Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Älskar klockan. Men Siri suger, hårt. Omöjligt svara på ett sms.

Men Siri är ju relativt ny så får hippas på uppdateringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-25 10:08

En annan sak - batteriet. Det är helt otroligt egentligen.

Nu i lördags tog jag klockan från laddaren på morgonen kl 09.00 när vi gick ut. Sedan använde jag den en del under dagen (@grenhall kan intyga att jag får en del notiser ) och under kvällen. Jag lät bli att sätta den i laddaren under natten utan hade den på mig istället och sedan använde jag den hela söndagen också. Inget sparläge heller.

När jag gick och la mig på söndagskvällen kl 21 så hade jag 3% kvar av batteriet. Jag hade alltså använt den för allt möjligt under två dagars tid på en enda laddning. Det tycker jag är kanon, över förväntan.

Har någon råkat ut för att Siri hakar upp sig på klockan? Jag hamnar ibland i läget att siri väntar och väntar trots att jag har sagt hela kommandot.

Ursprungligen av zinned:

Nu tror jag att DU misstolkade MIG, det var ju absolut inte så att jag tog illa upp av någon anledning

Det var bara så enkelt att jag inte fattade vad du menade

Än värre att de inte har gjort det med Påminnelser, vad det gäller att ha en app för det då. Det går att använda Siri för att lägga till en men det är allt.

Jag håller med om påminnelser. Det skulle behövas

Ursprungligen av BlackSmp:

Har någon råkat ut för att Siri hakar upp sig på klockan? Jag hamnar ibland i läget att siri väntar och väntar trots att jag har sagt hela kommandot.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med om påminnelser. Det skulle behövas

Håller också med.

Satt och fundera på något spel för Watch i lördags och fastnade för ett enkelt (trodde jag) text-baserat dvs Lifeline som verkade trevligt och inte så intensivt.

Enkelt, jo att spela, men att fatta rätt beslut åt den stackarn man ska hjälpa va inte så lätt som jag med min logik trodde, har redan haft ihjäl han 2 ggr ?
Engagerande spel som funkar riktigt bra på klockan utom dom första 3-4 dialogerna som är rätt långa och gör sig bäst på mobilen, och kommer i tät följd. Sedan kommer dom mer sällan och inte så långa.
Inne på 3:e spelomgången nu och hoppas Taylor (han heter så) får lite bättre hjälp av mig nu

@zinned : Vad gav du för dina Jaybirds Bluebuds X?

Ursprungligen av zinned:

Jag köpte stället som "alla" har - Spigen.

Jag gjorde det pga att jag inte slänger ut pengarna på multipla ställ, jag inväntar vettiga ställ som laddar telefon och klocka samtidigt och tills dess kör jag detta billigare men klart godkända ställ. En annan fördel med detta till skillnad från de flesta andra är att det har en gummiyta ovanpå metallen som klockan vilar mot, alltså inga repor på klockans undersida som garanterat kommer annars efter alla i- och urtagningar.

Tycker den är snygg. Var köpte du din Spigen ? Vill gärna ha en extra hållare - förutom på sängbordet.

Ursprungligen av CekariYH:

Nu har jag haft min Watch i 6 dagar och till min förvåning gillar jag denna ”onödiga” gadget mer och mer. Känner mig nästan naken om klockan inte sitter där på armen.

Positivt :
Mycket info/påminnelser utan att behöva hala fram iPhonen för att se vad som är på gång.
Styra iTunes (mobil eller dator) och TV.
Siri på svenska.
Funkar ypperligt tillsammans med mina BT-hörlurar som fortfarande bara är parade med iPhonen, dvs inga övertagande eller annat strunt.

Negativt:
Batteritiden även om den räcker under en hel dag.
Lite långsam ibland med att hämta data från andra appar på iPhonen.

Saknar:
Styrning av ”AirPlay”-mottagare, dvs vilken enhet som ska användas, tex BT-hörlurarna eller bilens BT då man av misstag tagit över till BT-hörlurarna under körning, eller under telefonsamtal etc. (den där lilla rektangeln med en liten trekant som pekar uppåt genom den undre linjen)

Edit:

Positiva:
Ihop med MacId appen är det en fröjd att logga in på Macen.

Du har inte provat att para BT - hörlurarna med  Watch - för att se hur/om det fungerar?
Får du signaler osv från  Watch med hörlurarna - eller bara från iPhone ?
Kanske blir strul med en parning direkt till  Watch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-25 16:52
Ursprungligen av CekariYH:

@zinned : Vad gav du för dina Jaybirds Bluebuds X?

Alldeles för mycket 1590 kr på Apple Store.

