Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel toggling av tillåten mobildataanvändning vid roaming

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ett problem som någon förhoppningsvis sitter med en lösning på

Jag reser en hel del och försöker av förklarliga skäl minimera min roamade dataförbrukning. Visst data vill jag däremot alltid ha tillgång till, t.ex. systemtjänster, iMessage etc.
Just nu hanterar jag det genom att jag har roamingen aktiverad, men istället får jag manuellt toggla av/på för respektive tjänst som i samband med roaming ska få använda mobildata och sedan lika manuellt slå på det mesta när jag kommer tillbaka till hemmanätet igen.

Finns det något enklare sätt att hantera detta? Skulle t.ex. kunna tänka mig en app som hanterar profiler där jag enkelt kan toggla mellan åtminstone "Hemma" och "Roaming" och ännu hellre ännu flera profiler i syfte att enkelt kunna extremt hårt begränsa de gånger man reser där roaming är extra dyrt. Till respektive profil vill jag givetvis kunna koppla vilka tjänster som ska få använda mobildata.

Finns det kanske till och med någon redan befintlig inbyggd lösning som jag bara inte lyckats fatta att jag kan använda?

Tackar!

/Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hej,

Har ett problem som någon förhoppningsvis sitter med en lösning på

Jag reser en hel del och försöker av förklarliga skäl minimera min roamade dataförbrukning. Visst data vill jag däremot alltid ha tillgång till, t.ex. systemtjänster, iMessage etc.
Just nu hanterar jag det genom att jag har roamingen aktiverad, men istället får jag manuellt toggla av/på för respektive tjänst som i samband med roaming ska få använda mobildata och sedan lika manuellt slå på det mesta när jag kommer tillbaka till hemmanätet igen.

Finns det något enklare sätt att hantera detta? Skulle t.ex. kunna tänka mig en app som hanterar profiler där jag enkelt kan toggla mellan åtminstone "Hemma" och "Roaming" och ännu hellre ännu flera profiler i syfte att enkelt kunna extremt hårt begränsa de gånger man reser där roaming är extra dyrt. Till respektive profil vill jag givetvis kunna koppla vilka tjänster som ska få använda mobildata.

Finns det kanske till och med någon redan befintlig inbyggd lösning som jag bara inte lyckats fatta att jag kan använda?

Tackar!

/Jonas

Möjligheten att skapa sin egen roaming-profil vore onekligen inte dum. Skicka in det på adressen nedan vetja!

https://www.apple.com/feedback/iphone.html

Har aldrig fattat vitsen med roaming och har den alltid av och aldrig missat något vad jag vet.
Enda gången man skulle behöva roaming är väl utomlands och då stänger man av den pga av kostnaden.

Har provat ha den på en gång på jobbet och då blev iPhone helt knäpp och seg som attan.

Så någon kan väl förklara varför man ska ha roaming på hemmavid för en gammal stofil

Jag vet inte. Jag har det alltid avslaget för att inte råka börja surfa på utlandsnät (Finland) när jag rör mig i gränstrakterna. Hemma i Sverige behövs inte roaming.

Däremot så är det ju annorlunda när man reser utomlands som OT skriver och på den frågan har jag inget bra svar.

Ursprungligen av CekariYH:

Har aldrig fattat vitsen med roaming och har den alltid av och aldrig missat något vad jag vet.
Enda gången man skulle behöva roaming är väl utomlands och då stänger man av den pga av kostnaden.

Har provat ha den på en gång på jobbet och då blev iPhone helt knäpp och seg som attan.

Så någon kan väl förklara varför man ska ha roaming på hemmavid för en gammal stofil

Man behöver inte ha roaming på när man befinner sig i sin operatörs nät, roaming handlar om att använda datatrafik över andra operatörers nät, vilket man gör när man är utomlands. Det är därför roaming som standard är avstängt och det är också det enda man behöver aktivera för att surfa via mobilnätet utomlands, man behöver alltså inte stänga av något när man åker utomlands för att undvika kostnader om man inte själv aktiverat det.

1
Bevaka tråden