Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Ta emot telefonsamtal på Mac och Ipad

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är inte bara sms som nu kan vidarebefordras till Ipad och Mac. Det går även att ta emot och ringa telefonsamtal.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-21 20:15

Fungerar inte för mig.
Det ringer i datorn, men när jag försöker svara står det "call failed" eller något liknande.
Ringer i ipaden med, men inte testat svara där.

Grymt nöjd denna funktion har jag redan använt flitigt och kommer att använda ofta tack Apple.

Denna funktionen gillas skarpt, använt det väldigt länge nu. Dock tycker folk det ekar, vilket är förståeligt då jag använder datorns högtalare, men Apple kan väl trolla???

Tycker också funktionen är kanon.
Men, jag sitter oftast med datorn kopplad till två skärmar, och har locket stängt, en bit bort. Skulle behöva en mikrofon (USB) som funkar minst lika bra som de inbyggda. Nån som hittat nåt som funkar bra?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-14 21:38

Finns det någon hårdvarubegränsning för de här funktionerna? Jag har en iPad 2 men den skall tydligen bli väldigt seg med IOS8 och vill inte uppdatera om det ändå inte kommer funka.

Ursprungligen av onnyt:

Finns det någon hårdvarubegränsning för de här funktionerna? Jag har en iPad 2 men den skall tydligen bli väldigt seg med IOS8 och vill inte uppdatera om det ändå inte kommer funka.

Minst iPad 4.
https://support.apple.com/en-us/HT204689

Det är Apple som begränsat i mjukvaran, funkar på iPad mini som är samma sak som iPad 2 förutom storleken (chipset A5 osv..).

Har kollat lite mer på mickproblemet. Om jag fattat rätt så har Masen två mickar, varav den ena reducerar bakgrundsljud/ljudet i högtalarna. Har testat en vanlig USB-mick, men det funkar inte så bra. Finns det någon mick som gör det lika bra som de inbyggda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-31 15:22
Ursprungligen av plingon:

Finns det någon mick som gör det lika bra som de inbyggda?

Kanske en bil-handsfree via bluetooth?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-18 15:02

Gammal tråd, jag vet. Detta har funkat för mig tidigare, men på senare tid har jag märkt att det bara ringer i min iMac (förutom i telefonen såklart). Tidigare har det även ringt i min iPad. Jag har nu försökt kolla lite närmare på detta. Alla inställningar ser rätt ut, men när jag provar att ringa ut från Paddan får jag ett meddelande som säger att min iPhone måste finnas i samma Wifi-nätverk som denna iPad för att kunna ringa ett samtal. Det är den, så frågan är vad det är som blir fel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-18 15:12

Vad säger inställningar>telefon>samtal på andra enheter?

Ursprungligen av lensv:

Gammal tråd, jag vet. Detta har funkat för mig tidigare, men på senare tid har jag märkt att det bara ringer i min iMac (förutom i telefonen såklart). Tidigare har det även ringt i min iPad. Jag har nu försökt kolla lite närmare på detta. Alla inställningar ser rätt ut, men när jag provar att ringa ut från Paddan får jag ett meddelande som säger att min iPhone måste finnas i samma Wifi-nätverk som denna iPad för att kunna ringa ett samtal. Det är den, så frågan är vad det är som blir fel?

Vad har du testat för att lösa problemet? Har du tex startat om din iPad? Har du tex stängt av "Tillåt samtal på andra enheter" och sedan aktiverat det igen? Notera även att de ska vara i närheten (hur nära vet jag inte), inte bara i samma nätverk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-18 15:26

Omstart av samtliga enheter & på/av av tjänsten var det första som jag provade, dock utan någon förändring som resultat. Samma Apple ID är inloggat överallt och alla mina enheter finns med i listan "Tillåt samtalt på" i varje enhet (även i telefonen).

*Edit: Tillägger även att telefonen har legat precis bredvid när jag har testat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-18 17:10

Haha! Jag hade råkat ut för precis samma sak med min MBA visade det sig...

Efter lite labbande upptäckte jag att det fortfarande är samma sak som gäller (och således samma bugg hos Apple). Det räcker inte med att starta om eller slå av och på tjänsterna på iPhone eller MacBook Air. Du måste logga ut och in från iCloud (med ditt AppleID) på den strulande enheten. Då först börjar det fungera igen. Suck...

Edit: tack @lensv för att du provade mitt otydliga tips!

Senast redigerat 2016-07-18 17:28
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-18 17:20
Ursprungligen av frazze:

Haha! Jag hade råkat ut för precis samma sak med min MBA visade det sig...

Efter lite labbande upptäckte jag att det fortfarande är samma sak som gäller (och således samma bugg hos Apple). Det räcker inte med att starta om eller slå av och på tjänsterna på iPhone eller MacBook Air. Du måste logga ut och in med ditt AppleID på den strulande enheten. Då först börjar det fungera igen. Suck...

Jag testade precis även det (att logga ut/in i Facetime på Paddan), men det hjälper inte. Problemet kvarstår

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-18 17:27
Ursprungligen av lensv:

Jag testade precis även det (att logga ut/in i Facetime på Paddan), men det hjälper inte. Problemet kvarstår

Ahhh... Lite dåligt beskrivet av mig. Du ska logga ut från iCloud (där du har ditt AppleID). Det räcker alltså inte att logga ut eller stänga av själva tjänsten. Bra att du läste vad jag skrev...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-18 19:41

WTF... Jag loggade ut från iCloud och nu kan jag inte logga in igen. "Godkänn denna iPad med hjälp av en av dina andra enheter som är inloggade på iCloud" står det men det kommer aldrig upp någon bekräftelseruta på varken dator eller telefon... Vad gör man nu!?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-18 21:01

OK! Såg att iOS 9.3.3 precis har släppts, så jag uppdaterade Paddan. Efter det gick det åter att logga in på iCloud. Att ringa går dock fortfarande ej från denna enhet... Känns stabilt (eller inte).

iCloud är inte stabilt och går inte att lita på. Att Apple inte lärt sig efter alla dessa år är riktigt uselt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-19 08:40
Ursprungligen av keptang:

iCloud är inte stabilt och går inte att lita på. Att Apple inte lärt sig efter alla dessa år är riktigt uselt.

Japp! Numera ska det tydligen till skandaler för att Apple ska åtgärda kända fel. Fokus på bra användarupplevelser är dessvärre ett minne blott

Lite nonchalant mot kunderna när man läser att de ska ge sig i bilbranschen när inte ens sådana primära, nödvändiga saker att åtgärda i iCloud verkar inte prioriteras.

1
Bevaka tråden