Fördelen är ju att jag där, till skillnad från andra butiker, kan lämna tillbaka dem inom 14 dagar om jag inte tycker att de fungerar som jag önskar.

Ursprungligen av adress@mac:

Tycker den är snygg. Var köpte du din Spigen ? Vill gärna ha en extra hållare - förutom på sängbordet.

Jag köpte min Spigen-hållare på här.

Ursprungligen av adress@mac:

Du har inte provat att para BT - hörlurarna med  Watch - för att se hur/om det fungerar?
Får du signaler osv från  Watch med hörlurarna - eller bara från iPhone ?
Kanske blir strul med en parning direkt till  Watch.

Att para ett par BT-lurar till själva klockan fyller ingen annan funktion än att spela upp musik som finns på själva klockan. Man kan t ex inte ta emot/ringa ett samtal på klockan och få ljudet till BT-lurarna.

Ursprungligen av zinned:

Alldeles för mycket 1590 kr på Apple Store.

Fördelen är ju att jag där, till skillnad från andra butiker, kan lämna tillbaka dem inom 14 dagar om jag inte tycker att de fungerar som jag önskar.

Jag köpte min Spigen-hållare på här.

Att para ett par BT-lurar till själva klockan fyller ingen annan funktion än att spela upp musik som finns på själva klockan. Man kan t ex inte ta emot/ringa ett samtal på klockan och få ljudet till BT-lurarna.

Tänkte prova med en streamer direkt till  Watch. Fungerar på iPhone och min hemtelefon Gigaset SL910.
Frågan är mer om det blir konflikt mellan iPhone och  Watch. Bara att prova och se.

Ursprungligen av adress@mac:

Du har inte provat att para BT - hörlurarna med  Watch - för att se hur/om det fungerar?
Får du signaler osv från  Watch med hörlurarna - eller bara från iPhone ?
Kanske blir strul med en parning direkt till  Watch.

Nej det har jag inte, av de anledningar som zinned redan svarat på

Ursprungligen av zinned:

Alldeles för mycket 1590 kr på Apple Store.

Fördelen är ju att jag där, till skillnad från andra butiker, kan lämna tillbaka dem inom 14 dagar om jag inte tycker att de fungerar som jag önskar.

Jag köpte min Spigen-hållare på här.

Att para ett par BT-lurar till själva klockan fyller ingen annan funktion än att spela upp musik som finns på själva klockan. Man kan t ex inte ta emot/ringa ett samtal på klockan och få ljudet till BT-lurarna.

Lite dyra, men prisvärt om man nu inte skulle vara nöjd, och som du säger ett par in-ear måste sitta bra och vara bekväma förutom ljudet.

Hur upplever ni batteritiden på telefonen? Jag tycker att min går ner - som vanligt så är det svårt att avgöra om det beror på att jag använder den på ett annat sätt nu än tidigare - men jag tycker att jag använder telefonen mindre men den drar mer ström.

Jag är osäker men tror att eventuellt så drar meddelanden större andel än tidigare. Det skulle kunna stämma eftersom jag kör mer meddelanden än tidigare pga att jag provar Siri och att skicka meddelanden via klockan.

Batteriet på klockan håller dock vad det lovar. 40% i skrivande stund och det är totalt lugnt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur upplever ni batteritiden på telefonen? Jag tycker att min går ner - som vanligt så är det svårt att avgöra om det beror på att jag använder den på ett annat sätt nu än tidigare - men jag tycker att jag använder telefonen mindre men den drar mer ström.

Jag är osäker men tror att eventuellt så drar meddelanden större andel än tidigare. Det skulle kunna stämma eftersom jag kör mer meddelanden än tidigare pga att jag provar Siri och att skicka meddelanden via klockan.

Batteriet på klockan håller dock vad det lovar. 40% i skrivande stund och det är totalt lugnt.

Jag tycker den går ner mycket mer än tidigare. Två Bluetooth anslutningar - en till  Watch - och en till min streamer måste göra ganska mycket i förbrukning av iPhone. Uppskattningsvis under dom dagar jag provat ca 15% skillnad mot tidigare. Klockan uppkopplad mot telefon 24 timmar per dygn. Streamern är uppkopplad mot telefon 17-18 timmar per dygn. Till saken hör väl också att man använder telefonen lite annorlunda -
( läs mer) sedan  Watch kom in i bilden. Sätter lite mer varningar i Calender och botaniserar ganska mycket i appen för  Watch. Så det kommer säkert att bli lite mindre förbrukning av batteri efter en tid - när nyfikenheten lägger sig. Då pratar vi telefon.  Watch tycker jag klarar batteritid bättre än förväntat eller påstått i olika media. Men nu efter bara några dagar - vill inte vara utan  Watch. För mig som hör så dåligt - underlättar den mycket med både " knackningar " och signalen - som ligger väldigt bra till i tonskalan.
Att den sedan är rolig också - förtar ju inte nyttan. Utvecklingspotentialen är stor - helt klart. ⌚️

