Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om en Apple-bil?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur många tror på ryktet om Apple och bilar då?

Personligen så känns det... konstigt... Jag har svårt att se varför de ska ge sig in där

Senast redigerat 2015-02-14 12:07

Känns isåfall som en större chans att Apple och Tesla gör något spännande tillsammans..

Att Apple skulle satsa på något så obsolet som privatbilism är ju absurt - även om det är elektrisk. Snacka om stenålder - att alla envar ska ha var sin stor skrymmande låda att trängas med på begränsade utrymmen tillhör det förflutna. Snart bor 50% i urbana områden och privatbilismen är död som idé. Om 20-30 år finns ingen privatbilism i urbaniserade områden - alla stadskärnor är endast för kollektivtrafik och godstransporter. Gatorna kommer nästan uteslutande att domineras 100% av fotgängare och cyklister.
Det är helt enkelt ingen framtidsbizniz med personbilar.

Elon Musks idé kanske faktiskt kan fungera, det ska byggas en testbana om jag förstått det hela rätt

http://www.teslamotors.com/sites/default/file...

  • Medlem
  • 2015-02-14 16:59

Apple som biltillverkare? Knappast.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-02-14 17:46

Jag tror inte att det handlar om någon iCar utan snarare om hur man ska kunna använda datorer smidigare i bilen. Med tanke på hur mycket tid många människor tillbringar i bilen är det en ganska intressant marknad.

Ursprungligen av lasselu:

Jag tror inte att det handlar om någon iCar utan snarare om hur man ska kunna använda datorer smidigare i bilen. Med tanke på hur mycket tid många människor tillbringar i bilen är det en ganska intressant marknad.

Jo, det låter rimligt och även troligt

Då måste det handla om Siri isåfall - ty det är i regel EN i varje bil och den personen kör bilen och kan inte hålla på med annat...förutom att kommunisera med röst och lyssna.

Ursprungligen av lasselu:

Jag tror inte att det handlar om någon iCar utan snarare om hur man ska kunna använda datorer smidigare i bilen. Med tanke på hur mycket tid många människor tillbringar i bilen är det en ganska intressant marknad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-14 21:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Att Apple skulle satsa på något så obsolet som privatbilism är ju absurt - även om det är elektrisk. Snacka om stenålder - att alla envar ska ha var sin stor skrymmande låda att trängas med på begränsade utrymmen tillhör det förflutna. Snart bor 50% i urbana områden och privatbilismen är död som idé. Om 20-30 år finns ingen privatbilism i urbaniserade områden - alla stadskärnor är endast för kollektivtrafik och godstransporter. Gatorna kommer nästan uteslutande att domineras 100% av fotgängare och cyklister.
Det är helt enkelt ingen framtidsbizniz med personbilar.

Nej, vi kommer helt klart ha teleportation tillgängligt då.
Och alla bor i 100+ våningars höghus.
Verkar helt rimligt.

Javisst, som det är i centrala Amsterdam, Kent i USA och några sydamerikanska städer där man tog bort privatbilism för länge sedan.
Man bör inte glömma att bilismen är en nyhet i städer, bilar har inte ockuperat livsrummet för stadsborna mera än ca 100 år - det är en liten perentes i städernas historia som kan vara 500-3000 år. Det är alltså inget naturtillstånd som ska bort och ge tillbaka luften, tystnaden och ytorna till invånarna - det är bara ett misstag som ska justeras...som rökning i flygplan och väntrum, aga av barn, DDT i trädgården, kärnvapenprov i atmosfären och asbets som isolering i hus.

Att ett företag som just Apple skulle börja tillverka bilar är så skruvat det kan bli. Då är elmoppar, musikinstrument och riskokare mycket, mycket troligare.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, vi kommer helt klart ha teleportation tillgängligt då.
Och alla bor i 100+ våningars höghus.
Verkar helt rimligt.

Jag skulle inte säga så tvärsäkert att detta inte skulle kunna vara sant.

Det finns ju en "ledig", toppmodern bilfabrik i Trollhättan. Den senaste tanken med den var/är ju att konstruera & producera elbilar. Om någon med Apples kassakista skulle intressera sig för den så skulle (bra) saker kunna hända.
I'm just saying...

Ursprungligen av Demiurgen:

Man bör inte glömma att bilismen är en nyhet i städer, bilar har inte ockuperat livsrummet för stadsborna mera än ca 100 år - det är en liten perentes i städernas historia som kan vara 500-3000 år.

Det som haltar i ditt resonemang är att den enskilda människans intressesfär har drastiskt förändrats under dessa år. Förr levde man hela sitt liv på en och samma plats, idag är för många det dagliga resandet ett normaltillstånd. Långt ifrån alla bor & verkar på samma plats, och platsen man verkar på kan variera t.o.m dagligen. Tills dess att man löser problemet med kollektivtrafikens oflexibla begränsningar kommer det individuella resandet alltid att vara nödvändigt.

