutom blir telefonen mer lätthanterlig, kvalitén på lädret håller hög klass.

Camel - är det den i ljusbrunt läder ? Du har väl köpt den direkt förmodar jag - har inte sett den på ngn svensk nätbutik ännu.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2014-11-14 08:32
Ursprungligen av adress@mac:

Camel - är det den i ljusbrunt läder ? Du har väl köpt den direkt förmodar jag - har inte sett den på ngn svensk nätbutik ännu.

Ja, ljusbrunt, direkt från us, 3 dagar lev tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-14 13:37
Ursprungligen av iTiger:

Mmm... hade vart nice om iPhone i vart fall var vattentålig. Men hur menar du att iWatch ska lösa nåt problem?

Vattentålig, menar du att den ska vara IP-klassad?
Min iPhone 4S har varit med om hällregn på fjället, blivit pisseblöt av kondens i en innerficka på en Gore-Tex jacka, överlevt 2 "icke-somrar" (en av två årstider som finns på västkusten) i Göteborg. Överlever betydligt mer väta och fukt än vad man tror. Tog en 20 minuters promenad i riktigt regn i Göteborg häromdagen och kollade viaplay samtidigt på telefonen. Kan påstå att iPhone är vattentålig :).

Ursprungligen av Kelvin:

Ja, ljusbrunt, direkt från us, 3 dagar lev tid.

Är det en plastframe man knäpper fast telefonen i ? Verkar det bra kvalitet - brukar vara det på deras produkter.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2014-11-14 21:22
Ursprungligen av adress@mac:

Är det en plastframe man knäpper fast telefonen i ? Verkar det bra kvalitet - brukar vara det på deras produkter.

Tape på baksidan.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag väntar på denna. Är på väg till Sverige nu.
https://www.twelvesouth.com/product/surfacepa...
Har alltid kört BookBook tidigare - men nu byter jag. 2 kort räcker oftast - och den blir tunn så det förslår.

Bugatti Pure Premium är läcker, tycker jag!?

Bevaka tråden