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-26 22:42

Personligen har jag svårt att bedöma om batteriförbrukningen har förändrats nämnvärt på telefonen eller ej. För det första så tittar man inte lika ofta på telefonen längre, ergo minskad batterikonsumtion. Å andra sidan så har man då en BT-enhet (klockan) som ständigt ligger ansluten och kommunicerar med telefonen. Jag antar ändå att den ökade batterikonsumtionen för anslutningen inte helt äter upp den besparingen man gör genom att inte använda telefonen lika mycket hands-on längre.

Samtidigt har jag ett BT-headset anslutet till telefonen stora delar av den vakna tiden vilket drar en del. För min del så tror jag nog att batterikonsumtionen på telefonen ligger på status quo.

----------------------------------------

OT: Har en beställning på en 38AWSWSB till fjällan som jag la den 16 maj. För den reserverades det pengar idag, gick till PFD idag och nu också blev dispatched. Dyker upp hos BL imorgon och med lite tur bör den vara framme på fredag

Ursprungligen av zinned:

Personligen har jag svårt att bedöma om batteriförbrukningen har förändrats nämnvärt på telefonen eller ej. För det första så tittar man inte lika ofta på telefonen längre, ergo minskad batterikonsumtion. Å andra sidan så har man då en BT-enhet (klockan) som ständigt ligger ansluten och kommunicerar med telefonen. Jag antar ändå att den ökade batterikonsumtionen för anslutningen inte helt äter upp den besparingen man gör genom att inte använda telefonen lika mycket hands-on längre.

Samtidigt har jag ett BT-headset anslutet till telefonen stora delar av den vakna tiden vilket drar en del. För min del så tror jag nog att batterikonsumtionen på telefonen ligger på status quo.

----------------------------------------

OT: Har en beställning på en 38AWSWSB till fjällan som jag la den 16 maj. För den reserverades det pengar idag, gick till PFD idag och nu också blev dispatched. Dyker upp hos BL imorgon och med lite tur bör den vara framme på fredag

Jag tittar alldeles för mycket på telefonen dessa första dagar. Även på grund av att jag inte kan använda
 Watch fullt ut - ljudmässigt - på grund av min nedsatta hörsel - trots hörapparater. Måste till stor del förlita mig på min streamer ( ComPilot) som både tar upp ljudet från hörapparaterna å ena sidan - och från/till iPhone å andra sidan. Allt via Bluetooth. Det under 17-18 timmar per dygn. Sedan kommer  Watch uppe på det. Sedan ytterligare anslutningar via Bluetooth - som inte påverkar iPhone. Till TV - dator och paddan.
Mycket blir det - men det fungerar kanon. Märkte dock ganska stor skillnad på min batteriförbrukning på iPhone - när  Watch kom in i bilden. Nu ikväll/natt - har jag satt  Watch på " Energispar " - det kommer säkert att göra en del på tiden - både på  Watch och iPhone - under natten. God natt !

Ett tips att fundera över:)

Vända kronan inåt?

Ergonomiproblemen som han beskriver begriper jag inte alls men jag blir nyfiken på Siri kommer att fatta vad jag säger bättre så jag ska prova detta under några dagar.

Edit: Uppenbar nackdel (enligt mig) är att vibrationerna känns mindre med klockan i det där läget så den åkte ganska snabbt tillbaka till det traditionella läget med kronan utåt

Senast redigerat 2015-05-27 10:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur upplever ni batteritiden på telefonen? Jag tycker att min går ner - som vanligt så är det svårt att avgöra om det beror på att jag använder den på ett annat sätt nu än tidigare - men jag tycker att jag använder telefonen mindre men den drar mer ström.

Jag är osäker men tror att eventuellt så drar meddelanden större andel än tidigare. Det skulle kunna stämma eftersom jag kör mer meddelanden än tidigare pga att jag provar Siri och att skicka meddelanden via klockan.

Batteriet på klockan håller dock vad det lovar. 40% i skrivande stund och det är totalt lugnt.

Håller med på allt, mobilen tycks gör av med mer batteri än tidigare.
Innan Watch hade jag bara BT hörlurar och min MBPr kopplade på mobilen på jobbet och nu tillkommer då Watch. Verkar som om många appar som finns på bägge ligger och jobbar ihop i bakgrunden (utan att ha kunnat verifierat detta, bara en känsla).
En grov uppskattning är att mobilen drar mellan 10-15% mer än tidigare, och absolut inget som oroar mig då jag trots det oftast har över 65% kvar framåt läggdags.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ett tips att fundera över:)

Vända kronan inåt?