En bil är ju redan idag en dator på hjul så varför inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-15 10:35
Ursprungligen av Demiurgen:

Att Apple skulle satsa på något så obsolet som privatbilism är ju absurt - även om det är elektrisk. Snacka om stenålder - att alla envar ska ha var sin stor skrymmande låda att trängas med på begränsade utrymmen tillhör det förflutna. Snart bor 50% i urbana områden och privatbilismen är död som idé. Om 20-30 år finns ingen privatbilism i urbaniserade områden - alla stadskärnor är endast för kollektivtrafik och godstransporter. Gatorna kommer nästan uteslutande att domineras 100% av fotgängare och cyklister.
Det är helt enkelt ingen framtidsbizniz med personbilar.

Nja, ska någon revolutionera personbilarna, så kommer det att ske via bolag som Apple, Google eller MS.
Biltiverkare går i gamla hjulspår, hybriderna bygger på konventionella motorer, vilket är ren idioti tekniskt sett.
Men det ligger för mycket investerade pengar i denna typ av motorer för dem att kunna ta rätt steg.

När bilen är förarlös, lär den inte heta Ford, Volvo eller Volkswagen. Troligare en Apple eller Google logga påklistrad. Och då kommer vi till kärnan av resonemanget, personbilar blir del av "kollektiv" trafiken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-15 11:38
Ursprungligen av Demiurgen:

Javisst, som det är i centrala Amsterdam, Kent i USA och några sydamerikanska städer där man tog bort privatbilism för länge sedan.
Man bör inte glömma att bilismen är en nyhet i städer, bilar har inte ockuperat livsrummet för stadsborna mera än ca 100 år - det är en liten perentes i städernas historia som kan vara 500-3000 år. Det är alltså inget naturtillstånd som ska bort och ge tillbaka luften, tystnaden och ytorna till invånarna - det är bara ett misstag som ska justeras...som rökning i flygplan och väntrum, aga av barn, DDT i trädgården, kärnvapenprov i atmosfären och asbets som isolering i hus.

Att ett företag som just Apple skulle börja tillverka bilar är så skruvat det kan bli. Då är elmoppar, musikinstrument och riskokare mycket, mycket troligare.

Att bilar försvinner från innerstäder är mycket möjligt, men du skrev att privatbilism är död.
Det är inget naturtillstånd att alla ska bo i städer heller

  • Medlem
  • 2015-02-15 14:26

Hittade denna
Relativt intressant

http://www.wired.com/2015/02/apple-making-car...

Nej, men att dra in skit frivilligt i täta områden med en massa barn är korkat och irrationellt...kontraproduktivt.
Man började klustra sig i städer för flera tusen år sedan så det är i alla fall mycket, mycket "naturligare" än att överlämna livsrummet till 1000-kilos plåtklossar :-D. Dessutom är urbaniseringen enda sättet att klara befolkningsexplosionen - energiekonomiskt, logistiskt och rent utrymmestekniskt så är städer det enda som funkar miljarders miljarders människor. Nu måste vi - inte minst för barnens skull och framtiden - på allvar tänka till hur vi ska planera dessa städer...hur vi ska använda detta begränsade utrymme och ändå bibehålla en hyfsat sund miljö, ljudnivå och livsutrymme. Att alla ska åka omkring med varsin bil går helt bort i denna kalkyl, det fattar alla som fördjupar sig i ämnet och vetenskapen. Det är i grunden enkel matematik.

Ursprungligen av Json_81:

Att bilar försvinner från innerstäder är mycket möjligt, men du skrev att privatbilism är död.
Det är inget naturtillstånd att alla ska bo i städer heller

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-15 18:56

Ska man hålla sej till fakta så är nog människan utrotad innan det hinner bli miljarders miljarder.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-15 21:32
Ursprungligen av Demiurgen:

Nej, men att dra in skit frivilligt i täta områden med en massa barn är korkat och irrationellt...kontraproduktivt.
Man började klustra sig i städer för flera tusen år sedan så det är i alla fall mycket, mycket "naturligare" än att överlämna livsrummet till 1000-kilos plåtklossar :-D. Dessutom är urbaniseringen enda sättet att klara befolkningsexplosionen - energiekonomiskt, logistiskt och rent utrymmestekniskt så är städer det enda som funkar miljarders miljarders människor. Nu måste vi - inte minst för barnens skull och framtiden - på allvar tänka till hur vi ska planera dessa städer...hur vi ska använda detta begränsade utrymme och ändå bibehålla en hyfsat sund miljö, ljudnivå och livsutrymme. Att alla ska åka omkring med varsin bil går helt bort i denna kalkyl, det fattar alla som fördjupar sig i ämnet och vetenskapen. Det är i grunden enkel matematik.

