Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När det gäller att duscha eller inte så säger den traditonella klockkunskapen att det är inte vattentrycket som är problemet utan att tvål och schampo kan ge problem för eventuella packningar eftersom de kan exvis torka ut dessa packningar.

Det kan vara värt att tänka på detta.

Iakttagelser efter första dagen som intressant nog inleddes med att Siri fanns på svenska...

  • Det är läge att noggrant fundera igenom vilka "snabbsvar" du har definerat. Jag upplever dem som väldigt viktiga för att ge snabba svar på olika meddelanden (sms/imessage).

  • Batteriet blir nog inget problem. Är osäker på hur telefonen drabbas, den tog i alla fall slut snabbare än klockan (som inte tog slut alls) men jag vet inte om det är klockan eller min bluetoothstreamer till hörapparaterna som käkar telefonbatteriet. En dag mellan 04:30-23:00 slutade på ca 30% batteritid kvar utan speciella åtgärder. Jag använde troligen klockan mer än vad jag normalt kommer att göra.

  • Viktigt att planera igenom dina översikter. De känns som min naturliga ingång till de appar som jag kör på telefonen

  • Jag är osäker på vad jag tycker om appskärmen. Domen dröjer...

  • Att välja urtavla är inte lätt. Jag går på "praktisk" ("Utility") som standardtavla men har svårt att bestämma mig för vilka komplikationer som jag ska ha. Jag kommer att köra med Modulär på lördagkvällar då vi spelar poker - jag har redan satt upp denna för snabb åtkomst till timern som vi kommer att använda för att ta tid på våra pokerturneringar:)

  • De snygga och annorlunda urtavlorna är just snygga och annorlunda. Jag känner inte alls för att använda dem i vardagen.

  • Som ni har sett i tidigare inlägg, jag tror att det är ganska viktigt att ha en hållare för telefonen för den nattliga laddningen. Jag vill kunna fästa telefonen med en hand och inte använda två. Jag återkommer med en "slutgiltig" Legolösning (ska titta på vilka Technic bitar som jag har:))

  • Sportbandet... Det kommer snabbt bli märken på undersidan vid spännet. Det är dock ingenting konstigt. Det händer alla liknande band och hände även mitt Omegaband som kostar ett stort antal kronor mer än Apples. (Vi talar tusenlappar för ett "gummiband"). Bandet är ok men trots att jag är van vid tighta band så verkar det som att jag måste ha bandet tightare än vad jag är van vid för att pulsmätningen ska fungera.

  • S/M passar mig rätt bra trots mina pålagda kilon...

  • Sportbandet är lite knepigt att få på innan du kommer på tricket. Det blir "tvärtom" mot vanliga band där jag trär igenom bandet genom "ögan" innan jag spänner fast det. Här gäller det att spänna fast bandet genom pinnen innan du trär det genom fliken.

  • Ståuppindikatorn fungerar inte alls för mig. Den mäter fel så det skriker. Jag ignorerade den och satt nästan hela dagen i möten men den påstår att jag uppfyllde mitt mål:)

  • Det är intressant att det går att läsa mejl men inte svara på dem.

  • Behovet av bilhållaren för telefonen minskade radikalt. Jag har redan läst mitt första mejl körandes bil genom att vrida armen och slänga ett getöga på klockan

  • Det tar en stund att vänja sig vid digitakronan och "hemknappen" men efter en dag så tror jag att det sitter. Men jag var tungen att läsa mig till hur de fungerade - orkade inte experimentera mig fram.

  • Siri... dikteringen fungerade segt under gårdagen och inte helt perfekt. Hur sjutton gör jag när dikteringen gör fel? Någon som vet hur jag rättar? Om jag kör Siri så antar jag att jag kan använda samma kommandoord som för telefonen men vid diktering så fungerar väl inte dessa kommandoord?

  • Mer Siri... Må vara att jag ganska diskret kan läsa mejl även på möten men det går inte att svara via diktering:) Och jag känner mig definitivt som en dum tönt när jag snackar med klockan. Det är inget som jag gör offentligt - knappt inför min fru...

