Håller på och hjälper en bekant med att få igång hennes ADSL anslutning från telenordia. En uppgift som jag trodde skulle vara superlätt har visat sig bli en salig soppa. Enligt avtalet skulle abonnemanget varit aktiv den 24 Juli. Då modemet fortfarande stod och blinkade och väntade på klarsignal den 25 ringde jag till deras support och la en felanmälan. Detta i sin tur skulle ta max 5 dagar att undersöka för deras del. Nu har det gått dom där 5 dagarna och modemet står fortfarande och blinkar...men inte jämt!!
Det har till och från fått kontakt, dvs lampan på modemet har lyst med ett fast sken, men i ADSL Setup under Inställningar står det antingen training eller no signal (kan stå och blinka fram och tillbaka). Om man startar om datorn (eller pluggar ur USB modemet från datorn) så börjar lampan på modemet blinka igen och står sen så i en betydligt längre tid än vad det skall ta för den att ansluta till deras servers, vilket normalt skall gå på ca 30 sek.
Kontrollerade nu på morgonen och det står fortfaranade och blinkar.
Jag har gått igenom hela systemet (9.2 på en iMac 600 SE) och konstaterade att det inte finns några konflikter mellan programvarorna. Har testat uppstart med rent system från tilläggskontrollen (dock med modemets drivrutiner installerade). Har zappat P-Ramet, byggt om skrivbord (hur nu det skulle hjälpa?)..tjaa..jag har gjort allt enligt konstens regler och de akumulerade kunskaper jag har samlat på mig under 10 år som Mac tekniker....och jag blir banne mig inte klok på sk-ten. Nu kan det ju förvisso vara så att Telenordia inte har fått tummen ur och satt fart på uppkopplingen ännu men då är det enligt mitt tycke bara att returnera grejerna och be dom fara och flyga. Ledsen för min något sura inställning men säljer man en produkt så anser jag att den skall fungera ordentligt. Att det kan uppstå vissa problem pga annan installerad programvara eller kanske en försening på 24 timmar med uppkopplingen kan jag acceptera...men över en veckas försening är helt åt h-vete. Sen att dessutom bara ha USB modem att erbjuda sina kunder (Telenordia skeppar inga Ethernet modem längre) tycker jag är ruskigt dålig service. Själv kör jag Bostream och är supernöjd med både support och kvalitet.
Är det någon som har tips, ideer, förslag, åsikter eller liknande erfarenheter?