Man använde fordon för att transportera sig för flera 1000 år sen med.
Behov av transport utöver fötterna och en cykel kommer alltid finnas, även i städer.
Om ingen nu uppfinner tidigare nämnda teleportation

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-16 15:16
Ursprungligen av Json_81:

Man använde fordon för att transportera sig för flera 1000 år sen med.
Behov av transport utöver fötterna och en cykel kommer alltid finnas, även i städer.
Om ingen nu uppfinner tidigare nämnda teleportation

Presis, frågan är ju dock om en person bil fortsätter att vara det ultimata fordonet.
Men det ska mycket till att ändra på det. Största hindret är ju att "alla" ska iväg samtidigt, och därför är den privata bilen så mycket använd. Taxi till jobbet är inget bra val, ibland fungerar det med kollektiv trafiken, men sedan då utanför jobbresorna. Att ta bilen är det mest flexibla. Ibland rent av mest ekonomiska, t.ex. i Finland är det billigare att hyra en bil för en 40 mils resa, tur retur 80 mil, än att ta tåget.

Senast redigerat 2015-02-16 15:57
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-21 04:34

Förvisso förvånande, men med tanke på alla starka indicier som framkommit senaste tiden verkar det allt mer troligt – nästan säkert rent av – att utvecklingen av en el-bil är ett seriöst och pågående projekt hos Apple. Det innebär ju emellertid inte att det hela resulterar i en sådan produkt

Jag antar att du bor på landet. I städer transporterar sig dom flesta med kollektivtrafik sena läääänge. Att alla stadsbor ska ha sin egna enhet för transporten är en nymodighet. På hästarnas tid var den få som hade en häst - nästan alla gick i städerna. Så klart.
Kollektivtrafik, cykling, gång och el-tvåhjulingar är det enda som fungerar för att få en stad med vettig livskvalitet och utrymme för invånarna. Det tror jag att alla forskare är eniga om. Åtminstone dom som inte är köpta av industrin eller är gubbar med en egocentrisk, juvenil romantik om "friheten" och bilen.

Ursprungligen av Json_81:

Man använde fordon för att transportera sig för flera 1000 år sen med.
Behov av transport utöver fötterna och en cykel kommer alltid finnas, även i städer.
Om ingen nu uppfinner tidigare nämnda teleportation

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-21 12:40
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag antar att du bor på landet. I städer transporterar sig dom flesta med kollektivtrafik sena läääänge. Att alla stadsbor ska ha sin egna enhet för transporten är en nymodighet. På hästarnas tid var den få som hade en häst - nästan alla gick i städerna. Så klart.
Kollektivtrafik, cykling, gång och el-tvåhjulingar är det enda som fungerar för att få en stad med vettig livskvalitet och utrymme för invånarna. Det tror jag att alla forskare är eniga om. Åtminstone dom som inte är köpta av industrin eller är gubbar med en egocentrisk, juvenil romantik om "friheten" och bilen.

Korrekt, jag bor på landet med drygt 4 mil till jobbet. Åka kollektivt hade jag fått gå ner till deltid och lägga runt 5 timmar om på transport istället för 1,5-2.
Jag antar att du bor och jobbar i innerstan. Så är inte verkligheten för de flesta.
Kollektivtrafik fungerar för dåligt, cykel, gång och eltvåhjulingar är inte vettiga alternativ med vårt klimat och avstånden till yttre delar av staden (i det här fallet lilla Göteborg). Många av mina kollegor som bor hyfsat centralt har bil av just den anledningen.
T o m när jag pluggade och bodde i stan var bil ett bättre alternativ, både praktiskt och ekonomiskt.
Det är en lång resa för att få till det påstår.

Det är inte den debatten det handlar om - och inte en enskild persons erfarenheter. Jag pratar om städernas framtid och urbaniseringens obönhörliga tillväxt. Och det handlar bara om URBANA OMRÅDEN - inte LANDET.
Det pågår en omfattande debatt och forskning om detta; vi måste börja seriöst planera för framtiden då snart nästan alla kommer att bo i stora, mycket stora eller extrema urbana kluster - en stor del av jordens befolkning kommer att bo och arbeta på en otroligt liten yta. I det scenariot finns det inte plats för privatbilism.
Ni ute på landet får göra som ni vill - vi stadsbor har inget med det att göra. Ni får ha 4 SUV var och köra runt hela dagarna - helt ok för mig. Men kom inte och kör runt där jag bor och mina barn leker. Om vi får bestämma här så får ni bestämma där. Vi tar alltså ansvar för vår egen närmiljö. Har vi en deal?