  • Storleken (42mm) är ok, vare sig för stor eller för liten. Jag tror att den träffar rätt storleksmässigt. Jag tror att det som gör att den kan upplevas som liten är framförallt de traditionella urtavlorna som är, just, tradionella i storleken. Urtavlan (cirklen) bedömer jag som en Rolex Oyster i storlek - dvs något mindre än Submariner och min egna Seamaster. Detta gör att jag funderar på att gå över till den modulära urtavlan men mitt problem är att jag gillar analog visning av tid...

  • Jag vet att det finns en modetrend med väldigt stora urtavlor men jag tror att det är just en - trend. Jag tycker att det är bra att Apple inte faller in i den fällan utan håller klockan smidig.

  • Notifieringarna - träffar inte alltid. Jag missar dem ibland.

  • Det är jobbigt att hålla upp klockan för att göra långa saker - det är ett "ögonblicksdevice" som du notifieras på och sedan kan det trigga actions på andra saker men inte via klockan såvida det inte är ett direkt och ögonblickligt svar

  • Och jag vill ha spridning på klockan - det finns för mycket som bara går att göra klocka-klocka som skulle kunna underlätta kommunikation och jag har bara en vän som har klockan... Måste övertyga min fru om att hon ska ha en...

Jag antar att det kommer mer men just nu så är juryn ute för överläggningar och jag är inte helt övertygad om hur det kommer att sluta. Det står och väger - min gamla tradionella klocka är jämrans snygg...

Edit: Vikten... Den är totalt omärkbar eftersom jag är van vid min Seamaster som väger betydligt mer. Bara bandet till den väger nog mer än klockan:)

Senast redigerat 2015-05-21 09:01
Ursprungligen av simulacra:

Är det ngn annan som upplevt att pulsmätningen har gått från mätningar var 10:e minut till max en till två gånger i timmen sen uppdateringen?

Jag har sett samma tendens men eftersom jag knappt hann ha klockan innan uppdateringen så vet jag inte om det är något som introducerades med uppdateteringen.

Jag har istället misstänkt att jag har bandet något för löst och där väljer jag bekvämlighet framför att skaffa en massa mätdata som bara kommer att stressa mig

Ursprungligen av the_karate_kid:

Jag har haft min Apple Watch 42mm Stainless Steel i 2 dagar nu. Sjukt nöjd, 38mm hade varit på tok för litet trots att jag har tunna armar och handleder. Några mindre positiva saker dock. Någon kanske har svar på nedanstående?

...

2. Alla notiser verkar inte komma till klockan. Nån som vet vad det kan bero på? Framför allt instagram notiser dyker ibland upp på telefonen och inte klockan.
...

4. Vissa appar har jag installerade på både iPhone och iPad, typ Facebook, Instagram etc. Kommer notisen för tex ett nytt meddelande till iPaden och inte iPhonen kommer det ingen notis till klockan. Antar att det är korrekt eller? Lite irriterande dock men inget nytt antar jag (för även tidigare är det lite random om notisen kommer till iPaden eller iPhonen)

Har du ljudet påslaget för notiferingarna på telefonen? Om du inte har ljud så kommer bara notifieringen att synas som den röda pricken. Du måste ha ljudet påslaget för att notifieringen ska markeras aktivt på klockan.

Jag märkte detta när jag försökte att få "medicinappen" att burra på handlededn

Igår 20/5:
Användning: 2h 17m
Vänteläge: 17h 0m
56% kvar på batteriet.
Verkar bara bli bättre och bättre, precis som med en ny iPhone efter några laddningar.

Lite random svar på BlackSmps utmärkta och långa inlägg:

Jag kör med Färg-urtavlan Gul då det blir så snyggt och läsbart med det svarta/rymdgrå och har Utetemp, datum (dagNr), månfaser (ändrar ibland) och Timer.

Siri: att bara säga hej Siri "fråga" funkar rätt bra om man tar det i en följd, men kan ta lite tid för svar beroende på vad hon måste leta upp för någe.
Fick lite blickar igår när jag gick och pratade med klockan 5 cm från fejset i affären.

