Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Support ILLUSTRATOR göra dekalkit

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-12-17 22:59

Jag är en riktig nybörjare på Illy men hoppas någon här kanske vill vara snäll att hjälpa mig i rätt rikting!

Jag försöker jobba ihop några s.k dekalkitt till snöskotrar, som skall printas. Följer en måttad mall från skratch som jag fyller med bakgrundsfärg, kladdar med lite olika brushes och lägger dit div. logotyper.

Mitt problem är att jag vill kunna skilja mina penseldrag (brushes) ifrån resten av mallen, men fortfarande kunna utnyttja funktionen "paint inside object". Typ att lägga dom i ett eget lager, så att jag kan göra färg/storleks justeringar på dom på ett enkelt sätt. Och så att jag slipper sitta och markera mina penseldrag (det blir många drag när jag kladdar) var för sig för att ändra färg på dom?

Hur ska jag göra för att göra på rätt sätt? Är rätt säker på att det bara är min kunskap om illustrator som är problemet här!

Enklast är att skapa ett lager som heter STANS. Där lägger du din ritning, gärna i en PMS-färg med övertryck på linjen. Då kan du köra ut det som PDF och repron kan enkelt separera det hela. Sen är det så att du helt enkelt får skapa kopior av det objekt i stansen du vill använda och lägg i lager som ligger under.
Det är inte så helsikes svårt byta färg på saker i Illustrator då programmet har ett väldigt kraftfullt verktyg där man kan välja att markera objekt med samma attribut som linjetjocklek, färg osv. Det gör att man kan välja en blå ruta och sedan låta programmet själv markera resterande rutor som har samma färgblandning. Notera att det måste vara exakt samma, "blå" är inte tillräckligt:)

/m

• Medlem
  • Uppsala
  • 2014-12-18 16:48

Tackar så mycket för svaret!! Detta ska jag prova direkt!

Hur gör jag min STANS? Och hur vet jag att jag gör den i PMS färg med övertryck?

Och kopiorna av lagrena lägger jag altså UNDER stansen, inte över, så att de syns?

Förlåt för dumma frågorna, men jag är ju riktigt ny på dethär ?

Ursprungligen av martinator:

Enklast är att skapa ett lager som heter STANS. Där lägger du din ritning, gärna i en PMS-färg med övertryck på linjen. Då kan du köra ut det som PDF och repron kan enkelt separera det hela. Sen är det så att du helt enkelt får skapa kopior av det objekt i stansen du vill använda och lägg i lager som ligger under.
Det är inte så helsikes svårt byta färg på saker i Illustrator då programmet har ett väldigt kraftfullt verktyg där man kan välja att markera objekt med samma attribut som linjetjocklek, färg osv. Det gör att man kan välja en blå ruta och sedan låta programmet själv markera resterande rutor som har samma färgblandning. Notera att det måste vara exakt samma, "blå" är inte tillräckligt:)

/m

• Medlem
  • Uppsala
  • 2014-12-18 16:50

Och varför går det endast att måla med vissa brushes i svart? Som synes på bilden?

Ursprungligen av B2S:

Tackar så mycket för svaret!! Detta ska jag prova direkt!

Hur gör jag min STANS? Och hur vet jag att jag gör den i PMS färg med övertryck?

Och kopiorna av lagrena lägger jag altså UNDER stansen, inte över, så att de syns?

Förlåt för dumma frågorna, men jag är ju riktigt ny på dethär ?

1
Bevaka tråden