Ursprungligen av Json_81:

Korrekt, jag bor på landet med drygt 4 mil till jobbet. Åka kollektivt hade jag fått gå ner till deltid och lägga runt 5 timmar om på transport istället för 1,5-2.
Jag antar att du bor och jobbar i innerstan. Så är inte verkligheten för de flesta.
Kollektivtrafik fungerar för dåligt, cykel, gång och eltvåhjulingar är inte vettiga alternativ med vårt klimat och avstånden till yttre delar av staden (i det här fallet lilla Göteborg). Många av mina kollegor som bor hyfsat centralt har bil av just den anledningen.
T o m när jag pluggade och bodde i stan var bil ett bättre alternativ, både praktiskt och ekonomiskt.
Det är en lång resa för att få till det påstår.

  • Medlem
  • 2015-02-21 14:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är inte den debatten det handlar om - och inte en enskild persons erfarenheter. Jag pratar om städernas framtid och urbaniseringens obönhörliga tillväxt. Och det handlar bara om URBANA OMRÅDEN - inte LANDET.
Det pågår en omfattande debatt och forskning om detta; vi måste börja seriöst planera för framtiden då snart nästan alla kommer att bo i stora, mycket stora eller extrema urbana kluster - en stor del av jordens befolkning kommer att bo och arbeta på en otroligt liten yta. I det scenariot finns det inte plats för privatbilism.
Ni ute på landet får göra som ni vill - vi stadsbor har inget med det att göra. Ni får ha 4 SUV var och köra runt hela dagarna - helt ok för mig. Men kom inte och kör runt där jag bor och mina barn leker. Om vi får bestämma här så får ni bestämma där. Vi tar alltså ansvar för vår egen närmiljö. Har vi en deal?

Håller helt med. Jag behöver bil för att få livet att gå ihop men det är inget självändamål. Hade gärna skippat bilen om det hade gått och samtidigt ha ett bra område för familjen att växa upp i. Samtidigt är bilen så dyr i drift att man kan ekonomiskt bo närmare en storstad och kanske skippa en bil om man har två på samma budget

  • Medlem
  • 2015-02-21 15:55
Ursprungligen av Jånte:

Förvisso förvånande, men med tanke på alla starka indicier som framkommit senaste tiden verkar det allt mer troligt – nästan säkert rent av – att utvecklingen av en el-bil är ett seriöst och pågående projekt hos Apple. Det innebär ju emellertid inte att det hela resulterar i en sådan produkt

Har du sett denna artikel?
http://mobile.nytimes.com/reuters/2015/02/18/...

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-21 17:53
Ursprungligen av PaO:

Ja, bland annat. Ännu mer talande tycker jag denna är http://9to5mac.com/2015/02/19/apple-electric-... Varför anställer Apple i stor skala experter på just elbil-tillverkning? Svårt att se någon annan plats för dem än just utvecklingen av en elbil.

  • Medlem
  • 2015-02-21 19:29
Ursprungligen av Jånte:

Ja, bland annat. Ännu mer talande tycker jag denna är http://9to5mac.com/2015/02/19/apple-electric-... Varför anställer Apple i stor skala experter på just elbil-tillverkning? Svårt att se någon annan plats för dem än just utvecklingen av en elbil.

Håller med om det
Intressant men med den kassa de har så kan de hålla på ett tag och utveckla.

Vi får se om det kommer en Apple Car

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-21 19:36
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är inte den debatten det handlar om - och inte en enskild persons erfarenheter. Jag pratar om städernas framtid och urbaniseringens obönhörliga tillväxt. Och det handlar bara om URBANA OMRÅDEN - inte LANDET.
Det pågår en omfattande debatt och forskning om detta; vi måste börja seriöst planera för framtiden då snart nästan alla kommer att bo i stora, mycket stora eller extrema urbana kluster - en stor del av jordens befolkning kommer att bo och arbeta på en otroligt liten yta. I det scenariot finns det inte plats för privatbilism.
Ni ute på landet får göra som ni vill - vi stadsbor har inget med det att göra. Ni får ha 4 SUV var och köra runt hela dagarna - helt ok för mig. Men kom inte och kör runt där jag bor och mina barn leker. Om vi får bestämma här så får ni bestämma där. Vi tar alltså ansvar för vår egen närmiljö. Har vi en deal?

Ja, gör vad ni vill där och låt oss ha bilar låter som en deal
Däremot är jag inte helt säker på att du har rätt om urbaniseringen.
Jag är inte direkt ensam om att vilja bo på landet och att min dotter ska få växa upp utanför stadsmiljö.
Rent teoretiskt har jag inget behov av att åka till kontoret varje dag heller, så länge jag har internetuppkoppling kan jag jobba.
Och den typen av jobb lär inte minska.

Bevaka tråden