Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon betalar författare per läst sida

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amazon inför en ny prismodell till författare där ersättningen baseras på hur många sidor av en bok kunder har läst.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-06-22 19:00

Många bladvändare på Amazon Turk framöver..;-P

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-22 20:12

Är det bara jag som reagerar på att Amazon ska hålla koll på hur många sidor jag har läst? Det tycker jag de ska skita i. Har jag laddat ner en bok ska de inte bry sej mer.

Ursprungligen av kenjon:

Är det bara jag som reagerar på att Amazon ska hålla koll på hur många sidor jag har läst? Det tycker jag de ska skita i. Har jag laddat ner en bok ska de inte bry sej mer.

Nix, det är inte bara du. Jag börjar bli lite less på att allt man gör ska registreras. Kommer SCA i fortsättningen ta betalt per använd ruta dasspapper istället för såld pappersbal? Kommer Google printa reklam - relevant bara för mig - på rullen?

Jag får inte heller riktigt ihop det, om man försöker se det från "andra hållet". Om jag vore författare, får jag då bara fullt betalt för en såld bok om läsaren faktiskt läser ut den? Klar skillnad mot en fysisk bok där författaren får betalt för varje såld bok, oavsett om den läses eller ej.
Hur blir det om jag läser om en bok, får författaren dubbelt betalt då?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-06-23 11:22

Prenumerationstjänst som fördelar potten efter läsmängd!

Jfr Spotify, de håller reda på vilka låtar du avlyssnar och betalar därefter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-23 11:51

Menar du att boken streamas och inte laddas ner? Det har jag i så fall missat...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-06-23 12:12

Njae, inte stream men de fördelar pengarna utifrån hur myche folk läser.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-23 12:29

Men Spotify är ju en streamingtjänst.
Köper du ett album från iTunes (eller annan källa), så betalar du ett pris för albumet, oavsett om du lyssnar alls, eller lyssnar många gånger på den, hela eller delar.
Det jag menar är att om jag köper en bok (ej streamar/prenumererar) ska de strunta i vad jag gör med den. Jag har köpt den!

Ursprungligen av kenjon:

Men Spotify är ju en streamingtjänst.
Köper du ett album från iTunes (eller annan källa), så betalar du ett pris för albumet, oavsett om du lyssnar alls, eller lyssnar många gånger på den, hela eller delar.
Det jag menar är att om jag köper en bok (ej streamar/prenumererar) ska de strunta i vad jag gör med den. Jag har köpt den!

Det handlar inte om huruvida materialet strömmas eller laddas ned, utan att betalningsmodellen är fast månadskostnad. Det vill säga detta gäller endast Kindle Unlimited, där kunderna betalar en fast avgift per månad för att få läsa hur mycket de vill ur ett sortiment, ett upplägg som liknar Spotify.

Det enda praktiska alternativet till detta är väl att betala ut ersättning till författarna utifrån om deras bok tagit hem till kundens läsplatta, eller baserat på vilka böcker som börjat läsas

1
Bevaka tråden