Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om pulsmätaren i Apple Watch

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu finns nya detaljer om hur pulsmätningen i Apple Watch fungerar. Ett supportdokument går igenom tekniken och ger tips på hur man får bäst mätvärden.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-04-20 20:47

Det låter som en helt värdelös produkt för den som vill ha den som träningsklocka. En mätning var tionde minut är ett skämt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-04-20 20:58
Ursprungligen av Mija:

Det låter som en helt värdelös produkt för den som vill ha den som träningsklocka. En mätning var tionde minut är ett skämt.

Från artikeln:
"During workouts, the heart rate sensor in Apple Watch measures your heart rate and displays it right on your wrist. You can also check your heart rate at any time using the Heart Rate Glance. And throughout the day, Apple Watch measures your heart rate every 10 minutes and stores it in the Health app. "

Jag tror att det finns ett "träningsläge" med tätare mätningar. Jag har för mig att det nämndes i Grubers podcast men jag orkar inte lyssna igenom den igen?

Jag är så gott som övertygad om att Johanna Stern sa att hon hade jämfört olika pulsmätare mot EKG mätning och Pulsar var den enda som mätte något så när korrekt och sedan sa hon att hon hade jämfört Apple Watch med Pulsar och de stämde väldigt bra.

Men som sagt, jag är inte helt säker och The Talk Show brukar vara mellan 2-3 timmar långt så...

Edit: Det var tydligen så:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-20 21:35

Klockan ska sitta tätt men bekvämt Hur går det ihop ?

Senast redigerat 2015-04-20 21:50
Ursprungligen av cubeis:

Klockan ska sitta tätt men bekvämt Hur går det ihop ?

Med bra armband så är det inget problem. Min nuvarande klocka sitter tight och personligen så förstår jag inte alla som vill ha klockan lös och dinglandes

Här finns en förstahandsrapport angående hälsofunktionerna

http://recode.net/2015/04/20/health-and-fitness-on-apple-watch-a-solid-start-with-limitations/

Två stycken som kan vara intressant för @mija

Citat:

The one issue I had with these readings was how long it took to show heart rate while I was running (sometimes several seconds). Fortunately, Apple Watch can pair with a Bluetooth LE heart-rate strap, and will default to that instead of the wrist sensors. When I paired the watch with a Wahoo TickR heart rate strap, heart-rate readings showed up instantaneously.

When you’re not working out, Apple Watch captures your heart rate in two different ways. It will bring it up “on demand” when you raise your wrist and swipe to the heart-rate screen in the Watch’s “glances” of quick information. It’s also capturing your heart rate intermittently, every 10 minutes, in the background

Citat:

I’ve tried many wrist-wearables with optical heart-rate sensors, and some of the readings I’ve seen have been pretty erratic when compared with a simultaneous reading from a chest-based heart-rate monitor. That is not the case with Apple Watch.

I should note that none of these tests were done in labs; I conducted them during regular workout sessions, which is how most people will experience the watch. Every few minutes, I would check the reading I was getting from Apple Watch and the reading I was getting from my chest strap. During indoor cycling classes, the heart-rate readings from both wrist and chest often matched, or were off by just a few beats per minute.

Det ska bli intressant att prova klockan - "vill ha" parametern ökar dag för dag

Inte för att det spelar någon roll - det är ju inte sååå viktigt - men min tekniska kunskap och erfarenhet säger mig att precisionen är usel. Sensorerna kan givetvis inte mäta "hur mycket blod som strömmar förbi i ådrorna i handleden" - jag antar att den mäter att det blir lite rödare på hjärtslaget och lite mindre rött mellan hjärtslagen. Variablerna är så små, individualiteten så stor (hudtjocklek och transparens) att precisionen måste bli usel - framför allt vid hög puls. Jag kan ha fel.

Ett snitt under 24 timmar kan man nog få ut med hyfsad sanningshalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-21 11:00
Ursprungligen av cubeis:

Klockan ska sitta tätt men bekvämt Hur går det ihop ?

