Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2015

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple Watch. Apple TV. Ny mindre bärbar dator. Förhoppningvis kommer det nya året att bjuda på många glada överraskningar från Apple, och 99mac:s redaktör presenterar här sin egen önskelista över vad han helst vill se.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-01-05 11:27

Ipod Touch i 6/6+ storlek. Jag tror faktiskt det är större marknad för telefonilösa micro-Ipads med denna formfaktor än med gamla iphone-formfaktorn. Jag tycker de vanliga ipadsen faktiskt är för tunga för att riktigt fylla sitt syfte.

Apple Watch ?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple Watch. Apple TV. Ny mindre bärbar dator. Förhoppningvis kommer det nya året att bjuda på många glada överraskningar från Apple, och 99mac:s redaktör presenterar här sin egen önskelista över vad han helst vill se.

Läs hela artikeln här

Mycket tyst om Apple Watch, Någon som vet ?

Ursprungligen av Hans hager:

Mycket tyst om Apple Watch, Någon som vet ?

Ja Apple. Vi andra får snällt vänta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-05 14:08

Jag skulle vilja se

Fusen Drive i samtliga iMacar.

Samtliga datorer i en mörkare Aluminium typ rymdgrå eller fler färger att välja på, Det känns rätt gammalt och stelt på något sätt med nuvarande färgen på datorerna.

Nya Thunderbolt skärmar 21.5 samt 27 tum som inte kostar allt för mycket typ 4000 kr respektive 6000 kr skulle vara bra.

Ny cinema display vore på tiden. 4K och Thunderbolt 2

Ge mig en tredje storlek som är samma standard som övriga iPhones och en Thunderbolt Display samt Apple TV så kommer detta bli ett magiskt år. Hoppas verkligen inte att Apple tar bort hörlursutgången på nya MacBook Air, helt galet att bara ha Bluetooth som alternativ till en bärbar dator, kan de få plats med en 3.5" utgång på en tunn iPad Air 2 så ska de klara det på en MacBook Air också. Får inte glömma att stabilisera operativsystemen, Yosemite är okej men iOS 8 håller inte riktigt Apple-klass trotts flera månader på nacken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-05 19:29

Daaamn, blir en dyr höst här, en iPhone ska skaffas och iMac när refresh kommer, möjligtvis appleTV nu när man har inhandlat ny TV. Min största förhoppning är på en stabilare OS X, Yosemite verkar vara rätt så buggit tyvärr.

  • Medlem
  • 2015-01-05 19:46

En desktop. Lite större än Mac mini och väldigt mindre än MacPro. Utbyggbar och konfigurerbar. Men när den kommer har helvetet frusit till is för länge sedan och grisar kan sedan länge flyga. Det vill säga aldrig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-01-05 20:05

Jag skulle gärna se att de finpolerade sin mjukvara under 2015, skynda långsamt Apple!

  • Medlem
  • 2015-01-05 20:40
Ursprungligen av Hans hager:

Mycket tyst om Apple Watch, Någon som vet ?

Senaste jag läste var att man tror lansering i USA i februari och sedan i utvalda Europeiska länder. Sverige vet vi inget om ännu

http://macworld.idg.se/2.1038/1.603571/tidig-...

Jag hade velat att framtida OS X har stöd för Wireless Display (WiDi hemma och business). Mycket smidigare än en Apple TV, tycker jag, eftersom det finns en mycket bredare användarbas (många PC laptops som har möjligheten nu, Androidenheter osv). Dessutom är det teoretiskt enkla medel att få igång det på en Macbook Pro (byta till ett kompatibelt Broadcom-kort eller övergå till ett kompatibelt Inteldito) och man bibehåller den vanliga Wifi-kopplingen så man kan ha tillgång till onlinematerial också. Tyvärr då enbart kompatibelt med Windows i dagsläget.

Det kan vara enklare att övertyga IT-avdelningen att införskaffa en enhet istället för två till konferensrummen. Då hade man kommit bort från sladdhelvetet och adaptrar hit och dit som blir mer och mer förekommande. Vår IT-avdelning tror fortfarande att VGA är det hetaste som finns, trots att det innebär dyra adaptrar till modernare laptopar som på sin höjd har en HDMI-port på sig, de små Delldatorerna vi har behöver en adapter från minidisplayport. Dessutom tror jag att detta är vägen att gå för att kunna konkurrera ordentligt på "Pro-marknaden" som är så infernaliskt inkörda på PC. Kan man inte göra en presentation snabbt och lätt, t.ex. om man glömt adaptern på kontoret när man är ute hos kund och ska strula med att få fram en annan adapter eller materialet över till en annan dator... Många nya projektorer stödjer WiDi så det känns tråkigt om man inte tänker sig att hoppa på tåget snart.

Fronthögtalare på ipad.

Jobba hårdare med Siri. Dels så hon förstår och talar svenska men dels att hon klarar mer komplexa saker. En fras jag gärna vill få henne att utföra är, remind me one hour after i get home to put away the bicykles.

En annan är tex find my brother and navigate to him.. Kan säkert sägas bättre men vad jag vill är att hon kollar var han är nu med hitta vänner o sen öppnar kartor o ger mig rutten dit automagiskt.

Senast redigerat 2015-01-06 01:30

Hoppas de lyssnar. Och gör.

Mycket bra sammanfattning!

Skulle vilja lägga till följande:
- Fusion Drive som standard på alla iMac.
- SSD som standard på Mac mini.
- Skrota MacBook Pro:n utan Retina-skärm(!).

