Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Gigaset G-tag

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

G-tag är en prylhittare från Gigaset som via Bluetooth håller ordning på dina viktigaste prylar. 99mac testar hur det fungerar på vår mest tankspridda redaktör som ofta kommer till jobbet med något glömt hemma.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-26 00:14

Har bluetooth-kopplingen fungerat bra?
Jag har nämligen en kensington Proximo som är helt kass, då kopplingen inte är helt stabil. Det kräver mer eller mindre att jag öppnar appen stup i ett för att det ska funka. Antingen blippar det helt plötsligt i telefonen att kontakten är bruten, trots att jag är hemma med mina nycklar, eller så när man väl vill gå in och leta fram sina nycklar så går det inte att ansluta. Grym i teorin, men fullständigt värdelös i praktiken. Att kunna sätta igång en ringsignal från sina nycklar är dock en riktigt smart grej, något som inte G-tag kan väl?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-26 01:41
Ursprungligen av EnDumEn:

Har bluetooth-kopplingen fungerat bra?
Jag har nämligen en kensington Proximo som är helt kass, då kopplingen inte är helt stabil. Det kräver mer eller mindre att jag öppnar appen stup i ett för att det ska funka. Antingen blippar det helt plötsligt i telefonen att kontakten är bruten, trots att jag är hemma med mina nycklar, eller så när man väl vill gå in och leta fram sina nycklar så går det inte att ansluta. Grym i teorin, men fullständigt värdelös i praktiken. Att kunna sätta igång en ringsignal från sina nycklar är dock en riktigt smart grej, något som inte G-tag kan väl?

Jag har kört G-tag mot en iPhone 6+ och får slumpmässigt info om bruten/etablerad kontakt. Nu har jag bara testat en tagg, mot en mobil så jag kan vara undantaget. Det här kommer de förhoppningsvis lösa - radiokommunikation bryts, så enkelt är det. Frågan är efter hur lång tid användaren skall upplysas om detta! Som det är nu så känns det som att tröskelvärdet är satt för lågt.

När jag väl öppnar appen så hittar den taggen inom ett par sekunder max. Sen gäller det bara att gå långsamt och metodiskt genom lägenheten - känsligheten är sådär. Som att leka en lek där mobilen växlar visar fraserna vi sa som barn till varandra "nu är det ljummet", "hett", "kallt" osv. Inget ljud eller ljus från enheten. Ett par lysdioder och ett transparent case hade varit toppen, och helt klart motiverat ett ev. batteribyte. Eller för möjligheten att starta ett ljud - den här dosan... (skruvar isär, 5 min senare) är full med luft!
Ett CR2032 batteri och ett kretskort med ett halvdussin kretsar på. Resten är luft. I den här dosan hade två batterier plus lysdioder fått plats. Eller något ljudalstrande.
Som bilderna visar så är elektroniken någorlunda skyddat mot fukt. Ingen klassning men bättre än vad jag tidigare sagt.

Jag skrev lite mer i den här tråden.

Ja ge mig en med lysdiod och ljudsignal så kan ni ta mina pengar.

  • Medlem
  • 2015-02-26 11:37

Inte testat men denna har pipfunktion
http://kiwitools.tictail.com/product/droples-...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-09 08:40

Verkar som om Siemens lagt ner G-tag. Den buggiga appen har inte uppdaterats på över ett år, supportsidan är borttagen och de säljer inte längre själva sina G-taggar. Synd när man investerat i ett par stycken, och inte ens en gigant som Siemens kan hålla liv i produkten.

1
Bevaka tråden