Ergonomiproblemen som han beskriver begriper jag inte alls men jag blir nyfiken på Siri kommer att fatta vad jag säger bättre så jag ska prova detta under några dagar.

Edit: Uppenbar nackdel (enligt mig) är att vibrationerna känns mindre med klockan i det där läget så den åkte ganska snabbt tillbaka till det traditionella läget med kronan utåt

Hade jag inte tänkt på tidigare men mikrofonen sitter ju helt klart på fel sida ergonomiskt sett när man tar upp klockan till munnen för att prata.
Ska också prova med att vända den.
Fattar inte varför vibrationen skulle kännas sämre så, men det får väl provet utvisa

Edit: Att det skulle vara ergonomiskt svårt med att trycka på kronan med pekfingret fattar jag inte alls då den sitter ungefär där alla kronor brukar sitta på dom flesta klockor.

Senast redigerat 2015-05-27 12:19
Ursprungligen av CekariYH:

Hade jag inte tänkt på tidigare men mikrofonen sitter ju helt klart på fel sida ergonomiskt sett när man tar upp klockan till munnen för att prata.
Ska också prova med att vända den.
Fattar inte varför vibrationen skull kännas sämre så, men det får väl provet utvisa

Edit: Att det skulle vara ergonomiskt svårt med att trycka på kronan med pekfingret fattar jag inte alls då den sitter ungefär där alla kronor brukar sitta på dom flesta klockor.

Jag är inte säker på detta med vibrationerna, men jag tyckte att jag tappade bort en hel massa - det kan givetvis vara inbillning. Men kan kanske bero på var motorn sitter. Den kanske anslöt sämre till min arm om den sitter off-center?

Ergonimidelen begrep jag inte alls, det kändes bara väldigt konstruerat av killen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-27 12:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett tips att fundera över:)

Vända kronan inåt?

Ergonomiproblemen som han beskriver begriper jag inte alls men jag blir nyfiken på Siri kommer att fatta vad jag säger bättre så jag ska prova detta under några dagar.

Edit: Uppenbar nackdel (enligt mig) är att vibrationerna känns mindre med klockan i det där läget så den åkte ganska snabbt tillbaka till det traditionella läget med kronan utåt

Jag förstår inte problemet alls.

Man har klockan på vänster handled med kronan uppe till höger på klockan. När man ska trycka på kronan placerar man höger pekfinger på din och samtidigt sätter man tummen som motstånd nere till vänster på klockan.

What's the problem?

Efter ett kort och helt ovetenskapligt test.

Mina observationer med kronan till vänster och på vänsterarmen:

+ Mycket lättare att ”knäppa på” sport-armbandet (skulle jag nu inte gilla att ah kronan på ”fel” sida kommer jag helt klart byta plats på själva armbands-delarna).

- Aningen svårare/avigare att använda kronan, speciellt att scrolla med (för mig blir det att jag skymmer skärmen mer när jag scrollar med tummen och konstig vinkel på högerhanden).

- Komma åt knappen bredvid kronan blev helt fel och avigt.

- Svårare att höra det diskreta plinget när handen pekar mot golvet när man står/går (kan vara inbillning).

Haptik vibrationer: Märker ingen skillnad alls.

Prata med Siri etc: Märker ingen skillnad då jag tendera att prata högre än normalt oavsett

Slutsats: Hittade ett lättare sätt att få på sig klockan, resten inget för mig över huvud taget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-27 12:50

Till er övriga som också har klockan och sportbandet, anser ni att det är svårt att sätta den på armen?

Jag har läst tidigare på nätet om en del som uttryckte problem med detta men när jag själv fick klockan och fick pröva själv, jag ser inte problemet. Hur smidigt som helst, för mig.

Om jag ska beskriva hur jag gör så är det att jag lägger klockan på handleden, formar därefter höger pekfinger och tumme så att det blir ett "U" under handleden där då tummen får trycka mot bandet som sitter i klockans undre del medan spetsen på pekfingret tar tag i själva "pinnen" på bandet, som sitter i klockans övre del, och drar den in under handleden. Då möts de båda delarna och det är bara för tummen att trycka ner sin del så att "pinnen" hamnar i rätt hål.

Piece of cake.

Ursprungligen av zinned:

Till er övriga som också har klockan och sportbandet, anser ni att det är svårt att sätta den på armen?