Offlinekartor på iOS9 tack! Jag kan inte fatta varför det inte finns? Om det är nån gång som man verkligen behöver kartor så är det ju när man är utomlands. Nu blir det ännu mer aktuellt i ju med Apple Watch också.

För de intresserade om Apples asiatiska arbetare sök på Apple's brooken promises. BBC dokumentär om förhållandena och undersöker hur enviromental friendly Apple verkligen är. Väl värd att se. Om du inte finner den så sök med termen ****ent på slutet.

http://www.macrumors.com/2014/12/15/bbc-one-a...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-07 15:06
Ursprungligen av D_Odell:

För de intresserade om Apples asiatiska arbetare sök på Apple's brooken promises. BBC dokumentär om förhållandena och undersöker hur enviromental friendly Apple verkligen är. Väl värd att se. Om du inte finner den så sök med termen ****ent på slutet.

http://www.macrumors.com/2014/12/15/bbc-one-a...

Det är inte Apples arbetare utan arbetare som jobbar på företag som Apple köper komponenter ifrån.

  • Medlem
  • 2015-01-07 20:16

De skulle ju kunna slänga in lite vettigare grafik än Intel i Macbooks med en prislapp på under 23,5K...

Ursprungligen av lappen71:

Det är inte Apples arbetare utan arbetare som jobbar på företag som Apple köper komponenter ifrån.

Ser säkert inte ut så hos andra tillverkare... Arbetsförhållandena i Kina och Indien har fundamentala brister och det är något som ska åtgärdas. Att peka ut Apple gör såklart bättre för visningarna än att visa upp Samsungs eller ännu värre Xiaomis fabriker men problemet ligger inte hos köparna utan tillverkarna. Såvitt jag vet är det bara Apple som gått ut och påpekat att brister finns och har en plan med åtgärder för att verkställa detta. Men vad vet jag...

Jag hoppas på en "Snow Yosemite", ungefär som Snow Leopard med 0 nya features men snabbare och mer trimmat.

Sen kanske de kan dra ner på takten lite. Det var det mycket roligare när man fick vänta 2 år eller så på en ny version av OS X. En riktig högtid när det väl kom.

Håller helt med, lägg till ett Keynote som fungerar i nätverk så är det komplett!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2015-01-07 22:56

Hur stänger man av Siri? Det är bara irriterande

Ursprungligen av Tjosansa:

Fronthögtalare på ipad.

Jobba hårdare med Siri. Dels så hon förstår och talar svenska men dels att hon klarar mer komplexa saker. En fras jag gärna vill få henne att utföra är, remind me one hour after i get home to put away the bicykles.

En annan är tex find my brother and navigate to him.. Kan säkert sägas bättre men vad jag vill är att hon kollar var han är nu med hitta vänner o sen öppnar kartor o ger mig rutten dit automagiskt.

Ursprungligen av ilk:

Inställningar, allmänt, siri

Det är avstängt som default så du måste ha aktiverat det vid något tilfälle.

Billig stationär

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple Watch. Apple TV. Ny mindre bärbar dator. Förhoppningvis kommer det nya året att bjuda på många glada överraskningar från Apple, och 99mac:s redaktör presenterar här sin egen önskelista över vad han helst vill se.

Läs hela artikeln här

Nummer 1 på min lista är billig stationär med utbytbart grafikkort och minne. Är så infernaliskt tråkigt när tex mac mini blir Sämre 2014 än 2013?!! Fastlödda minnen och special ssd gillar apple men inte jag!

Har varit apple fanboy sen 96 men börjar tröttna på att Dom ska bestämma vad jag tycker är amazing, incredible, superfast, astonishing.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2015-01-07 23:49

Nix, jag har aldrig aktiverat detta och har försökt stänga av det med alla medel, men det går inte!! Hur stänger man av skiten - Jag hatar sirii

Ursprungligen av Tjosansa:

Inställningar, allmänt, siri

Det är avstängt som default så du måste ha aktiverat det vid något tilfälle.

Ursprungligen av ilk:

Som sagt. Inställningar - Allmänt - Siri

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-08 01:15
Ursprungligen av ilk:

Nonsens du har aktiverat det själv. Det aktiveras inte av sig självt

Ursprungligen av Tjosansa:

Fronthögtalare på ipad.

Jobba hårdare med Siri. Dels så hon förstår och talar svenska men dels att hon klarar mer komplexa saker. En fras jag gärna vill få henne att utföra är, remind me one hour after i get home to put away the bicykles.

En annan är tex find my brother and navigate to him.. Kan säkert sägas bättre men vad jag vill är att hon kollar var han är nu med hitta vänner o sen öppnar kartor o ger mig rutten dit automagiskt.

Exemplet med "en timme efter jag kommit hem" är väl iofs inte bara Siri. Du kan inte sätta upp en sådan påminnelse ens utan Siri (så vitt som jag vet)

På min önskelista så kommer svenska före mer komplexa saker - nu är det dags att få saker och ting att fungera ordentligt innan vi gör det ännu mer invecklat ?

Angående den andra frasen som jag tycker är en bra ide. Varför inte helt enkelt "directions to my brother" och då får Siri fråga efter vilken address som ska användas. Idag så frågar Siri efter work eller home när jag frågar om min fru och då behöver de bara lägga till "current location" också.

Senast redigerat 2015-01-08 08:20
Ursprungligen av lappen71:

Nonsens du har aktiverat det själv. Det aktiveras inte av sig självt

Är inte Siri aktiverat per default? Jag minns inte eftersom det är så länge sedan som jag ställde in telefonen som ny.

Oavsett det, så är det ju inget problem att avaktivera Siri

Bevaka tråden