Snart kommer det: "You are wearing it wrong!" Fast han som skulle kunna säga det är ju död.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-21 11:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Med bra armband så är det inget problem. Min nuvarande klocka sitter tight och personligen så förstår jag inte alla som vill ha klockan lös och dinglandes

Delvis sant men jag tycker det hänger ihop med vikten och formen på klockan hur tight och löst dinglandes man vill ha den ? En platt rektangulär Apple klocka med gummi eller plastarmband och en relativt liten tyngd har väl större möjligheter att sitta tight på armleden och ändå kännas bekväm förmodar jag men har dock inte prövat klockan ännu på armen så svårt att veta.

Har man en större tyngre, högre, otympligare quartz klocka med kraftigt metallarmband så är det inte särskilt skönt eller bekvämt att den sitter tight på armleden särskilt inte vintertid kom inte och säg nått annat

Senast redigerat 2015-04-21 12:15
Ursprungligen av Demiurgen:

Inte för att det spelar någon roll - det är ju inte sååå viktigt - men min tekniska kunskap och erfarenhet säger mig att precisionen är usel. Sensorerna kan givetvis inte mäta "hur mycket blod som strömmar förbi i ådrorna i handleden" - jag antar att den mäter att det blir lite rödare på hjärtslaget och lite mindre rött mellan hjärtslagen. Variablerna är så små, individualiteten så stor (hudtjocklek och transparens) att precisionen måste bli usel - framför allt vid hög puls. Jag kan ha fel.

Ett snitt under 24 timmar kan man nog få ut med hyfsad sanningshalt.

Dags att uppdatera tekniska kunskapen Vi har väsentligen samma teknik i pulsoximetrarna sedan sådär en 30 år tillbaka eller mer, de duger då att monitorera patienter på IVA med. Finns nästan inget bättre om man bara ska mäta puls; EKG är väl lämpligt om man samtidigt ska felsöka hjärtats retledningssystem, men det är mycket störningskänsligt och kräver ju minst två mätpunkter med lång sladd emellan.

Ursprungligen av cubeis:

Delvis sant men jag tycker det hänger ihop med vikten och formen på klockan hur tight och löst dinglandes man vill ha den ? En platt rektangulär Apple klocka med gummi eller plastarmband och en relativt liten tyngd har väl större möjligheter att sitta tight på armleden och ändå kännas bekväm förmodar jag men har dock inte prövat klockan ännu på armen så svårt att veta.

Har man en större tyngre, högre, otympligare quartz klocka med kraftigt metallarmband så är det inte särskilt skönt eller bekvämt att den sitter tight på armleden särskilt inte vintertid kom inte och säg nått annat

Givetvis så är det mycket personligt men beror samtidigt mycket på kvaliten i länken och klockan. Jag kör med en Omega Seamaster Professional (ca 42 mm diameter och 12 mm hög) och en metallänk. Den sitter mycket bra även om jag just nu befinner mig på gränsen och har två val: sätta tillbaka en länk eller banta:)

Jag tror tvärtom, en tung klocka sitter mer bekvämt om den sitter stramt. Fast storleken spelar också roll. Min 42 mm-klocka är lagomt stor, den sitter stramt men ger mig samtidigt full rörlighet i handleden. En större klocka (läs Moto360, LG G Watch R) skulle förmodligen skava in i handryggen och kräva ett lösare band.

Men se till att få hit Apple Watch så vi kan prova själva!

Ursprungligen av Samuel K:

Dags att uppdatera tekniska kunskapen Vi har väsentligen samma teknik i pulsoximetrarna sedan sådär en 30 år tillbaka eller mer, de duger då att monitorera patienter på IVA med. Finns nästan inget bättre om man bara ska mäta puls; EKG är väl lämpligt om man samtidigt ska felsöka hjärtats retledningssystem, men det är mycket störningskänsligt och kräver ju minst två mätpunkter med lång sladd emellan.