Jag har läst tidigare på nätet om en del som uttryckte problem med detta men när jag själv fick klockan och fick pröva själv, jag ser inte problemet. Hur smidigt som helst, för mig.

Om jag ska beskriva hur jag gör så är det att jag lägger klockan på handleden, formar därefter höger pekfinger och tumme så att det blir ett "U" under handleden där då tummen får trycka mot bandet som sitter i klockans undre del medan spetsen på pekfingret tar tag i själva "pinnen" på bandet, som sitter i klockans övre del, och drar den in under handleden. Då möts de båda delarna och det är bara för tummen att trycka ner sin del så att "pinnen" hamnar i rätt hål.

Piece of cake.

Du har definitivt för mycket tid över på dagarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-27 12:56

Du syftar på min suveräna och oöverträffade förmåga att multitaska? Där håller jag med dig

En av fördelarna att få lättillgängliga notiser på handleden när man blir citerad

Ursprungligen av zinned:

Du syftar på min suveräna och oöverträffade förmåga att multitaska? Där håller jag med dig

En av fördelarna att få lättillgängliga notiser på handleden när man blir citerad

Hahaha ja precis.

Ursprungligen av zinned:

Till er övriga som också har klockan och sportbandet, anser ni att det är svårt att sätta den på armen?

Jag har läst tidigare på nätet om en del som uttryckte problem med detta men när jag själv fick klockan och fick pröva själv, jag ser inte problemet. Hur smidigt som helst, för mig.

Om jag ska beskriva hur jag gör så är det att jag lägger klockan på handleden, formar därefter höger pekfinger och tumme så att det blir ett "U" under handleden där då tummen får trycka mot bandet som sitter i klockans undre del medan spetsen på pekfingret tar tag i själva "pinnen" på bandet, som sitter i klockans övre del, och drar den in under handleden. Då möts de båda delarna och det är bara för tummen att trycka ner sin del så att "pinnen" hamnar i rätt hål.

Piece of cake.

Eftersom jag första gången försökte att göra som jag normalt sett gör med vanliga armband så blev det lite problamatiskt. Men sedan så gick jag över till ungefär samma teknik som du beskriver, vilket jag skulle beskriva såsom: håll fast hållardelen med pekfinggret på höger hand, använd tummen och pekfingret för att trycka fast pinnen i lämpligt hål, tryck ner resterande elände genom öglan:)

Resten är PoC

Men vi borde göra en videoinstruktion:)

PS: När det gäller den där länken som jag förmedlade så håller jag inte med honom alls och framförallt, det blev svårare att hantera kronan när den låg mot insidan:) Jag är dock forfarande nyfiken på varför jag tyckte att jag inte märkte notiserna och ska kanske göra ett experiment senare för att gräva lite djupare- jag har också för mycket tid över

Ursprungligen av zinned:

Till er övriga som också har klockan och sportbandet, anser ni att det är svårt att sätta den på armen?

Jag har läst tidigare på nätet om en del som uttryckte problem med detta men när jag själv fick klockan och fick pröva själv, jag ser inte problemet. Hur smidigt som helst, för mig.

Om jag ska beskriva hur jag gör så är det att jag lägger klockan på handleden, formar därefter höger pekfinger och tumme så att det blir ett "U" under handleden där då tummen får trycka mot bandet som sitter i klockans undre del medan spetsen på pekfingret tar tag i själva "pinnen" på bandet, som sitter i klockans övre del, och drar den in under handleden. Då möts de båda delarna och det är bara för tummen att trycka ner sin del så att "pinnen" hamnar i rätt hål.

Piece of cake.

Är ju inte direkt svårt att sätta på armbandet men tycker att det blev än lättare efter platsbytet, det kom liksom som en överraskning då jag skulle testa att vrida klockan åt andra hållet

Börjar vänja mig med Force Touch på Watch och funkar riktigt bra på den lilla skärmen.

Är däremot lite skeptisk mot att ha det på iPhone/iPad då jag redan innan har svårt för alla "dolda" gester som man ska komma ihåg för alla olika appar, för att inte tala om det på en styrplatta och kanske även på själva tangentbordet till en Mac.
Inte helt purung och har lite svårare att hänga med på allt nytt inom området, men man vänjer sig kanske

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-27 15:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Men vi borde göra en videoinstruktion:)

Det har jag gjort nu också

Ursprungligen av zinned:

Det har jag gjort nu också

När det gäller  Watch stål 42 med läderarmband och Classic spänne - skal det göras på detta sätt - om man är tysk. Ingen video - bara skiss.
Tur man fick instruktion med. Hade varit svårt annars - när man inte är från Tyskland. ?

Bevaka tråden