Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Jawbone Up Move

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jawbone är tillbaka med en ny aktivitetsmätare som de kallar för Up Move. Denna instegsmodell introduceras till ett betydligt lägre pris än sina föregångare och har besökt 99mac:s testlabb för att visa vad den går för.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-11-19 19:24

Den stora frågan är ju hur korrekt statistiken är (kcal/steg/distans). Allt annat känns sekundärt.

Ursprungligen av ducedo:

Den stora frågan är ju hur korrekt statistiken är (kcal/steg/distans). Allt annat känns sekundärt.

Både ja och nej tycker jag. Det går att kalibrera Up-enheterna genom att gå en viss sträcka och sedan ange distansen och efter det kan man ju så klart få sig en uppfattning om hur väl det stämmer om man går samma sträcka igen. Så länge enheten sitter på min handled kommer det alltid att vara en viss differens mot mina faktiska antal steg eftersom jag ibland viftar med armarna utan att röra på fötterna alls. Tvärtom kan det också bli fel om jag går ut och går med säg en barnvagn under en längre period där jag kanske inte rör på armen alls, men däremot på fötterna.

Jag tycker att Up-enheterna (har testat Up, Up24 och nu Move) är tillräckligt duktiga på att räkna bort armviftningar och att antal steg är rimligt nära verkligheten hela tiden. Sömnen får man ta med en nypa salt kanske (har ingen aning om jag sover lätt eller djupt så klart, men diagrammen brukar stämma väl med när jag somnade och vaknade och den tycks märka varje gång jag blir väckt av katterna eller behöver gå på toa mitt i natten.

Jag tycker det är mycket mer intressant vilka mönster jag kan se från all insamlad data än att den är exakt korrekt. Så länge enheten presterar samma lika hela tiden och inte varierar från dag till dag som jag går ungefär samma sträcka till och från jobbet tjänar den ett syfte genom att visa mig saker jag kanske inte skulle märkt av annars.

Som exempel kan datan tjäna som en varning om att det kanske är för mycket på jobbet nu om det blir för lite sömn flera nätter i sträck eller jag helt plötsligt bara äter skräpmat för att jag inte "hinner" annat. Jag får lättare att få i mig lagom mycket kalorier och undvika en del småätande om jag tar mig de där minuterna det tar att logga vad jag äter. Det räcker med att ta en bild för att få en överblick. Oj, blir det så många cola-burkar i veckan på jobbet?

Och statistiken och påminnelserna gör sitt för att få mig att röra på mig mer. Ännu bättre fungerar det här om man har flera personer som använder Up och kan skapa ett team i appen och tävla mot varandra. Det är helt enkelt lättare att gå ut på kvällspromenaden om jag tar mig förbi dagens mål på 10 000 steg. Innan jag började använda det här armbandet blev det aldrig av för jag funderande inte över hur mycket eller lite jag gått.

Tack för recensionen. Jag har varit lite halvt småintresserad av en smartklocka eller något sådant här för just de här tillämpningarna, men det stupar lite på att man är tvungen att mata in sin matkonsumtion själv löpande... Vem orkar?

Ursprungligen av GustafMA:

Tack för recensionen. Jag har varit lite halvt småintresserad av en smartklocka eller något sådant här för just de här tillämpningarna, men det stupar lite på att man är tvungen att mata in sin matkonsumtion själv löpande... Vem orkar?

Den snabbaste vägen är att bara ta en bild av vad du äter, det gör en del av oss ändå till exempelvis Instagram. Men då får du ju ingen uppskattning av mängden kalorier. Ser inte hur de ska kunna mäta det automatiskt dock.

Däremot tycker jag att de borde kunna känna av när jag somnar automatiskt. Ibland glömmer jag att byta till sömnläget nämligen.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Den snabbaste vägen är att bara ta en bild av vad du äter, det gör en del av oss ändå till exempelvis Instagram. Men då får du ju ingen uppskattning av mängden kalorier. Ser inte hur de ska kunna mäta det automatiskt dock.

Däremot tycker jag att de borde kunna känna av när jag somnar automatiskt. Ibland glömmer jag att byta till sömnläget nämligen.

Det där (sömnläget) har jag också funderat på när det gäller min UP24 (som jag givetvis köpte två-tre veckor innan de kom med dessa nya).

Det som jag också har problem med är att jag har en klocka och det är lite trångt på vänster handled:) Den går inte att ha på höger för då blir det problem när jag skriver med pennor etc

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där (sömnläget) har jag också funderat på när det gäller min UP24 (som jag givetvis köpte två-tre veckor innan de kom med dessa nya).

Det som jag också har problem med är att jag har en klocka och det är lite trångt på vänster handled:) Den går inte att ha på höger för då blir det problem när jag skriver med pennor etc

Det har jag ju löst genom att föredra att ha klockan på höger... Jag vet, det är fel, men det funkar

Finns det någon fördel med den här för oss som gymmar? Går det att t.ex. det vibrerar om man inte rört sig på en minut eller liknande?

Ursprungligen av koffas:

Finns det någon fördel med den här för oss som gymmar? Går det att t.ex. det vibrerar om man inte rört sig på en minut eller liknande?

Nej, den här kan inte vibrera alls, för det krävs något av armbanden. Kanske tycker man att det är praktiskt att kunna fästa den i kläderna om man gör grejer på gymmet där armbandet är i vägen.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det har jag ju löst genom att föredra att ha klockan på höger... Jag vet, det är fel, men det funkar

Men det löser ingenting för mig?

Problemet är just att jag kan inte ha något på den arm som jag skriver med - vare sig ett band eller en klocka - det blir för obekvämt.

Nåväl, jag löser det genom att låta grejerna trängas på vänster armen

1
Bevaka tråden