Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kom igång med appen Bilder

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Demiurgen:

Om man filmar video så lär ju ens mobila bandbredd fort ta slut Videofilmat man en halvtimme med sin iPhone ute på stan så synkas det ju och detta måste ju gå genom mobila abonnemanget. Kansake kan man stänga av att det bara ska synkas via WiFi, men då faller ju också stillbildssynken som givetvis är utmärkt att ha även när man är ute på mobila nätet.

Överföringen görs bara när man är uppkopplad mot Wifi.

Istället för att spekulera hej vilt ta ett djupt andetag och Googla och sök informationen innan du går på en "rant".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-12 00:07
Ursprungligen av Demiurgen:

Om man filmar video så lär ju ens mobila bandbredd fort ta slut Videofilmat man en halvtimme med sin iPhone ute på stan så synkas det ju och detta måste ju gå genom mobila abonnemanget. Kansake kan man stänga av att det bara ska synkas via WiFi, men då faller ju också stillbildssynken som givetvis är utmärkt att ha även när man är ute på mobila nätet.
Jag tror nog Apple får krypa till korset och införa fler optioner av inställningar; dom börjar så här med Allt Eller Inget, men inför senare inställningsmöjligheter Vad och När man vill synka bilder och videos. Vi får se...det har hänt förr att Apple tvingats bryta upp sin extrema minimalism efter användares beteenden och önskemål. Jag ser denna nya app som en en prototyp och nu kommer närmaste året att berätta hur appen och tjänsten används i verkligheten - vad som funkar och vad som inte funkar - och dessutom kommer snart en ström av tillägg från tredje part (det är den som gör att jag vill hoppa på detta ekosystem - det blir ett stort ekosystem).
Hade dock Adobe Lightroom ett klockrent system att synka med Apples ekosystem så skulle jag ta den vägen.
Second screen kommer nog också till Bilder (klart man vill ha biblioteket i en skärm och aktuell bild uppblåst på en annan - att man ska klicka upp och klicka ner bilder för att se dom i fullskärm är ju inget för någon som ens är i närheten av pro, semipro eller avancerad amatör - som är intresserad av foto helt enkelt).

Tyckte mig läsa någonstans att det bara synkar över WiFi. Vilket är dumheter, precis som större OTA-uppdateringar etc som iOS vägrar göra mobilt.
Låt mig göra allt över 3G/4G om jag vill, jag har har obegränsat.

Ursprungligen av Megolon:

Alla bilder är lagrade i iCloud Bildbiblioteket i fullstorlek om man ställer inte det så i Bilder.
Tappar du din datorn så är fortfarande bilderna kvar i iCloud Bildbiblioteket.
Bara att logga in med sitt Apple-ID så syns dom på din nya dator.

Här har du en omfattande guide om hur det fungerar.
http://www.imore.com/how-use-icloud-photo-lib...

Äh, det visste jag ju redan men va nog lite trött i knoppen, men tack iaf

Ursprungligen av Megolon:

Överföringen görs bara när man är uppkopplad mot Wifi.

Hmmm, var det inte så innan 8.3 att man kunde välja WiFi eller via telenätet för bilder men filmer gick bara på WiFi?

Ursprungligen av CekariYH:

Äh, det visste jag ju redan men va nog lite trött i knoppen, men tack iaf

Hmmm, var det inte så innan 8.3 att man kunde välja WiFi eller via telenätet för bilder men filmer gick bara på WiFi?

Nej det har aldrig funnits en sådant val.

Senast redigerat 2015-04-12 09:49

Någon som vet hur man rensar dubletter? Har av någon konstig anledning fått några hundra.

Ursprungligen av _empty:

Någon som vet hur man rensar dubletter? Har av någon konstig anledning fått några hundra.

Markera dom och ta bort dom. Eller du kanske är ute efter ett program som gör detta automatiskt?

Hej,

Får nog bli så, men är nog närmare 1000 bilder. Tänkte om det fanns inbyggt eller så.

Mvh

Ursprungligen av Megolon:

Markera dom och ta bort dom. Eller du kanske är ute efter ett program som gör detta automatiskt?

Men delning då? Kan jag dela en bild bums - t.ex. familjedelning - även om jag bara är ute på mobila nätet? Det kan man ju pre-detta nya.

