Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IGMP snooping på AE/TC - IP-TV med Apples router?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att flytta till ny lägenhet och där levereras enbart IP-TV, ej gammal "hederlig" kabel-TV. Då bör man skaffa en switch som klarar IGMP v2 snooping för att kunna ha både IP-TV och Internetanslutningen samtidigt. Från operatören rekommenderar man t ex ett par billiga ZyXEL- eller Netgear-switchar, men som jag förstått det så klarar senaste generationen Airport Extreme och Time Capsule av IGMP snooping? Det verkar finnas en knapp för det i Airport Utility i alla fall. Är det någon som har erfarenhet av denna funktion och kan bekräfta att det fungerar som tänkt? Jag hade gärna köpt en TC för att slippa ha en ful switch som kräver egen ström och ändå behöva ha min nuvarande Express.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-15 23:24

Så du får både IPTV och Internet genom samma Ethernetuttag? Jag har två olika.

Ursprungligen av kenjon:

Så du får både IPTV och Internet genom samma Ethernetuttag? Jag har två olika.

Har samma hos mig, ett ethernetuttag, använder dock Asus-router för att skicka signalerna rätt.
Ingen erfarenhet av AE/TC i dessa sammanhang tyvärr @Capeman.

Ursprungligen av kenjon:

Så du får både IPTV och Internet genom samma Ethernetuttag? Jag har två olika.

Japp, TV, Internet och telefon är i samma uttag här.

Någon annan som vet hur det fungerar/inte fungerar?

Varför inte köpa en TC och testa? Du kan ju lämna tillbaka den om det inte fungerar som tänkt.

Ursprungligen av pmarriott:

Varför inte köpa en TC och testa? Du kan ju lämna tillbaka den om det inte fungerar som tänkt.

Ja, det får nog bli så. Ville bara se om någon redan hade erfarenhet av det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2014-10-16 18:57

Nu var det ju ett tag sedan jag sysslade med det här, men som jag kommer ihåg det behöver du bara IGMP snooping i ditt lokala nät om du vill begränsa multicast-trafiken. Om du kopplar en switch utan IGMP snooping kommer den att behandla multicast som broadcast, dvs all multicast kommer att gå ut på alla portar.

Problemet, antar jag, blir om du vill ha en airport extreme kopplad direkt i Ethernet-jacket i väggen (om det var så det sår ut hos dig). Om du kör i bryggat läge borde det inte bli några problem, men om du vill köra routat och NAT så blir det inte fullt så enkelt. Då behövs någon form av multicast proxy och det vet jag inte om airporten har stöd för.

1
Bevaka tråden