Håller med om tillvänjningen av sportbandets påtagande

Missar också en del notiser, kanske för att jag ”överröstar” både ljud och taptap med egna aktiviteter.

Håller med om att det är lite av en glutta på och ev. bläddra lite snabbt och sen besluta om man väntar eller åtgärdar via annan enhet. Ingen spelskärm mao.

Håller med om vikten, förut hade jag min gamla tunga klocka löst på armen så den gjorde sig påmind lite då och då via hasandet, men nu med den här glömmer man av att den är på.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag insåg snabbt (en natt) att det behövs ett ställ för att det ska vara smidigt att ladda klockan varje natt. Det finns billiga ställ att köpa från amazon.co.uk et al men under dagens tjänsteresa så slog det mig - går det inte att bygga ett rudimentärt ställ i Lego?

När jag kom hem kl 23 (batterinivå 31% efter att varit igång sedan kl 4:45) så gjorde jag ett "Proof of concept" som fungerar rätt bra. Det ska visserligen snyggas till men det fixar jag i eftermiddag efter jobbet ?.

Har du inte ens tagit av skyddsplasten på laddaren? ?

Kul idé med Lego, ta patent och skicka till Danmark ?

Ursprungligen av CekariYH:

Har du inte ens tagit av skyddsplasten på laddaren? ?

Kul idé med Lego, ta patent och skicka till Danmark ?

Det är ju induktiv laddning så det behövdes inte:)

Jag ska leta upp mitt Techniclego i eftermiddag då frun jobbar till kl 20 och se om jag kan göra en riktigt rolig variant. Vore kul att göra en byggbeskrivning också:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-21 11:24
Ursprungligen av simulacra:

Är det ngn annan som upplevt att pulsmätningen har gått från mätningar var 10:e minut till max en till två gånger i timmen sen uppdateringen?

Nej, inte jag. Jag kontrollerade precis statistiken för pulsmätningen och den går som en klocka med mätning var 10:e minut med ett fåtal missar under en dag.

Ursprungligen av BlackSmp:

[li]Det tar en stund att vänja sig vid digitakronan och "hemknappen" men efter en dag så tror jag att det sitter. Men jag var tungen att läsa mig till hur de fungerade - orkade inte experimentera mig fram.[/li]

Tycker du verkligen det? Jag tycker det är helt och hållet intuitivt. Åtminstone för en van iPhone-användare så bör det ju redan sitta i ryggraden hur man bör göra i olika lägen

Förslag till funktionalitet för Apple: Geofencestyrda byten av urtavlan!

När jag kommer till jobbet så slår den om till den modulära urtavlan med fokus på kalendern.
När jag lämnar jobbet slår den tillbaka till Musse Pigg
När jag kommer till träningsanläggningen så slår den om till urtavlan Praktiskt med fokus på tidtagning

Lite skämt men samtidigt ett mått av allvar. Du kan ha olika urtavlor med olika fokus som skulle bero på var du är och det vore smutt med lite automatik.

Ursprungligen av BlackSmp:

Förslag till funktionalitet för Apple: Geofencestyrda byten av urtavlan!

När jag kommer till jobbet så slår den om till den modulära urtavlan med fokus på kalendern.
När jag lämnar jobbet slår den tillbaka till Musse Pigg
När jag kommer till träningsanläggningen så slår den om till urtavlan Praktiskt med fokus på tidtagning

Lite skämt men samtidigt ett mått av allvar. Du kan ha olika urtavlor med olika fokus som skulle bero på var du är och det vore smutt med lite automatik.

Det vore faktiskt både häftigt och praktiskt, kanske tom känna av att man förflyttar sig fort typ bil också.

Edit: Har några gånger upptäckt ljudet är avslaget utan att jag bett om det: Glances/Settings längst till vänster bland valen, undrar vad det kan vara som gör det på klockan eller mobilen???

Oj så dumt formulerat...