Ursprungligen av Megolon:

Överföringen görs bara när man är uppkopplad mot Wifi.

https://dl.dropbox.com/s/jlocsw54r9jabsa/Foto%202015-04-11%2022%2046%2004.png?dl=0

Istället för att spekulera hej vilt ta ett djupt andetag och Googla och sök informationen innan du går på en "rant".

Ursprungligen av Demiurgen:

Men delning då? Kan jag dela en bild bums - t.ex. familjedelning - även om jag bara är ute på mobila nätet? Det kan man ju pre-detta nya.

Ja det är ingen skillnad.

Tack för all info - kanske går jag över till veckan :-). Att man inte kan köra två skärmar får jag leva med tills det kommer i nästa eller nästnästa uppdate
Det blir ju till att sitta några timmar och rådda ihop nya "samlingar" då Apertures betygstrix etc inte är direkt översättbart - jag kommer att som vanligt helt anpassa mig till appens sätt att "tänka" (gör alltid så för att vara kompatibel med andra system och andra datorer etc) - jag ser detta råddande - kanske en hel dag och natt - som ett sätt att äntligen sortera upp, slänga och strama upp ett idag delvis kaotiskt bildsamlande.

Ursprungligen av Megolon:

Nej det har aldrig funnits en sådant val.

Nä, nu kom jag på var jag sett det. I apparna för flickr och Onedrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-12 18:29

Hur ominstallera nya Bilder samt synkning och sortering

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nya lösning för bildhantering är här. 99mac guidar dig tillrätta så att du kommer igång med appen Bilder.

Läs hela artikeln här

Jag var nog lite snabb i installationen av nya programmet Bilder i går. Nu ser jag att det finns två olika mappar med bilder (gamla iPhoto och nya Bilder) och de har olika storlek (iPhoto 113 GB och Bilder 87 GB). Det gör att jag undrar om jag gjorde rätt i installationsprocessen, enklast är förstås att ta bort nya Bilder och ominstallera den på nytt.

En annan sak är överföring av bilder mellan mobil och dator. Jag vill helst slippa betala för iCloud-lagring då jag har mycket bilder. Dock vill jag när jag fört över bilderna från mobilen till datorn föra tillbaka bilderna till mobilen igen i den sortering jag gjort i datorn (så gjorde jag förut iallafall). I iTunes finns bara alternativet Synkronisera bilder med valet Alla bilder (vilket blir för mycket för mobilen) eller Markerade album (men då kan jag inte välja enskilda Händelser som jag sorterat bilderna i). Jag vill precis som tidigare kunna välja att bara synka vissa Händelser som jag skapat, går det?

En annan fråga är hur man smartast sorterar bilderna i Bilder? Läste någonstans att Händelser försvunnit i Bilder.

Är det någon som har tips tar jag tacksamt emot det!

Ursprungligen av Olivet:

Jag var nog lite snabb i installationen av nya programmet Bilder i går. Nu ser jag att det finns två olika mappar med bilder (gamla iPhoto och nya Bilder) och de har olika storlek (iPhoto 113 GB och Bilder 87 GB). Det gör att jag undrar om jag gjorde rätt i installationsprocessen, enklast är förstås att ta bort nya Bilder och ominstallera den på nytt.

En annan sak är överföring av bilder mellan mobil och dator. Jag vill helst slippa betala för iCloud-lagring då jag har mycket bilder. Dock vill jag när jag fört över bilderna från mobilen till datorn föra tillbaka bilderna till mobilen igen i den sortering jag gjort i datorn (så gjorde jag förut iallafall). I iTunes finns bara alternativet Synkronisera bilder med valet Alla bilder (vilket blir för mycket för mobilen) eller Markerade album (men då kan jag inte välja enskilda Händelser som jag sorterat bilderna i). Jag vill precis som tidigare kunna välja att bara synka vissa Händelser som jag skapat, går det?

En annan fråga är hur man smartast sorterar bilderna i Bilder? Läste någonstans att Händelser försvunnit i Bilder.

Är det någon som har tips tar jag tacksamt emot det!

Du skapar Album eftersom du inte kan sortera bilderna manuellt utan dom listas efter årtal och datum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-15 22:11

Förloras alla händelser i iPhoto?

Ursprungligen av Megolon:

Händelse är borttaget i appen Bilder.