Där sitter sensorn på fingerspetsen där huden är rätt tunn. Befintliga pulsmätare för sportbruk som sitter på handleden, lösa som mio link, i gps-klockor som TomTom, brukar funka bra för 70% av användarna.
Ska bli intressant att se om Apple har bättre teknik. 30% fail en en garanterad pulse gate

Det var som fn :-). Det enda jag sett - det var 10 år sedan, men på HighTechStateOfTheArtNeonatalKarolinska - var syremätare/pulsmätare som man klämmer fast på fingret. Att man kan ha denna teknik lätt fastsatt med ett armbandsur förvånar mig. Nå - vi får se hur bra eller dåligt det funkar i verkligheten. Jag tror fortfarande på usel precision. Om ett år vet vi sanningen.

Ursprungligen av Samuel K:

Dags att uppdatera tekniska kunskapen Vi har väsentligen samma teknik i pulsoximetrarna sedan sådär en 30 år tillbaka eller mer, de duger då att monitorera patienter på IVA med. Finns nästan inget bättre om man bara ska mäta puls; EKG är väl lämpligt om man samtidigt ska felsöka hjärtats retledningssystem, men det är mycket störningskänsligt och kräver ju minst två mätpunkter med lång sladd emellan.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-22 16:05
Ursprungligen av Mija:

Det låter som en helt värdelös produkt för den som vill ha den som träningsklocka. En mätning var tionde minut är ett skämt.

Du läste inte direkt artikeln eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-22 16:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Med bra armband så är det inget problem. Min nuvarande klocka sitter tight och personligen så förstår jag inte alla som vill ha klockan lös och dinglandes

Precis, det bekvämaste är ju att bara ha skinnet och inget annat, och skinnet det sitter rätt tight åt, även kring fläsket till bilringar man har.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-22 16:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Inte för att det spelar någon roll - det är ju inte sååå viktigt - men min tekniska kunskap och erfarenhet säger mig att precisionen är usel. Sensorerna kan givetvis inte mäta "hur mycket blod som strömmar förbi i ådrorna i handleden" - jag antar att den mäter att det blir lite rödare på hjärtslaget och lite mindre rött mellan hjärtslagen. Variablerna är så små, individualiteten så stor (hudtjocklek och transparens) att precisionen måste bli usel - framför allt vid hög puls. Jag kan ha fel.

Ett snitt under 24 timmar kan man nog få ut med hyfsad sanningshalt.

Hur rött det är har ingen betydelse utan enbart de uppmätbara skillnader vid slag och vila . Därmed har individuella skillnaderna ingen betydelse, eftersom det är en och samma individ som mäts. I.a.f inte vid mätning av enbart puls.
I.o.m att de änvänder gröna dioder för att belysa, är Apple givetvis ute efter att mäta mängden, men eftersom det är puls den ska mäta har den exakta mängden ingen betydelse. Utan enbart den uppmätbara skillnaden vid slag och vila.

Jomen....är det inte just hur rött det är som ger möjligheten att mäta skillnad? Alltså; hur rött det är är helt avgörande för att mäta skillnad...ty om det var lika rött hela tiden så kan man ju...inte mäta skillnad...

Ursprungligen av juanito:

Hur rött det är har ingen betydelse utan enbart de uppmätbara skillnader vid slag och vila .

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-22 17:22
Ursprungligen av Demiurgen:

Jomen....är det inte just hur rött det är som ger möjligheten att mäta skillnad? Alltså; hur rött det är är helt avgörande för att mäta skillnad...ty om det var lika rött hela tiden så kan man ju...inte mäta skillnad...

Apropå precisionen så verkar den helt ok enligt Consumer Reports (http://9to5mac.com/2015/04/26/apple-watch-tests/) så jag tror att vi kan stänga den diskussionen.

1
Bevaka tråden