Egentligen så har jag markerat att ljud av ska vara av = ljud på. De borde skriva som de gör på klockan "Tyst läge"

Senast redigerat 2015-05-22 07:29

Legoställ 2.0. Billund nästa

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-21 17:43

Och bygganvisningen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Legoställ 2.0. Billund nästa

Det tar sig i jmfr med förra prototypen

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-05-21 19:11

Ursprungligen av CekariYH:

Igår 20/5:
Användning: 2h 17m
Vänteläge: 17h 0m
56% kvar på batteriet.
Verkar bara bli bättre och bättre, precis som med en ny iPhone efter några laddningar.

Lite random svar på BlackSmps utmärkta och långa inlägg:

Jag kör med Färg-urtavlan Gul då det blir så snyggt och läsbart med det svarta/rymdgrå och har Utetemp, datum (dagNr), månfaser (ändrar ibland) och Timer.

Siri: att bara säga hej Siri "fråga" funkar rätt bra om man tar det i en följd, men kan ta lite tid för svar beroende på vad hon måste leta upp för någe.
Fick lite blickar igår när jag gick och pratade med klockan 5 cm från fejset i affären.

Håller med om tillvänjningen av sportbandets påtagande

Missar också en del notiser, kanske för att jag ”överröstar” både ljud och taptap med egna aktiviteter.

Håller med om att det är lite av en glutta på och ev. bläddra lite snabbt och sen besluta om man väntar eller åtgärdar via annan enhet. Ingen spelskärm mao.

Håller med om vikten, förut hade jag min gamla tunga klocka löst på armen så den gjorde sig påmind lite då och då via hasandet, men nu med den här glömmer man av att den är på.

Tur att du inte tog 38 mm om du nu är 5 cm ifrån. Gör du likadant när du läser en tidning - är det läge att kolla......( yrkesskada). Kanske gör likadant i morgon när min dyker upp. Gul och svart skall jag prova. Borde vara optimalt rent "synmässigt". Bra att jag tog läderarmband klassisk. Låter som jag skulle få problem med motoriken på sportbandet. Är van att bara " trä klockan"'över handleden med en jubilee stållänk.

Ursprungligen av BlackSmp:

Legoställ 2.0. Billund nästa

Roligt att ha gjort ngt själv. Trä har jag sett - men inte lego. Jag får nog köpa ett. Skall kunna stå på sängbordet - och användas som väckarklocka samtidigt. Inget fel om man även kan ladda iPhone samtidigt.
Griffin verkar lovande. 30$ + frakt.

Ursprungligen av adress@mac:

Tur att du inte tog 38 mm om du nu är 5 cm ifrån. Gör du likadant när du läser en tidning - är det läge att kolla......( yrkesskada). Kanske gör likadant i morgon när min dyker upp. Gul och svart skall jag prova. Borde vara optimalt rent "synmässigt". Bra att jag tog läderarmband klassisk. Låter som jag skulle få problem med motoriken på sportbandet. Är van att bara " trä klockan"'över handleden med en jubilee stållänk.

Nja, jag kollade inte på den direkt utan "pratade" med Siri

@zinned: Väntar på din recension av Jaybird.

För oss som inte greppar klockan ordentligt:)

Lynda.Com

Nåja, så svår är den inte men det är bara att inse att för många personer är teknik ett hinder...

Tips (som jag inte tror att jag har sett tidigare). Du kan avfärda en notifiering genom att dra den neråt (istället för att skrolla uppåt och trycka på knappen avfärda)

För övrigt så tycker jag att "avfärda" är ett dumt val av ord. Jag tycker att det har negativa vibbar och skulle ha valt ett mer neutralt ord som "klar" - som iofs inte heller är helt perfekt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-22 09:25

Eller bara OK

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, jag kollade inte på den direkt utan "pratade" med Siri

Det där med att tala med klockan och diktering är alltid ett spännande äventyr. Även där är det korta fraser som gäller så att det inte blir fel och totalt obegripligt

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där med att tala med klockan och diktering är alltid ett spännande äventyr. Även där är det korta fraser som gäller så att det inte blir fel och totalt obegripligt

Japp, förväntar mig ofta ett spännande (roligt) svar, plus att Siri vet var hon ska leta:

Blev ju inte riktigt vad jag ville ha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-22 10:23
Ursprungligen av Cindori:

@zinned: Väntar på din recension av Jaybird.