Nämns också i artikeln och det låter helt ofattbart - det gör att uppgradering till Bilder känns utesluten för min egen del för jag vill inte behöva göra om grupperingen av mina 6000 bilder i iPhoto.

Detta är en enorm nackdel som kan förstöra/generera otroligt mycket jobb, hur kan det nämnas så diskret i artikeln?
Det här är väl ett jätteproblem?

Ursprungligen av RobertK:

Nämns också i artikeln och det låter helt ofattbart - det gör att uppgradering till Bilder känns utesluten för min egen del för jag vill inte behöva göra om grupperingen av mina 6000 bilder i iPhoto.

Detta är en enorm nackdel som kan förstöra/generera otroligt mycket jobb, hur kan det nämnas så diskret i artikeln?
Det här är väl ett jätteproblem?

Händelserna ändras till Album

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-15 22:18

Hur sparas bildfilerna?

I iphoto lagradIs bilderna i något underligt system med indexfiler och original/redigerade var svåra att hitta. Är det ffilsystemet i bilder? Tyvärr en dealbreaker för mig som gillar filsystbilden...

Hej,

har problem med "bilder" Får bara fel meddelanden:

Bilder kunde inte skapa en kopia av ditt bibliotek innan det förbereddes. Bilder har inte de behörigheter som krävs för att skapa ett Bilder-bibliotek i mappen som innehåller ditt bibliotek.

Finns det något skarp människa som vet hur man löser detta?

Ursprungligen av willy-bob:

Hej,

har problem med "bilder" Får bara fel meddelanden:

Bilder kunde inte skapa en kopia av ditt bibliotek innan det förbereddes. Bilder har inte de behörigheter som krävs för att skapa ett Bilder-bibliotek i mappen som innehåller ditt bibliotek.

Finns det något skarp människa som vet hur man löser detta?

Detta hände på min frus dator och lösningen är.

Antingen så startar du om datorn och håller in CMD + R och startar Skivverktyg och sen reparerar du hårddisken.

Fungerar inte det så kopierar du ditt iPhoto Bibliotek till en extern hårddisk.
När du sen startar Bilder kommer du få frågan vilket bibliotek den ska använda och då väljer du den på den externa hårddisken.
Bilder kommer då att skapa det nya biblioteket på den externa.
Efter den är klar tar du kopierar du över Bilder biblioteket till Bilder mappen.
Startar Bilder som du samtidigt håller in Alt och väljer biblioteket som du nyss kopierad till datorn.

Den första lösningen står på Apples hemsida men den fungerade inte för mig.
Utan jag listade ut den andra och den var lösningen för henne.

Senast redigerat 2015-04-17 06:14

Jag klickade mig förbi första dialogrutan utan att importera ett befintligt bibliotek, när jag sen inte hittade den funktionen så drag/droppade jag iphoto biblioteket i bilder och fick in alla bilder. Men nu har jag original iphotobiblioteket, och 2 st bilderbibliotek Är det rätt? Hur ser det ut hos er?

Fråga: Om jag går in i Bilder och markerar några hundra bilder jag fotat på en semesterresa, kopierar dessa och sen lägger dem på ett USB-minne, vilket jag sedan stoppar in i min kompis dator som sedan importerar in bilderna i Bilder.
Kommer då fotodatum/tid, GPS-kordinater osv följa med så att bilderna lägger sig ihop med de bilder han fotade vid samma tidpunkt med sin mobil?

Ursprungligen av Chaosstar:

Fråga: Om jag går in i Bilder och markerar några hundra bilder jag fotat på en semesterresa, kopierar dessa och sen lägger dem på ett USB-minne, vilket jag sedan stoppar in i min kompis dator som sedan importerar in bilderna i Bilder.
Kommer då fotodatum/tid, GPS-kordinater osv följa med så att bilderna lägger sig ihop med de bilder han fotade vid samma tidpunkt med sin mobil?

Ja om du har valet att metadata ska inkluderas vid export.

Ursprungligen av Megolon:

Ja om du har valet att metadata ska inkluderas vid export.

Så jag måste ta Exportera, det räcker inte med att markera sen ta "Cmd C" och klistra in dem på USB-minnet?
(Om inte så är det "Exportera oförändrade original..." som funkar bäst om jag vill ha med allt då?)