Oj, känner prestationångesten nu

Jag är usel på att skapa ingående recensioner men jag kan säga så här om BlueBuds X :

- Jag är ingen audio-konnässör utan är nog rätt lätt att pleasa vad det gäller själva ljudkvaliteten
- Jag har alltid haft lite små-issues med in-ear-lurar, suttit konstigt oavsett plugg och ömmat efter ett tag
- Jag tycker att de lurar man har sett på ofta har konstig konstruktion

- Jag tycker att ljudet i dessa lurar är helt rätt, inte för mycket koncentration på basen och därmed inte förlust av mellanregister/diskant
- Jag tycker lurarna sitter bra i öronen, dock är det ju en väldigt personlig preferens. Dock får man med tre olika storlekar av pluggar samt även tre olika storlekar på "vad-de-nu-heter" som ska hjälpa till att hålla lurarna på plats i öronen
- Jag tycker att de är perfekt konstruerade, ingen hängande dosa som måste användas utan bara lurar med kabel emellan som man hänger över nacken.
- Batteritiden verkar vara helt ok, har haft dem för musik/podcast och samtal under hela dagen igår och kommer ha samma hela dagen idag. När de inte används så stänger jag INTE av dem och trots allt detta är jag 100 på att batteriet kommer hålla åtminstone denna dagen också.

Edit : Har du möjlighet att ta dig till en Apple Store så skulle jag rekommendera det. Där kan du köpa dem och har då, till skillnad från nog alla andra butiker, möjligheten att lämna tillbaka dem om du inte är nöjd. Detta trots att det är in-ear-lurar.

Senast redigerat 2015-05-22 11:02
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, förväntar mig ofta ett spännande (roligt) svar, plus att Siri vet var hon ska leta:
https://farm6.staticflickr.com/5461/17754688989_a930d40909_o.png

Blev ju inte riktigt vad jag ville ha

Hon tänkte nog på Apple elräkning - efter avdrag för solpaneler....

Nu har man hela helgen på sig. Min kartong var mer fyrkantig. MJ3X2FD/A är väl Apple modell nummer.

Ursprungligen av BlackSmp:

För oss som inte greppar klockan ordentligt:)

Lynda.Com

Nåja, så svår är den inte men det är bara att inse att för många personer är teknik ett hinder...

På tal om hinder.... Har precis packat upp " guldklimpen". Man skall väl göra en " parning" först - med ex engelska som språk - innan man kan göra senaste uppdateringen - och välja svenska som språk. Låter i alka fall logiskt i mitt sinne - eftersom allt ju går via iPhone och appen.

Ursprungligen av adress@mac:

På tal om hinder.... Har precis packat upp " guldklimpen". Man skall väl göra en " parning" först - med ex engelska som språk - innan man kan göra senaste uppdateringen - och välja svenska som språk. Låter i alka fall logiskt i mitt sinne - eftersom allt ju går via iPhone och appen.

Den är inte svår, det är bara lite annorlunda att fatta hur man klickar med kronan och sidoknappen. Det tar en stund innan det sitter.

Svårast att grepp är egentligen (enligt mig) när du messar mellan två klockor och håller på med att skicka puls, teckningar eller tryck... Där saknar jag en "avbryt" eller skickaknapp. Där har jag fastnat och skickat teckning efter teckning när jag försökte svepa mig bort från skärmen

Edit: Varje svepning blev alltså en ny teckning som skickades:)

Ursprungligen av adress@mac:

På tal om hinder.... Har precis packat upp " guldklimpen". Man skall väl göra en " parning" först - med ex engelska som språk - innan man kan göra senaste uppdateringen - och välja svenska som språk. Låter i alka fall logiskt i mitt sinne - eftersom allt ju går via iPhone och appen.

Japp, para, ställ in det mesta som du vill ha det, uppdatera WiOS via iPhone och finsnickra på inställningarna via iPhone

(WiOS = Watch iOS i brist på bättre, eller wOS, vi får väl se vad som slår )

Bevaka tråden