Ursprungligen av Chaosstar:

Så jag måste ta Exportera, det räcker inte med att markera sen ta "Cmd C" och klistra in dem på USB-minnet?
(Om inte så är det "Exportera oförändrade original..." som funkar bäst om jag vill ha med allt då?)

Jag vet inte utan jag använder alltid Exportera för då vet jag att allt metadata följer med.
Nej det är ett annat val man också ska ha ikryssat. Sitter inte vid min dator just nu så jag kan inte ge mer exakt information.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-05-07 20:58

"Händelser" är borta - hänsynslöst hanterat av programmakarna...

Hade Iphoto tills idag när Apple tvingade över mig till "Bilder". Var fanns valet som påstås kunna göras? Jösses vilken besvikelse när jag nu har 19.000 bilder som nu inte finns någon sortering på...
Hur tänkte de nu???
Jag betalade faktiskt för min version av Iphoto - även om det var för lite mer än 3 år sedan.
Hur mycket arbete har nu förstörts för mig - sortering av 19.000 bilder... Det går 3600 sekunder på en timme... Hur lång tid skulle det ta att göra om Bilder för att ta kunna ta hand om "Händelser" - 30 minuter? Vart kan jag skicka räkningen?

Senast redigerat 2015-05-07 21:18
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-05-07 21:20

Nej Händelserna ändras inte till Album - Album konverteras till album - vilket är en helt annan sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-08 00:38
Ursprungligen av LeifB:

Hade Iphoto tills idag när Apple tvingade över mig till "Bilder". Var fanns valet som påstås kunna göras? Jösses vilken besvikelse när jag nu har 19.000 bilder som nu inte finns någon sortering på...
Hur tänkte de nu???
Jag betalade faktiskt för min version av Iphoto - även om det var för lite mer än 3 år sedan.
Hur mycket arbete har nu förstörts för mig - sortering av 19.000 bilder... Det går 3600 sekunder på en timme... Hur lång tid skulle det ta att göra om Bilder för att ta kunna ta hand om "Händelser" - 30 minuter? Vart kan jag skicka räkningen?

Känner precis samma sak,
MEN. iPhoto finns kvar

Har "tagit bort" bilder från dockan iaf och lagt tillbaks iPhoto!
Ska försöka nyttja iPhoto ända in i kaklet!

Ursprungligen av LeifB:

Nej Händelserna ändras inte till Album - Album konverteras till album - vilket är en helt annan sak

Du lär förklara bättre för jag förstår inte var du menar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-05-09 00:50
Ursprungligen av LeifB:

Hade Iphoto tills idag när Apple tvingade över mig till "Bilder". Var fanns valet som påstås kunna göras? Jösses vilken besvikelse när jag nu har 19.000 bilder som nu inte finns någon sortering på...
Hur tänkte de nu???
Jag betalade faktiskt för min version av Iphoto - även om det var för lite mer än 3 år sedan.
Hur mycket arbete har nu förstörts för mig - sortering av 19.000 bilder... Det går 3600 sekunder på en timme... Hur lång tid skulle det ta att göra om Bilder för att ta kunna ta hand om "Händelser" - 30 minuter? Vart kan jag skicka räkningen?

Hos mig lades alla iPhoto-händelser i en mapp i sidofältet (Innehåll–>Visa sidofält) som heter just "iPhoto-händelser". Är det en lösning på ditt problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-10 19:57
Ursprungligen av marta:

Hos mig lades alla iPhoto-händelser i en mapp i sidofältet (Innehåll–>Visa sidofält) som heter just "iPhoto-händelser". Är det en lösning på ditt problem?

Kan du posta en skärmdump hur det ser ut?
Jag tycker mig ha sett någonstans att dom mapparna saknar "presentationsbild", d.v.s det blir väldigt svårt att hitta bland om.

/ännu en som inte vågar uppgradera OS X förrän jag känner mig säker på att foto-lagringen blir bra

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-05-10 20:16
Ursprungligen av RobertK:

Kan du posta en skärmdump hur det ser ut?
Jag tycker mig ha sett någonstans att dom mapparna saknar "presentationsbild", d.v.s det blir väldigt svårt att hitta bland om.

/ännu en som inte vågar uppgradera OS X förrän jag känner mig säker på att foto-lagringen blir bra

I spalten till vänster ligger mina iPhoto-händelser. Presentationsbilderna är förstås små. Jag vet inte om de går att göra större.

Bevaka tråden